دکوراسیون اتاق های بدون پنجره !

دکوراسیون اتاق بدون پنجره

دکوراسیون اتاق های بدون پنجره !

این یک حقیقت است که تمام انسان ها برای این که زندگی سالمی داشته باشند باید از نور خورشید بهره مند شوند. اما در خانه های کوچک و آپارتمانی، به خصوص در خانه های مرکز شهر، گاهی از نظر معماری امکان ایجاد پنجره در تمام اتاق ها وجود نداشته و برخی از اتاق ها بدون پنجره طراحی می شوند. در آپارتمان هایی که در آن ها تعداد زیادی واحد مسکونی در مکانی کوچک ساخته می شوند، گاهی برخی از اتاق های واحد ها رو به حیاط خلوت ساختمان باز شده و یا به دلیل داشتن دیوار مشترک با آپارتمان دیگر، اصلا پنجره نداشته و حتی امکان ایجاد پنجره بر روی این دیوار ها نیز وجود ندارد. به همین دلیل ما در این مطلب به این پرسش خواهیم پرداخت که دکوراسیون اتاق های بدون پنجره باید به شکل انجام شود؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

دکوراسیون اتاق های بدون پنجره

عدم وجود پنجره در یک مکان، شخصیت کلی آن مکان را تحت تاثیر قرار می دهد. بزرگ ترین مشکل و معایبی که یک اتاق بدون پنجره دارد، فضای تاریکی است که در آن ایجاد می شود. به همین دلیل زمانی که می خواهید اتاق و مکانی بدون پنجره را طراحی و دکوراسیون کنید، باید به ایجاد سیستم نورپردازی مناسب دقت کرده و به آن توجه ویژه داشته باشید. در واقع هنگامی که می خواهید چنین مکانی را طراحی کنید، باید به تمام جزئیات آن توجه بسیاری داشته و دقت فراوانی انجام دهید.

برای مثال رنگ دیوار ها باید به گونه ای انتخاب شود که فضا را دلباز تر و روشن تر جلوه دهد. در واقع در مورد رنگ دیوار ها متخصصان توصیه می کنند که رنگ های روشنی مانند رنگ سفید را انتخاب کرده و رنگ های گرمی مانند قرمز، زرد و نارنجی را در تنالیته های روشن و به شکلی که باعث دلگیر شدن فضا نشوند به کار ببرید.

دکوراسیون اتاق های بدون پنجره

علاوه بر این موارد برای رنگ کفپوش اتاق و فرش ها نیز بهتر است که رنگ های خنثی به کار برده شود تا فضایی روشن تر و دلباز تر ایجاد شود. البته لازم است که برای ایجاد تعادل در فضا و برای ایجاد کنتراست میان رنگ ها، برخی از مبلمان مانند شلف ها، میز ها و لوازم این چنینی در رنگ های تیره تر انتخاب شوند. این گونه جزئیات و کنتراست ها، احساس نور و سایه های طبیعی را ایجاد کرده و باعث می شود تا اتاق دلباز تر و فرح بخش تر دیده شود.

دکوراسیون اتاق های بدون پنجره

البته تنها مشکل اتاق های بدون پنجره، عدم وجود نور و روشنایی و ایجاد فضایی دلگیر نیست. پنجره ها از جمله عناصر مهمی هستند که باعث ارتباط با فضا و دنیای بیرون می شوند. به همین دلیل اتاقی که پنجره نداشته باشد احساس حضور در زندان و احساس اسارت را ایجاد می کند! البته علاوه بر این، امکان تهویه هوای اتاق نیز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل در اتاق های بدون پنجره، برای این که هوای خفه کننده ای ایجاد نشده و کیفیت زندگی در آن کاهش نیابد، باید طراحی اتاق به گونه ای انجام شود که کیفیت مناسب هوای اتاق حفظ شده و راه حل های متناسب با این شرایط مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به روش های حفظ کیفیت زندگی در اتاق های بدون پنجره خواهیم پرداخت…

دکوراسیون اتاق های بدون پنجره

  • سیستم روشنایی در اتاق های بدون پنجره

همان طور که گفته شد، بزرگ ترین مشکل اتاق های بدون پنجره، تاریکی است که باعث ایجاد فضایی بی روح و دلگیر می شود. البته سیستم روشنایی و نور پردازی تنها برای اتاق های بدون پنجره اهمیت kدارد، بلکه در تمام اتاق ها به عنوان عنصری مهم و حیاتی به شمار می رود، اما در مکان هایی که هیچ گونه نور طبیعی ای وارد آن ها نمی شود، لازم است که سیستم روشنایی و نور پردازی بیشترین بازدهی را داشته باشند. به همین دلیل در چنین مکان هایی لازم است که بر اساس کاربرد اتاق، از سیستم های روشنایی متعدد و چند لایه ای استفاده شود تا در آن نور کافی و مورد نیاز افراد تامین شود.

سیستم روشنایی در اتاق های بدون پنجره

  • تهویه هوا در اتاق های بدون پنجره

برای این که کیفیت زندگی در مکانی بدون پنجره را افزایش دهید، یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام گیرد و که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزایش کیفیت هوای اتاق است. برای این منظور نیز لازم است که حتما یک سیستم تهویه هوای مناسب به کار برده شود. یکی از این روش ها، استفاده از پنکه سقفی است. این وسیله و اکسسوار که به خصوص در ماه های گرم سال بسیار کارآمد است، نسبت به فن های معمولی بسیار تاثیر گذار تر بوده و هم چنین ظاهر زیبا تر و خاص تری نیز به مکان می بخشد. هم چنین اگر اتاق مورد نظر، به فضای مرطوب نیز نزدیک است، لازم است که برای ایجاد عایق نم و رطوبت نیز سرمایه گذاری لازم را انجام دهید.

تهویه هوا در اتاق های بدون پنجره

  • استفاده از تصاویر و عکس ها در اتاق های بدون پنجره

اتاقی که پنجره آن رو به کوچه، منظره شهری، آسمان و یا طبیعت باز شود، فضای دلگیر اتاق را از بین برده و اتاق را به مکانی دلباز و فرح بخش تبدیل می کند. در اتاق بدون پنجره نیز پر کردن چنین خلائی کار آسانی نیست، اما ممکن است! می توانید با تزئین یکی از دیوار ها با عکس ها و تصاویر زیبا و قابل توجه، یک ارتباطی متفاوت و خاص میان اتاق با دنیای بیرونی ایجاد کنید. این گونه جزئیات از ایجاد احساس اسارت در اتاقی بدون پنجره نیز جلوگیری خواهند کرد.

استفاده از تصاویر و عکس ها در اتاق های بدون پنجره

  • باغچه های عمودی برای دیوار های زنده!

باغچه های عمودی یکی از زیباترین ترند های طراحی داخلی در چندین ساله گذشته بوده و برای ایجاد فضایی فرح بخش در اتاقی بدون پنجره نیز مناسب ترین ترفند دکوراسیون داخلی به شمار می روند. به خصوص اگر اتاق مورد نظر شما مکانی باشد که شب ها مورد استفاده قرار نمی گیرد، استفاده از باغچه عمودی در آن باعث تصفیه هوای اتاق خواهد شد. البته فراموش نکنید که برای این منظور، لازم است گیاهانی را انتخاب کنید که نیازی به نور خورشید نداشته باشند.

باغچه های عمودی برای دیوار های زنده

  • استفاده از خلاقیت برای طراحی مکان!

با استفاده از خلاقیت خود و ایجاد طراحی های جالب و متفاوت، می توانید فضای اتاق بدون پنجره را به مکانی پویا و سیال تبدیل کنید. در حالی که امروزه پروژه های خود ساخته بسیار محبوب و کارآمد هستند و در فضای مجازی می توان روش های ساخت اشیاء متفاوت در فضای خانگی را به راحتی یافت، با استفاده از خلاقیت خود به چنین اتاقی کمی شخصیت و کاراکتر منحصر به فرد ببخشید.

 فضای اتاق بدون پنجره را به مکانی پویا و سیال تبدیل کنید

  • استفاده از شمع در اتاق بدون پنجره

در فصل هایی مانند پاییز و زمستان، استفاده از شمع های متعدد در هر مکانی برای ایجاد فضایی رمانتیک، بسیار کارآمد خواهد بود. اما استفاده از شمع در اتاقی که پنجره ندارد، فضایی بسیار صمیمی تر و گرم تر ایجاد کرده و اتاق را به مکانی دلنشین برای کاربران آن تبدیل خواهد کرد.

استفاده از شمع در اتاق بدون پنجره