روش های تمیز کردن مبل ها در خانه

تمیز کردن مبل

روش های تمیز کردن مبل ها در خانه

تمیز کردن مبل ها : نمی توان اتاق نشیمن را بدون وجود مبل ها و صندلی ها تصور کرد. حتی در بسیاری از خانه ها طراحی اتاق نشیمن و سالن پذیرایی بر اساس مبل ها انجام می شود. معمولا اولین وسیله ای که برای این مکان ها خریداری می شود نیز مبل ها هستند. به طور کلی مبل ها جایگاه ویژه ای در خانه های ما دارند. مبل ها و صندلی ها نه تنها در پذیرایی و نشیمن، بلکه گاهی در اتاق خواب ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا نشستن اولین راه برای استراحت کردن است. اما استفاده مرتب از مبل ها باعث می شود که زود به زود کثیف شده و نیاز به تمیزی داشته باشند.

این مطلب نیز در مورد نگه داری و تمیزی مبل ها و صندلی ها است. می توانید مبل های خود را توسط افراد حرفه ای و شرکت های مرتبط تمیز کنید، اما روش های بسیاری وجود دارد که به تنهایی نیز می توانید آن ها را انجام دهید. برای آشنایی با این روش ها با پویانو همراه باشید:

مبل ها علاوه بر کارآیی که دارند، از نظر زیبایی نیز در محیط خانه تاثیر گذار هستند. زمانی که می خواهید مبل و صندلی خریداری کنید لازم است که ابتدا کیفیت و راحتی آن ها را در نظر گرفته و سپس به ویژگی هایی مانند رنگ و مدل آن ها توجه کنید.

از آن جایی که مبل ها عنصر اصلی و مهم هر خانه ای به شمار می روند، مدل های متنوعی از آن ها وجود دارد. روکش مبل ها نیز به همان اندازه متنوع است. از آن جایی که سرویس مبل ها نسبت به بسیاری از مبلمان دیگر گران تر هستند، نیاز به مراقبت و تمیزی بیشتری نیز دارند.

تمیز کردن مبل

  • تمیز کردن مبل ها با جارو برقی

زمانی که صحبت از تمیز کردن مبل ها می شود ابتدا پاک کردن آن ها با مواد شوینده به ذهن خطور می کند. در حالی که بر روی مبل ها نیز مانند فرش ها، خورده های خوراکی و آشغال ریخته و در صورت نگه داری از حیوان خانگی، موی آن ها نیز بر روی مبل ها خواهد بود. در این شرایط بلافاصله دستمال کشیدن بر روی مبل ها روش اشتباهی است. کاری که باید انجام دهید بسیار ساده است؛ ابتدا با جارو برقی روی مبل ها را جارو کنید. این گونه قبل از شروع تمیزی کامل، گرد و خاک و خرده ریز ها را جمع آوری خواهید کرد.

موضوعی که در استفاده از جارو برقی برای مبل ها باید در نظر داشته باشید این است که سری ای که برای فرش و زمین استفاده می کنید، برای مبل ها به کار نبرید. زمانی که جارو برقی خریداری می کنید سری های متعددی به همراه دارد.

یکی از این سری ها را برای مبل ها انتخاب کرده و آن را در جای دیگر به کار نبرید. ترجیحا یک سری باریک تر را انتخاب کنید. زیرا مبل ها دارای تورفتگی و برآمدگی هستند. بعد از انتخاب سری ابتدا پشتی و بالشتک های آن را جارو کرده و سپس در صورت متحرک بودن کفی ها، آن ها را بلند کرده و نشیمن آن را تمیز کنید.

تمیز کردن مبل ها با جارو برقی

  • استفاده از برس برای لکه های سخت

می توانید با جاروبرقی گرد و خاک و خوراکی ها را تمیز کنید، اما برای لکه های سخت به وسیله دیگری نیاز خواهید داشت. فرچه ها و برس های سفت برای از بین بردن لکه ها کارآمد هستند. با کمی فشار لکه ها را برس بکشید. اما ممکن است که فرچه به پارچه مبل صدمه برساند. به همین دلیل نوع روکش مبل را در نظر داشته باشید.

برای جمع کردن موی افراد و یا حیوان خانگی از روی مبل ها جارو برقی می تواند موثر باشد. اما برخی از روکش های مبل ها پشمی هستند و جارو برقی برای آن ها کفایت نمی کند. البته روشن کردن مدام جارو برقی نیز کار دشواری به شمار می رود. برس کشیدن مبل در جمع آوری مو ها نیز مفید خواهد بود.

استفاده از برس برای لکه های سخت

  • دسته ها و پایه های مبل را تمیز کنید

بعد از جارو کردن و برس کشیدن، بخش های سفت مبل ها را تمیز کنید. شاید در همه مبل ها چنین نباشد، اما در برخی مبل ها دسته ها و پشت آن ها از چوب است. در برخی دیگر در کنار چوب از فلزات نیز استفاده می شود. این بخش های سخت اگر کثیف شوند زیاد دیده نمی شوند، اما این بخش ها نیز باید به طور مرتب تمیز شوند.

قسمت سفت مبل ها از هر موادی که تشکیل شده است، تمیز کننده مخصوص آن را به کار ببرید. برای مثال در بازار تمیز کننده های مخصوص سطوح چوبی وجود دارند.

یکی از مشکلاتی که در مورد تمیز کننده های شیمیایی وجود دارد این است که همگی به صورت شیشه های اسپری ای به فروش می رسند و اسپری این مواد بر روی دسته احتمال پاشیدن بر روی روکش مبل را به همراه دارد. در این شرایط بقایای مواد شیمیایی بر روی مبل باقی می ماند. برای جلوگیری از این اتفاق ابتدا پاک کننده را بر روی دستمال اسپری کرده و سپس با آن دسته و پایه های مبل را تمیز کنید.

دسته ها و پایه های مبل را تمیز کنید

  • محصولاتی که برای تمیز کردن مبل ها می توانید مورد استفاده قرار دهید

در سال های اخیر استفاده از مواد طبیعی برای تمیز کردن خانه افزایش یافته است. امروزه انسان ها علاقه کمتری به استفاده از مواد شیمیایی دارند. هم چنین مواد طبیعی به اندازه مواد شیمیایی تاثیر گذار بوده و اقتصادی تر نیز هستند. به همین دلیل می توانید برای تمیز کردن مبل ها از مواد طبیعی استفاده کنید. برخی از موادی که در تمیز کردن مبل ها می توانید مورد استفاده قرار دهید به این گونه هستند:

  1. جوش شیرین: در فرمول های تمیز کننده بیشترین ماده ای که مورد استفاده قرار می گیرد جوش شیرین است. زیرا ماده ای قوی بوده و در تمیزی مبل ها نتیجه خوبی را به همراه دارد. در مورد استفاده از این ماده، کمی جوش شیرین را روی مبل پاشیده و کمی صبر کرده، سپس با یک دستمال نمناک مبل را دستمال بکشید.

محصولاتی که برای تمیز کردن مبل ها می توانید مورد استفاده قرار دهید

  1. آمونیاک: ماده دوم آمونیاک است که بسیار تاثیر گذار است. برای استفاده از آن به یک ظرف آب ولرم، نصف شیشه آمونیاک اضافه کنید. سپس با یک دستمال به صورت دورانی مبل را تمیز کنید. البته برای مبل های تیره از آمونیاک استفاده نکنید. زیرا به دلیل خاصیت سفید کنندگی ای که دارد ممکن است رنگ پارچه را از بین ببرد.
  2. سرکه: سرکه نیز مانند جوش شیرین از مواد بسیار پر کاربرد در تمیز کردن خانه به شمار می رود. سرکه را نیز مانند آمونیاک به آب اضافه کرده و از آن استفاده کنید. تنها تفاوت این است که دستمالی که به کار می برید را داخل آب قرار داده و کمی صبر کنید. سپس با دستمالی که به آب و سرکه آغشته شده است مبل را تمیز کنید.
  3. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به دلیل این که سرکه ماده ای قوی است، باید ببینید که برای روکش مبل شما مناسب است یا خیر. در غیر این صورت می تواند باعث ایجاد لکه شود.

تمیز کردن مبل

  1. صابون مایع: مانند گذشته، امروزه نیز صابون در تمیز کردن خانه بسیار کارآمد است. کمی صابون مایع را با آب مخلوط کرده و با یک دستمال مبل ها را تمیز کنید. سپس با یک دستمال مرطوب مجددا روی مبل ها را کشیده و صابون باقی مانده را پاک کرده و به مبل هایی تمیز و درخشان دست پیدا کنید.