ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستورانی در لندن / Norm Architects

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستوران

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستورانی در لندن / Norm Architects

ترکیب طراحی داخلی دو سبک مختلف : در این رستوران دانمارکی در لندن که توسط استودیوی معماری دانمارکی «نرم» (Norm) طراحی شده، میهمانان با حرکت در طبقات این رستوران، از فضاهای تاریک و دنج به سمت فضاهای روشن حرکت می‌کنند.

رستوران «استیکس ان سوشی» (Sticks n Sushi seats) که در کینگز رود در چلسی واقع شده‌است، دارای ظرفیت 220 میهمان در مجموعه سه طبقه خود می‌باشد. این ویژگی این رستوران آن را تبدیل به بزرگترین رستورانی می‌کند که شرکت معماری نرم واقع در کپنهاگ، تا به امروز طراحی کرده‌است.

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستوران

این رستوران نیازمند به طراحی‌ای برای فضای داخلی‌اش بود که منعکس‌کننده لوکس‌بودن منطقه‌اش باشد، در عین آن که با استفاده از مصالح طبیعی و جزییات ساخته‌شده ظریف به طراحی ژاپنی نیز اشاره داشته‌باشد.

تیم معماری با استفاده از یک مجموعه رنگی تک‌رنگ اما وسیع، حس‌وحال‌های متنوعی را در هر طبقه بوجود آوردند. این استودیو در توضیح گفت: «ایده کلی این بود که شما با بالا رفتن، به سمت روشنایی حرکت کنید.»

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستوران

معماران این پروژه به دنبال ایجاد فضایی صمیمی و دنج در پایینی‌ترین طبقه این مجموعه یعنی در طبقه زیر همکف آن و در فضای غذاخوری خصوصی بودند. در این فضا که با مصالح و رنگ‌های تیره طراحی شد، شاخه‌های رازک از سقف شبکه‌ای آن که از چوب بلوط ساخته شده آویخته شده‌اند تا حس و حال این فضا را تلطیف کنند.

استودیوی طراح در ارتباط با طبقه پایین این رستوران گفت: «طبقه پایین این مجموعه که فضایی مجزا با حس و حال خودمانی دارد، یک نوع گریز فضایی برای میهمانی‌ها است برای این که زیبایی بی‌زمان این مجموعه جذب و درک شود.»

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستوران

طبقه همکف این رستوران بعنوان قلب خوشامدگوی آن استفاده می‌شود. فضای داخلی آن کارهای چوبی انحصارا ساخته شده، طراحی‌های کلاسیک دانمارکی، اجزای صنعتی، رویه‌های سنگی طبیعی میزها و پیشخوانی از جنس استیل مشکی‌رنگ را در کنار هم گرد آورده‌است.

این استودیوی معماری در رابطه با تجربه ورود به این فضا گفت: «به محض ورود به طبقه همکف این رستوران، شما مجذوب مبل‌های چرمی شاخص آن می‌شوید. این مبل‌ها برای میهمانانی که می‌خواهند گذری سریع بر این رستوران داشته‌باشند، نوشیدنی‌ای سرو کنند و برای میزی منتظر بمانند بسیار مطلوب است.

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستوران

یک پلکان استیل مشکی‌رنگ با فرمی مجسمه‌وار که با لامپ‌های ژاپنی ناقوس‌مانندروشن‌ شده، طبقه همکف و اول را به یکدیگر متصل می‌کند.

طبقه اول این رستوران با پلانی آزاد که با نور طبیعی وارد شده از پنجره‌های بلندش روشن می‌شود، روشن‌ترین طبقه این رستوران است. ورق‌های چوبی عریض پوشش کف از برند «دینسن» (Dinesen) کف این فضا را می‌پوشاند. در عین حال، این فضا با دیوارهای پارتیشن از جنس چوب بلوط و پارچه‌های روشن و شفاف تقسیم می‌شود. این اجزا هنگام روشنایی مصنوعی در شب، ضدنور و نیمه شفاف می‌گردند.

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستوران

این استودیوی معماری افزود: «پارچه‌های بکاررفته در سرتاسر این رستوران برای آن که با محیط‌های گوناگون تطبیق یابند با دقت انتخاب شده‌اند: در جایی که نیاز به ایجاد فضایی گرم و خصوصی است، سنگین، و در جایی که در نقش جداکننده‌ای ظریف هستند و قرار است با نور بازی کنند، سبک و نازک انتخاب شده‌اند.»

طبقه اول این رستوران با میزها و صندلی‌هایی از جنس‌ چوب بلوط علاوه بر نیمکت‌های کوتاه پوشانده شده‌است. در عین حال یک میز بزرگ از جنس مرمر در فضای نیمه‌خصوصی اتاق غذاخوری با لامپ‌هایی فانوس‌مانند و سفید روشن گشته‌است.

ترکیب طراحی داخلی دو سبک ژاپنی و دانمارکی در رستوران

اجزای دانمارکی این فضا شامل صندلی‌های برند «کارل هانسن اند سان» (Carl Hansen & Son) می‌شود که در سرتاسر این رستوران بعنوان نمادی از میراث طراحی، چوبکاری و صنایع دستی دانمارکی حضور یافته‌اند. تمام دیوارهای این رستوران با رنگ آهکی از برند نروژی «جوتون» (Jotun) رنگ‌آمیزی شده تا به آن بافتی ملایم ببخشد.

پروژه جدید دیگر این شرکت کپنهاگی که در آن طراحی ژاپنی و دانمارکی تلفیق می‌شود، همکاری‌ای با یک تولیدکننده ژاپنی مبلمان به نام «کاریموکو» (Karimoku) بود. در این پروژه از این شرکت معماری خواسته‌شد چهار قطعه از مجموعه مبلمانی چوبی را برای یک پروژه نوسازی در توکیو طراحی کند.

 

 

ترکیب طراحی داخلی دو سبک مختلف

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com