فرم های مختلف دکوراسیون سالن نشیمن و چیدمان مبلمان آن

فرم های مختلف دکوراسیون سالن نشیمن و چیدمان مبلمان آن

هر خانه ای دارای معماری و فرم های متفاوتی است و از جمله این فرم ها که می توان برای معماری یک سالن پذیرایی و اتاق نشیمن به آن اشاره کرد، سالن های ال شکل، سالن های مربعی و سالن های مستطیلی شکل هستند. این فرم های متفاوت در معماری یک خانه، نیاز به چیدمان و دکوراسیون سالن نشیمن متفاوتی داشته و باید متناسب با فرمی که دارند طراحی شوند.

اگر مبلمان و چیدمانی که برای طراحی داخلی محیط زندگی خود در نظر می گیرید، متناسب با فرم معماری خانه باشند، به فضای بسیار کاربردی تر و راحت تری دست پیدا خواهید کرد. آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که سالن پذیرایی خانه شما چه فرمی دارد؟ آیا می دانید چیدمان و طراحی مناسب برای آن کدام است؟ برای این که بدانید هر فرمی از سالن پذیرایی را باید چگونه چیدمان کنید با پویانو همراه باشید:

فرم های مختلف دکوراسیون سالن پذیرایی و چیدمان مبلمان آن

  • سالن های مستطیلی شکل

برای چیدمان یک سالن مستطیلی شکل ابتدا باید اهداف کاربردی خود را در این مکان مشخص کنید. یعنی این که از این سالن تنها به عنوان مکانی برای پذیرایی از مهمان ها استفاده خواهید کرد و یا اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری در کنار یکدیگر به کار برده خواهد شد.

برنامه ریزی

اگر در طراحی سالن پذیرایی مستطیلی شکل می خواهید از میز تلویزیون نیز استفاده کنید، بهتر است که آن را به یک نقطه کانونی تبدیل کرده و چیدمان مبل ها را بر اساس آن انجام دهید. اما اگر می خواهید چیدمان بر اساس منظره و نمای بیرونی خانه باشد، باید این موضوع را در نظر گرفته و نقطه کانونی را تغییر دهید.

هم چنین می توانید در سالن های مستطیلی شکل قسمتی از فضا را برای اتاق غذاخوری در نظر گرفته و قسمت دیگر را برای اتاق نشیمن… برای این منظور بهتر است که میز غذاخوری را پشت کاناپه قرار دهید تا یک مرز میان آن ها ایجاد شود. البته اگر فضای کافی در اختیار دارید استفاده از کتابخانه و یا یک پارتیشن تزئینی نیز می تواند به عنوان یک جدا کننده در سالن پذیرایی مستطیلی شکل مورد استفاده قرار بگیرد.

سالن های مستطیلی شکل

چیدمان مبلمان

زمانی که می خواهید مبلمان خریداری کنید، ابتدا باید به ابعاد و فرم سالن پذیرایی توجه داشته باشید. بعد از آن می توانید ست مبلمان ۷ نفره و یا ال شکل را انتخاب کرده و سپس چیدمان را بر اساس آن انجام دهید. با توجه به ابعاد مکان می توانید مبلمان خریداری شده را با سالن هماهنگ کنید. انتخاب یک میز تلویزیون کاربردی، علاوه بر این که از تلویزیون شما محافظت خواهد کرد،

فضایی برای ذخیره سازی اشیا دیگر نیز به شمار رفته و از بروز شلوغی و به هم ریختگی در فضا جلوگیری می کند. هم چنین استفاده از مبلمانی مانند کتابخانه در طراحی سالن پذیرایی نیز می تواند فضای بسیار کاربردی را در اختیار شما قرار دهد.

چیدمان مبلمان

  • سالن پذیرایی مربعی شکل

اگر خانه شما دارای یک سالن مربعی شکل است، باید بدانید که طراحی آن دشوار تر از فرم های دیگر سالن پذیرایی خواهد بود. به خصوص اگر سالنی که در اختیار دارید فضای بزرگی داشته باشد، زیرا در چنین شرایطی ایجاد فاصله مناسب میان اشیاء بسیار دشوار تر خواهد بود.

برنامه ریزی

در سالن های مربعی شکل بزرگ، تا جای ممکن مبلمان را با فاصله از دیوار ها چیدمان کنید و آن ها را در فضای میانی سالن قرار دهید. این گونه هم به فضای راحت تری برای رفت و آمد دست پیدا کرده و هم فاصله متناسبی میان مبلمان ایجاد خواهد شد. اما در سالن های مربعی کوچک امکان ایجاد چنین چیدمانی وجود نخواهد داشت.

سالن پذیرایی مربعی شکل

چیدمان در دکوراسیون سالن نشیمن مربعی

در سالن های مربعی شکل کوچک تا جای ممکن از مبلمان منطقی تر و کاربردی تر استفاده کرده و ترجیح خود را بر روی مبلمان کوچک تر قرار دهید. البته گاهی اوقات استفاده از یک مبلمان بزرگ می تواند باعث شود که حس بزرگ‌ تری به فضا بخشیده شده و مکان از آن چه که هست بزرگ تر دیده شود. به همین دلیل بهتر است که مبلمان بزرگ و کوچک را در کنار یکدیگر به کار ببرید.

در چیدمان سالن مربعی شکل حتما جهت و محل قرارگیری درب ورودی را در نظر گرفته و چیدمان و گردش مبل ها را بر اساس آن انجام دهید. با توجه به این موضوع می‌توانید فضا های متفاوتی را ایجاد کنید. برای این که فضا از آن چه که هست بزرگ تر احساس شود، به هیچ عنوان یک مبل بزرگ را پشت به درب ورودی قرار ندهید.

برای این منظور بهتر است که مبل را در مقابل درب قرار داده و فضای مقابل آن را باز نگه دارید. هم چنین در مدل مبلمان نیز به جای مبل های گوشه دار، مدل هایی را انتخاب کنید که دارای طراحی منحنی تری باشند. در مورد سیستم روشنایی سالن های مربعی شکل نیز ترجیحاً لوستر های سقفی مرکزی را به تنهایی به کار نبرید. استفاده از چراغ های دیواری و آباژور های ایستاده و رومیزی باعث می‌شود تا گوشه های سالن نیز روشن تر شده و از ایجاد سایه روشن های اضافه جلوگیری خواهند کرد.

چیدمان مبلمان در نشیمن مربعی شکل

  • سالن های ال شکل

سالن هایی که دارای فرم ال هستند، بیش از یک کاربرد داشته و یکی از ایده آل ترین فرم ها برای سالن پذیرایی به شمار می روند. در چنین سالنی می‌توان فضا های متفاوتی مانند نشیمن، غذا خوری، فضای کار کردن، کتاب خواندن و فضایی برای سرگرمی را در کنار یکدیگر طراحی کرد.

برنامه ریزی

کار را با قرار دادن بزرگ ترین بخش سالن برای اتاق نشیمن آغاز کنید و باریک ترین و کوچک ترین بخش سالن‌ ال شکل را نیز برای قرار دادن میز غذاخوری در نظر بگیرید. هم چنین با ترکیب یک کتابخانه، یک مبل تک نفره و یک آباژور ایستاده نیز می توانید یک گوشه شخصی و خصوصی برای مطالعه کردن و استراحت کردن برای خود طراحی کنید.

سالن های ال شکل

چیدمان در دکوراسیون سالن نشیمن ال شکل

سالن های ال شکل دارای زوایای بیشتری نسبت به سالن های دیگر هستند. به همین دلیل برای این که زاویه های تند موجود در سالن ‌های ال را کمی ملایم تر کنید، از پرده هایی استفاده کنید که از سقف تا کف زمین ارتفاع دارند و از پرده های کرکره ای تا جای ممکن دوری کنید. هم چنین مبل ها و میز هایی که دارای طراحی های منحنی شکل هستند، از شدت زوایای دیوار ها کاسته و فضای ملایم و لطیف تری در آن ایجاد خواهند کرد.

سالن های ال شکل دارای زوایای بیشتری نسبت به سالن های دیگر هستند

فراموش نکنید که سالن نشیمن یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین نقاط در هر خانه ای به شمار می رود و به همین دلیل طراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چیدمان و طراحی این مکان بر اساس فرم معماری موجود در آن، ایده آل ترین روش در دکوراسیون سالن نشیمن خواهد بود، زیرا توجه به این موضوع به شما کمک می کند تا نسبت به مکانی که در اختیار دارید، مبلمان مناسب را خریداری کرده و چیدمان درست را انجام دهید.