اصول و جزئیات دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری !

دکوراسیون اتاق کودک به سبک مونته سوری

اصول و جزئیات دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری !

دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری : در سال های اخیر در طراحی اتاق کودک با یک جریان جدید مواجه هستیم: جریان مونته سوری! این جریان در واقع نوعی روش تربیت و پرورش کودکان است که در طراحی اتاق آن ها برای رشد شخصیت و فردیت کودکان نیز تاثیر گذار است. اگر می خواهید ویژگی های شخصیتی کودک خود را با روش مونته سوری آزاد کرده و شخصیت قوی و اصلی او را بسازید و برای این منظور به سرنخ هایی در طراحی اتاق کودک به این سبک نیاز دارید، این مطلب می تواند به شما کمک کند. با پویانو همراه باشید تا با ویژگی هایی که باید در دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری وجود داشته باشند آشنا شوید:

سبک مونته سوری در طراحی داخلی بسیار فراتر از یک ترند بوده و یک نوع سبک پرورش و تربیت کودکان است که نام خود را از یک دکتر، آموزگار و پروفسور انسان شناسی به نام ماریا مونته سوری گرفته است که در سال های 1870 تا 1952 در ایتالیا زندگی می کرد. بر اساس نظریه مونته سوری اصلی ترین مبحث آموزش و پرورش کودک، ارزیابی کودک به عنوان یک فرد بر اساس مهارت ها و منافع فردی، سرعت یادگیری و ویژگی های شخصیتی او است.

امروزه آموزه های مونته سوری همچنان در آموزش کودکان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، زیرا این روش ها کمک می کنند تا کودک از سنین پایین به استقلال و شخصیتی قوی دست پیدا کند.

دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری

اما دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری به چه معنا است؟ در واقع اگر رویکرد مونته سوری که توسط تمام دنیا پذیرفته شده و نزدیک به 100 سال است که در کشورهای پیشرفته در موسسات آموزشی تصویب و اجرا می شود را درک کنید، در مورد دکوراسیون آن نیز ایده هایی خواهید داشت. با توجه به این رویکرد، فرزند شما دارای فردیت و استقلال است و زندگی روزانه خود را با توجه به توانایی ها و منافع شخصی خود شکل می دهد.

کودک بر روی مواردی تمرکز می کند که به آن ها علاقه داشته و با توانایی هایی که دارد خود را بهبود می بخشد. البته برای این منظور لازم است که فرزند شما فضایی در اختیار داشته باشد که بتواند شخصیت خود را ساخته و خصوصیات شخصی خود را کشف کند. در این فضا، فرزند شما باید مستقل بوده، بتواند انتخاب های آزاد انجام داده، آزادی عمل داشته و قادر به مدیریت محیط اطراف خود باشد. به زبان دیگر باید اجازه دهید که کودک صاحب اتاق خود باشد.

دکوراسیون اتاق کودک به سبک مونته سوری

  • کمد ها و طبقات متناسب با قد کودک

همان طور که گفته شد مهم ترین ویژگی سبک مونته سوری این است که کودک شما در سنین پایین استقلال و فردیت بیابد. برای این منظور نیز باید بتواند اتاق خود را به شکلی کاملا درونی درک کرده و برای خود کند. بر اساس نظریه مونته سوری نیز اولین قانون در طراحی اتاق کودک همین موضوع است!

معمولا محل قرار گیری اسباب بازی کودکان و اندازه کمد ها بر اساس قد بزرگسالان طراحی و انتخاب می شود، زیرا جمع کردن، مدیریت و نظم اتاق این گونه ساده تر خواهد بود. در حالی که کمد ها، طبقات و کشوهایی که بر اساس قد ما طراحی می شوند، آزادی عمل و انتخاب کودکان را محدود می کنند و مانع از این می شوند که کودک اتاق را متعلق به خود بداند.

برای این که محیطی ایجاد کنید که کودک بتواند به تنهایی آن را مرتب کرده و مانند یک بزرگسال محیط اطراف خود را مدیریت کند، مبلمانی مانند کشوها و طبقات را بر اساس قد کودک انتخاب کنید. در اصل کودک شما باید بتواند تمام اتاق خود را بدون کمک شما مرتب کند و برای این منظور نیز باید مبلمان در ارتفاعی متناسب با قد کودک قرار داشته باشند.

کمد ها و طبقات متناسب با قد کودک

  • تخت خواب های سبک مونته سوری

زمانی که صحبت از طراحی دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری می شود، ابتدا تخت خواب ها به ذهن خطور می کنند، زیرا پرکاربرد ترین عناصر در این سبک تخت خواب های مونته سوری هستند. در واقع این تخت خواب ها بخشی از اصولی هستند که پیش تر مطرح شد و نزدیکی این تخت خواب ها به زمین به این دلیل است که کودک بتواند بدون نیاز به فرد دیگری روی تخت خود رفته، از آن پایین بیاید و بتواند به تنهایی آن را مرتب کند. البته این مدل تخت خواب ها تنها به دلیل امنیت کودک نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا ریسک افتادن کودک از روی تخت را از بین می برند.

تخت خواب های سبک مونته سوری

  • تمام لوازم اتاق باید برای کودک مناسب باشند

مانند تخت خواب، طبقات و کمد ها، وجود فضایی برای بازی کردن و محیطی برای پرورش تخیلات و افزایش آزادی کودک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته کودکان باید به سختی بر روی میز و صندلی هایی که برای بزرگسالان طراحی شده بودند می نشستند و یا بر روی زمین بازی می کردند. اما امروزه میز و صندلی های کوچک، زیبا و متنوعی مخصوص کودکان طراحی و تولید می شوند. این میز و صندلی ها یکی از لوازمی هستند که باعث می شوند تا کودک اتاق را مانند خانه خود احساس کند…

تمام لوازم اتاق باید برای کودک مناسب باشند

  • خانه کودک!

اکنون که صحبت از خانه مخصوص کودک شد، نظر شما چیست که یک خانه با ابعاد کوچک و متناسب برای کودک خود طراحی کنید؟ اگر در خانه ای ویلایی و باغچه دار زندگی می کنید حتما از این ایده استفاده کنید، زیرا این خانه های کوچکی که در باغچه قرار داده می شوند، به خصوص در فصل تابستان باعث می شوند تا کودکان بسیار شاد تر، با نشاط و پرتحرک باشند. این خانه های کوچک که با چوب ساخته می شوند بسیار طبیعی و سالم هستند و هم چنین بسیار زیبا بوده و قدرت تخیل کودک را پروش داده و باعث می شوند تا کودک احساس استقلال بیشتری را تجربه کند.

خانه کودک

  • فضایی مخصوص با توجه به استعداد و علایق کودک

کشف علایق کودک و آزاد گذاشتن کودک بر اساس این علایق و استعداد ها یکی از اولین اقدامات در رویکرد مونته سوری به شمار می رود. در طراحی داخلی اتاق کودک نیز باید این موضوع را در نظر داشته باشید. برای مثال اگر کودک شما به نقاشی کردن علاقه مند است، حتما در اتاق او فضایی را ایجاد کنید که بتواند در آن به راحتی نقاشی کند و یا اگر به علوم و جغرافی تمایل دارد فضایی را ایجاد کنید که بتواند علایق خود را در آن پرورش دهد.

فضایی مخصوص با توجه به استعداد و علایق کودک

یکی از مفید ترین و جالب ترین ایده ها برای طراحی اتاق کودکان که نه تنها برای کودکانی که به نقاشی کردن علاقه هستند، بلکه در واقع برای تمام کودکان مفید است، پوشاندن دیوار های اتاق با کاغذ دیواری های مخصوص کودکان است که می توان آن ها را رنگ کرد. در واقع زمانی که از آزاد گذاشتن استعداد ها و علایق کودکان صحبت می کنیم، دقیقا منظور ما چنین ایده ها و فکر های خلاقانه هستند. اجازه دهید تا کودک شما آزادانه بر روی دیوار ها نقاشی کند. موانع را از پیش روی کودکان بردارید و آن ها را به افرادی با استعداد تبدیل کنید.

استفاده از کاغذ دیواری های مخصوص کودکان

  • اتاق های کودک جالب و سرگرم کننده با استفاده از تخته سیاه

یکی دیگر از عناصری که کودکان از نوشتن بر روی آن و پاک کردن آن لذت می برند تخته سیاه است. به همین دلیل قرار دادن یک تخته در فضایی که کودک در آن بازی می کند باعث شادی او شده و باعث می شود تا کودک زمان بهتری را با دوستان خود سپری کرده و این گونه به فرد اجتماعی تری تبدیل می شود.

هم چنین قرار دادن یک تخته سیاه در اتاق کودک یکی از اقتصادی ترین و مفید ترین تغییراتی است که می توانید در خانه خود انجام دهید. این تخته ها تنها به رنگ سیاه نیستند و تقریبا در تمامی رنگ ها به راحتی در دسترس قرار دارند و حتی ساخت آن ها برای افرادی که هیچ سر رشته ای در ساخت اشیاء ندارند نیز بسیار ساده  است.

اتاق های جالب و سرگرم کننده با استفاده از تخته سیاه

  • دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری بر اساس بازی های فیزیکی

بازی ها و فعالیت های فیزیکی تا یک سنی برای رشد فیزیکی کودکان بسیار اهمیت دارد. لازم است که کودکان به طور مرتب تحرک داشته و بازی کنند. مبلمان و اکسسوار هایی که اتاق کودک را به فضایی سرگرم کننده تر تبدیل کرده و به بازی کردن آن ها کمک می کنند انتخاب های مناسبی برای این منظور خواهند بود. برای مثال دیوار های کوچک صخره نوردی و یا فرش های مخصوص بازی به فعالیت بیشتر کودکان کمک خواهند کرد.

طراحی اتاق بر اساس بازی های فیزیکی

 

 

 

 

دکوراسیون اتاق کودک با روش مونته سوری

تحریریه پویانو