تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی !

تفاوت های اتاق نشیمن و سالن پذیرایی

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی !

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی : در گذشته اتاق نشیمن و سالن پذیرایی به عنوان دو بخش مجزا در منازل وجود داشتند که هرکدام برای کاربرد های متفاوتی مورد استفاده قرار می گرفتند. اتاق نشیمن مکانی برای استراحت اعضای خانواده و سالن پذیرایی مکانی مخصوص برای مهمان ها و پذیرایی از آن ها به شمار می رفت. اما امروزه با کوچک تر شدن خانه ها به دلایل مختلف، بسیار کمتر از گذشته از دو مکان مجزا برای نشیمن و پذیرایی استفاده می شود، اما هم چنان این دو مکان تفاوت هایی با یکدیگر داشته و این تفاوت ها در طراحی داخلی آن ها تاثیر گذار هستند. در این مطلب تلاش شده است تا تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی را بیان کرده و روش صحیح دکوراسیون آن ها را به شما معرفی کنیم. با پویانو همراه باشید:

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی

سالن پذیرایی زیباترین مکان خانه است که در نقطه میانی منازل قرار داشته و در آن هم خستگی ها و استرس های روزانه را رفع کرده و هم از مهمان های خود پذیرایی می کنیم. بدون شک هر اتاقی کاربرد مخصوص به خود داشته و بسته به این کاربرد میزان استفاده متفاوتی دارد. برای مثال آشپزخانه مکانی است که در طول روز برای درست کردن غذا مورد استفاده قرار گرفته و بوی غذا اشتهای انسان را باز می کند و اتاق غذاخوری مکانی برای جمع شدن در کنار عزیزان و صحبت کردن در حین صرف غذا است.

در سرویس بهداشتی به بهداشت خود رسیده و اتاق خواب خصوصی ترین مکان خانه به شمار می رود. اما باز هم سالن پذیرایی در هر خانه ای به عنوان مهم ترین مکان شناخته می شود. آیا هیچ وقت به دلیل این موضوع فکر کرده اید؟ پاسخ بسیار ساده است؛ سالن پذیرایی هم مکانی برای استراحت بوده و هم ویترین خانه به شمار می رود! به همین دلیل در هر خانه ای بزرگترین فضا به سالن پذیرایی اختصاص داده می شود و به طور طبیعی به این مکان بیشتر از سایر قسمت های خانه باید توجه کرد.

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی

در کشور ما نیز مانند تمام دنیا، صاحب خانه ها به طراحی و دکوراسیون پذیرایی اهمیت بیشتری می دهند. به گونه ای که در گذشته اتاق نشیمن و سالن پذیرایی از یکدیگر جدا می شدند. در حالی که اعضای خانواده در اتاق کوچکتری زمان خود را سپری می کردند، درب سالن پذیرایی همیشه بسته نگه داشته می شد و تنها برای پذیرایی از مهمان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

زیبا ترین و مجلل ترین مبلمان، کمدی تزئينی به نام ویترین برای به نمایش گذاشتن ظروف خاص و در صورت تمایل یک میز غذاخوری رسمی از جمله لوازمی بودند که در سالن پذیرایی قرار داده می شدند. در انتخاب مبلمان نیز بیشتر از راحتی، به زیبایی و ظاهر آن ها توجه می شد و همین موضوع یکی از دلایل کاربرد کمتر این مکان به شمار می رفت.

امروزه نیز در برخی از خانه ها اتاق نشیمن و سالن پذیرایی به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند، اما سالن پذیرایی دیگر مانند گذشته مکانی کم کاربرد به شمار نمی رود. زیرا در زمان ما دیگر کسی مبلمانی که کاربرد نداشته و تنها ویژگی آن زیبایی ظاهری آن است را خریداری نمی کند. اما هم چنین افرادی وجود دارند که برای به نمایش گذاشتن لوازم و مبلمان زیبا و مجلل خود نیاز به مکانی مخصوص دارند.

فرق نشیمن و سالن پذیرایی

  • تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی شامل چه مواردی است؟

از آن جایی که در گذشته خانه ها بزرگ تر بودند، به غیر اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق نشیمن، مکان های دیگری مانند سالن پذیرایی و اتاق غذاخوری نیز وجود داشتند. امروزه به دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت و هم چنین به دلیل کار و تحصیل، انسان ها بیشتر در مراکز شهر ها سکونت می کنند. به دلیل همین شلوغی و افزایش جمعیت نیز خانه ها و محیط های زندگی روز به روز در حال کوچک تر شدن هستند.

همین موضوع باعث شده است که تعداد اتاق هایی که به غیر از نیاز های اساسی مورد استفاده قرار می گیرند نیز کاهش یابند. به طور خلاصه امروزه استفاده از مکانی مجزا برای پذیرایی از مهمان ها اقدامی لوکس به شمار می رود. اما اگر خانه ای بزرگ در اختیار دارید می توانید برای پذیرایی یا نیاز های دیگر خود از اتاق های مجزا استفاده کنید.

به طور کلی تفاوت های بسیار ظریفی میان نشیمن و سالن پذیرایی وجود دارند. زیرا هر چه قدر هم که به زبان عامیانه پذیرایی و نشیمن به یک معنا به کار برده شوند، اما میان این واژگان تفاوت هایی وجود دارد. کلمه سالن پذیرایی برای اولین بار در قرن 17 میلادی برای مکان هایی که مهمانی های رسمی در آن ها برگذار می شد مورد استفاده قرار گرفت و در گذر زمان در هر خانه ای برای بزرگترین اتاق که با توجه ویژه ای چیدمان شده است از این کلمه استفاده شد.

امروزه سالن پذیرایی در خانه ها هم چنان برای پذیرایی از مهمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما نسبت به گذشته بسیار راحت تر و کارآمد تر چیدمان می شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که دیگر سالن هایی با سبک رسمی وجود ندارند، اما این سالن ها بیشتر در خانه های ویلایی، لوکس و بزرگ دیده می شوند. از آن جایی که تعداد افرادی که صاحب چنین امکاناتی هستند کمتر است، به همین دلیل در این مطلب در مورد سالن هایی صحبت خواهیم کرد که در زبان عامیانه مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی شامل چه مواردی است؟

  • دکوراسیون سالن پذیرایی

همان طور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد امروزه تفاوت های چندانی میان سالن پذیرایی و اتاق نشیمن باقی نمانده است. اما در برخی از خانه ها به دلیل این که افراد خانواده وقت چندانی را در اتاق نشیمن سپری نمی کنند، این مکان را بیشتر به عنوان سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می دهند. چند دلیل دیگر نیز برای این اتفاق وجود دارد: اگر چه در بیشتر موارد بزرگ ترین مکان خانه برای اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرد اما ترجیح برخی از صاحب خانه ها متفاوت است.

برای مثال اگر آشپزخانه و اتاق غذاخوری بزرگی وجود داشته باشد اهالی خانواده بیشتر وقت خود را در آن سپری می کنند. برخی دیگر نیز علاقه ندارند که در نشیمن از تلویزیون استفاده کنند. در این شرایط اتاق کوچک تری برای نشیمن و تماشای تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد. در این شرایط حتی اگر خانه بیش از اندازه بزرگ و جادار نباشد نیز باز هم فضاهای جداگانه ای برای پذیرایی و نشیمن شکل می گیرند.

دکوراسیون سالن پذیرایی

  1. انتخاب مبلمان و اشیاء دیگر

مبلمان مهم ترین عنصر در طراحی سالن پذیرایی به شمار می روند. زیرا هر چه مبلمان موجود در پذیرایی شیک تر باشند به همان میزان می توانید خانه را به مهمان های خود زیباتر جلوه دهید. اگر زیاد اهل رفت و آمد و مهمانی هستید بهتر است که مدلی بزرگ و جادار را برای مبل ها انتخاب کنید تا فضای کافی برای نشستن مهمان ها وجود داشته باشد. فراموش نکنید که برای پذیرایی از مهمان ها، راحتی نیز بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل هنگام خرید مبل ها حتما به راحت بودن آن ها نیز توجه کنید.

اگر تعداد افرادی که در خانه شما رفت و آمد می کنند مشخص است، می توانید کاناپه ای شیک و زیبا را با چند صندلی مدرن ترکیب کرده و فضایی زیبا ایجاد کنید. به غیر از مبل ها برای پذیرایی از مهمان ها به میز جلومبلی و میز های کوچک عسلی نیز نیاز خواهید داشت. از آن جایی که امروزه در خانه ها اتاق غذاخوری مجزا وجود ندارد می توانید از یک میز غذاخوری زیبا نیز برای پذیرایی از مهمان ها در این مکان استفاده کنید.

مبلمان مهم ترین عنصر در طراحی سالن پذیرایی به شمار می روند

یکی دیگر از مواردی که باعث زیبا تر دیده شدن پذیرایی می شود، چیدمان مبلمان است. اگر مبل ها به شکل نامناسب قرار داده شوند سالن بسیار خالی به نظر خواهد رسید. البته اگر با اشیاء متعدد نیز این مکان را پر کنید فضایی شلوغ و آشفته ایجاد خواهد شد. به همین دلیل زمانی که می خواهید چیدمان سالن پذیرایی را انجام دهید حتما یک تعادل در فضا ایجاد کنید. در نهایت برای این که به راحتی بتوانید در این مکان حرکت کنید به ایجاد فضای کافی میان اشیاء نیز دقت کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث زیبا تر دیده شدن پذیرایی می شود، چیدمان مبلمان است

  1. ایجاد نقطه مرکزی

یکی از قانون های اصلی در طراحی سالن پذیرایی، ایجاد یک نقطه مرکزی است. نقطه مرکزی به این معنا است که یک وسیله ای مانند تلویزیون و یا شومینه به عنوان نقطه مرکزی انتخاب شده و سایر اشیاء به سمت این نقطه قرار داده شوند. حتی میز جلو مبلی و یا یک پنجره نیز می توانند به عنوان نقطه مرکزی در نظر گرفته شوند. اگر می خواهید یک وسیله را به عنوان نقطه مرکزی انتخاب کنید باید سایر اشیاء و لوازم را نیز متناسب با آن وسیله خریداری کنید.

یکی از قانون های اصلی در طراحی سالن پذیرایی، ایجاد یک نقطه مرکزی است

  1. اکسسوار ها

انتخاب اکسسوار ها به انداره انتخاب مبلمان اهمیت ندارد، اما به مبلمانی ساده با استفاده از اکسسوار های زیبا می توانید ظاهری زیبا و تاثیر گذار ببخشید. یک اکسسوار حتی اگر بسیار کوچک باشد نیز زمانی که به درستی مورد استفاده قرار بگیرد تفاوتی چشم گیر ایجاد خواهد کرد. سعی کنید تا اکسسوار هایی متناسب با سبک دکوراسیونی که انتخاب کرده اید خریداری کرده و در استفاده از آن ها زیاده روی نکنید.

  1. روشنایی

سیستم روشنایی در پذیرایی با دو هدف مورد استفاده قرار می گیرد: یکی برای روشن کردن محیط و دیگری به عنوان عنصری دکوراتیو. یک سالن هر چه قدر هم که زیبا طراحی شده باشد، با نور کم به مکانی دلگیر و تاریک تبدیل خواهد شد. البته استفاده از نور زیاد نیز باعث آزار چشم ها خواهد شد. به همین دلیل باید از نور ملایمی استفاده کنید که هم تمام فضا را روشن کند و هم باعث اذیت چشم ها نشود. از نظر دکوراسیون نیز استفاده از یک لوستر و آباژور لوکس کافی خواهد بود.

سیستم روشنایی در پذیرایی

  • دکوراسیون اتاق نشیمن

در تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی ، اتاق های نشیمن بر خلاف سالن پذیرایی باید بسیار راحت و کارآمد باشند. از آن جایی که تمام اعضای خانواده در اتاق نشیمن وقت خود را سپری می کنند حتما باید یک تلویزیون و یک ست مبلمان راحت در آن قرار داشته باشد. در خانواده های بچه دار نیز وجود اسباب بازی در نشیمن عجیب نخواهد بود. در حالی که سالن پذیرایی برای مهمان ها چیدمان می شود، اتاق نشیمن برای راحتی اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرد؛ مهم ترین تفاوت میان این دو مکان نیز همین ویژگی است.

دکوراسیون اتاق نشیمن

  1. انتخاب مبلمان

از آن جایی که اعضای خانواده از اتاق نشیمن استفاده می کنند نیازی نیست که از مبلمانی لوکس و مجلل در آن استفاده شود. در واقع راحتی بیشتر از زیبایی در انتخاب اشیاء موجود در نشیمن اهمیت دارد. به همین دلیل نیازی نیست که مبلمانی بسیار بزرگ برای نشیمن خریداری کنید. برای مثال برای خانواده های کوچک و کم تعداد مبلمان یک پارچه ای مانند مبل ال انتخاب مناسبی خواهند بود.

  1. تلویزیون

معمولا انسان ها بعد از خستگی های روزانه در مقابل تلویزیون استراحت می کنند. در سالن پذیرایی نیازی نیست که از تلویزیون استفاده شود، اما در اتاق نشیمن تلویزیون یکی از باید ها به شمار می رود. البته برخی از خانواده ها علاقه ای ندارند که فرزندانشان تلویزیون تماشا کنند. در این شرایط می توان تلویزیون را در اتاق خواب والدین و یا آشپزخانه قرار داد.

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی با تفاوت اکسسوار ها

  1. تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی با تفاوت اکسسوار ها

اتاق نشیمن مکانی است که تمام خانواده در آن جمع شده و وقت خود را در آن سپری می کنند. کودکان نیز یکی از افرادی هستند که در این جمع حضور دارند. حتی صرفا به خاطر این موضع اتاق نشیمن می تواند به مکانی برای بازی کودکان تبدیل شود. اکسسوار هایی با جنس شیشه و چینی که شکستنی هستند انتخاب های مناسبی برای اتاق نشیمن به شمار نمی روند. زیرا می توانند برای کودکان خطرناک باشند.

در تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی ، فراموش نکنید که اتاق نشیمن دارای ابعاد کوچک تری نسبت به سالن پذیرایی است، به همین دلیل تا جای ممکن باید از اشیاء ضروری و کاربردی در نشیمن استفاده کنید.

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی

با در نظر گرفتن تفاوت های کوچک و ظریفی که میان اتاق نشیمن و سالن پذیرایی وجود دارد و با توجه به آن ها می توانید بزرگترین مکان موجود در خانه را بر اساس نیاز خود به درستی دکوراسیون کنید.

 

 

 

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی

تحریریه پویانو