۱۵ قدم تا رسیدن به خانه ای با دکوراسیون فرح بخش

۱۵ قدم تا رسیدن به خانه ای با دکوراسیون فرح بخش

طراحی داخلی دارای ویژگی های منحصر به فردی است. برای مثال اگر به درستی به کار برده شود می‌تواند یک خانه و یا یک مکان را از آن چه که هست بزرگ تر و دلباز تر جلوه دهد. البته عکس این موضوع نیز وجود دارد، یعنی اگر از دکوراسیون فرح بخش به درستی استفاده نکنید می توانید در یک فضای بزرگ و وسیع، به نتیجه ‌ای نا امید کننده دست پیدا کرده و مکان را از آن چه که هست کوچک تر جلوه دهید.

تفاوتی ندارد که خانه شما چه اندازه و ابعادی داشته باشد، یک طراحی داخلی درست و مناسب می‌تواند ظاهر بزرگ تری به آن بخشیده و فضایی فرح بخش را در آن ایجاد کند. اگر شما نیز به داشتن خانه ای دلباز علاقه‌ مند هستید، خارج از این که خانه شما چه ابعاد و اندازه ای دارد، با پویانو همراه باشید تا بتوانید به یک دکوراسیون فرح ‌بخش دست پیدا کنید:

طراحی داخلی دارای ویژگی های منحصر به فردی است

  1. مبلمان محدود، اما با کیفیت

از آن جایی که اشیاء اضافه می توانند فضای موجود در خانه را بسیار شلوغ و به هم ریخته جلوه دهند، سعی کنید تا مبلمان و اکسسوارهای کم تعداد، اما خاص، با کیفیت و منحصر به فرد را به کار ببرید. ممکن است به استفاده از اکسسوار های متعدد علاقه مند باشید، اما فراموش نکنید که هر چه تعداد اکسسوار ها بیشتر باشد، فضا دلگیر تر و بسته تر جلوه خواهد کرد. به همین دلیل تلاش کنید تا در محیط زندگی خود تنها لوازم و اشیایی را به نمایش بگذارید که برای شما جایگاهی خاص و ویژه دارند.

  1. استفاده از رنگ سفید

برای داشتن یک خانه فرح بخش، بهتر است که برای دیوارها و زمین رنگ سفید و طیف های مختلف آن را انتخاب کنید. اگر فکر می کنید که رنگ سفید خیلی زود کثیف می شود، می توانید بر روی مبلمان رنگ های کرم، بژ و یا طوسی روشن را به کار ببرید. مراقب باشید که قفسه ها و شلف های دیواری، تابلو ها، کمد ها و رادیاتور ها نیز رنگی مشابه به دیوارها و یا چند درجه متفاوت از آن داشته باشند. فراموش نکنید که استفاده از رنگ های متعدد باعث شلوغ تر شدن فضا شده و حس عمق موجود در آن را کاهش خواهد داد.

استفاده از رنگ سفید

  1. توجه به تناسبات مبلمان و فضا

به جای استفاده از چندین وسیله و اشیاء کوچک، مبلمان بزرگتری که ابعاد آن ها با ابعاد مکان تناسب داشته باشد را به کار ببرید. برای مثال به جای این که بر روی دیوار چندین قاب عکس در ابعاد کوچک و مختلف را به کار ببرید، یک تابلو بزرگ که با ابعاد دیوار و اتاق هماهنگی داشته باشد را انتخاب کنید.

فراموش نکنید که این قانون برای بقیه مبلمان و اکسسوارهای موجود نیز صدق می کند. اگر برای کفپوش نیز از سرامیک استفاده می کنید، به جای سرامیک های کوچک، مدل های بزرگ تر و بدون طرح را انتخاب کنید. هم چنین برای این که فضا را از آن چه که هست بزرگ تر جلوه کند، این سرامیک ها را به صورت مورب بچینید.

توجه به تناسبات مبلمان و فضا

  1. ایجاد خطای دید

دیوار کنار پنجره را با آینه پوشانده و یا از آینه قدی در کنار آن استفاده کنید. با این روش می توانید میزان نوری که وارد خانه می‌شود را افزایش دهید. هر چه آینه ای که به کار می برید بزرگ تر باشد، به همان میزان تأثیر آن افزایش خواهد یافت. هم چنین آینه های قدی و سراسری با ایجاد خطای دید باعث می شوند تا مکان دو برابر آن چه که هست جلوه کند. البته با استفاده از سطوح براقی مانند فلز، شیشه، لاک الکل و پلکسی بر روی مبلمان و پانل های دیواری نیز می توانید تاثیری مشابه با تأثیر آینه را در خانه ایجاد کنید.

ایجاد خطای دید

  1. دیواری های ساده

برای ایجاد فضایی بزرگ و یکپارچه، از طرح ها و نقش ها دوری کنید. اما اگر واقعاً به استفاده از طرح و نقش در دکوراسیون داخلی علاقه ‌مند هستید، طرح های کوچک و در رنگ ‌های روشن را به کار ببرید. کاغذ دیواری هایی که دارای طرح های همرنگ با زمینه هستند می توانند برای این منظور انتخاب مناسبی باشند، اما فراموش نکنید که سطوح تک رنگ و بدون طرح، با ایجاد فضای یکپارچه، باعث می شوند تا مکان فضایی دلباز و فرح بخش بیاید.

