اصول طراحی دکوراسیون منازل لوکس ایرانی

اصول طراحی دکوراسیون منازل لوکس ایرانی

دکوراسیون منازل لوکس ایرانی ؛ دکوراسیون ایرانی دارای ویژگی های منحصر به فرد در طراحی دکوراسیون هستند. این ویژگی ها در کنار هم و با تناسب و توازن فضای ایده آل یک دکور مناسب سلیقه ایرانی را به وجود می آورند. شما نیز برای داشتن چنین خانه ای باید با این ویژگی ها آشنایی داشته و اصول به کار گیری آن ها در طراحی دکوراسیون منزل خود را در نظر بگیرید.

برای آشنایی با اصول طراحی یک خانه لوکس ایرانی با پویانو همراه باشید.

وقتی از یک خانه ایرانی حرف می زنیم، تقریبا اولین موردی که به ذهن خطور می کند، یک فرش بزرگ در میانه فضا است. فرش از دیرباز جزء لاینفک منازل ایرانی بوده و در طول همه این سال ها هرگز کاربرد خود را از دست نداده است. این موضوع تا حدی در طراحی دکوراسیون اهمیت دارد که به ندرت می توان در ایران خانه ای را یافت که حداقل یک فرش روی سطح کف آن به چشم نخورد. فرش های ایرانی مسلما با طرح های زیبا و متنوع خود بهترین انتخاب برای ایجاد یک دکوراسیون مناسب ایرانی خواهند بود. فرش های مدرن و فانتزی نیز در صورت تمایل شما می توانند به زیبایی در کنار مبلمان قرار گرفته و همان عملکرد سنتی را به شیوه امروزی تر در اختیار شما بگذارند.

رنگ و طرح فرش ، چه از نوع سنتی و چه مدرن آن باید با سایر وسایل منزل و به خصوص مبلمان فضا همخوانی داشته باشد. این بدان معنی نیست که شما باید مبل، میز و فرش را همرنگ هم انتخاب کنید. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید، وجود هارمونی بین رنگ های به کار رفته است. این هارمونی گاهی اوقات می تواند در قالب تضاد نیز ظاهر شود.

انتخاب مبل دومین موردی است که باید به آن بپردازید. معمولا در یک خانه ایرانی دو دست مبل وجود دارد. یک دست مبل راحتی که در فضای نشیمن وجود دارد و یک دست مبل استیل که در قسمت پذیرایی قرار می گیرد. در مواردی که در طراحی فضا، محل نشیمن و پذیرایی به صورت یکپارچه در نظر گرفته شده اند، بهتر است نوع چیدمان این دو دست مبل به گونه ای صورت گیرد که فضا به دو قسمت مجزا تقسیم شده و این دو بخش به خوبی از یکدیگر متمایز شوند. در مواردی نیز که امکان قرار دادن دو دست مبل مجزا در فضا وجود ندارد و یا خودتان به دلایل دیگری مایل به استفاده از دو دست مبل نیستید، بهتر است سبک مبلمان راحتی خود را که در اولویت قرار دارند به گونه ای انتخاب کنید که در هنگام میزبانی از مهمانان نیز برازنده باشند.

میز مخصوص فضای نشیمن از مواردی است که بهتر است خرید آن را همزمان با خرید مبل انجام دهید. طرح و رنگ میز باید در تناسب با مبلمان اطرافش قرار گیرد. همچنین توجه به اندازه میز مورد نظر از دیگر نکاتی است که باید مد نظر داشته باشید تا فضا به راحتی قابل استفاده باشد و مشکلی در رفت و آمد شما ایجاد نشود.

فضای مربوط به میز تلویزیون را باید در نزدیکی مبلمان نشیمن خود در نظر بگیرید تا در حالت نشستن در محیط نشیمن بتوانید به راحتی به تماشای آن بپردازید. میز تلویزیون را می توانید در تناسب با مبلمان خود خریداری نموده و یا به صورت جزیی از دکور محیط راحی کنید.

میز غذاخوری یکی دیگر از چندین میزی است که باید در دکوراسیون خانه ایرانی خود داشته باشید. از آن جا که خانواده های ایرانی به مهمانی های بزرگ و دورهمی علاقه دارند، یک میز غذاخوری در صورت وجود فضای کافی جزو مهم ترین نکات به شمار می آید. در صورتی که یک فضای مخصوص به غذاخوری داشته باشید، به راحتی می توانید میز غذاخوری خود را در محیط قرار دهید. در غیر این صورت بهتر است قسمتی از فضای نشیمن یا پذیرایی خود را به یک میز در اندازه متناسب اختصاص دهید.

دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی

پرده جزو دیگر مواردی است که باید در دکوراسیون منزل خود داشته باشید. از آن جا که حریم در خانه های ایرانی همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است، پرده به عنوان یکی از مهم ترین موارد در طراحی دکوراسیون نقش مهمی ایفا می کند. پرده علاوه بر ایفای این نقش به خانه شکوه و زیبایی می دهد. همچنین به کمک پرده می توان در طول ساعات روز میزان نور ورودی به فضا را تنظیم کرد. پرده می تواند بسته به سلیقه شما دارای آستر وکتیبه نیز باشد یا بدون این ها اجرا شود.

آینه و کنسول از وسایلی هستند که در بسیاری از خانه های لوکس ایرانی یافت می شوند. اگر می خواهید به فضای منزل خود تجمل و شکوه ببخشید، استفاده از آینه و کنسول یکی از بهترین راه های ممکن است.

بوفه از دیگر وسایلی است که به یک منزل ایرانی زینت می دهد. بوفه ها معمولا به منظور سر و سامان دادن به ظروف مختص مهمانی و وسایل زینتی لوکس استفاده می شوند، اما جدا از این کاربرد، یک بوفه خود به تنهایی نیز جزو لوازمی به شمار می رود که در ایجاد یک دکوراسیون زیبای ایرانی نقش مهمی دارند. بوفه ها در اندازه ها و سبک های مختلفی وجود دارند و عموما در فضای پذیرایی و نزدیک به میز غذاخوری قرار می گیرند تا در هنگام پذیرایی از مهمانان لوازم مورد نیاز را در دسترس قرار دهند. رنگ، جنس و طرح بوفه را می توان در تناسب با میز غذاخوری، آینه و کنسول و یا حتی میز تلویزیون انتخاب کرد. در غیر این صورت بهتر است حداقل تناسب را در این رابطه رعایت کنید.

یک خانه ایرانی همیشه رنگ و لعاب خاصی دارد. تابلوها از لوازمی به شمار می روند که می توانند این رنگ و لعاب را به راحتی در فضای خانه ایجاد کنند. همیشه یک سالن نشیمن و پذیرایی بدون تابلو چیزی کم دارد. شما می توانید با توجه به نوع و سبک دکوراسیون فضا یک یا چند تابلو با رنگ، تم و سبک مناسب انتخاب کرده و به یکی از دیوارها بیاویزید.

همیشه آویختن یک یا چند تابلو به دیوار یکی از سخت ترین انتخاب های ممکن را رقم می زند. گاهی اوقات شما نمی دانید دقیقا از چند تابلو، با چه طرح و سبک، به چه ترتیب و روی سطح کدام دیوار باید استفاده کنید. در این باره باید حتما توجه داشته باشید که استفاده از تابلوهای متعدد روی سطح تمام دیوارها باعث بیش از حد شلوغ به نظر رسیدن فضا می شود. در ضمن یک تابلو زمانی بیشترین تاثیر بصری خود را خواهد داشت که به صورت تک و بر روی سطح یکی از دیوارهای منزلتان نصب شود. در صورتی که استفاده از چند تابلو را مد نظر دارید، بهتر است تم و طرح کلی آن ها را مشابه با یکدیگر در نظر بگیرید. بکارگیری این اصول ساده می تواند در درست نصب کردن تابلوها به شما کمک کند.

شومینه از دیگر قسمت های محبوب ایرانی ها در طراحی دکوراسیون به شمار می رود. شومینه های امروزی با وجود سیستم های گرمایشی مختلفی که در اکثر منازل وجود دارند، تا حدودی از وجه عملکردی خود فاصله گرفته و بیشتر جنبه زیبایی شناسانه پیدا کرده اند. البته مسلما شما می توانید در یک شب سرد زمستانی شومینه خود را روشن کرده و از گرمای آن لذت ببرید، اما به طور کلی بیشتر شومینه های امروزی در جهت تکمیل دکوراسیون و در نقش زیبایی شناسانه خود طراحی و اجرا می شوند. فضای اطراف شومینه می تواند قسمت مناسبی برای آویخت تابلو، گذاشتن گلدان و وسایل زینتی شما باشد. اگر یک شومینه در خانه خود دارید، بهتر است چیدمان یک دست مبلمان را در نزدیکی ان در نظر بگیرید تا امکان یک گپ و گفت دلنشین به وجود بیاید.

لوسترها از دیگر لوازمی هستند که یک خانه ایرانی بدون شک باید داشته باشد. شاید این نکته تا به حال مد نظر شما نبوده باشد، اما تناسب لوستر با دیگر وسایل و مبلمان موجود در فضا بسیار مهم است؛ بنابراین زمانی که می خواهید لوستر مورد نظر خود را انتخاب کنید، یک تصویر کلی از رنگ و سبک به کار رفته در فضای منزل خود به خاطر داشته باشید و لوستر را در فضای مربوطه در نظر بگیرید.

دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی

یک خانه لوکس ایرانی بدون لوازم دکوراتیو معنا نخواهد داشت. برای استفاده از لوازم دکوراتیو و زینتی در فضا، همیشه محل های مختلفی وجود دارند. میزهای پایه بلند، میز کنسول، فضای پایه شومینه و حتی فضای خالی کنار دیوار می توانند محل قرارگیری لوازم دکوراتیو شما باشند. شما گلدان، آباژور، مجسمه، شمعدان و انواع ظروف لوکس را برای داشتن یک خانه ایرانی نیاز خواهید داشت. قسمت های اصلی دکوراسیون مسلما اهمیت خاص خود را دارند، اما این توجه به جزییات است که فضای خانه شما را زیبا و متفاوت جلوه می دهد؛ پس بهتر است در انتخاب رنگ، طرح و سبک لوازم دکوراتیو نیز دقت به خرج داده و آن ها را در تناسب با تم فضا در نظر بگیرید.

همه این اصول در کنار هم و با بکارگیری تناسبات کلی در انتخاب طرح و رنگ در ایجاد یک فضای ایده آل به کار خواهند آمد. برای داشتن یک خانه لوکس نیازی نیست حتما گران قیمت ترین لوازم را در اختیار داشته باشید. چیزی که بیشتر اهمیت دارد، چگونگی ایجاد تناسب بین مبلمان و وسایل موجود است که به خانه شما شکوه و هویت می دهد.

دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی
دکوراسیون منازل لوکس ایرانی

 

 

 

تحریریه پویانو