راه های تمیز کردن درز کاشی های آشپزخانه ، حمام و دستشویی

تمیز کردن درز کاشی ها

راه های تمیز کردن درز کاشی های آشپزخانه ، حمام و دستشویی

یکی از روش های پوشش سطوح مختلف استفاده از کاشی است. زمانی که از کاشی برای پوشش استفاده می شود، درز کاشی و سرامیک با استفاده از مواد مخصوصی به نام درزگیر پر می شوند که ظاهر زیباتری به کاشی ها می بخشند. اما این درز ها در طول سال ها و با گذر زمان سیاه شده و ظاهری نامناسب پیدا می کنند. به همین دلیل لازم است که در فواصل مشخصی این درز ها سفید شوند. اما چگونه می توان این درز ها را تمیز کرد؟ برای پاسخ به پرسش راه های تمیز کردن درز کاشی و سرامیک با پویانو همراه باشید:

کاشی نوعی سطح پوششی زیبا است با استفاده از خاک و پخت آن در دمای مشخصی در کوره و با استفاده از رنگ و لایه محافظتی مخصوص به دست می آید. با شکل دادن به خاک و عملیات حرارتی که بر روی آن صورت می گیرد، هم پوششی سخت و مقاوم به دست آمده و هم با استفاده از لایه محافظتی سطحی براق، زیبا و چشم نواز ایجاد می شود. کاشی ها با این ویژگی ها برای دیوار آشپزخانه ها، کفپوش ها و در سرویس بهداشتی برای پوشش دیوار ها و کف مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگام استفاده از کاشی برای پوشش یک مکان، علاوه بر چسب مخصوص، برای این که کاشی ها زیباتر دیده شوند باید با استفاده از درزگیر، فضای خالی میان آن ها پر شود. درزگیر که با نام دوغاب نیز شناخته می شود، مخلوطی است که با خاصیت چسبانندگی ای که دارد باعث می شود تا کاشی ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند. زمانی که کاشی ها به عنوان پوشش در کنار یکدیگر قرار داده می شوند فضای خالی ای به اندازه 5 میلیمتر در میان آن ها باقی می ماند.

این فضای خالی استانداردی است که به عنوان درز میان کاشی ها قرار داده می شود. زمانی که چسب کاشی ها خشک می شود، مخلوط درزگیر با استفاده از وسیله مخصوصی مانند اسفنج و یا کاردک فضای خالی میان کاشی ها را پر می کند. این فرآیند باعث می شود تا کاشی ها عمر طولانی تری داشته باشند. اما زمانی که کاشی ها برای سال های طولانی مورد استفاده قرار می گیرند درز میان آن ها کثیف و سیاه می شود. برای تمیز کردن این درز ها و از بین بردن سیاهی ها روش های متنوعی وجود دارند.

راه های تمیز کردن درز کاشی

راه های تمیز کردن درز کاشی های آشپزخانه ، حمام و دستشویی

برای تمیز کردن درز های کثیف شده چند روش وجود دارد. در ابتدا می توانید از مواد شیمیایی برای تمیز کردن درز کاشی ها استفاده کنید. با ترکیب مایع سفید کننده و جوش شیرین می توانید درز ها را تمیز کرده و سیاهی های ایجاد شده را از بین برده و دوباره ظاهری تمیز و سفید به کاشی ها ببخشید. فقط کافی است که ترکیب به دست آمده را با استفاده از اسفنج بر روی درز ها کشیده و آن ها را تمیز کنید. البته استفاده از مایع سفید کننده به تنهایی نیز نتیجه مشابهی را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از راه های تمیز کردن درز ها استفاده از مایع طبیعی ای به نام سرکه است. خاصیت اسیدی سرکه باعث می شود تا آلودگی های ایجاد شده بر روی درز ها در سرکه حل شده و پاک شوند. زمانی که سرکه را با آب گرم ترکیب کرده و با استفاده از مسواک بر روی درز ها بکشید می توانید مشاهده کنید که آلودگی ها از بین می روند.

یکی از ساده ترین راه های تمیر کردن درز ها استفاده از تمیز کننده هایی هستند که به صورت آماده به فروش می رسند. فقط کافی است که با استفاده از اسفنج و یا مسواک مقداری از این ترکیب آماده را بر روی درز ها بکشید. استفاده از قلم درزگیر نیز یکی دیگر از روش های تمیز کردن درزها به شمار می رود. با استفاده از این قلم ها می توانید درز ها را به رنگ سفید، رنگ آمیزی کرده و ظاهر تمیز درز ها را به آن ها بازگردانید.

راه های تمیز کردن درز کاشی

تمیز کردن درز ها یکی از روند های تمیزکاری خانه به شمار می رود. با تمیز کردن درز میان کاشی های آشپزخانه ، حمام و دستشویی می توانید مانع از ایجاد ظاهر نامناسب در این مکان ها شوید.

  • درز کاشی های تیره رنگ

اگر می خواهید از کاشی های تیره رنگ استفاده کنید، به کار بردن درزگیر سفید رنگ، هارمونی زیبایی میان رنگ سفید و رنگ های تیره ایجاد خواهد کرد. از آن جایی که ترکیب کاشی های تیره و درز های سفید هماهنگی زیبایی با یکدیگر ایجاد می کنند، ظاهر زیبا و ظریفی به خانه شما خواهند بخشید.

البته زرد شدن و سیاه شدن درز های سفید میان کاشی های تیره باعث می شود تا زیبایی و ظرافت سرویس بهداشتی کاهش یافته و ظاهری نامناسب ایجاد شود. به همین دلیل لازم است که برای تمیز کردن درز ها، از تمیز کننده های آماده و یا قلم درزگیری استفاده کرده و سفیدی درز ها را حفظ کنید.

ترکیب کاشی های تیره و درز های سفید هماهنگی زیبایی با یکدیگر ایجاد می کنند

  • تمیز کردن درز کاشی های رنگ روشن

هنگام تمیز کردن خانه، تمیزکاری سطحی روش درستی نخواهد بود. لازم است که خانه را به طور کامل تمیز کرده و تمیز کردن کاشی های روی دیوار ها و کف و سفید کردن درز میان کاشی ها را نیز در برنامه تمیزکاری خانه قرار دهید. تمیز کردن درز های کاشی ها، به ویژه کاشی های سفید و رنگ روشن بسیار ضرورت دارد. برای این که با ایجاد سیاهی و آلودگی در میان درز های کاشی ها ظاهری ناخوش آیند ایجاد نشود می توانید از قلم درز گیری، سرکه و یا مایع سفید کننده استفاده کنید.

درز کاشی های رنگ روشن

کاشی ها فقط در مکان های مرطوب مورد استفاده قرار نمی گیرند. در کف، دیوار ها و فضای میان کابینت های آشپزخانه نیز از کاشی ها استفاده شده و درز میان این کاشی ها نیز بعد از مدتی کثیف و تیره می شوند. کثیف شدن درز های میان کاشی هایی که متناسب با دکوراسیون آشپزخانه انتخاب شده اند، تاثیری منفی بر ظاهر این مکان ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل باید مواد درزگیری که برای کاشی های آشپزخانه استفاده می شوند را با دقت انتخاب کنید.

از آن جایی که کاشی های آشپزخانه زیاد در معرض رطوبت قرار ندارند، با استفاده از ترکیب یک لیوان آب، نصف آبلیموی تازه و دو قاشق چای خوری نمک می توانید درز ها را به راحتی تمیز کنید.

تمیز کردن درز کاشی های آشپزخانه

  • تمیز کردن درز کاشی های تزئینی

هنگام انتخاب کاشی ها، هم می توانید کاشی های ساده و صاف را انتخاب کرده و هم بر اساس سلیقه خود از کاشی های تزئينی و طرح دار استفاده کنید. اما اگر کاشی های طرح دار و تزئينی را ترجیح می دهید، سیاهی ها و آلودگی های ایجاد شده میان درز های آن ها کمی دردسر شما را افزایش خواهند داد. زیرا این سیاهی های ایجاد شده در درز ها تمام زیبایی کاشی ها را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

می توانید با استفاده از جوش شیرین راه حلی ساده و اقتصادی برای تمیز کردن درز کاشی ها پیدا کنید. جوش شیرین را در آب گرم حل کرده و بر روی درز ها اسپری کنید و با استفاده از مسواک درز ها را تمیز کنید. البته استفاده از قلم درزگیری نیز برای از بین بردن ظاهر ناخوش آیند و سیاهی های ایجاد شده میان کاشی های رنگی نیز مناسب خواهد بود. قلم درزگیری با رنگ کردن درز های میان کاشی ها، سیاهی را پنهان کرده و ظاهر یکدست درز ها را حفظ خواهد کرد.

تمیز کردن درز کاشی های تزئینی

در نهایت این موضوع را در نظر داشته باشید که زمانی که می خواهید برای پوشش نقاط مختلف کاشی و سرامیک انتخاب کنید، باید چسب و درزگیر های مناسبی را نیز برای نصب آن ها انتخاب کنید. در انتخاب کاشی ها و نصب آن ها، انتخاب های مناسب و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر نمی خواهید بعد از مدتی درز میان کاشی ها خالی شده و یا کاشی ها از جای خود کنده شوند، حتما به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.