دیواری های ساده

  1. سیستم روشنایی

روشنایی در ایجاد حس عمق در مکان بسیار تأثیرگذار است. برای مثال اگر یک مکان دارای سقف کوتاه باشد، برای این که سقف را از آن چه که هست بلندتر تر جلوه دهید، می توانید به جای سیستم روشنایی سقفی، از سیستم روشنایی کف استفاده کنید. هم چنین با روشن کردن گوشه و کنار های خانه نیز می توانید حس دلباز تری به مکان ببخشید. چراغ های دیواری، هالوژن های سقفی و آباژور ها برای این منظور انتخاب مناسبی به شمار می روند.

روشنایی در ایجاد حس عمق در مکان بسیار تأثیرگذار است

  1. در دکوراسیون فرح بخش خلاق باشید

برای ایجاد فضایی فرح بخش، استفاده کاربردی از مبلمان اهمیت بسیاری دارد. برای مثال می‌توانید فضای زیر نیمکتی که در مقابل پنجره قرار می دهید را برای نگه داری از سبد هایی که برای ذخیره سازی اشیا مورد استفاده قرار می گیرند نیز استفاده کرده و یا پارتیشنی که برای جدا کردن قسمت های مختلف خانه از یکدیگر مورد استفاده قرار می دهید را به شکل کتابخانه طراحی کنید. در واقع این کتابخانه هم به عنوان پارتیشن و هم به عنوان فضایی برای ذخیره سازی اشیاء به کار برده خواهد شد.

در دکوراسیون فرح بخش خلاق باشید

  1. گردش نور

روشن بودن مکان و گردش راحت نور در آن، علاوه بر این که باعث می شود مکان از آن چه که هست بزرگتر جلوه کند، بلکه حس فرح بخشی و دلبازی آن را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که هیچ مانعی در مقابل نوری که از پنجره ها وارد خانه می شود قرار نداشته باشد. به همین منظور پرده ها را تا جای ممکن نزدیک به سقف نصب کنید. هم چنین انتخاب پرده های توری و در رنگ های نزدیک به رنگ دیوار ها نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

گردش نور

  1. رنگ های مونوکروم

برای ایجاد فضایی فرح بخش در طراحی داخلی، از رنگ های شبیه به هم استفاده کنید. برای این منظور هم می‌توانید از طیف های متفاوت یک رنگ استفاده کرده و هم رنگ هایی که در دایره رنگی کنار یکدیگر قرار دارند را به کار ببرید. هم چنین فراموش نکنید که رنگ های سردی مانند آبی، سبز و بنفش مکان را از آن چه که هست بزرگ تر جلوه می دهند و این در حالی است که رنگ هایی مانند زرد و قرمز و نارنجی که رنگ های گرم به شمار می روند، باعث کوچک تر دیده شدن فضا خواهند شد.

رنگ های مونوکروم

10. تاثیر خطوط عمودی

استفاده از خطوط عمودی به خصوص در مبلمان، باعث می شود تا سقف بلند تر و فضا بزرگ تر دیده شود. به همین دلیل اگر خانه شما سقفی کوتاه دارد، کتابخانه و یا سیستم های قفسه بندی دیواری را به شکل عمودی انتخاب کنید.

تاثیر خطوط عمودی

11. تاثیر خطوط افقی

خطوط افقی باعث می‌شوند تا مکان از آن چه که هست وسیع تر و طویل تر جلوه کند. به همین دلیل برای ایجاد فضایی دلباز می توانید خطوط افقی را به کار ببرید. مبلمان سبک شیکر نیز می‌توانند تاثیری مشابه را ایجاد کنند.

تاثیر خطوط افقی

  1. توجه به فضای رفت و آمددر دکوراسیون فرح بخش

مطمئن شوید که فضایی باز و راحت برای رفت و آمد در مکان وجود داشته باشد. بسیار مهم است که چیدمان مبلمان باعث مسدود شدن فضای رفت ‌و آمد نشوند. استفاده از فرش و گلیم نیز باعث می شود تا اتاق به صورت یکپارچه دیده شود. البته برای این منظور از یک فرش ساده و بدون طرح استفاده کنید تا در بزرگتر دیده شدن مکان تأثیرگذار باشد.

توجه به فضای رفت و آمد

  1. دسته بندی اشیاء در طراحی داخلی

فراموش نکنید که لوازم مشابه را بر اساس شکلی که دارند دسته بندی کرده و بر اساس رنگ آن ها در کنار یکدیگر قرار دهید. با دسته بندی کردن اکسسوار های متفاوتی مانند گل ها، تابلو ها و گلدان ها، ظاهری مرتب تر و منظم تر در مکان ایجاد خواهد شد.

دسته بندی اشیاء در طراحی اخلی

  1. حذف درب ها

اگر می خواهید یک فضای باریک و کوچک را بزرگ تر از آن چه که هست جلوه دهید، تا جای ممکن از شلف ها و قفسه بندی های باز استفاده کنید. این نوع سیستم های قفسه بندی باز را با استفاده از درب های کشویی، پرده و یا پانل های تاشو می‌توانید بپوشانید.

حذف درب ها

  1. خرید منطقی در جهت دکوراسیون فرح بخش

بهترین روش برای چیدمان یک فضای کوچک این است که مبلمانی کاربردی و منطقی را خریداری کنید. برای مثال صندلی های تاشو، میز های شیشه ای و مبلمانی که بیش از یک کاربرد داشته باشند، از جمله خرید های منطقی هستند که می توانید برای خانه کوچک خود و دلبازتر جلوه دادن آن انتخاب کنید.

بهترین روش برای چیدمان یک فضای کوچک این است که مبلمانی کاربردی و منطقی را خریداری کنید