خانه های دوبلکس ، با مزایا و معایب خانه دوپلکس آشنا شویم

مزایا و معایب خانه دوپلکس

خانه های دوبلکس ، با مزایا و معایب خانه دوپلکس آشنا شویم

هر انسانی می خواهد که خانه ای متعلق به خود داشته باشد و برای این منظور پس انداز کرده، وام گرفته و اگر لازم باشد پول قرض می کند. اما خانه ای که به این اندازه برای آن تلاش می کنیم باید چه شکلی باشد؟ خانه ای مستقل در میان یک باغ، آپارتمانی یک طبقه با حیاط و فضای سبز مشترک و یا خانه ای دوبلکس؟ خانه های دوبلکس نسبت به خانه یک طبقه نیاز به سرمایه بیشتری دارند، اما نسبت به محلی که در آن قرار دارند و بسته به متراژ آن در هنگام فروش می توانند بسیار سود آور باشند.

برای افراد مجرد و یا زوج های بدون فرزند، خانه یک طبقه فضای کافی خواهد داشت، اما برای خانواده های پر تعداد یک خانه دوبلکس مزایای بیشتری در اختیار آن ها قرار خواهد داد. در این مطلب تلاش خواهد شد تا مزایا و معایب خانه های دوپلکس را برای افرادی که تصمیم دارند آن را خریداری کرده و یا اجاره کنند مطرح کنیم. با پویانو همراه باشید:

مزایا و معایب خانه دوپلکس

یکی از بهترین ویژگی های زندگی در خانه های دوبلکس ، سکونت در خانه ای است که کاملا متعلق به شما است و بدون مشکل کمبود جا به راحتی می توانید در آن زندگی کنید. به ویژه اگر خانه دوبلکس شما خانه ای مستقل باشد، راحتی بیشتری به همراه خواهد داشت. در این خانه ها نقشه خانه همراه با حیاط و فضای سبز اطراف آن همراه بوده و هم چنین پارکینک مخصوص به خود را نیز دارد. حتی در صورت نیاز می توانید برای تعداد بیشتر از یک ماشین نیز پارکینگ طراحی کنید.

در صورتی که خانه دوبلکس شما زیاد کوچک نباشد و متراژ آن کافی باشد، می تواند به عنوان محل اقامت دو خانواده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی علاوه بر فرزندان، می توانید از بزرگان خانواده نیز در منزل خود نگهداری کنید. علاوه بر این برای اقامت مهمان های خود نیز دچار هیچ مشکلی نخواهید شد.

البته اگر فردی مجرد و یا خانواده کم تعدادی هستید و هر دو طبقه دارای آشپزخانه و سرویس بهداشتی است، و اگر طبقه بالا از بیرون نیز پله دارد، می توانید طبقه دوم را اجاره داده و یا از آن به عنوان دفتر کار استفاده کنید. فراموش نکنید که وجود سرویس بهداشتی و آشپزخانه در هر دو طبقه هنگام فروش خانه نیز ارزش آن را بسیار افزایش خواهد داد.

مزایا و معایب خانه دوپلکس

مانند تمام محیط های زندگی، خانه های دوبلکس نیز معایب و کاستی های خود را دارند. برای مثال در خانه دوبلکس مستقل تمام مسئولیت های خانه بر عهده شما خواهد بود، وظایف نگه داری و تعمیرات خانه و در نظر گرفتن هزینه های این موارد برای هر دو طبقه کار را برای شما دشوار خواهد کرد. اگر خانه دوبلکس به صورت حرفه ای مدیریت و نظارت نشود، نمی توان راحتی و لذت زندگی در آن را ضمانت کرد.

  • سیستم گرمایش خانه های دوبلکس به چه صورت است؟

سیستم گرمایش یک خانه دوبلکس با سایر خانه ها تفاوتی ندارد. همان گونه که برای خانه ای یک طبقه از موتور خانه، پکیج، سیستم گرمایشی از کف، بخاری های برقی و غیره استفاده می شود، برای خانه های دوبلکس نیز می توان از همان روش ها استفاده کرد.

اما بزرگی خانه و هزینه های بیشتری که باید برای گرم کردن خانه پرداخت کنید ممکن است که نظر شما را برای خرید خانه دوبلکس تغییر دهد! در منازل دوبلکس با توجه به این که نسبت به خانه های دیگر باید اتاق های بیشتری را گرم کنید، اقتصادی ترین روش استفاده از گاز طبیعی خواهد بود.

سیستم گرمایش خانه های دوبلکس به چه صورت است؟

یکی از روش های کاهش هزینه گرمایش خانه های دوبلکس، استفاده از سیستم عایق بندی مناسب است. زیرا عایق بندی درست باعث می شود تا خانه گرم تر باقی بماند و هزینه های شما را کاهش یابد. عایق بندی را نه تنها برای دیوار های بیرونی، بلکه برای فضای میان دو طبقه نیز می توانید به کار ببرید. به ویژه اگر در قسمت پله ها با استفاده از چوب و یا گچ عایق بندی انجام دهید، در حفظ گرما صرفه جویی بیشتری صورت خواهد گرفت.

از آن جایی که در خانه های دوبلکس تعداد اتاق ها بیشتر است، حفظ دما در یک درجه در تمام خانه کار دشواری خواهد بود. به خصوص اگر از تمام اتاق ها استفاده نمی کنید این کار، روش به صرفه ای نخواهد بود. به همین دلیل در فصل زمستان تنها اتاق هایی را گرم نگه دارید که از آن ها بیشتر استفاده می کنید. این گونه نه تنها هزینه های خود را کاهش خواهید داد بلکه در مصرف انرژی نیز به میزان قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد.

اگر در صورت حضور مهمان و یا به هر دلیل دیگری نیاز به استفاده از اتاق هایی پیدا کردید که از آن ها استفاده نمی کنید، یک بخاری برقی می تواند اتاق را سریع گرم کرده و کار شما را راحت کند. البته فراموش نکنید که استفاده از سیستم های گرمایشی برقی در تمام خانه هزینه های شما را بسیار افزایش خواهد داد.

روش های کاهش هزینه گرمایش خانه های دوبلکس، استفاده از سیستم عایق بندی مناسب

  • آیا در خانه های دوبلکس مشکل در سقف ها وجود دارد؟

خانه های دوبلکس به 3 مدل خانه دوبلکس استاندارد، دوبلکس معکوس و دوبلکس زیر شیروانی تقسیم می شوند. خانه های دوبلکس استاندارد معمولا در بالا ترین طبقه آپارتمان ها و برج ها قرار دارند. این خانه ها باز هم دو طبقه بوده و در داخل خانه پله وجود دارد. این مدل دوبلکس ها تقریبا کوچک تر از سایر خانه های دوبلکس هستند.

دوبلکس های معکوس در پایین ترین طبقه آپارتمان ها قرار داشته و مستقیما به حیاط و باغچه راه دارند و دوبلکس های زیر شیروانی معمولا خانه های مستقل بوده و طبقه دوم خانه به صورت زیر شیروانی طراحی می شود. در این مدل دوبلکس ها معمولا یک فضای بزرگ به عنوان تراس نیز وجود دارد.

خانه های دوبلکس به 3 مدل خانه دوبلکس استاندارد، دوبلکس معکوس و دوبلکس زیر شیروانی

خانه های دوبلکس زیر شیروانی نیز مانند تمام خانه ها دارای مزایا و معایب متعددی است. به دلیل شیب دار بودن سقف این خانه ها، سقف از داخل نیز متمایل به پایین بوده و فضایی گرم و صمیمی ایجاد می کند. هم چنین وجود یک تراس بزرگ، نمایی زیبا را برای لذت بردن از لحظات در اختیار صاحب خانه قرار می دهد. اما این مدل سقف ها مشکلاتی نیز به همراه دارند. اگر این نوع خانه دوبلکس در طبقه بالای آپارتمان قرار داشته باشد، به احتمال زیاد به آسانسور نزدیک بوده و صدای آسانسور باعث اذیت ساکنین خواهد شد.

البته از آن جایی که هزینه های نگه داری از سقف و تعمیرات آن به عهده آپارتمان است از نظر هزینه دچار مشکل نخواهید شد. اما در خانه های دوبلکس زیر شیروانی که مستقل هستند رفع تمام مشکلاتی که در سقف ایجاد می شود به عهده خود شما خواهد بود. لازم است که هر سال به صورت مرتب و در زمان مشخصی از یک استاد کار بخواهید تا سقف خانه شما را بررسی کند. در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات در زمستان بسیار محتمل خواهد بود.

بازرسی مرتب سقف علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، از نظر بهداشتی نیز مفید خواهد بود، زیرا در صورت وجود رطوبت و کپک می توانید سریعا آن را برطرف کنید. به طور کلی اگر می خواهید خانه دوبلکس خریداری کنید باید بروز مشکلاتاین چنینی را نیز در نظر داشته باشید.

هزینه های نگه داری از سقف و تعمیرات آن به عهده آپارتمان

  • آیا خرید خانه دوبلکس صرفه اقتصادی خواهد داشت؟

هر چه قدر هم که خانه های دوبلکس، خانه رویایی تمام انسان ها باشند، اما آیا خرید چنین خانه ای صرفه اقتصادی خواهد داشت؟ سکونت در خانه دوبلکس هم امتیازاتی به همراه دارد و هم مشکلاتی….

امتیازات:

خانه های دوبلکس در ابتدا فضایی بزرگ و دلباز را در اختیار شما قرار می دهند. خانه های دوبلکسی که در آپارتمان ها قرار دارند هر چه قدر هم که کوچک باشند، از خانه های یک طبقه بزرگ تر هستند.

خانه های دوبلکس مستقل برای صاحب خانه ها امتیازات بیشتری را به همراه خواهند داشت. زیرا این امکان را به شما می دهد تا بر اساس سلیقه و خواسته خود در حیاط و نقشه خانه تغییرات ایجاد کنید. هم چنین در این خانه ها از هر گونه سر و صدای همسایه ها نیز دور بوده و فضایی باز برای زندگی در اختیار خواهید داشت.

به ویژه در فصل های گرم سال کودکان شما به راحتی در حیاط خانه بازی کرده و شما نیز می توانید در تراس بزرگ آن از لحظات خود لذت ببرید. البته سر و صدای خانه و مهمان های شما نیز مزاحم کسی نخواهد شد.

آیا خرید خانه دوبلکس صرفه اقتصادی خواهد داشت؟

معایب:

خانه های دوبلکس در کنار امتیازاتی که دارند، معایب و مشکلاتی نیز خواهند داشت. در راس این معایب، هزینه های بالای نگهداری از آن است. همان طور که در بالا گفته شد نگه داری از سقف و گرم کردن خانه از بزرگترین مشکلاتی به شمار می روند که صاحب خانه ها با آن مواجه هستند.

هزینه های موجود در خانه یک طبقه، در خانه های دوبلکس دو برابر خواهد شد. به طور طبیعی مشکلاتی که در هر خانه ای بروز می کنند در خانه های دوبلکس دو برابر افزایش خواهند یافت. نه تنها در مورد هزینه ها، بلکه از نظر زمان و نیروی کار نیز به زحمت و تلاض بیشتری نیاز خواهند داشت.

یکی از مشکلات دیگر در این خانه ها، پله ها هستند. بالا و پایین رفتن مداوم از پله ها بعد از مدتی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. برای خانواده های بچه دار وجود پله می تواند خطرناک باشد و در مورد نرده های پله ها باید بسیار با دقت عمل کرد.

یکی دیگر از مسائلی که با گذر زمان در خانه های دوبلکس نمایان می شود، جدا بودن دو طبقه از یکدیگر است. در این شرایط هم تمیزی و هم رسیدگی به هر دو طبقه مشکل خواهد شد. برای مثال حتی آنتن دهی اینترنت در هر دو طبقه نیز به یک میزان نخواهد بود.

نگه داری از سقف و گرم کردن خانه از بزرگترین مشکلاتی به شمار می روند

  • طراحی داخلی خانه های دوبلکس به شکل باید باشد؟

در آخر به طراحی داخلی خانه های دوبلکس بپردازیم. دکوراسیون خانه های تک طبقه، حداقل به دلیل این که کاربرد اتاق های موجود مشخص است بسیار ساده تر خواهد بود. اما در خانه های دوبلکس صحبت از دو طبقه محیط زندگی جدا از یکدیگر است.

به همین دلیل نظم و ترتیب اتاق ها کمی پیچیده تر می شود. طراحان داخلی معمولا طبقه پایین را برای مکان های عمومی تری مانند آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری انتخاب می کنند و طبقه بالا را برای مکان های خصوصی تری مانند اتاق خواب ها قرار می دهند. این روش بسیار منطقی است؛ زیرا اتاق خواب ها در طول روز کاربرد کمتری نسبت به آشپزخانه و سالن دارند و آشپزخانه، اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن در طول روز مدام مورد استفاده قرار می گیرند.

زمانی که بخواهید از مهمان های خود پذیرایی کنید نیز وجود مکان های عمومی تر در طبقه پایین کار را برای شما ساده تر خواهد کرد. هم چنین مهمان ها نیز از زحمت بالا رفتن از پله ها نجات پیدا خواهند کرد. در خانه های دوبلکس گرم کردن طبقه بالا دشوار تر از طبقه پایین خواهد بود. به همین دلیل انتخاب طبقه ای که راحت تر گرم تر می شود برای سالن پذیرایی و آشپزخانه انتخاب منطقی تری به شمار می رود. به هر حال هنگام خواب در طبقه بالا می توانید با استفاده از پتو و لحاف خود را گرم نگه دارید.

اگر در طبقه بالا تعداد زیادی اتاق وجود دارد، می توانید از این اتاق ها به عنوان اتاق کار و اتاق لباس استفاده کنید. قرار دادن یک میز و صندلی در اتاق کار کافی خواهد بود. هم چنین در خانه هایی که دارای سقف شیب دار هستند، به دلیل فرم سقف انتخاب طبقه بالا به عنوان اتاق نشیمن و پذیرایی، فضای مناسبی در اختیار شما قرار نخواهد داد.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس به شکل باید باشد؟

اگر تصمیم به خرید خانه ای دوبلکس دارید، مطالعه این مطلب و بررسی امتیازات و معایب این مدل خانه ها می تواند تصمیم گیری را برای شما ساده تر کرده و موجب انتخاب منطقی و درست شود.