راهنمای خرید درب ضد سرقت ؛ انتخابی زیبا و ایمن برای شما

راهنمای خرید درب ضد سرقت ؛ انتخابی زیبا و ایمن برای شما

انسان همواره در طول تاریخ به دنبال روش های مختلف برای ایجاد امنیت برای خود بوده است. با ساخت خانه ها اقداماتی در راستای حفاظت از حریم خانه نیز شکل گرفتند. تولید درب های ضد سرقت از جمله این اقدامات به شمار می آید. این روزها درب های ضد سرقت به خوبی شناخته شده اند. افرادی که به خاطر دزدی در محله خود نگران هستند برای امنیت بیش تر خانه خود به سراغ این درب ها می روند. درب های ضد سرقت انواع مختلفی دارند. این درب ها در مقایسه با درب های معمولی دوام بیش تری دارند و در برابر ضربات فشاری مقاوم ترند. به همین خاطر است که این درب ها نام ضد سرقت به خود گرفته اند. برای آشنایی بیش تر با خصوصیات درب های ضد سرقت با پویانو همراه شوید.

درب ضد سرقت چیست؟

درب ضد سرقت ساختاری دارد که باعث می شود در مقایسه با درب های معمولی مقاومت بیش تری داشته باشد و امنیت را به شکل بهتری تامین کند. ساختار درب ضد سرقت از نظر قفل، لولا و جنس با درب معمولی تافوت دارد. قفل درب ضد سرقت تقویت شده است و وقتی بسته می شوند، دیگر قابل باز شدن نیستند. درب های ضد سرقت به غیر از خصوصیت اصلی شان که حفاظت خانه می باشد، ویژگی های دیگری مثل ضد آتش بودن و عایق بودن در برابر گرما، سرما، رطوبت و صدا را نیز دارا هستند. درب های ضد سرقت متریال خاصی دارند. این متریال آهن است و از شکسته شدن درب جلوگیری می کند. انواع درب ام دی اف با روکش پی وی سی نیز در این دسته قرار می گیرند.

اجزای درب ضد سرقت

در ساخت درب ضد سرقت ممکن است از انواع مختلف قفل های ضد سرقت استفاده شده باشد. هر یک از قفل ها بسته به نوع خود میزان متفاوتی از امنیت را فراهم می کنند. از آن جایی که قفل ها مهم ترین اجزای درب ضد سرقت هستند باید در خرید آن ها دقت کافی داشت. لولا در اکثر درب های ضد سرقت از خارج یا هر دو طرف پنهان است. این امر از باز شدن درب به وسلیله اهرم کردن لولا جلوگیری می نماید. درب های ضد سرقت از لایه های مختلفی تشکیل شده اند. لایه داخلی از فولاد است که با یک لایه ادم دی اف، اچ دی اف، فلز، شیشه یا متریالی دیگر پوشیده می شود. فضای خالی داخل درب نیز به وسیله یک ماده پر کننده مثل پشم سنگ پر می شود.

ابعاد درب ضد سرقت

عرض و طول درب ضد سرقت 107 در 213 سانتی متر است. عدد 107 فاصله داخلی (داخل به داخل) فریم انتظار بعد از نصب ساب فریم است. (ساب فریم از قوطی 30 در 40 یا هر نوع دیگری فلز ساخته می شود.) عدد 213 نیز طول از کف تمام شده تا زیر نعل درگاه می باشد.

در لایه های داخلی درب ضد سرقت از موادی بهره گرفته می شود که باعث می شوند درب به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز کاربرد داشته باشد. از جمله این مواد می توان به پشم سنگ، یونولیت و فوم اشاره کرد.

جزو ثابت همه درب های ضد سرقت، قفل ایمنی است. قفل مرکزی، هوک یا چنگکی و مونو از انواع قفل های ایمنی هستند. این قفل ها باعث نفوذ ناپذیری درب می گردند.

 

گ

انواع درب ضد سرقت

درب ضد سرقت انواع مختلفی دارد. در ایران سه نوع درب ضد سرقت عرضه می شود که شامل درب ضد سرقت ترک، چینی و ایرانی است. در میان این سه نوع، مدل ترک از نظر کیفیت و قیمت بهتر است.

البته درب های ایرانی نیز از نظر ظاهر و کیفیت به درب های ترک شبیه هستند و قیمت پایین تری نیز دارند. درب های چینی، ارزان ترین نوع هستند. البته نباید قیمت کم این درب ها را به حساب بی کیفیت بودنشان بگذارید. در این میان، مزیتی که درب های ایرانی نسبت به دو نوع دیگر دارند این است که چون ساخت داخل هستند، می توانید آن ها را سفارش دهید.

تفاوت انواع درب های ضد سرقت

سه نوع دربی که به شما معرفی کردیم با یکدیگر تفاوت دارند. اولین فرق این درب ها در نوع چارچوب آن هاست. چارچوب درب های چینی تخت است، اما درب های ترک دارای چارچوب ابزار خورده اند. دلیل اختلاف قیمت این درب ها نیز همین است.

تفاوت بعدی نیز که کاملا قابل مشاهده است مربوط به لولاها می باشد. لولای درب های ترک از سمت داخل دیده می شود، اما لولای درب های چینی از هر دو سمت پنهان است.

تفاوت سوم به رویه درب ها مربوط می شود. رویه درب چینی به صورت فلزی با رنگ کوره ای الکترواستاتیک است، اما درب های ترک دارای رویه MDF هستند که می تواند با روکش طبیعی چوب یا PVC ایجاد شود.

تفاوت سوم را می توان در رویه این درب ها مشاهده کرد، به گونه ای که رویه درب ضد سرقت چین به صورت فلزی (استیل) با رنگ کوره ای الکترواستاتیک می باشد. ولی رویه درب های ضد سرقت ترک به دو دسته MDF با روکش طبیعی چوب و یا MDF با روکش PVC تقسیم  بندی می شود.

مورد دیگری که باعث تفاوت این درب ها می شود، وزن آن هاست. درب های چینی نسبت به درب های ترک خیلی سبک تر هستند. وزن یک درب چینی نصف یک درب ترک است.

تفاوت دیگر این درب ها با یکدیگر در وزن آن ها است. وزن درب های ضد سرقت چین نیز نسبت به نمونه مشابه ترک خود بسیار سبک تر می باشند به طوری که می توان گفت وزن یک درب ضد سرقت ترک با دو درب ضد سرقت چینی برابری می کند.

نصب درب ضد سرقت

وقتی پای مرحله نصب وسط می آید، درب های چینی از درب های ترک جلو می افتند. این درب ها سریع تر از انواع ترک نصب می شوند. البته نصب درب های ترک نیز نهایتا 2 ساعت وقت می گیرد. باید توجه داشته باشید که حتی بهترین درب ضد سرقت نیز در صورتی که بدون نصب قفل ضد سرقت کار گذاشته شود، فرقی با یک درب معمولی ندارد. در واقع، قفل یک درب ضد سرقت مهم ترین بخش آن است.

در مراحل نصب نیز درب های ضد سرقت چین آسان تر و سریع تر نصب می شوند هر چند که نصب درب ضد سرقت ترک نیز بیشتر از 1 یا 2 ساعت زمان بر نخواهد بود. مرغوب ترین و بهترین درب های ضد سرقت حتی اگر از فولاد نفوذناپذیر و بر اساس استانداردهای جهانی نیز طراحی و ساخته شده باشد بدون نصب قفل ضد سرقت تفاوتی با یک درب چوبی معمولی ندارد. و مهمترین قسمت درب ضد سرقت همان قفل های ضد سرقت آن است.

راهنمای خرید درب ضد سرقت

از مهم ترین عامل های تعیین کننده کیفیت درب ضد سرقت می توان به یراق آلات، روکش، جنس فلز به کار رفته در چارچوب ها و اندازه بازشو اشاره کرد. به طور کلی، درب های ضد سرقت را باید متناسب با محل مورد نظر انتخاب کرد. درب های ساده تر با لایه های فلزی یک میلی متری در دو سو و لایه میانی به عنوان عایق برای آپارتمان ها مناسب هستند، اما مکان هایی مثل کارخانه ها و کارگاه ها به درب های خاص نیاز دارند.

در درب های مناسب این گونه فضاها ضخامت لایه های فولادی دو طرف درب دو میلی متر در نظر گرفته می شود و لایه میانی نیز یک شبکه مستحکم فولادی است که در آن از مواد ویژه ضد برش، ضد مته، ضد اسید و ضد تخریب استفاده می شود. در صورتی که درب های ضد سرقت برای مکان های مرطوب یا صنعتی به کار برده شوند، باید پوشش لایه بیرونی آن ها ضد رطوبت و ضد اسید باشد.

در تصویر بالا نیز می توانید مشخصات فنی درب های ضد سرقت را ببینید.

 

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری