اصول طراحی دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

اصول طراحی دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی ؛ خانه های ژاپنی سمبل سادگی، آرامش و انرژی مثبت هستند. همین ویژگی هاست که آن ها را به فضاهای دلپذیر و مطلوب جهت داشتن یک زندگی آرام و دور از هیاهو تبدیل می کند. اگر شما هم طرفدار خانه های ژاپنی و آرامش خاصی که در فضای آن ها موج می زند، هستید شاید بد نباشد با اصول طراحی یک خانه به سبک ژاپنی آشنا شوید. استفاده از این اصول می تواند شما را در ایجاد یک فضای مشابه به خانه های ژاپنی همراهی کرده و در نهایت آرامش را در محیط زندگی تان به ارمغان بیاورد.

برای آشنایی با اصول طراحی دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی با پویانو همراه باشید.

استفاده از نور طبیعی

یکی از اولین الزامات طراحی یک فضا به سبک ژاپنی، استفاده از نور طبیعی است. خانه های ژاپنی عموما دارای پنجره های بزرگ، یکپارچه و سرتاسری بوده که حالت کشویی دارند و قابلیت باز شدن را نیز دارا هستند. این پنجره ها فضای خانه را از نور طبیعی پر کرده و انرژی و فواید نور خورشید را در تمام فضا منعکس می کنند. از آن جا که ژاپنی ها به اهمیت حضور انرژی مثبت در فضای زندگی خود بسیار پایبند هستند، استفاده از نور طبیعی برای ایجاد روشنایی در فضا را جزو اصول اساسی طراحی خانه های خود منظور می کنند. اگر می خواهید یک خانه به سبک ژاپنی داشته باشید، اولین قدمی که باید بردارید، دعوت نور خورشید به فضای منزلتان است.

به کار بردن رنگ سفید

دومین کاری که می توانید جهت طراحی یک فضا به سبک ژاپنی انجام دهید، استفاده از رنگ سفید در دیواره های محیطی است که مد نظر دارید. رنگ سفید و روشن، به وجود آورنده خصوصیات مینیمال در یک فضا هستند که جزو ویژگی های سبک ژاپنی به شمار می رود. رنگ سفید یک رنگ آرامش بخش است که در طراحی بسیاری از خانه های ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد. با به کار گیری این رنگ در کنار استفاده از نور طبیعی، فضا از انرژی روح افزا آکنده شده و آرامش در محیط به جریان در خواهد آمد.

نصب درب کشویی

همان طور که احتمالا خودتان هم پیش از این متوجه شده اید، یکی از خصوصیات ثابت خانه های ژاپنی استفاده از درهای کشویی در طراحی فضای آن هاست. شما در یک خانه ژاپنی به ندرت با دری رو به رو می شوید که از نوع کشویی نباشد. درهای کشویی به عنوان عناصر طراحی دکوراسیون به سبک ژاپنی شناخته می شوند. علت استفاده از این نوع درها در خانه های ژاپنی، در اختیار گذاشتن فضای کافی با توجه به محدوده کوچک خانه ها می باشد. درهای کشویی با قابلیت حرکت به صورت افقی، نسبت به سایر درها به مراتب فضای بیشتری در اختیار خواهند گذاشت و از این نظر در طراحی ایده آل هستند. این درهای کشویی عموما نور را از خود عبور داده و از این طریق به روشنایی فضا نیز کمک می کنند.

ایجاد فضای نشیمن و پذیرایی روی زمین

ژاپنی ها علاقه زیادی به نشستن روی سطح زمین دارند. آن ها عموما نشستن در یک ارتفاع کم به دور میزهای پایه کوتاه را به حالات دیگر نشیمن ترجیح می دهند و همین موضوع سبب شده است که در اکثر فضاهای نشیمن منظور شده در طراحی داخلی خانه های ژاپنی، یک میز پایه کوتاه روی زمین قرار داده شود و فضای اطراف آن به عنوان نشیمن مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید از چند سکو یا کوسن مخصوص برای راحت تر بودن در این حالت نشیمن استفاده کنید.

تلفیق فضای داخلی و خارجی

یکی دیگر از نکاتی که دکوراسیون خانه های ژاپنی را شکل می دهد، تلفیق فضای داخلی با محیط بیرون است. ژاپنی ها علاقه زیادی به تلفیق فضای زندگی خود با محیط بیرونی دارند و از این رو بسیاری از قسمت های خانه را در ترکیب با محیط بیرونی طراحی می کنند. استفاده از پنجره های بزرگ و یا درهای کشویی که رو به فضای سبز یا حیاط خانه باز می شود، می تواند تلفیق این دو فضا را ممکن ساخته و یکی از مهم ترین فاکتورهای ایجاد سبک ژاپنی در فضا را به اجرا دربیاورد.

ایجاد فضای سبز داخلی

فضای سبز می تواند با استفاده از قرار دادن گلدان در محیط و یا طراحی یک حیاط خلوت یا تراس کوچک در نزدیکی فضای مد نظر، به داخل خانه نیز راه پیدا کند. در سبک ژاپنی، طبیعت و عناصر طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از این رو همواره در طراحی داخلی مورد توجه واقع می شوند. ژاپنی ها گیاهان را به مانند جزئی از فضای زندگی خود شناخته و همیشه از فضای سبز در محیط زندگی خود بهره مند می شوند. استفاده از گیاهان می تواند باعث ایجاد حس طراوت و جریان یافتن انرژی مثبت در فضا شود که جزو معیارهای طراحی داخلی ژاپنی به شمار می آید.

به کارگیری بامبو در طراحی

بامبو از دیگر عناصری است که می تواند به خانه شما یک حال و هوای ژاپنی بدهد. بامبوها که از دل طبیعت به دست آمده اند، یک انتخاب خوب برای طراحی فضا به سبک ژاپنی هستند. از بامبوها می توان به عنوان حائل در مرز بین دو فضا استفاده کرد و به این شکل دو قسمت مد نظر را به راحتی و در کمال زیبایی از یکدیگر جدا ساخت. به عبارت دیگر، بامبوها می توانند با به کار گرفته شدن به شکل یک مجموعه منظم و متوالی، پارتیشن های محل زندگی شما را به وجود بیاورند. با استفاده از بامبوها در نقش تشکیل دهنده های پارتیسن، شما حس طبیعت را به فضای خانه خود می آورید که از ویژگی های سبک ژاپنی به شمار می رود.

وجود وان در حمام

یک خانه با دکوراسیون ژاپنی، بدون در نظر گرفتن یک وان در فضای حمام کامل نخواهد بود. ژاپنی ها وان را به عنوان یکی از اجزای ثابت حمام های خود در نظر گرفته و همیشه از آن در طراحی این فضا استفاده می کنند. اگر این سوال برای شما پیش آمده که چرا وجود وان در یک خانه با سبک ژاپنی تا این حد اهمیت دارد، باید بدانید که پاسخ شما در اهمیت به کارگیری خصوصیات عنصری به نام آب است. آب نیز جزو عناصری از طبیعت به شمار رفته که ژاپنی ها در طراحی از آن بهره می گیرند. آب موجب ایجاد آرامش در فضا شده و از این رو جزو معیارهای طراحی یک فضای ژاپنی به حساب می آید. وان ها امکان استفاده از این خصوصیات آب را در اختیار شما می گذارند و به همین جهت در نظر گرفتن آن ها در فضای حمام می تواند به قوی تر شدن حس یک خانه ژاپنی در محل زندگی شما کمک نماید.

در نظر گرفتن فضای خالی

از دیگر نکاتی که باید در حین طراحی یک فضا به سبک ژاپنی مد نظر داشته و به آن توجه نشان دهید، در نظر گرفتن فضای خالی به اندازه کافی است. خانه های ژاپنی مقدار زیادی فضای خالی در طرح خود داشته و ابدا شلوغ و آشفته به نظر نمی رسند. اگر می خواهید یک خانه ژاپنی طراحی کنید، باید فکر داشتن وسایل زیاد و پر کردن قسمت های مختلف منزل با آن ها را از سر خود بیرون کرده و به دنیال ایجاد بیشترین فضای خالی ممکن در محیط باشید. یک خانه به سبک ژاپنی، دارای محل هایی است که در آن ها ابدا چیزی به چشم نمی خورد جز یک فضای خالی و دست نخورده که محیط را خلوت و بزرگتر نشان می دهد.

حفظ سادگی در طراحی فضا

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی ؛ این اصل که به نوعی با نکته قبل نیز در ارتباط است، بر ساده نگه داشتن فضا تا حد ممکن تاکید دارد. یک فضا زمانی به سبک ژاپنی در خواهد آمد که ساده، بی آلایش و بدون به کار گیری جزییات اضافه طراحی شود. علت این که خانه ژاپنی ها تا این حد آرامش بخش است، به همین اصل بر می گردد. یک خانه برای داشتن آرامش، نیازمند داشتن یک فضای خلوت، تمیز و به دور از هر گونه شلوغی، آشفتگی و پرداخت های اضافه است. این یعنی شما باید همه قسمت های دکور خود را در ساده ترین حالت ممکن و با حفظ اصل دوری از تجملات طراحی کنید.

به کارگیری این نکات به شما کمک خواهد کرد فضای منزل خود را با استفاده از خصوصیات بارز معماری ژاپنی به آرامش مطلوب برسانید و از محیط زندگی خود لذت ببرید.

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

 

 

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

تحریریه پویانو