30 نمونه دکوراسیون داخلی مطب + آشنایی با اصول طراحی صحیح این فضا

30 نمونه دکوراسیون داخلی مطب + آشنایی با اصول طراحی صحیح این فضا

30 نمونه دکوراسیون داخلی مطب + آشنایی با اصول طراحی صحیح این فضا

کلینیک یا مطلب، فضایی است که هر فردی گاهی اوقات به دلایل مختلف به آن مراجعه کرده و بخشی از روز خود را در آن می گذراند. بنابراین، دکوراسیون داخلی مطب و چیدمان لوازم داخل این فضا، رنگ های مورد استفاده برای طراحی داخلی و نورهایی که برای نورپردازی محیط آن به کار می روند، در ایجاد روحیه شاد برای مراجعه کنندگان و خود پزشک، مهم هستند. بیماران، به طور معمول، مدت زمانی را در اتاق ملاقات یا روی یونیت مطب پشت سر می گذرانند و طبیعی است که طراحی یک محیط تمیز و راحت، در نظر آن ها نسبت به خدماتی که شما ارائه می دهید، تاثیرگذار باشد. اگر به عنوان پزشک یا طراح داخلی، درباره طراحی مطب به اطلاعات نیاز دارید، راهنمایی های این مطلب به احتمال زیاد برایتان مفید خواهند بود. همراه پویانو باشید.

طراحی داخلی مطب یا کلینیک، با وجود این که یک کار سخت و پیچیده به نظر می رسد، جذابیت های خاص خودش را دارد.

این روزها که رقابت بین پزشکان زیادتر شده است، بدون شک، بیماران به دنبال کلینیکی می گردند که بهترین خدمات را به آن ها ارائه دهد. آن ها همچنین حس راحتی و آرامش را جزو معیارهای خود برای انتخاب مطب قرار می دهند. گذشته از این ها، خود شما نیز به عنوان فردی که بیش تر وقت خود را در مطب سپری می کند، نیازمند حفظ روحیه هستید تا خستگی و کسالت ناشی از کار طولانی در یک محیط بسته، کلافه تان نکند.

طراحی داخلی مطب یا کلینیک، با وجود این که یک کار سخت و پیچیده به نظر می رسد، جذابیت های خاص خودش را دارد. در طراحی داخلی این فضاها باید به گرمی و صمیمیت محیط برای ایجاد حس امنیت و آرامش مطب، در کنار شیک و زیبا به نظر رسیدن فضا، چیدمان بهتر مبلمان برای ایجاد ارتباط بهتر با بیمار و مجموعا، ایجاد تصویری مناسب از یک فضای درمانی معتبر و مناسب در ذهن مراجعین توجه نمود.

تقریبا همه کسانی که حتی یک بار تجربه طراحی مطب را داشته اند و حتی مراجعین، به خوبی می دانند که اتاق انتظار مطب، یکی از پر استرس ترین محیط ها می باشد. بنابراین، چیدمان این محیط با لوازم دکوری مختلف، مثل آثار هنری و عکس ها، در کنار بهره گرفتن از رنگ های آرامش بخش، مبلمان راحت و پارتیشن های زیبا و جذاب به کاهش استرس کمک می کند. گزینه های دیگری مثل فضای سبز و آکواریوم نیز می توانند تا حدود زیادی آرامش بخش باشند و ذهن بیمار را از افکار نگران کننده منحرف نمایند.

مطب از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

مطب از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

آیا به این موضوع فکر کرده اید که یک مطب استاندارد از چه بخش هایی تشکیل می شود؟ این که چه فضاهایی را باید در طراحی داخلی مطب، منظور کرد، موضوع بسیار مهمی است که باید پیش از پرداختن به هر چیز دیگر، روی آن فکر کنید.

اصولا هر مطب باید از چهار فضای کاملا مستقل از هم تشکیل شود. نخستین قسمت به بیمارانی اختصاص دارد که به مطب مراجعه می کنند. بیماران، معمولا سنین مختلفی دارند، اما لازم نیست برای هر محدوده سنی، فضای خاصی تعریف کنید. فقط کافی است اتاق انتظار کودکان را از بزرگسالان جدا در نظر بگیرید. شما می توانید برای طراحی داخلی اتاق کودک از تصاویر مورد علاقه آن ها که می تواند مربوط به شخصیت های کارتونی باشد، به شکل کاغذ دیواری، پوستر یا هر چیزی دیگر روی سطح دیوارها استفاده کنید. همچنین می توانید چند اسباب بازی در اختیار آن ها بگذارید.

اگر چنین محیطی فراهم کنید، کودکان به دور از محیط مخصوص بزرگسالان، در کنار هم سن و سال های خود بازی خواهند کرد. آن ها با داشتن چنین فضایی، مدام برای بزرگسالان مزاحمت ایجاد نمی کنند و با دیدن دیگر بچه هایی که به مطب آمده اند، نگرانی کم تری پیدا می کنند. خیلی خوب می شود اگر برای کودکان، سرویس بهداشتی جداگانه ای در نظر بگیرید که به راحتی، توسط آن ها مورد استفاده قرار گیرد.

یک فضای مخصوص و مناسب نیز باید به منشی یا منشی های مطب اختصاص داده شود. این فضا باید جای مناسب برای قرار دادن پرونده ها، کامپیوترها و دیگر وسایل را داشته باشد. پذیرش باید به گونه ای طراحی شود که در یک طرف آن مراجعین و در طرف دیگر، پرسنل مطب قرار بگیرند. این فضا باید به گونه ای طراحی شود که مراجعین بتوانند هم در حالت ایستاده و هم به صورت نشسته (برای افراد ناتوان یا کم توان) با منشی ها صحبت کرده و فرم های مورد نظر را پر نمایند.

سومین فضای مورد نیاز، فضای درمانی می باشد که اتاق پزشک، لابراتور و اتاق استریلیزاسیون را در بر می گیرد. لابراتور را می توان خارج از محدوده و در راهروی مطب در نظر گرفت یا آن را به کمک یک درب از اتاق درمان جدا نمود. برخی از پزشکان از لابراتورهای سطح شهر استفاده می نمایند.

چهارمین یا آخرین بخش مطب هم به امور پشتیبانی اختصاص دارد. این فضا شامل سرویس بهداشتی کارکنان، رختکن، آشپزخانه یا آبدارخانه کوچک و انبار مواد و تجهیزات است. شما می توانید در صورت وجود فضا، اتاقی را نیز به استراحت پرسنل اختصاص دهید. جهت کنترل عفونت، امکان شستشوی روپوش ها را در مطب تامین کنید تا پرسنل مطب مجبور نشوند هر بار برای تمیز کردن روپوش ها، آن ها را همراه خود به خانه یا خشکشویی ببرند.

شناخت از مراجعین

شناخت از مراجعین

شایسته است پیش از شروع برنامه ریزی برای نوع چیدمان مطب، درک خوبی از نوع خدمات پزشکی پیدا کنید. برای مثال، در مطب یک متخصص اطفال، بهتر است اسباب بازی های مناسب، وسایل نقاشی، تلویزیون، کارتون های جذاب و دیدنی و دیگر موارد این چنینی قرار داده شوند تا کودکان بتوانند در زمان انتظار، اوقات خود را با آن ها سپری کنند.

برای مطب هایی که مربوط به نوزادان هستند، خیلی خوب است اگر یک فضای مخصوص را با پارتیشن از دیگر قسمت های جدا کرده و به محیط مراقبت از کودک اختصاص دهید. این بخش می تواند برای شیر دادن به نوزاد، مورد استفاده قرار گیرد. اگر مطب، مخصوص نوزادان است، بهتر است در سرویس بهداشتی، فضای مناسبی برای رسیدگی به نوزاد فراهم شود.

معرفی پزشک

معرفی پزشک

به کار بردن مدرک ها، گواهی ها، جوایز و هر گونه مدرک شناسایی و تحصیلی دیگر به صورت قاب شده، می تواند روشی مناسب برای جلب اعتماد مراجعه کنندگان باشد. این کار، خصوصا در مواقعی که یک بیمار برای اولین بار به مطلب مراجعه کرده، به او حس اطمینان از انتخاب صحیح می دهد. این موضوع از نظر حرفه ای برای پزشکان، اهمیت زیادی دارد.

ایجاد آرامش در فضا

ایجاد آرامش در فضا

شما باید در انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی مطب، محتاط باشید و ارتباط میان رنگ های و تاثیر آن ها بر خلق و خوی مراجعین را در نظر بگیرید. سعی کنید رنگ هایی به کار ببرید که آرامش بخش هستند. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند که آبی روشن، اگر به عنوان رنگ غالب در فضا به کار برود، باعث ایجاد حس آرامش می شود، زیرا فشار خون را کم کرده و تنفس و ضربان قلب را نیز آرام می کند.

یونیت دندان پزشکی، بخش استرس زای یک مطب است و ممکن با وسایل و تجهیزاتی که دارد برای کودکان یا حتی بزرگسالان، دلهره آور باشد. با قرار دادن صندلی در برابر پنجره یا فضای سبز، می توان تا حد زیادی از این دلهره کاست.

در صورتی که فضا رو به محیط سرسبز بیرون قرار دارد، حتما از این امتیاز برای ایجاد فضایی با استرس کم تر استفاده کنید. اگر چنین موقعیتی وجود ندارد و فضای اتاق، کاملا بسته می باشد، می توانید چند گلدان یا یک تابلوی زیبا مقابل یونیت قرار دهید تا تاثیر مشابهی ایجاد نمایید.

روش دیگر، این است که یک آکواریوم در فضای مقابل یونیت، قرار دهید. ثابت شده که آب و حرکت ماهی ها در آکواریوم قادر هستند میزان استرس و نگرانی بیمار را کاهش دهند.

