دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه با تکنیک های موثر

دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه با تکنیک های موثر

دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه : یکی از مشکلاتی که باعث می شود چیدمان یک فضا تا حد زیادی دشوار شود، کوتاه بودن سقف است. سقف هایی که ارتفاع آن ها از کف، کم تر از حد استاندارد یا معمول است، باعث می شوند فضا خفه به نظر برسد. طراحی دکوراسیون داخلی فضاهایی که با این مشکل مواجه هستند، باید با دقت بیش تری انجام شود. نحوه ی چیدمان و انتخاب مبلمان مناسب برای این فضاها نیز باید حتما مورد توجه قرار گیرد. با استفاده از تکنیک های مختلف دکوراسیون داخلی و چیدمان، می توان سقف یک فضا را تا حد زیادی بلندتر از آن چه در واقع هست، نشان داد.

تقریبا همه ی عناصری که در دکوراسیون داخلی و چیدمان یک فضای دارای سقف کوتاه حضور دارند، هر کدام به نوبه ی خود تاثیر خاصی بر چگونه به نظر رسیدن ارتفاع سقف می گذارند. به همین خاطر، ما در این مطلب همه ی این عناصر را بررسی خواهیم کرد و بهترین روش ها را برای یک چیدمان مناسب جهت بلندتر به نظر رسیدن سقف به شما پیشنهاد خواهیم کرد. همراه پویانو باشید.

ارتفاع درها را بلند منظور کنید

یکی از روش های موثر برای بلند جلوه دادن سقف، استفاده از ترفندی است که به درها مربوط می شود. در صورتی که بتوانید ارتفاع درها را بیش تر در نظر بگیرید، عملا باعث شده اید دیوارها هم بلندتر به نظر رسیده و در نتیجه، ارتفاع سقف نیز بیش تر جلوه کند. درها در حالت عادی حدود نیم متر یا بیش تر از سقف فاصله دارند. در شرایطی که سقف اتاق کوتاه به نظر می رسد، این فاصله باید به حداقل رسیده یا کلا حذف شود. زمانی که در از سمت بالا به سقف می چسبد، این احساس به وجود می آید که گویا سقف بلندتر است.

از آینه ها قدی کمک بگیرید

دیگر روشی که می توانید برای بلندتر جلوه دادن سقف فضای مورد نظرتان به کار بگیرید، استفاده ای آینه های قدی است. آینه های قدی این قابلیت را دارند که یک دیوار را بلندتر از آن چه هست جلوه دهند و به همین شکل، موجب می شوند کوتاه بودن سقف، کمتر به چشم بیاید. آینه ها همچنین از آن جا که باعث روشن تر شدن و دلباز به نظر رسیدن فضایی که در آن قرار دارند، می شوند نیز می توانند باعث شوند به صورت غیر مستقیم باعث بلندتر به نظر رسیدن سقف شوند.

از لامپ چسبیده به سقف استفاده کنید

یکی از اشتباهات رایج در دکوراسیون اتاق های دارای سقف کوتاه این است که لوسترهای آویزی بلند به سقف وصل کنید. لوسترهایی که ارتفاع زیادی از سقف گرفته و تا میزان زیادی پایین می آیند، باعث می شوند ارتفاع سقف از آن چه هست هم کم تر به نظر برسد. چنین لوسترهایی فضا را خفه و تنگ تر می کنند و باعث می شوند حس کنید سقف به کف اتاق بسیار نزدیک تر است. بنابراین، در دکوراسیون چنین اتاق هایی بهتر است از لامپ ها و لوسترهایی استفاده کنید که به سقف می چسبند و چندان از آن فاصله نمی گیرند.

از وسایل دکوری بلند بهره بگیرید

از دیگر راه هایی که می توان به کمک آن ارتفاع سقف در دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه را بیش تر جلوه داد، استفاده از لوازم دکوری کشیده و بلند است. اجسام بلند، مثل گلدان ها، آباژورها و برخی مجسمه ها به صورت ناخودآگاه این تصور را در ذهن ما به وجود می آورند که در فضایی با سقف بلندتر قرار گرفته ایم. استفاده از این عناصر دکوراتیو، ترفندی است که تاثیر بصری مثبتی به وجود آورده و سقف اتاق را چندین مرتبه بلندتر به چشم می آورد.

به سمت بالا نورپردازی کنید

نورپردازی یکی از تکنیک هایی است که می تواند دکوراسیون داخلی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و آن را دگرگون کند. معمولا از نورپردازی به عنوان یکی از اصلی ترین روش ها برای اعمال تغییر دلخواه در دکوراسیون استفاده می شود. اگر سقف اتاق شما کوتاه به نظر می رسد، یک نورپردازی مناسب با جهتی به سمت بالا می تواند به خوبی عیب آن را برطرف کرده و باعث شود سقف نسبتا بلندتری داشته باشید. این نورپردازی را می توانید با کار گذلشتن لامپ های مخصوص در کف و کنار دیوارها یا استفاده از آباژورهای خاص ایجاد کنید.

پنجره ها را تا سقف امتداد دهید

از دیگر ترفندهایی که برای بلندتر به نظر رسیدن ارتفاع سقف در دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه  از کف بسیار مفید است، می توان حضور پنجره های کشیده و بلند در اتاق را نام برد. پنجره هایی که از نزدیکی کف تا نزدیکی سقف یا دقیقا زیر آن امتداد داشته باشند، می توانند در بلند به نظر رسیدن سقف اتاق کمک کنند. در واقع می توان گفت که بهتر است در طراحی دکوراسیون چنین اتاق هایی از دیوارهای شیشه ای استفاده شود که تاثیر به مراتب بیش تری خواهند داشت. همچنین، در صورتی که پنجره ها کشیده نیستند، می توانید آن ها را در ارتفاع بالاتری نسبت به کف قرار دهید که تاثیر مشابهی خواهد داشت.

تابلوها را کمی بالاتر نصب کنید

جالب است بدانید که تابلوها هم می توانند در بلندتر به نظر رسیدن سقف فضای مورد نظر شما موثر باشند. یک اصل کلی در نصب و جایگذاری تابلوها و عناصر دکوراتیو دیگری که به سطح دیوار می چسبند، وجود دارد که طبق آن می توان گفت هر چه تابلو از کف اتاق ارتفاع بیش تری بگیرد و به سقف نزدیک تر شود، این تصور به وجود می آید که فضای مذکور دارای سقف به مراتب بلندتری است. بنا بر همین اصل، شما باید تابلوها را کمی بالاتر از ارتفاع معمول و در نظر گرفته شده برای آن ها نصب کنید و سعی کنید به آن ها آرایش عمودی بدهید.

در دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه چیدمان فضا را خلوت نگه دارید

نکته ای که باید در رابطه با فضاهای دارای سقف کوتاه به خاطر داشته باشید، این است که در چنین فضاهایی، شلوغی بیش از حد و وجود عناصر زیاد تزیینی یا غیره باعث کوتاه تر به نظر رسیدن سقف شده و در مجموع، فضا را تنگ و خفه می کند. استفاده از طرح های شلوغ، لوازم دکوری زیاد و همچنین به هم ریختگی فضا تاثیر کاملا منفی بر این قضیه داشته و باعث می شود ارتفاع سقف اتاق در نظر شما بسیار کم تر جلوه کند. سعی کنید از یک دکوراسیون ساده و بدون استفاده از لوازم بسیار استفاده کنید تا این مشکل به وجود نیاید.

رنگ سقف را روشن تر در نظر بگیرید

رنگ ها از مهم ترین عناصری هستند که بر دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف تاثیر می گذارند. در واقع می توان گفت که رنگ یک سلاح قدرتمند برای تغییر دکوراسیون و رفع مشکلات یک فضاست. شما می توانید از یک رنگ روشن برای بلندتر به نظر رسیدن سقف فضای مورد نظرتان کمک بگیرید. رنگ های روشن باعث می شوند احساس کنید سقف کمی بالاتر از موقعیت اصلی اش قرار گرفته و به صورت ناخودآگاه تصور حضور در فضایی دلبازتر را در شما ایجاد می کنند.

در دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه رنگ کف را تیره تر لحاظ کنید

همین قانون رنگ ها در رابطه با کف اتاق نیز صادق است. مطمئنا هر اصلی که شما برای بلندتر به نظر رسیدن سقف اجرا می کنید، در صورت درآمدن به حالت عکس نیز جواب خواهد داد. این یعنی اگر در کنار این که رنگ سقف را روشن در نظر می گیرید، رنگ کف فضا را نیز تیره لحاظ کنید، باعث خواهید شد تاثیر این قانون دو برابر شده و تضاد رنگ کف و سقف باعث بیش تر به نظر رسیدن فاصله ی آن ها از یکدیگر و زیادتر به نظر آمدن ارتفاع سقف شود. این کار را می توانید با استفاده از کفپوش ها یا فرش و موکت انجام دهید.

سقف را با رنگ صیقلی پوشش دهید

جدا از این که چه رنگی برای سقف فضای مورد نظر خود انتخاب می کنید، میزان انعکاس نور از سطح آن نیز می تواند بسیار مهم باشد. سطوح صیقلی، تقریبا مشابه آینه عمل می کنند. این سطوح باعث می شوند تصاویر رو به رو در آن ها منعکس شده و این تصور به وجود بیاید که سطح صیقلی دارای عمق بیش تری است. در واقع، اگر سقف اتاق را با یک رنگ صیقلی پوشش دهید، بازتابی که در آن به وجود می آید، سبب می شود عمق آن را بیش تر احساس کنید. در نتیجه ی همین موضوع، سقف اتاق تا حد بسیاری بلندتر به نظر خواهد رسید.

در دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه قفسه های تان را اندکی بالاتر قرار دهید

از دیگر ترفندهایی که می توانید به کمک آن یک سقف کوتاه را در نظر بالاتر ببرید، نصب قفسه ها و طاقچه ها در ارتفاع بالاتر است. هر چه قفسه های شما از کف فاصله ی بیش تری گرفته و به سقف نزدیک تر شوند، سقف بلندتر جلوه خواهد کرد. سعی کنید همه ی شلف های در نظر گرفته شده برای فضا را در ارتفاع بالاتر از حد استاندارد نصب کنید. حتی می توانید یک طبقه را دقیقا زیر سقف قرار دهید و با استفاده از این ترفند کاری کنید که سقف اتاق، بالاتر به نظر برسد.

کاغذ دیواری با طرح عمودی نصب کنید

کاغذ دیواری ها هم از آن دسته عناصر دکوراتیوی هستند که می توان به کمک آن ها یک فضا را به کلی تغییر داد. انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای فضای مورد نظر شما از جمله کلیدهای موفقیت در به ثمر رساندن یک دکوراسیون مناسب است. به طور کلی، کاغذ دیواری هایی که دارای طرح ها عمودی هستند، می توانند دیوارها را بلندتر از آن چه هستند، نشان داده و به همین شکل باعث بالاتر به نظر رسیدن سقف نیز بشوند. بهتر است برای چنین فضاهایی از کاغذ دیواری های راه راه عمودی یا دارای طرح مشابه استفاده کنید.

مبل ها و لوازم کوتاه تر را انتخاب کنید

انتخاب مبلمان فضایی که با مشکل داشتن سقف کوتاه مواجه است، دقت و توجه بسیاری لازم دارد. زمانی که به انتخاب و خرید مبلمان برای چنین فضاهایی می پردازید، باید توجه کنید که هر چه مبل ها بلندتر باشند و در واقع به سقف نزدیک تر شوند، سقف کوتاه تر جلوه خواهد کرد. همین اصل در رابطه با دیگر لوازم منزل نیز صدق می کند. میزها و سایر مبلمان را نیز با در نظر داشتن همین نکته باید انتخاب کنید. سعی کنید از مبلمانی استفاده کنید که ساده و کوتاه هستند تا به این شکل، فاصله ی کف تا سقف را بیش تر جلوه دهید.

دکوراسیون اتاق با سقف کوتاهمیله ی پرده را اندکی بالاتر نصب کنید

یکی دیگر از ترفندهای معروف در طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان، تعیین محل مناسب برای نصب میله ی پرده است. این که میله ی پرده شما دقیقا کجا نصب شود، تعیین خواهد کرد که ارتفاع دیوار و مسلما سقف بالای سرتان چقدر به نظر می رسد. در اتاق هایی که دیوارها کوتاهند و سقف نیز پایین به نظر می آید، باید تا جایی که امکان دارد، میله های پرده را بالاتر برده و در نزدیکی سقف نصب کنید. سعی کنید از پرده ها بلند که تا نزدیکی کف می رسند، استفاده نمایید تا تاثیر این ترفند بیش تر شود.

نورگیر سقفی را فراموش نکنید

در اتاق هایی که ارتفاع سقف کم است و سقف نیز از نوع شیب دار است، می توان به طریق دیگری هم این مشکل را برطرف کرد. در چنین فضاهایی در صورت امکان باید از نورگیرهای سقفی کمک گرفت. نورگیرهای سقفی، باعث می شوند دید شما به سمت سقف نامتناهی شود. در چنین حالتی شما با نگاه کردن به سقف، آسمان را خواهید دید و همین نکته باعث می شود سقف اتاق تان بلندتر به نظر برسد. این نورگیرها فضا را از سمت بالا دلباز کرده و اتاق را در جهت عمودی امتداد می دهند.

 

 

 

دکوراسیون اتاق با سقف کوتاه

تحریریه پویانو