نکات کارآمد در تمیز کردن فرش ها!

تمیز کردن فرش ها

نکات کارآمد در تمیز کردن فرش ها!

تمیز کردن فرش : فرش ها مانند پرده عناصر تکمیل کننده طراحی داخلی به شمار می روند و علاوه بر ویژگی دکوراتیو، از نظر کارآمدی نیز از جمله محصولاتی هستند که باید در هر خانه ای وجود داشته باشند. به خصوص در فصل زمستان فرش ها از مهم ترین عناصری هستند که در مقابل سرمای شدید از ما محافظت می کنند. ما نه تنها با طرح، رنگ و بافت فرش ها دکوراسیون مکان را کامل کرده و جلوه ای زیبا به آن می بخشیم، بلکه در فصل سرما نیز در مصرف انرژی صرفه جویی می کنیم.

فرش ها که یکی از مهم ترین بخش های زندگی ما به شمار می روند، به دلیل این که در چهار فصل سال سطح زمین را می پوشانند یکی از مواردی به شمار می روند که بیشترین تماس را با آن داریم و به همین دلیل است که تمیزی فرش ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به آن توجه ویژه ای شود.

به خصوص در خانه هایی که دارای فرزند کوچک هستند تمیزی فرش ها اهمیت بیشتری می یابد، زیرا یکی از خصوصیات فرش ها این است که در میان تار و پود آن گرد و خاک باقی می ماند و تا زمانی که به شکلی درست و منظم مورد تمیزی قرار نگیرند، در مکان هایی که فرش قرار دارد، از نظر سلامتی مکانی بهداشتی به شمار نخواهد رفت.

تمیز کردن فرش

با وجود این که فرش ها به این گستردگی در زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار طبیعی است که در زندگی روزمره به مراتب کثیف شده و گاهی وقت ها بر روی آن ها چیزی ریخته و ایجاد لکه کند. به همین دلیل است که ممکن است تمیز کردن فرش کاری پر زحمت و دشوار به نظر برسد. اما با روش ها و ترفند های درست می توانید همیشه فرش خود را تمیز، بهداشتی و مانند روز اول حفظ کنید.

اولین قانون در تمیز کردن فرش ها به شکل مناسب این است که برای هر لکه و تمیز کردن آن از روش های متفاوتی استفاده کنید. برای مثال لازم است که برای تمیز کردن مایعی مانند چای که بر روی فرش ریخته است از روشی متفاوت، برای از بین بردن گرد و خاک میان الیاف فرش در تمیزی روزانه از روشی دیگر و برای تمیز کردن فصلی فرش ها از روش متفاوت تری استفاده کنید. در این مطلب به تمیز کردن فرش های مختلف به روش های متفاوت خواهیم پرداخت. پس با پویانو همراه باشید:

تمیز نگهداشتن فرش

  • تمیز کردن فرش بر اساس نوع الیاف به کار رفته در فرش

اولین موضوعی که باید بدانید این است که هر فرشی از نخ های متفاوتی تشکیل می شود و جنس نخ هایی که در تولید فرش مورد استفاده قرار گرفته اند و نوع و شکل تولید آن علاوه بر این که بر روی کیفیت فرش تاثیر گذار است، نوع تمیزی آن را نیز مشخص می کند.

فرش های پشمی از جمله فرش های باکیفیت به شمار می روند، اما تمیزی آن ها نسبت به الیاف مصنوعی کمی دشوار تر است، زیرا پشم ماده ای بسیار حساس، طبیعی و خاص است. یک باور قدیمی وجود دارد که فرش پشمی نباید با آب تمیز شود، اما باید بگوییم که این باوری اشتباه است.

می توانید فرش های پشمی را درست مانند لباس های پشمی ای که دارید تصور کنید؛ یعنی می توانید آن ها را با آب تمیز کنید، اما آب گرم می توان باعث کشیده شدن و حالت نمدی شدن فرش شود. به همین دلیل زمانی که می خواهید فرش پشمی را تمیز کنید از آب سرد و یا آب ولرمی که حداکثر 30 درجه سانتی گراد دما داشته باشد استفاده کرده و تا جای ممکن به سرعت آن را خشک کنید.

علاوه بر این گاهی اوقات مواد شوینده شیمیایی نیز می توانند نخ های پشمی را تخریب کنند. به همین دلیل برای از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی فرش پشمی از صابون های طبیعی و یا محصولاتی که مخصوص این نوع فرش ها تولید می شوند استفاده کنید.

تمیز کردن فرش بر اساس نوع الیاف به کار رفته در فرش

تمیزی روزانه و پاک کردن لکه از روی  فرش هایی مانند فرش های اکریلیک و پلی استر بسیار ساده تر است. هر چه سطح رویی فرش سخت تر باشد به همان اندازه تمیز کردن لکه ها ساده تر است. روش هایی که در ادامه مطرح خواهند شد، به غیر از فرش های پشمی، برای بسیاری از مدل های متفاوت فرش قابل استفاده هستند.

اگر به فکر خرید فرش هستید و تمیزی برای شما اهمیت دارد، فرش هایی که با تکنولوژی های جدید تولید شده و دارای ویژگی های ضد لک و ضد آلرژی بوده و به راحتی تمیز می شوند می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

لکه روغن روی فرش

  • مواردی که قبل از پاک کردن لکه از روی فرش باید در نظر داشته باشید!

زمانی که چیزی بر روی فرش ریخته می شود، به خصوص اگر آن چیز مایع است، آن مایع یواش یواش تا پایین الیاف فرش نفوذ خواهد کرد و در زیر فرش جمع خواهد شد و این موضوع باعث ماندگار تر شدن لکه می شود. به همین دلیل زمانی که چیزی بر روی فرش ریخته می شود بهترین کار این است که بلافاصله مداخله کرده و آن را تمیز کنید.

زمانی که می خواهید لکه را قبل از خشک شدن پاک کنید، آن را با کشیدن دستمال مرطوب به سمت چپ و راست پاک نکنید، زیرا این روش باعث پخش شدن لکه و گسترش آن به اطراف می شود. تا جای ممکن یک محدوده باریک و کوچک را پاک کنید.

اگر می خواهید یک لکه خشک شده را پاک کنید ابتدا بخشی که لکه در آن وجود دارد را جارو برقی بکشید. این روش شما را از کندن تکه های خشک شده ای که نیاز به قدرت بیشتری برای تمیز شدن دارند رها خواهد کرد و گرد و خاک اطراف لکه را نیز از بین خواهد برد.

اگر برای پاک کردن لکه شامپو فرش به کار می برید، تنها از کف تشکیل شده بر روی آن استفاده کنید و سعی کنید تا جای ممکن هنگام پاک کردن لکه فرش را خیس نکنید.

مواردی که قبل از پاک کردن لکه از روی فرش باید در نظر داشته باشید

  • تمیز کردن فرش بر اساس نوع لکه

همان طور که گفته شد هر نوع لکه ای نیاز به روش متفاوتی برای تمیزی دارد. به همین دلیل بهتر است که نوع ماده ای که بر روی فرش ریخته را دانسته و بر اساس آن اقدام به تمیزی کنید.

  • لکه روغن روی فرش

یکی از سخت ترین ماده ها روغن است که لکه آن از دشوار ترین لکه های ایجاد شده بر روی فرش به شمار می رود. امیدوار هستیم که چنین اتفاقی برای شما نیفتد، اما اگر این اتفاق رخ داد و بر روی فرش روغن ریخت، قبل از این که الیاف فرش روغن را جذب کنند، تلاش کنید تا با ماده دیگری روغن را جذب کنید. یعنی با فشار دادن  دستمال خشک، دستمال کاغذی و یا اسفنج بر روی روغن تا جای ممکن آن را جذب کنید.

بعد از این که روغن اضافه ای برای جذب شدن باقی نماند به جای این که بلافاصه با آب و ماده شوینده آن را تمیز کنید، ابتدا از کمی نشاسته و یا پودر بچه استفاده کنید. بر روی نقطه  ای که روغن ریخته نشاسته و یا پودر بریزید و کمی صبر کنید تا این مواد روغن باقیمانده میان الیاف را به خود جذب کنند. سپس با جارو برقی پودر و یا نشاسته ای که روی فرش ریخته اید را تمیز کنید.

بعد از این مرحله با استفاده از شامپو فرش و یا سرکه سفید آن را تمیز کنید. سرکه و یا ماده شوینده را با آب ولرم ترکیب کرده و با یک دستمال تمیز بر روی بخشی که روغن ریخته بکشید. اگر بعد از خشک شدن هم چنان روغن باقی مانده بود مرحله پودر ریختن و دستمال کشیدن را ادامه دهید.

تمیز کردن فرش بر اساس نوع لکه

  • تمیزی فرش از لکه غذاهای حاوی سس

در خانه هایی که در آشپزخانه و یا بخش غذا خوری از فرش استفاده می کنند، احتمال ریختن غذا های آب دار و یا غذا های حاوی سس بر روی فرش افزایش می یابد. ساده ترین راه برای تمیز کردن این نوع مواد که حتی یک قطره از آن ها می تواند باعث ایجاد لکه شود، استفاده از آب اکسیژنه است.

امروزه که استفاده از مواد طبیعی افزایش یافته و جای مواد شیمیایی را گرفته اند، آب اکسیژنه نیز برای از بین بردن لکه های غذا ماده ای کار آمد به شمار می رود و دارای ویژگی لکه بری بوده و می تواند جای سفید کننده مورد استفاده قرار بگیرد. آب اکسیژنه را در مواردی که سرکه سفید کفایت نمی کند می توانید به عنوان یک پاک کننده طبیعی در مکان های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

تمیزی فرش از لکه غذاهای حاوی سس

  • لک چای و قهوه روی قالیچه

یکی از لکه هایی که هم در آشپزخانه و هم در اتاق نشیمن مرتبا پیش روی ما قرار دارد، لکه چای و قهوه است که در طول روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین نکته در تمیز کردن فرش از لکه چای و قهوه نیز این است که بلافاصله مداخله کرده و لکه را تمیز کنید.

زمانی که بر روی فرش چایی می ریزد ابتدا با دستمال کاغذی بر روی بخشی که چایی ریخته فشار وارد کنید تا مایع اضافه جذب دستمال شود. این کار را بدون آن که دستمال را بر روی لکه بکشید انجام دهید. سپس با شامپو فرش و یا صابون طبیعی و آب ولرم آن را تمیز کنید. این گونه هیچ لکه ای باقی نخواهد ماند.

لک چای و قهوه روی قالیچه

  • تمیز کردن فرش از مایعات شیرین

زمانی که موضوع شربتی شیرین و یا چای و قهوه ای حاوی شکر است، لکه ها بسیار ماندگار تر می شوند. به همین دلیل بلافاصله بعد از ریختن ماده، بدون اتلاف وقت مداخله لازم را انجام دهید. بهترین روش برای از بین بردم لکه مایعات شیرین استفاده از مایع ظرفشویی است. ابتدا با مایع ظرفشویی روی لکه را به خوبی تمیز کرده و سپس با آب خالی روی آن را کشیده و مایع ظرفشویی را پاک کنید.

مایعات شیرین روی قالی

  • تمیز کردن فرش از لک جوهر

اگر فرزند کوچک دارید که به نقاشی کردن علاقه مند است، در سن خاصی به نقاشی کشیدن بر روی تمام لوازم خانه تمایل خواهد داشت و فرش ها نیز از این موضوع مستثنا نیستند.

موضوعی که در مورد پاک کردن لک جوهر باید در نظر داشته باشید این است که به جای این که دستمال آغشته با ماده پاک کننده را بر روی لکه بکشید، آن را روی لکه فشار دهید. یعنی با فشار دادن دستمال به جای کشیدن آن بر روی لکه، باعث شوید تا جوهر از روی فرش، جذب دستمال شود. زیرا کشیدن دستمال بر روی لک جوهر باعث می شود تا جوهر پخش شده و گسترش بیابد.

تمیز کردن فرش از لک جوهر

  • لکه های جامد خشک شده روی فرش

اگر دارای فرزند باشید احتمال چسبیدن آدامس، خمیر بازی و یا مواد دیگری مانند شمع بر روی فرش نیز وجود دارد. در این موارد برای این که این مواد به طور کامل سفت شوند می توانید از یخ استفاده کنید. یخ را داخل کیسه انداخته و با استفاده از آن آدامس و یا شمع را به طور کامل سرد کرده و خشک کنید و سپس با کمک از وسیله ای مانند چنگال آن را از فرش جدا کنید. سپس باقی مانده آن را با جاروبرقی تمیز کرده و با استفاده از ماده پاک کننده طبیعی و آب ولرم لکه را پاک کنید.

لکه های جامد خشک شده روی فرش

  • استفاده از مواد طبیعی در تمیز نگهداشتن فرش

اگر نمی خواهید از مواد شیمیایی برای تمیز کردن فرش ها استفاده کنید و به دنبال روش های طبیعی تر هستید، این سه ماده را همیشه در خانه داشته باشید: جوش شیرین، آب معدنی و سرکه سفید… آب معدنی یک تمیز کننده طبیعی است و زمانی که چیزی بر روی فرش بریزد می توانید با آب معدنی آن را تمیز کنید.

جوش شیرین نیز برای لکه های ماندگار و خشک شده بسیار کارآمد است. هم چنین از بروز بوی نامطبوع نیز جلوگیری می کند. سرکه سفید نیز مانند جوش شیرین برای از بین بردن لکه های ماندگار و بو دار ماده ای مناسب به شمار می رود.

استفاده از مواد طبیعی در تمیز نگهداشتن فرش