همچنین می توان از موزیک استفاده کرد. برای مثال، می توانید هدفون هایی را به بیماران خود داده و از طریق آن، موزیکی آرامش بخش پخش نمایید یا همین موزیک را با صدای ملایم در اتاق پخش کنید.

نصب تلویزیون هم می تواند ایده خوبی باشد، زیرا حواس بیمار را از درد و استرس محیط به برنامه ها و تصاویر پرت می کند.

چیدمان فضای انتظار

چیدمان فضای انتظار

نباید بهداشت و آسودگی را در دکوراسیون داخلی مطب فراموش کرد. قرار دادن یک چوب لباسی برای قرار دادن لباس ها و وسایل، گذاشتن بسته های دستمال کاغذی، آب سرد کن و به کار بردن تجهیزات تهویه مطبوع به ایجاد فضایی مناسب در اتاق انتظار کمک می کنند.

می توانید با قرار دادن مجله ها، روزنامه ها و کتاب های مفید، به بیمارها این فرصت را بدهید که در زمان انتظار خود، به مطالعه بپردازند و سرگرم باشند.

در رابطه با انتخاب کفپوش برای مطب، خیی دقت کنید، زیرا مطب ها با میکروب های زیادی سر و کار دارند و طراحی بهداشتی آن ها اهمیت زیادی دارد.

استفاده از فضای سبز

استفاده از فضای سبز

استفاده از فضای سبز در هر فضایی روحیه بخش و مفید است. در دکوراسیون داخلی مطب ها نیز به کار بردن گیاهان، خالی از لطف نیست. گیاهان باعث ایجاد حس نشاط و زندگی می شوند و احساسات منفی را از بیماران دور می کنند.

به کار بردن گلدان های دکوری زیبا و متعدد در فضای انتظار و اتاق پزشک می تواند راه خوبی برای کاهش استرس و افزایش حس سرزندگی باشد. شما می توانید از دیوار سبز نیز که یک ایده مدرن و امروزی است، برای رسیدن به این منظور در کنار ایجاد محیطی زیبا بهره بگیرید.

پارتیشن بندی فضا

پارتیشن بندی فضا

قبل از این که مشغول سر و سامان دادن به محیط داخلی مطب شوید، بهتر است اول تعیین نمایید که هر قسمت از فضا به چه عملکردی اختصاص دارد. برای مثال، بخشی از فضا به اتاق انتظار، بخشی به یونیت ها و بخشی دیگر به اتاق کار پزشک اختصاص پیدا می کند. هر یک از فضاها را باید با توجه به نوع عملکردش طراحی کرد.

در صورتی که قرار است کلینیک، توسط چند پزشک به صورت همزمان، مورد استفاده قرار بگیرد، باید آرامش محیط و پرهیز از شلوغی را مد نظر قرار داد. به خاطر این رفت و آمد بیماران در چنین فضایی بیش تر است، باید حتما فضاهای مختلف از هم تفکیک شوند.

برای تفکیک فضا می توان مساحت را با توجه به پزشکانی که همزمان کار می کنند، تقسیم کرد و برای هر پزشک و محیط کار او و دستیارانش، محیط کافی در نظر گرفت. برای تفکیک این فضاها از هم می توان از پارتیشن بندی استفاده کرد.

اگر بخشی از مطب شما به کودکان اختصاص دارد، بهتر است آن را از بخش های دیگر جدا کنید تا دیدن منظره هایی مثل جراحی بزرگسالان، صدای وسایل و موارد دیگر، آن ها را نترساند.

انتخاب رنگ

انتخاب رنگ

درست است که استفاده از رنگ های آرامش بخش برای دکوراسیون داخلی مطب ها توصیه می شود، اما به کار بردن رنگ های انرژی بخش نیز می تواند در تقویت روحیه بیماران، موثر باشد. برای طراحی داخلی فضای مخصوص کودکان، بهتر است از رنگ های شاد استفاده کنید.

اگر فضای مطب شما کوچک است، با استفاده از رنگ های روشن، می توانید محیطی دلبازتر ایجاد کنید. استفاده از سطوح صیقلی و خصوصا به کار بردن آینه نیز می تواند مطب را بزرگ تر جلوه دهد.

پیشنهاد می شود رنگ اتاق انتظار و اتاق درمان را مشابه انتخاب کنید، زیرا به این شکل، بیمار در زمان انتظار با رنگ خو می گیرد و بهتر با محیط درمان، ارتباط برقرار خواهد کرد.

روش صحیح نورپردازی

روش صحیح نورپردازی

از به کارگیری مطلق رنگ سفید یا زرد برای نورپردازی پرهیز کنید و با ترکیب این دو رنگ و نصب لامپ های مناسب، نور روز را در فضای مطب، شبیه سازی نمایید. نور محیط مطب باید طوری باشد که چشم را نزند و خسته نکند.

در بخش های مربوط به قرارگیری یونیت ها باید نورپردازی به نحوی باشد که در کار پزشک، خللی ایجاد ننماید.

در ادامه می توانید تصاویری از دکوراسیون داخلی مطب های مختلف را مشاهده نمایید.

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری