خانه پلان باز : آشپزخانه و اتاق نشیمن با نقشه باز !

آشپزخانه و اتاق نشیمن با نقشه باز

خانه پلان باز : آشپزخانه و اتاق نشیمن با نقشه باز !

خانه پلان باز به خانه هایی گفته می شود که مکان های مختلف آن با استفاده از دیوار های متعدد از یکدیگر جدا نشده اند. در این مدل خانه ها، مکان های عمومی تر خانه مانند آشپزخانه و اتاق نشیمن در یک مکان قرار داشته و یکدیگر را کامل می کنند. این موضوع از نظر زیبایی نیز باعث ایجاد فضایی سیال و دلباز می شود. در این مطلب به چگونگی طراحی داخلی خانه هایی با نقشه باز پرداخته خواهد شد. اگر تصمیم دارید که از نقشه باز برای خانه خود استفاده کنید با پویانو همراه باشید:

البته که در خانه پلان باز تمام اتاق ها به یکدیگر متصل نیستند؛ در این خانه هم مانند تمام خانه های دیگر مکان ها و اتاق های خصوصی ای مانند اتاق خواب ها، سرویس بهداشتی، اتاق کار و اتاق کودک از نظر معماری، دارای فضایی مستقل هستند. حتی فضا هایی که در نقشه باز قرار می گیرند نیز دارای مرز های مشخصی هستند. سالن پذیرایی، آشپزخانه، اتاق نشین و اتاق غذاخوری ای که دارای نقشه باز هستند نیز به دلیل این که کاربرد های متفاوتی دارند، با استفاده از روش های مختلف می توانند دارای مرز های مشخصی باشند. خانه هایی با نقشه باز معمولا به 3 دسته تقسیم می شوند: اتاق نشیمن و آشپزخانه با نقشه باز و مشترک؛ آشپزخانه و اتاق غذاخوری با طراحی باز و در نهایت، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و آشپزخانه در یک مکان.

در خانه های مدرن، خانه های آپارتمانی و در خانه های ویلایی استفاده از نقشه باز بسیار پرکاربرد است و فضایی شیک و زیبا ایجاد می کند. البته این موضوع دلایل متفاوتی دارد، برای مثال در خانه های جدید برای صرفه جویی در فضا و ایجاد مکانی دلباز و وسیع از نقشه باز استفاده می شود. قرار گرفتن اتاق نشیمن و آشپزخانه در یک مکان، در سال های اخیر به یک ترند تبدیل شده است. حتی خانه های قدیمی نیز با ایجاد کمی تغییر به خانه هایی مدرن با نقشه ای باز تبدیل می شوند. افرادی که در خانه های قدیمی زندگی کرده و قصد بازسازی آن را دارند، با تخریب برخی از دیوار ها، مکان های مختلف را با هم ترکیب کرده و طرحی جدید به محیط زندگی خود می بخشند.

اگر شما هم تصمیم دارید تا با بازسازی خانه به نقشه ای باز دست پیدا کنید با ما همراه باشید تا آن چه که در انتظار شما است، آن چه که در طول بازسازی باید به آن توجه داشته باشید و با طراحی مناسبی که باید انتخاب کنید بیشتر آشنا شوید.

خانه پلان باز

  • تاریخچه استفاده از نقشه باز برای اتاق نشیمن و آشپزخانه

طراحی نقشه باز برای آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری در واقع طراحی و سبکی جدید و معاصر به شمار می رود. تا اواخر دهه 1940 میلادی در تمام دنیا، مکان هایی که در نقشه معماری یک ساختمان قرار داشتند دارای نقشه ای مستقل و جداگانه بودند. حتی آشپزخانه و اتاق غذاخوری نیز دارای فضایی مستقل بوده و دکوراسیون هر مکان نیز بر اساس کاربرد آن دارای سبکی بسیار رسمی بود.

اما بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل شرایط ایجاد شده، مفهوم دکوراسیون و طراحی داخلی منازل نیز تغییر کرد و نقشه های باز و وسیعی که در آن آشپزخانه، اتاق غذاخوری و نشیمن در یک مکان قرار داشتند روز به روز کاربرد بیشتری پیدا کرد. امروزه ما به این نقشه های باز عادت کرده ایم، اما در آن زمان ها این تغییر یک انقلاب به شمار می رفت.

زمانی که مادر ها در آشپزخانه غذا تهیه می کردند، کودکان بر روی میز غذا خوری و در مقابل چشمان مادر به انجام تکالیف خود می پرداختند و پدر ها در حالی که در اتاق نشیمن در حال استراحت بودند می توانستند با همسران خود در آشپزخانه صحبت کنند. در آن سال ها که مفهوم خانواده در حال تغییر بود، با این طرح ها و نقشه های باز برای خانه ها، والدین در حالی که هرکدام مشغول انجام کار خود بودند می توانستند با یکدیگر در ارتباط باشند و با هم صحبت کنند.

تاریخچه استفاده از نقشه باز برای اتاق نشیمن و آشپزخانه

  • تغییرات تکنولوژي

با گذر زمان، تغییرات و پیشرفت تکنولوژي و مصالح کاربردی نیز باعث شد تا نقشه های خانه پلان باز بسیار کاربردی تر و بدون نقص شوند. امروزه نسبت به گذشته از ستون های بسیار مقاوم تری برای ساخت خانه ها استفاده شده و می توان با خیال راحت و با امنیت کافی از نقشه های باز استفاده کرد. در واقع در زمان ما پرکاربرد ترین نقشه و سبک دکوراسیون برای منازل، نقشه های باز هستند.

تغییرات و پیشرفت تکنولوژي و مصالح کاربردی نیز باعث شد تا نقشه های خانه پلان باز

  • امتیازات و معایب خانه پلان باز 

اگر تصمیم دارید که دیوار میان آشپزخانه و اتاق نشیمن را تخریب کرده و به فضایی باز و وسیع دست پیدا کنید، مواردی وجود دارند که باید آن ها را در نظر داشته باشید. خانه هایی با نقشه های باز نیز مانند همه موارد دیگر دارای امتیازات و معایب مخصوص به خود هستند و اگر می خواهید برای این منظور در خانه خود بازسازی انجام دهید، ابتدا این امتیازات و معایب را مورد بررسی قرار بدهید.

امتیازات خانه پلان باز

  • رفت و آمد: در خانه هایی با نقشه باز رفت و آمد به آشپزخانه و نشیمن بسیار راحت تر است و به دلیل این که یک درب برای باز و بسته کردن وجود ندارد حس راحتی بیشتری را ایجاد می کند.
  • روشنایی مشترک: بزرگترین مشکل دیوار هایی که در خانه وجود دارند، محدود کردن روشنایی موجود است. در خانه ای با نقشه باز این مشکل را نخواهید داشت و نور یک مکان وارد نقاط دیگر خانه نیز خواهد شد. به خصوص در خانه های کوچک که وجود دیوار میان مکان ها باعث تاریک تر و کوچک تر شدن محیط زندگی می شوند، استفاده از نقشه باز فضایی بسیار دلباز تر ایجاد خواهد کرد. این گونه حتی در مصرف برق نیز صرفه جویی خواهد شد، زیرا روشن بودن یک چراغ، مکان های دیگر را نیز روشن خواهد کرد.
  • ارزش مالی: اگر صاحب خانه هستید و قصد فروش منزل خود را دارید باید بدانید که خانه هایی با طراحی مدرن و جدید دارای ارزش مالی بیشتری هستند. به دلیل این که خانه هایی با نقشه باز فضایی دلباز تر، بزرگ تر و روشن تر داشته و هم چنین یک ترند در طراحی مدرن به شمار می روند، باعث افزایش ارزش خانه شما خواهند شد.

امتیازات و معایب خانه پلان باز 

معایب خانه پلان باز

  • مصرف انرژي: اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید باید در نظر داشته باشید که گرم کردن خانه ای با نقشه باز نیاز به مصرف انرژي گرمایشی بیشتری خواهد داشت و کنترل گرما نیز در چنین مکانی دشوارتر خواهد بود.
  • در خانه هایی با فضا های بسته در فصل زمستان می توانید اتاق های پر کاربرد را گرم کرده و درب سایر اتاق ها را بسته و از اتلاف انرژي جلوگیری کنید و این موضوع بدین معنا است که بسیار راحت تر و اقتصادی تر می توانید خانه خود را گرم نگه دارید. اما در خانه هایی با نقشه باز، تمام مکان ها دارای یک سیستم گرمایشی مشترک هستند و گرم نگه داشتن مکانی وسیع و باز بسیار دشوار تر خواهد بود.
  • هزینه بازسازی: اگر می خواهید در خانه خود نقشه باز را اجرا کنید باید هزینه های مورد نیاز را به خوبی بررسی کنید، زیرا تنها با تخریب یک دیوار کار بازسازی به اتمام نخواهد رسید.
  • برای این که بتوانید نقشه باز را در خانه اجرا کنید، ابتدا باید دیوار های حامل را مشخص کرده و در صورت لزوم با تکنولوژي های جدید آن ها را تقویت کرده و نقشه را از نو طراحی کنید و برای این کار لازم است که با یک معمار داخلی همکاری کنید، زیرا معمار داخلی می تواند به صورت حرفه ای تشخیص دهد که کدام دیوار ها باید تخریب و کدام یک باید تقویت شوند و منطقی ترین و سالم ترین طراحی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • عدم کنترل صداها: همانند نور و گرما، صدا نیز در خانه هایی با نقشه باز در همه جا خواهد پیچید و برای افرادی که به سر و صدا علاقه ای ندارند، خانه ای با نقشه باز مشکل ساز خواهد بود.

معایب خانه پلان باز

  • انتخاب سبک طراحی داخلی

در خانه ای که دارای طراحی و نقشه باز است می توان از سبک های متنوعی در طراحی و دکوراسیون داخلی آن استفاده کرد. اما برای این که بتوانید سبک مورد نظر خود را به نمایش بگذارید، ابتدا لازم است که اندازه و متراژ مکان را در نظر داشته باشید.

اگر با تخریب دیوار ها، آشپزخانه و اتاق نشیمن را به هم متصل کرده اید، در این شرایط می توانید اندازه هر کدام از این مکان ها را تغییر داده و فضای مورد استفاده آن ها را به دلخواه مشخص کنید. برای مثال می توانید مانند تصویر زیر فضای کمتری را به آشپزخانه اختصاص داده و با طراحی آن در یک گوشه، فضای بیشتری را به اتاق نشیمن اختصاص دهید.

انتخاب سبک طراحی داخلی

  • مرز ها در خانه پلان باز

یکی از نگرانی هایی که برای خانه پلان باز وجود دارد این است که مرز ها و فضای میان مکان ها مشخص نباشد و فضایی نامرتب، درهم و زشت ایجاد شود. برای این که مرز میان مکان هایی که کاربرد های متفاوتی دارند را مشخص کنید راه های متنوعی وجود دارد. برای مثال مانند تصویر زیر می توانید از دیواری شیشه ای برای جدا کردن مکان ها از یکدیگر استفاده کنید. این روش هم مرز و محدوده مکان ها را مشخص کرده و هم از کاهش دلبازی و روشنایی مکان جلوگیری خواهد کرد.

مرز ها در خانه پلان باز

  • فضای نیمه باز

اگر تنها هدف شما این است که فضای دلباز تری در خانه ایجاد کنید، در این صورت بدون نیاز به تخریب تمام دیوار ها نیز می توانید این کار را انجام دهید. درب میان آشپزخانه و اتاق نشیمن را برداشته و چهار چوب درب را کمی بازتر کنید. این طراحی هم رفت و آمد را برای شما ساده تر کرده و هم به مکان دلبازی خواهد بخشید و در عین حال شما را از انجام بازسازی دشوار و تخریب کامل دیوار نجات داده و هزینه های مصرفی را نیز کاهش خواهد داد.

فضای نیمه باز

  • طرح های بسیار پرکاربرد

در طراحی خانه پلان باز دو طرح بسیار پرکاربرد و پرطرفدار هستند: ابتدا طرحی که در آن اتاق نشیمن و آشپزخانه با استفاده از میز غذاخوری از یکدیگر جدا می شوند. این طرح در خانه های آپارتمانی کوچک برای صرفه جویی در فضای مورد استفاده، بسیار کاربرد است. این طراحی که از نظر کاربردی بسیار راحت است، هم مرز میان اتاق نشیمن و آشپزخانه را مشخص کرده و هم دلبازی و سیال بودن فضا را از بین نمی برد. به همین دلیل این طرح در خانه های آپارتمانی مدرن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اتاق نشیمن و آشپزخانه با استفاده از میز غذاخوری از یکدیگر جدا می شوند

طرح دوم که بسیار محبوب است، استفاده از جزیره میانی آشپزخانه به عنوان میز غذاخوری است. این طرح به مدل قبلی بسیار شباهت دارد و تفاوت آن ها در استفاده از یک جزیره میانی بلند به جای میز غذاخوری است. این جزیره میانی با استفاده از صندلی ها و چهارپایه های بلند به میز غذاخوری تبدیل شده و از آن جایی که دو کاربرد متفاوت دارد برای خانه های بسیار کوچک و سوئیت های استودیویی بسیار مناسب است.

استفاده از جزیره میانی آشپزخانه به عنوان میز غذاخوری است

در پایان این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر خانه ای با طراحی قدیمی دارید، تنها برداشتن دیوار میانی آشپزخانه و اتاق نشیمن می تواند جلوه ای تاره به منزل شما ببخشد و با وجود معایبی که دارد، امتیازات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.