بیمارستان دامپزشکی در مایورکا

بیمارستان دامپزشکی در مایورکا

 

1

معماران: Estudi E. Torres Pujol

مکان پروژه: پالما، جزایر پالئارس، اسپانیا

مساحت پروژه: 1538 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2014

2

این پروژه را می‌توان بوسیله پنج ویژه‌گی زیر تعریف کرد:

     -محیط و فرم

این ساختمان در فاصله بین محیط صنعتی و مسکونی و در نزدیکی یک زندان قدیمی در شهر پالما اسپانیا قرار گرفته است و در حال حاضر این زندان  متروکه است. طرح این بیمارستان دامپزشکی به شکل ذوزنقه است، و ساختمان بر اساس استفاده حداکثری از سطوح موجود و قابل استفاده طراحی و ساخته شده است، زیرا این موضوع یکی از خواسته‌های مهم کارفرمای این بیمارستان بود. معماری حجمی این ساختمان در تعاملی پایدار با محیط اطراف آن است و طرح آن ترکیبی از سبک معماری بین‌المللی با سبک ساختمان‌های سنتی روستایی در شهر مایورکا است.

3

  • – سازه و سیستم ساخت و ساز پروژه

 

سازه این ساختمان ترکیبی از ستون‌های فلزی و اسلب‌های کامپوزیت است. ستون‌ها به انتهای قسمت خارجی اسکلت ساختمان متصل شده‌اند، که در نتیجه آن امکان استفاده از تمامی سطوح ساختمان، به غیر از هسته ارتباط عمودی، فراهم می‌شود. به این ترتیب، توزیع فعالیت‌ها در قسمت‌های داخلی با سازه ساختمان تداخل پیدا نخواهد کرد و امکان بازآرایی فضاها فراهم می‌شود. از سیستم G.H.A.S. برای اجرای نما استفاده شده است که به شکل قابل ملاحظه‌ای عملکرد حرارتی و مکانیکی ساختمان را بهبود می‌بخشد.

4

 

 

  • نما، ترکیب بندی، و نور

دسترسی اصلی این ساختمان در زیر یک سایبان بزرگ قرار گرفته است و از یک دیوار شیشه‌ای ساخته شده است که تمامی طول ساختمان را در بر می‌گیرد و بیشتر اوقات فضای پشت این دیوار شیشه‌ای تاریک است. تنها یک بازشو در این دیوار شیشه‌ای وجود دارد که مشخصه ورودی بنا است و امکان ورود نور به فضای پذیرش را فراهم می‌کند.

5

ترکیب بندی سه نمای دیگر بر اساس نیاز به نور و تهویه در فضای پشت آن، طراحی شده است. برای تحقق این امر تنها سه تیپ بازشو مورد نیاز بود (ابعاد این بازشوها عبارتند از: 50×240 سانتی‌متر، 100×240 سانتی‌متر، 150×240 سانتی‌متر).

6

یکی از اهداف اصلی این پروژه، ساخت اتاق عمل‌هایی با نور طبیعی بود، فضاهایی که معمولا بسته هستند و تعداد کمی از آن‌ها وجود دارد. به منظور دستیابی به این هدف، نورگیرهایی که در جبهه شمالی ساختمان قرار دارند به اتاق‌های عمل اختصاص داده شده‌اند و امکان ورود نور و پراکنده شدن آن را در فضا فراهم می‌کنند و این عمل بدون ایجاد مزاحمت و تداخل با فعالیت‌های روزانه اتاق‌های عمل میسر شده است. دیوار طبقه همکف این ساختمان با کاشی پوشانده شده‌اند که به دلیل داشتن بافت، رنگ، و بازتابی متفاوت، تاثیری بنیادین در فضا داشته‌اند. استفاده از کاشی همچنین به تسهیل فعالیت‌های روزانه در ارتباط با تعمیر و نگهداری کمک کرده است.

7

سفید رنگ غالب در فضای داخل و خارج ساختمان است. استفاده کردن از تنها یک رنگ بر مرتب بودن و تمیزی فضا تاکید می‌کند و کاراکتر مدیترانه‌ای را که مختص این منطقه است، به شکلی آشکار به نمایش می‌گذارد.

 

8

– خدمات

خدمات کاربردی در این مجموعه بر اساس نقطه نظر بهره‌وری انرژی طراحی شده‌اند، که در نتیجه آن امکان انطباق با دو نیاز اساسی فراهم شده است؛ انجام فعالیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری به شکلی آسان و منظم و همچنین گسترش و توسعه خدمات موجود.

9

  • کاربردی بودن و بودجه

یکی از مهم‌ترین اهداف طراحی این ساختمان خلق فضاهایی کاربردی و عملکردی بود، برای تحقق این امر محل قرارگیری فضاها و ارتباطات شکل گرفته میان آن‌ها باید به شکلی انعطاف‌پذیر و مدولار صورت می‌گرفت تا به نیازهای کارفرما نیز پاسخ مناسبی داده شود. مناطق باز و چندعملکردی به هم پیوسته هستند. طراحی و انتخاب بهینه مصالح، امکان کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی اقتصادی را ممکن ساخته است.

10

منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو | علمی