تاثیر رنگ قرمز و کاربرد قرمز در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ قرمز و کاربرد قرمز در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ قرمز : قرمز به عنوان رنگ پرانرژی،قدرتمند، جسور و خوش یمن شناخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ریشه های رنگ قرمز در طراحی، تفکر معنوی و طبیعت بپردازیم. شاید بیش از هر عنصر دیگر در طراحی، رنگ بتواند بحث‌های زیاد و احساسات پرشور را در میان طراحان و و صاحبخانه‌ها به طور یکسان ایجاد کند.

در این مقاله ما از دیدگاه های مختلفی رنگ قرمز را بررسی میکنیم از دنیای طراحی، روانشناسی گرفته تا فلسفه و طبیعت. اگر تا به حال در مورد دلیل احساس تان نسبت به رنگ روی دیوارهای تان متعجب شده اید پس به مقاله درستی سر زده‌اید.

تاثیر رنگ قرمز و احساسات

جای تعجبی نیست که رنگ قرمز(رنگ آتش و خون) به عنوان رنگ عشق، جنب و جوش و خشم شناخته می‌شود. این رنگ قوی و قدرتمند است و حتی در تحقیقی نشان داده شده که رنگ قرمز می‌تواند سرعت و شدت واکنش‌ها را افزایش دهد.

رنگ قرمز روشن مانند رنگ گوجه رسیده ممکن است پرانرژی و نشاط بخش به نظر برسد درحالی که قرمز تیره تر مانند رنگ جگری معنای جدی تری دارد.

تاثیر رنگ قرمز و فنگ شویی

در فنگ شویی، این رنگ درخشان و جسور به عنوان رنگ خوش شانسی در نظر گرفته می‌شود که نماد خوشبختی و قدرت است. به عنوان مکانی که انرژی(در فنگ شویی با «چی» شناخته می‌شود) به خانه شما وارد می‌شود درب جلوی خانه یک مکان فرخنده و مبارک است مخصوصا زمانی که با رنگ خوشبختی قرمز آراسته شده باشد.

رنگ قرمز و طبیعت

از غروب خورشید دل انگیز و شعله‌های آتش گرفته تا برگ های آتشین درختان در پاییز، رنگ قرمز در طبیعت رنگی جذاب و دراماتیک است و با در نظر گرفتن این که قرمز در طبیعت گاهی اوقات برای جذب کردن(به سیب سرخ کاملا رسیده فکر کنید) و گاهی اوقات برای هشدار(فلفل قرمز چینی، قارچ سمی) استفاده می‌شود این طور به نظر می رسد که مردم معمولا واکنش سریعی نسبت به آن دارند. چه شما این رنگ را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، احتمالا نظری درباره این موضوع دارید.

تاثیر رنگ قرمز و چاکرا ها

اگر به یوگا یا مدیتیشن می‌پردازید، حتما تا به حال اسم چاکراها را شنیده اید، آن ها به عنوان مراکز انرژی بدن در نظر گرفته می‌شوند و روی ستون فقرات قرار گرفته اند.

کلمه چاکرا از کلمه سانسکریت به معنای چرخ یا دیسک می‌آید و شما می‌توانید هر چاکرا را به عنوان چرخ درحال گردشی از انرژی تصور کنید که در آن بدن فیزیکی شما با روح و ذهن شما به هم می‌پیوندند.

چاکراها از پایین ستون فقرات شروع می‌شوند و تا فرق سر می‌رسند، چاکراهای پایین تر بیشتر مرتبط با فیزیک بدنی ماست درحالی که چاکراهای بالاتر بیشتر مربوط به ذهن و روح می‌شود.

اولین چاکرا یعنی چاکرای پایه در پایین ستون فقرات بین لگن خاصره و سه مهره اول است. این چاکرا با رنگ قرمز مرتبط است و نشان دهنده بنیان و تعادل شماست. زمانی که این چاکرا متعادل باشد شما احساس متعادل بودن و ایمنی و اعتماد درونی دارید.

رنگ قرمز در طراحی

قرمز یک رنگ اصلی است اما گستره کامل قرمز از صورتی کمرنگ تا شاتوتی کشیده شده است. اگر قصد دارید رنگ قرمز را در دکوراسیون خود وارد کنید، رنگ‌های قرمز شاد را بهتر است که در مقادیر کم وارد کنید درحالی که استفاده از رنگ‌های تیره و روشن تر ابتدا و انتهای طیف قرمز را بهتر می‌توان در مقادیر بزرگ تر وارد کرد.

برای هماهنگ نگهداشتن جلوه کلی، با دقت بررسی کنید که چه رنگ های دیگری در فضای شما نقش ایفا می‌کنند.

قرمز زمانی که با رنگ های خنثی احاطه شود(همانند تصویر نشان داده شده) غنی و دلپذیر به نظر می‌رسد و زمانی که با رنگ های آبی همراه شود جلوه ای زنده و پر روح خواهد داشت.

استفاده از قرمز در خانه

قرمز پس زمینه جذاببی برای کلکسیون ها و آثار هنری ایجاد می‌کند بنابراین این رنگ مناسبی برای گالری دیواری که قرار است ایجاد کنید خواهد بود.

به علاوه رنگ قرمز با دیگر رنگ‌های گرم نظیر زرد و نارنجی در فضاهای اجتماعتی نظیر اتاق نشیمن و ناهارخوری به خوبی هماهنگ می‌شود.

روش دیگری که می ‌توانید با نگاه به چرخه رنگ به آن برسید برای مثال جفت کردن قرمز با فیروزه ای است که طرح رنگی جسورانه تر و جذاب تری ایجاد می‌کند.

پاشیدن اندکی رنگ قرمز به فضاهای تماما خنثی یا سیاه و سفید جلوه زیبایی ایجاد می‌کند.

رنگ قرمز و خود شما

فراتر از همه، رنگ یک انتخاب شخصی است. بنابراین هنگامی که به این گزینه می‌رسید، آن چه که مهم است این است که واکنش شما به رنگ‌های اطراف تان چیست. برای مثال، دیدگاه رایج این است که قرمز برای اتاق خواب زیادی پرانرژی است اما شاید این رنگ حس آرامش و گرما را به شما منتقل کند. به احساس خود اعتماد کنید و به سراغ چیزی بروید که حس می‌کنید درست است.

بررسی بیشتر: چه خواندن صحبت‌های بالا شما را به رنگ کردن دیوارهای تان ترغیب کرده است یا صرفا علاقه مند شده اید در این مورد بیشتر بدانید، سعی کنید یکی از موارد زیر را انجام دهید تا میزان آگاهی از رنگ مورد علاقه خود را بالا ببرید.

بیرون بروید و در شهر یا طبیعت با دوربین خود قدم بزنید و از تمام چیزهایی که قرمز هستند عکس‌هایی بگیرید.

به یک مغازه طراحی شیک سر بزنید و ببینید چطور قرمز در پارچه‌ها و اثاثیه ها استفاده شده اند.

به یک مغازه رنگ روشی بروید و چند تراشه رنگی از طیف های مختلف قرمز با خود بیاورید.

به یک گالری یا موزه سر بزنید و به دنبال کارهایی که در آن رنگ قرمز به کار رفته است بگردید.

 

 

 

 

تاثیر رنگ قرمز

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz