خانه های سقف کوتاه با ترفندهای دکوراتیو برای دلبازتر شدن!

ترفندهای دکوراتیو برای خانه هایی با سقف کوتاه

خانه های سقف کوتاه با ترفندهای دکوراتیو برای دلبازتر شدن!

خانه های سقف کوتاه : یکی از مهم ترین ویژگی های هنر دکوراسیون، هماهنگی با فرم و نوع معماری و به نمایش گذاشتن زیباترین و کارآمد ترین شکل خانه است. اولین وظیفه دکوراسیون داخلی برای افزایش کیفیت زندگی انسان ها، پوشاندن معایب و اشکالات ساختاری و معماری مکان و کم کردن تاثیر این معایب است. امروزه در مرکز شهر های بزرگ به دلیل وجود تراکم جمعیت، با پروژه های بازسازی شهر ها، خانه های قدیمی به شکل آپارتمان های جدید با واحد های بیشتر و کوچک تر بازسازی می شوند و این موضوع پیامد هایی را نیز با خود به همراه دارد.

برای استفاده بهینه از ارتفاع ساختمان و ساخت تعداد واحد بیشتر در آپارتمان ها، یکی از کار هایی که انجام می شود این است که ارتفاع سقف خانه ها در حداقل ترین حد مجاز قرار داده می شود.

یعنی دیگر مانند گذشته نمی توان به راحتی خانه ای با سقف بلند و دلباز پیدا کرد. با وجود این موضوع به طور طبیعی در خانه هایی با سقف کوتاه برای ایجاد فضایی دلباز باید به دکوراسیون داخلی بیشتر اهمیت داده شود. البته خانه هایی با سقف کوتاه فقط در آپارتمان ها پیش روی ما قرار نمی گیرند. در خانه های مستقل و ویلایی که بیشتر از یک طبقه دارند نیز معمولا اتاق های موجود در طبقه اول دارای سقف کوتاه تری هستند و برای این که این اتاق ها ظاهر بهتری داشته و کارآمدی بیشتری داشته باشند باید از هنر دکوراسیون در آن ها استفاده شود.

اما خانه های سقف کوتاه را چگونه باید دکوراسیون کرد تا به مکانی دلباز تر، شیک تر و کارآمد تر تبدیل شوند؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

خانه های سقف کوتاه

خانه های سقف کوتاه

  • ارتفاع یک سقف استاندارد به چه اندازه است؟

ابتدا بحث را با پاسخ به این سوال متداول در زمینه ارتفاع سقف ها آغاز کنیم. اگر اطمینان ندارید که سقف خانه شما ارتفاعی کمتر از میزان استاندارد دارد یا خیر و در پی پاسخ به این پرسش هستید باید بدانید که ارتفاع یک سقف استاندارد چقدر است. در واقع استاندارد های معماری چه در این زمینه و چه در زمینه های دیگر در طول زمان تغییر می کنند.

در گذشته ساخت سقف هایی با ارتفاع 4 متر بسیار رواج داشته است، اما با گذر زمان فاصله میان زمین تا سقف تا ارتفاع 3 متر کاهش یافته است. امروزه در بیشتر خانه ها سقف با ارتفاع 280 تا 300 سانتی متر ساخته می شود و در حالت ایده آل فاصله میان کف تا سقف خانه نباید کمتر از 280 سانتی متر باشد.

ارتفاع یک سقف استاندارد به چه اندازه است؟

  • استفاده از خطوط عمودی در دکوراسیون خانه هایی با سقف کوتاه

حتما به این موضوع آگاه هستید که طراحان مد توصیه می کنند تا برای بلند تر دیده شدن قدتان از لباس هایی دارای خطوط عمودی استفاده کنید. همین شیوه را می توانید برای بلند تر نشان دادن سقف خانه نیز به کار ببرید. در خانه هایی که دارای سقفی با ارتفاع استاندارد نیستند باید از خطوط عمودی در دکوراسیون داخلی استفاده شود. خطوط افقی توجه ما را به عرض و بزرگی اتاق جلب کرده و باعث می شوند تا سقف از آن چه که هست کوتاه تر دیده شود.

اما خطوط عمودی تاثیری بالعکس ایجاد کرده و سقف را بلندتر جلوه می دهند. به همین دلیل استفاده از کاغذ دیواری هایی با طرح های عمودی برای خانه های این چنینی، با نتیجه موفقیت آمیزی که حاصل می کنند، در راس ایده های مناسب برای دکوراسیون داخلی خانه هایی با سقف کوتاه قرار دارند.

استفاده از خطوط عمودی در دکوراسیون خانه هایی با سقف کوتاه

  • به کار بردن مبلمانی با ارتفاع کم در خانه های سقف کوتاه

اگر اتاقی که می خواهید دکوراسیون کنید دارای سقفی کوتاه است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که میان فضای سقف تا فضایی که از آن استفاده می کنید، برای دلباز تر نشان دادن مکان، فاصله خالی ایجاد کنید. این فضای خالی بر روی گردش هوای اتاق نیز تاثیر گذار خواهد بود. برای ایجاد چنین تاثیری نیز اولین چیزی که به ذهن خطور می کند بازی با ارتفاع مبلمان است. به ویژه اگر مکان مورد نظر شما اتاق نشیمن است، انتخاب مبل ها و میز هایی با ارتفاع و طراحی کوتاه در رسیدن به نتیجه مورد نظرتان بسیار موثر خواهند بود.

البته این قانون فقط برای اتاق نشیمن کاربرد ندارد، در اتاق خواب نیز می توانید مدلی با پایه کوتاه تر را برای تخت خود انتخاب کنید. فراموش نکنید که هر چه به سقف نزدیک تر باشید فشردگی و کوتاهی اتاق نیز بیشتر احساس خواهد شد.

به کار بردن مبلمانی با ارتفاع کم !

  • استفاده از چندین قاب به جای یک تابلوی بزرگ

همه ما می دانیم که دکوراسیون و تزئين صحیح دیوار ها چگونه می تواند بر محیط زندگی ما تاثیر گذار باشد. اما باید به این موضوع اشاره کنیم که استفاده از یک تابلو بزرگ برای خانه ای با سقف کوتاه انتخاب مناسبی نخواهد بود. تابلو های بزرگ و یا دکوراسیون دیوار با اکسسوار هایی که بخش زیادی از دیوار را می پوشانند، فاصله میان سقف تا کف را کاهش می دهد. ایده استفاده از تابلو هایی با ابعاد متفاوت بزرگ و کوچک و یا به کار بردن تزئینات دیوار و اکسسوار هایی در اندازه های مختلف همیشه کارآمد بوده و فضایی شیک و مدرن در اختیار شما قرار خواهد داد.

استفاده از چندین قاب به جای یک تابلوی بزرگ

  • روشن تر شدن رنگ ها در ارتفاع در خانه های سقف کوتاه

یکی از طرفند ها و خطاهای دیدی که طراحان داخلی حرفه ای برای دکوراسیون کردن خانه هایی با سقف کوتاه از آن استفاده می کنند، انتخاب یک پالت رنگی است که هر چه بالاتر می رود روشن تر می شود، یعنی برای این که سقف بلند تر به نظر برسد کاری که باید انجام دهید این است که هنگام انتخاب رنگ، تیره ترین رنگ را برای کفپوش ها انتخاب کرده و به طور طبیعی روشن ترین رنگ را نیز برای سقف انتخاب کنید.

رنگ دیوار ها نیز باید رنگی میان این دو باشد تا فضا را به هم مرتبط کند. رعایت کردن این قانون برای انتخاب مبلمان نیز باعث می شود تا فضایی شیک ایجاد شده و هم چنین پوششی زیبا برای از بین بردن حس کوتاهی سقف شود.

روشن تر شدن رنگ ها در ارتفاع !

یکی از مواردی که در اتاق خواب بسیار کاربرد دارد استفاده از روشنایی در کناره های تخت است. مدل های جدید آباژور های مدرن که از سقف آویزان شده و تا بالای تخت ادامه پیدا می کنند برای استفاده در اتاقی با سقف کوتاه بسیار مناسب هستند. چراغ هایی که از سقف آویزان هستند نور هایی عمودی ای بر روی دیوار ایجاد کرده و فضایی دلباز تر و چشم نواز ایجاد می کنند.

استفاده از آباژور های آویزان در اتاق خواب !

  • استفاده از کابینت ها در آشپزخانه

یکی از ترفند های کارآمد در آشپزخانه ای با سقف کوتاه ایجاد خطای دید با استفاده از دو رنگ در کابینت ها است. همان طور که در مورد رنگ سالن گفته شد، استفاده از رنگ تیره در کابینت های پایین و رنگ روشن در ردیف بالا به فضا عمق بخشیده و سقف را بلندتر جلوه خواهد داد.

یکی دیگر از راه های دکوراتیو برای آشپزخانه های این چنینی کم کردن تعداد کابینت ها و باز گذاشتن فضای بالای آشپزخانه است. باز شدن این فضا ظاهری دلباز، روشن و عمیق به آشپزخانه خواهد بخشید.

استفاده از کابینت ها در آشپزخانه

  • انتخاب لوستر مناسب برای خانه های سقف کوتاه

در محیط هایی با سقف کوتاه که ارتفاع دیوار کافی نیست یکی از نکات کلیدی برای ایجاد فضایی دلباز انتخاب لوستر مناسب است. قطعا این موضوع را می دانید که سیستم روشنایی برای هر اتاقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، با نور پردازی اشتباه و ناکافی اتاق هایی با سقف بلند نیز دلگیر به نظر می رسند و این موضوع در خانه هایی با سقف کوتاه تاثیر بیشتری ایجاد خواهد کرد. ابتدا باید بدانید که در انتخاب لوستر نباید زیاده روی کنید.

لوستر های بسیار بزرگ و مجلل باعث می شوند تا سقف کوتاه تر به نظر برسد. به همین دلیل تا جای ممکن از لوستر های ساده و نزدیک به سقف استفاده کنید. البته استفاده از چراغ های دیواری نزدیک به سقف و یا هالوژن های سقفی به جای لوستر نیز می تواند انتخاب مناسبی باشد. چراغ دیواری ای که نور آن به سمت سقف باشد ارتفاع سقف را بلند تر کرده و فضای دلباز تری ایجاد می کند.

انتخاب لوستر مناسب برای سقف های کوتاه

 

 

 

 

 

خانه های سقف کوتاه

تحریریه پویانو