دکوراسیون داخلی کافی شاپ ؛ محبوب ترین پاتوق شهر را بسازید!

دکوراسیون داخلی کافی شاپ ؛ محبوب ترین پاتوق شهر را بسازید!

آیا می دانید رمز محبوبیت کافی شاپ های معروف چیست؟ اگر شما هم صاحب یک کافی شاپ هستید، حتما سعی می کنید نظر مشتریان خود را به هر نحو که شده، جلب کنید، اما ممکن است تا الان به نتیجه نرسیده باشید. در چنین مواقعی است که احتمالا از خود می پرسید کافه های محبوب چه خصوصیاتی دارند که تا این حد آن ها را جذاب کرده است. مطمئنا این کافه ها چیزی دارند که باعث شده به پاتوق همیشگی برخی ها تبدیل شوند و هر روز هم مشتری های جدید جذب کنند. کافه هایی که یک سر و گردن از بقیه کافه ها بالاتر هستند، مطابق اصول دکوراسیون داخلی کافی شاپ پیش می روند و ایده های ناب و بکر را برای جذب مشتری به کار می برند. اگر شما هم می خواهید کافه خود را به پاتوق تبدیل کنید، با پویانو همراه باشید.

آیا می دانید رمز محبوبیت کافی شاپ های معروف چیست؟

نکات الهام بخش طراحی کافی شاپ

نکات الهام بخش طراحی کافی شاپ

ما در این جا به صورت خلاصه، گلچینی از مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون کافه را برای شما شرح خواهیم داد:

محلی که شما برای ساخت کافی شاپ خود انتخاب می کنید

انتخاب مکان مناسب

محلی که شما برای ساخت کافی شاپ خود انتخاب می کنید، نقش بسیار مهمی در رفت و آمد مشتری ها به آن ایفا می کند. کافه هایی که دور افتاده هستند و معمولا در معرض دید قرار ندارند، شانس کم تری برای جلب مشتری خواهند داشت. برعکس رستوران ها که با قرار داشتن در دورترین نقاط شهر هم مشتری های خاص خود را دارند، کافه ها از آن جایی که معمولا بیش تر از یک ساعت پذیرای مشتریان نیستند در صورتی که در محل خوبی قرار نداشته باشند، خلوت باقی می مانند.

محاسبه ابعاد داخلی

اولین مرحله برای طراحی داخلی کافی شاپ این است که ابعاد داخلی فضا را محاسبه کرده و یادداشت کنید. شما می توانید برای این کار از یک معمار کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کند. پس از این که ابعاد را اندازه گیری کردید و پلان فضا را کشیدید، می توانید برای طراحی داخلی کافی شاپ با معماری که به عنوان مشاور استخدام کرده اید، وارد بحث شوید.

فضایی چند منظوره

کافی شاپ های امروزی دیگر فقط کافه نیستند. به عبارت دیگر، کافه ها این روزها فقط قهوه صرف نمی کنند، بلکه امکانات دیگری را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. شما می توانید در کافه های امروزی فضاهایی برای مظالعه کتاب، لذت بردن از موسیقی، بازی کردن و حتی تماشای تلویزیون به صورت دسته جمعی را مشاهده کنید. این امکانات برای جلب مشتریان به کافه موثر هستند و بسیاری از افراد به خاطر همین امتیازهاست که یک کافه را به عنوان پاتوق خود انتخاب می کنند.

طراحی پیش از راه اندازی

قبل از این که کافه را راه اندازی کنید، فکر همه چیز را بکنید. مسلما بعد از این که کافه راه اندازی شد به این راحتی ها نمی توان فضای آن را تغییر داد. به همین خاطر باید قبل از باز کردن کافه به صورت رسمی، فضای داخلی آن را طراحی کنید. محل قرارگیری آشپزخانه و کانتر آن، صندلی ها، میزها، کتابخانه، تلویزیون و هر چیز دیگری که قرار است در کافه تان باشد را از پیش تعیین کنید. طرح های خود را به صورت اتود به طراح نشان دهید.

استفاده از لوازم دکوری

برای زیباتر کردن محیط کافی شاپ می توانید از لوازم دکوری استفاده کنید. نقاشی های دیواری، مجسمه ها، ماگ ها، گلدان ها، فنجان ها، دوچرخه های قدیمی، تخته سیاه و هزاران وسیله دیگر وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای تکمیل دکوراسیون کافه تان کمک بگیرید و فضای جالب تری خلق کنید.

استفاده از منظره شهر

اگر کافه شما در محلی قرار دارد که می تواند چشم انداز خوبی داشته باشد، این را به عنوان یک امتیاز فوق العاده در نظر بگیرید. وجود چشم انداز در کافه ها یک نعمت است. اگر چنین موهبتی ندارید، می توانید با چیدن گلدان های زیاد، ایجاد یک حیاط خلوت سبز یا به کار بردن پارتیشن های سبز برای ایجاد فضایی مشابه وارد عمل شوید.

استانداردها در طراحی هر فضایی اهمیت دارند و کافی شاپ نیز از این قضیه مستثنی نیست

توجه به استاندارد ها

استانداردها در طراحی هر فضایی اهمیت دارند و کافی شاپ نیز از این قضیه مستثنی نیست. شما باید فضای داخل کافه را به گونه ای طراحی کنید که مانعی برای رفت و آمد مشتریان وجود نداشته باشد و افراد بتوانند بدون ایجاد مزاحمت برای یکدیگر در فضا حرکت کنند. سعی کنید میز و صندلی ها را طوری بچینید که فضا بیش از حد تنگ نشود.

طراحی مناسب منو

یک منوی جالب و دلپذیر چیزی است که هر کافه ای به آن نیاز دارد. منوهایی که گزینه های جذاب و خواستنی دارند، کافه شما را محبوب می کنند. سعی کنید علاوه بر قرار دادن سفارشات محبوب در منوی کافه از یک طراحی مناسب و جالب برای منو استفاده کنید. سعی کنید منو را زیبا طراحی کنید و در صورتی که امکان دارد، آن را شاخص و مخصوص کافه خود درست کنید.

پنجره رو به خیابان

یکی از ایده های جالبی که می تواند کافه شما را جذاب تر کند، استفاده از فضای کنار پنجره است. بسیاری از افراد دوست دارند زمان حضورشان در کافه را به جای خیره شدن با افراد دیگر به تماشای منظره بیرون سپری کنند. برای این افراد خیلی مطلوب است اگر برخی از صندلی های کافه رو به پنجره قرار گرفته باشند. پنجره ها نباید حتما رو به باغ یا منظره های آنچنانی باز شوند. منظره یک خیابان و جریان شهر هم می تواند تصویر جالبی در قاب یک پنجره باشد.

فرش های جذاب

فرش از جمله لوازمی است که شاید کم تر در دکوراسیون کافه ها به چشم بخورد، اما مرسوم نبودن استفاده از آن دلیل نمی شود که به کار گرفتنش ایده خوبی نباشد. سنت شکنی کنید و از یک فرش جذاب با رنگ های گرم برای صمیمیت بخشیدن به فضای کافه تان استفاده کنید. با این کار ظاهر متفاوت و تازه ای به کافه خود می دهید که وجه تمایز آن با بقیه کافه ها خواهد شد.

نشیمن راحت

اگر صندلی های کافه شما سفت و بدون انعطاف هستند، نباید از مشتری های توقع داشته باشید وقت زیادی را در فضای آن صرف کنند. برای این که مشتری هایتان راحت تر باشند از کوسن یا بالشتک برای ایجاد فضای راحت و نرم استفاده کنید.

نورپردازی های خلاقانه در دکوراسیون داخلی کافی شاپ

نورپردازی می تواند طراحی داخلی هر فضایی را تکمیل کند و نقاط قوت آن را بیش تر به چشم بیاورد. چراغ هایی که برای کافی شاپ خود انتخاب می کنید این قدرت را دارند که کافه شما را در زمان شب به یک فضای رویایی و جذاب تبدیل کنند. بهتر است نور کافه را طوری تنظیم کنید که ملایم باشد و چشم را خسته نکند.

برای این که دکوراسیون کافه تان را جذاب تر کنید از وسایل دکوری استفاده کنید.

آویزهای دکوری

برای این که دکوراسیون کافه تان را جذاب تر کنید از وسایل دکوری استفاده کنید. آویزهای سقفی از این جمله هستند. شما می توانید قهوه جوش ها، فنجان های و قوطی های خالی قهوه را از سقف آویزان کرده و به این ترتیب، یک دکور زیبا و منحصر به فرد ایجاد کنید.

عناصر دکوری شاخص

یک وسیله دکوری خاص که فقط و فقط مخصوص کافه شما است، می تواند همان چیزی باشد که مشتری ها کافه تان را به واسطه آن به خاطر می آورند. برای مثال می گویند که فلان کافه با دوچرخه قدیمی جلوی درب ورودی اش! حالا این عنصر دکوری شاخص می تواند هر چیزی باشد. ما پیشنهاد می کنیم از یک وسیله عجیب و غریب و کم تر دیده شده استفاده کنید.

شعارهای مخصوص برای دکوراسیون داخلی کافی شاپ

اگر اهل کافه رفتن باشید و بدانید در کافه ها چه می گذرد، حتما متوجه شده اید که کافه نشین ها عبارت ها و اصطلاحات خاصی را در حرف های خود به کار می برند. شاید نوشته هایی که روی تخته سیاه یا تابلو به در و دیوار کافه ها زده می شود را هم دیده باشید. این اصطلاحات و نوشته ها شعارهایی هستند که می توانند به کافه هویت بدهند. شما می توانید هر روز آن ها را عوض کنید و حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید.

فضایی برای کتابخوان ها

آن هایی که عاشق کتاب خواندن در هر فرصتی هستند، مطالعه در فضای کافه را حتما دوست خواهند داشت. شما با درست کردن یک فضا برای چنین افرادی به آن ها پیشنهاد می دهید هر بار در کنار صرف نوشیدنی مورد علاقه خود به مطالعه یکی از کتاب هایتان بپردازند و این خیلی خوب است. برای همین بهتر است یک کتابخانه کوچک در کافه خود داشته باشید.

فضای نگهداری ماگ

ماگ ها همان لیوان های مخصوصی هستند که در کافه ها زیاد به چشم می خورند. از ماگ ها می توان برای جذابیت دادن به دکوراسیون کافه نیز استفاده کرد. شما می توانید ماگ ها را به دیوار بزنید، روی طاقچه بچینید یا از سقف آویزان کنید. حتی می توانید با یک ترفند جالب برای فروش آن ها اقدام کنید.

گوشه های دنج در دکوراسیون داخلی کافی شاپ

برخی از افراد فضاهای دنج را برای نشستن و گپ زدن ترجیح می دهند. برخی هم یک فضای دنج می خواهند که با خودشان خلوت کنند. برای چنین افرادی بهتر است یک گوشه با مبلمان راحت و کوسن های زیاد ترتیب دهید تا مردم بتوانند از قرارهای دوستانه و خصوصی خود لذت ببرند.

سبک های محبوب در طراحی داخلی کافی شاپ

سبک های محبوب در طراحی داخلی کافی شاپ

مسلما هر سبکی برای اجرای دکوراسیون کافه قابل اجراست، اما برخی سبک ها از محبوبیت بیش تری برخوردارند. این سبک ها به شرح زیر هستند:

سبک صنعتی

دکوراسیون صنعتی یا اینداستریال از جمله سبک هایی است که این روزها در طراحی داخلی کافی شاپ ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مزیت این سبک به این است که بودجه کمی می خواهد. کافی شاپ های دارای دکور صنعتی دارای دیوارهای آجری هستند مه معمولا رنگ نمی خورد. در این کافه ها از لامپ های بدون حباب و وسایل فلزی استفاده می شود.

سبک وینتج

وینتج به هر چیزی گفته می شود که تم چند دهه قبل را داشته باشد. برای طراحی کافه خود به این سبک می توانید از کسانی که عتیقه فروشی دارند یا در این رابطه اطلاع دارند، کمک بگیرید و با لوازم قدیمی به چیدمان فضا بپردازید. در دکوراسیون کافه به سبک وینتج از گرامافون، جعبه های قدیمی، تابلوهای رنگ و رو رفته و تلفن های عتیقه استفاده می شود.

سبک مدرن

بسیاری از کافه ها هم هستند که مطابق دکور امروزی طراحی می شوند. اگر شما هم طرفدار ظاهر مدرن هستید، می توانید از ترندهای امروزی تر استفاده کنید. متریال هایی مثل شیشه، چوب و بتن برای اجرای دکوراسیون مدرن پیشنهاد می شوند. رنگ های خنثی نیز در اولویت قرار دارند. سطوح ساف و صیقلی نیز از جمله خصوصیات این سبک هستند.

سبک روستیک

در سبک روستیک که سبکی روستایی با ظاهر ساده و بی آلایش است از متریال چوب بیش تر از سایر مصالح استفاده می شود. این سبک از عناصر طبیعی تشکیل شده است. چوب های سبک روستیک ابزار نخورده و دارای ظاهر طبیعی هستند.

مبلمان لهستانی در طراحی کافی شاپ

طراحی فضای نیمه باز کافی شاپ

نتیجه گیری برای دکوراسیون داخلی کافی شاپ

برای این که یک کافه محبوب و دوست داشتنی داشته باشید به دنبال این نباشید که گران ترین مصالح را بخرید و پر هزینه ترین دکوراسیون داخلی را اجرا کنید. هوشمندانه فکر کنید و از ایده های ساده و کم خرج کمک بگیرید. از هر چیزی که در دسترس دارید، استفاده کنید و خلاقیت را به جای تقلید در مرکز توجه خود قرار دهید. روی نقاط قوت کافه تان تمرکز دهید. به فکر این باشید که فضایی راحت و صمیمی درست کنید و نه صرفا فضایی برای نمایش. از میان ایده های بالا به سراغ آن هایی بروید که با حال و هوای کافه تان بیش تر سازگارند و مطمئن باشید که با حداقل ها هم می توانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری