9 روش تمیز کردن انواع کفپوش پرکاربرد !

تمیز کردن انواع کفپوش پرکاربرد

9 روش تمیز کردن انواع کفپوش پرکاربرد !

برای کفپوش یک مکان انتخاب های متنوعی پیش روی ما قرار دارند، اما برخی از این کفپوش ها محبوبیت بیشتری داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ برای مثال لمینت، پارکت، سرامیک، سنگ طبیعی و … موضوعی که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت روش تمیزی این کفپوش های متفاوت است. به این موضوع توجه داشته باشید که تمیزی تنها کار هایی که باید انجام دهیم نیست، بلکه کارهایی نیز وجود دارند که در تمیزی کفپوش های متفاوت باید از آن ها اجتناب کنیم. با پویانو همراه باشید تا با روشهای تمیز کردن انواع کفپوش پرکاربرد و نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا شوید:

تمیز کردن انواع کفپوش پرکاربرد

  1. تمیز کردن انواع کفپوش مرمری

تمیزی سنگ های طبیعی نسبت به سایر مصالح دیگر به توجه بیشتری نیاز دارد. نباید از تمیز کننده های صنعتی و سفید کننده ها بر روی سنگ مرمر استفاده شود. یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که در سرویس بهداشتی و آشپزخانه برای تمیزی کفپوش مرمری صورت می گیرد، استفاده از پاک کننده رسوب است. استفاده از پاک کننده رسوب بر روی سنگ مرمر، در زمان بسیار کوتاهی سنگ مرمر را خرد کرده و آسیب های عمیقی به آن وارد کرده و مرمر را غیر قابل استفاده می کند.

مرمر دارای سطحی با منافذ بسیار است و به همین دلیل مایعات را بسیار سریع به خود جذب می کند. اگر نوشیدنی های رنگ داری مانند قهوه، آب پرتقال و یا آب آلبالو روی سطح مرمر ریخت، بدون اتلاف وقت با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید. هم چنین اگر پودرهایی با رنگدانه های قوی مانند زردچوبه، کاری و یا قهوه بر روی زمین ریختند بلافاصله آن ها را تمیز کنید.

برای تمیزی مرمر تا جای ممکن از سرکه دوری کنید. سرکه که به عنوان ماده تمیز کننده طبیعی شناخته شده و برای تمیز کردن سطوح مختلفی توصیه می شود، ماده ای اسیدی بوده و برای سنگ مرمر به دلیل ایجاد خوردگی بر روی سطح آن انتخاب مناسبی نخواهد بود.

کفپوش مرمری

  1. تمیز کردن انواع کفپوش اپوکسی

اپوکسی، کفپوشی بر پایه رزین است. این کفپوش که بیشتر در مکان های صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت، در سال های اخیر در طراحی فروشگاه ها و منازل نیز به کار برده می شود. پوشش اپوکسی که احساس سطحی پلاستیکی ایجاد می کند، به مکان ویژگی هایی مانند دلبازی و تمیزی می بخشد. کفپوش اپوکسی، در راس کفپوش هایی قرار دارد که روش تمیزی آن ها بسیار ساده است. به دلیل سطح صاف و مستحکی که دارد به راحتی تمیز می شود. بعد از این که با جارو برقی سطح کفپوش اپوکسی را تمیز کردید، هر ماده تمیز کننده ای که به صورت روزانه از آن استفاده می کنید را می توانید برای تمیز کردن اپوکسی به کار ببرید. هم چنین تمیز کننده های مخصوص پوشش اپوکسی نیز وجود دارند.

برای مکان های متفاوتی مانند کارخانه هایی که با روغن و گرد و خاک سر و کار دارند و برای مکانی مانند بیمارستان که باید همیشه محیطی تمیز داشته باشد، تمیز کننده های متفاوتی نیز تولید می شوند. برای این که درخشش و زیبایی کفپوش اپوکسی حفظ شود، محصولات مراقبتی نیز تولید می شوند. با استفاده از این محصولات، کفپوش اپوکسی در سال های طولانی ظاهر درخشان اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

کفپوش اپوکسی

  1. تمیز کردن انواع کفپوش لمینت

لمینت یکی از پرکاربرد ترین نوع کفپوش ها است که در بیشتر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل اصلی انتخاب کفپوش لمینت این است که این نوع کفپوش به راحتی تمیز شده و نگه داری از آن بسیار ساده است. کوچک ترین گرد و خاک بر روی لمینت به سرعت دیده می شود، اما به راحتی نیز تمیز می شود. معمولا بعد از تمیز کردن کفپوش لمنیت، از جلا برای ایجاد درخشش استفاده می شود. اما این جلا مانند یک پوشش بر روی لمینت باقی می ماند.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از سفید کننده می تواند بر روی لمینت اثر گذاشته و رد آن باقی بماند. اگر می خواهید از سفید کننده برای تمیز کردن پارکت استفاده کنید، حتما بلافاصه بعد از تمیز کردن کفپوش، آن را خشک کنید.

بر روی سطح لمینت به هیچ عنوان نباید از فرچه های خشن و فلزی برای تمیز کردن لکه ها استفاده کنید. پارچه های میکروفیبر انتخاب مناسبی برای تمیزی این سطوح خواهد بود.

برای تمیز کردن پارکت می توانید از سرکه و صابون مایع نیز استفاده کنید. در یک سطل صابون مایع بریزید (در صورت تمایل برای ضد عفونی کردن کمی سرکه نیز به آن اضافه کنید)، به خوبی آن را با آب مخلوط کرده و کفپوش را با آن تمیز کنید. بعد از تمیز کردن لمینت حتما آن را خشک کنید. خیس ماندن لمینت باعث باد کردن آن خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق بعد از تمیزی آن را با یک دستمال خشک کنید.

هم چنین برای لمینت به جای مواد تمیز کننده قوی و اسیدی، از تمیز کننده های چوب و یا مایع ظرف شویی نیز می توانید استفاده کنید. به آب به میزان یک دوم مایع ظرفشویی اضافه کرده و با استفاده از دستمال و یا طی، کفپوش را تمیز کرده و سپس آن را خشک کنید.

کفپوش لمینت

  1. تمیز کردن انواع کفپوش چوبی

پارکت های چوبی که ظاهری زیبا و ظریف به خانه می بخشند، از جمله کفپوش هایی هستند که تمیزی آن ها دشوار است. بزرگ ترین دشمن کفپوش چوبی خط و خش و آب است! اگر برای تمیزی کفپوش های چوبی از تمیز کننده های قوی و خشن استفاده کنید خیلی سریع دچار زدگی شده و ظاهر زیبای خود را از دست می دهند. اگر زیاد از آب برای تمیز کردن آن استفاده کنید، دچار باد کردگی و برآمدگی خواهد شد. برای این که چوب دچار آسیب نشود، از سری نرم جارو برقی استفاده کرده و گرد و خاک آن را تمیز کنید. سپس در آب ولرم، تمیز کننده چوب ریخته و با پارچه میکروفیبر به صورتی که بیش از اندازه خیس نباشد پارکت ها را تمیز کنید. برای این که بر روی آن رد ایجاد نشود تا خشک شدن کامل بر روی آن راه نروید. اگر می خواهید از مواد طبیعی برای تمیز کردن پارکت چوبی استفاده کنید، می توانید به جای تمیز کننده چوب، داخل آب کمی صابون مایع و سرکه بریزید.

تمیز کردن انواع کفپوش چوبی

  1. تمیز کردن انواع کفپوش سرامیکی

در زمینه تمیزی کفپوش ها، کاشی های سرامیکی از جمله سطوحی به شمار می روند که تمیزی ساده ای دارند. تنها چیزی که به آن نیاز دارید آب، چند مایع تمیز کننده و ابزار تمیزی است. ابتدا با استفاده از جارو برقی گرد و خاک را تمیز کنید. سپس کمی مایع تمیز کننده را با آب ولرم ترکیب کرده و سرامیک ها را با این ترکیب تمیز کنید. به جای مواد تمیز کننده شیمیایی می توانید از صابون مایع نیز استفاده کنید. به هیچ عنوان از جوهر نمک و پاک کننده رسوب استفاده نکنید، این مواد هم به درز میان سرامیک ها و هم به سطح خود سرامیک آسیب وارد خواهد کرد.

تمیز کردن انواع کفپوش سرامیکی

  1. کاشی های رنگ روشن

برای این که کاشی های رنگ روشن تمیز و زیبا به نظر برسند، می توانید به موادی که در بالا اشاره شد، کمی مایع سفید کننده نیز اضافه کنید. ترکیب کمی مایع سفید کننده با آب ولرم برای از بین بردن لکه ها کارآمد خواهد بود. برای تمیزی از اسکاچ های سیمی و یا فرچه های خشن استفاده نکنید، زیرا به سطح کاشی ها یعنی لعاب آن ها آسیب وارد می کند. در این نوع کفپوش ها باید مراقب باشید که بر روی سطح خط و خش ایجاد نشود.

می توان گفت که لکه ای وجود ندارد که با مایع و یا پودر تمیز کننده و فرچه و یا اسفنج نرم تمیز نشود. البته فراموش نکنید که مانند سطوح دیگر، لکه های ایجاد شده بر روی کاشی نیز باید سریع تمیز شوند.

درز های روشن میان کاشی ها را نیز می توانید تمیز کنید. برای تمیزی این درز ها تمیز کننده های مخصوص و متنوعی وجود دارند. برای تمیزی درز ها می توانید از یک مسواک و یا فرچه باریک استفاده کنید. اگر نمی خواهید از مواد آماده برای تمیزی درز ها استفاده کنید، داخل یک آب پاش به میزان مساوی آب و مایع سفید کننده ریخته و آن ها را ترکیب کنید. این ترکیب را بر روی بخش های مورد نظر اسپری کرده و با مسواک روی آن را بکشید. سپس همان بخش را با آب و دستمال نرم مجددا تمیز کنید. بر اساس لکه و مقاومت آن می توانید میزان مایع سفید کننده را افزایش دهید.

کاشی های رنگ روشن

کاشی های رنگ تیره

بهتر است که در تمیزی کاشی ها و درز های تیره از مایع سفید کننده استفاده نکنید. به جای آن می توانید سرکه را با نمک و یا جوش شیرین ترکیب کرده و سطح کاشی های تیره و درز میان آن ها با این ترکیب طبیعی تمیز کنید. اگر بعد از استفاده از این ترکیب با آب خالی نیز یک بار دیگر کفپوش را تمیز کرده و سپس آن را خشک کنید به بهترین نتیجه دست پیدا خواهید کرد.

کاشی های رنگ تیره

  1. کفپوش بتنی

اگر خانه شما دارای کفپوش بتنی است می توانید به صورت روتین آن را با جارو برقی تمیز کنید. سپس ترکیب کمی صابون مایع و یا هر نوع مایع تمیز کننده ای با آب ولرم برای تمیز کردن کفپوش کافی خواهد بود.

ریخته شدن روغن بر روی بتن ممکن است که باعث ایجاد لکه شود. این نوع مایعات را سریعا و بدون اتلاف وقت تمیز کنید. سپس با نصف کاسه سودا و به همان میزان آب گرم لکه را به خوبی تمیز کرده و سپس همان بخش را با آبی خالی مجددا تمیز کنید. اگر خطر آتش سوزی وجود نداشته باشد می توانید بر روی لکه روغن کمی بنزین ریخته و سپس پودر سیمان روی آن ریخته و روی لکه بکشید. حداقل 2 ساعت صبر کرده و سپس با استفاده از جارو برقی پودر سیمان را جارو کنید.

کفپوش بتنی

  1. تمیز کردن انواع کفپوش با سنگ طبیعی

تمیز کردن کفپوش سنگ طبیعی درست مانند سنگ مرمر است. روش تمیزی که برای سنگ مرمر مطرح شد را می توانید برای تمام سنگ های طبیعی به کار ببرید. اگر بر روی سنگ طبیعی لکه های سیاه ایجاد شده باشند، که البته این مورد بیشتر در فضای بیرونی رخ می دهد تا فضای داخل خانه، می توانید سرکه سفید را داخل آب پاش و یا هر نوع شیشه اسپری ریخته و بر روی لکه اسپری کنید. 10 تا 15 دقیقه صبر کرده و سپس با فشار بالای آب آن قسمت را تمیز کنید. بسته به نوع و مقاومت لکه می توانید این روش را چندین بار تکرار کنید. از آن جایی که سرکه ماده ای اسیدی است بهتر است که زمان صبر کردن را زیاد طولانی نکنید.

تمیز کردن انواع کفپوش با سنگ طبیعی

  1. کفپوش چوب پنبه ای

رسیدیم به یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین کفپوش ها در دوران اخیر… کفپوش چوب پنبه ای آنتی استاتیک است، گرد و خاک را به خود جذب نکرده و بر روی گرمای اتاق تاثیر به سزایی دارد. به همین دلیل برای افرادی که دارای آلرژی هستند انتخاب مناسبی به شمار می رود. برای تمیزی آن نیز جارو برقی زدن برای جمع آوری گرد و خاک و گاهی تمیز کردن آن کافی خواهد بود. معمولا خشک شویی این کفپوش با جارو برقی، فرچه پارکت و یا طی کافی به شمار می رود. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از آب زیاد برای تمیزی کفپوش چوب پنبه ای دوری کنید، زیرا می تواند به آن آسیب وارد کند.

کفپوش چوب پنبه ای