بنیاد Pathé/ دفتر هنری رنزو پیانو

بنیاد Pathé/ دفتر هنری رنزو پیانو

بنیاد Pathé/ دفتر هنری رنزو پیانو

 

بنیاد Pathé/ دفتر هنری رنزو پیانو
بنیاد Pathé/ دفتر هنری رنزو پیانو

هنر الحاق یک ساختمان جدید به یک بلوک شهری تاریخی، به معنای شرکت کردن در یک گفتگوی آزاد و فیزیکی با تمامی چیزهایی است که در آن مکان از قبل وجود داشته‌اند. ساخت و ساز بر روی سازه‌ای که از قبل موجود بوده است، می‌تواند فرصتی برای یک پروژه بازسازی گسترده‌تر نیز باشد که در نتیجه آن فضایی که از قبل وجود داشته بازیابی خواهد شد و از آن استفاده‌ای مفید صورت خواهد گرفت. مقر جدید بنیاد Pathé حضوری غیرمنتظره در یک فضای تاریخی است، و در یک نگاه متشکل از حجمی منحنی شکل است که در میان یک حیاط قرار گرفته است و تنها بر روی چند تکیه‌گاه استوار شده است. در محوطه این بنا گروهی از درختان غان وجود دارند که همچون جزیره‌ای ساخته شده از گیاهان در میان بافت متراکم شهری جای گرفته است.

معمار: دفتر هنری رنزو پیانو

مکان پروژه: پاریس، فرانسه

مساحت: 2200 مترمربع

سال ساخت پروژه:2014

 

بنیاد Pathé/ دفتر هنری رنزو پیانو
بنیاد Pathé/ دفتر هنری رنزو پیانو

 

 

3

بنیاد جروم سیدو (Jerôme Seydoux)، سازمانی است که به حفظ میراث بنیاد Pathé و ترویج هنر سینما اختصاص داده شده است. ساختمان مدیریت مرکزی این بنیاد در گذشته در بلوکی در ناحیه 13 شهر پاریس قرار داشت که یک تئاتر قدیمی متعلق به اواسط قرن نوزده بود و بعد از آن به یک سینما تبدیل شده بود ( یکی از اولین سینماهای شهر پاریس). در دهه 1960 میلادی این بنا دوباره به طور کامل به کاربری گذشته خود بازگشت.

4

در ساختمان جدید آرشیوهای بنیاد Pathé نگهداری خواهند شد، فضایی به نمایشگاه‌های موقت اختصاص خواهد یافت و در قسمت‌هایی از این ساختمان وسایلی به طور دائم نگهداری خواهند شد و یک سالن نمایش با گنجایش 70 صندلی، و اتاق‌های اداری بنیاد در آن وجود دارند.

5

این پروژه نیاز به تخریب دو ساختمان موجود در اطراف سایت را داشت تا بنایی اساسی ساخته شود و بتواند پاسخ بهتری به محدودیت‌ها و نیازهای سایت موجود دهد. ایده طراحی این مجموعه بر اساس پاسخگویی به نیازهای عملکردی و برنامه‌های نمایشگاهی بنیاد، شکل گرفته است. در حالی که به طور همزمان کیفیت‌ فضایی بناهای موجود در اطراف ساختمان جدید را افزایش دهد. نمای ساختمان که در مجاورت خیابان گوبلین قرار دارد، از آنجا که ارزش تاریخی و هنری دارد، بازسازی و مرمت شده است و از بین نرفته است. نمای این ساختمان بوسیله مجسمه‌هایی که توسط آگوست رودن(Auguste Rodin) ساخته شده، تزئین شده است و نه نتها یک نقطه عطف تاریخی محسوب می‌شود، بلکه ساختمانی نمادین برای ناحیه گوبلین است.

 

7

ساختمان شفاف جدیدی دقیقا در قسمت پشتی نما قرار دارد که به عنوان دسترسی عمومی ساختمان بنیاد عمل می‌کند. همانند ساختمان یک گلخانه، این بنا دیدی به فضای سبز داخلی دارد که از طبقه همکف شفاف ساختمان دوم (قرار گرفته در حیاط مرکزی که ساختمان اصلی در آن قرار دارد) قابل مشاهده است.

 

8

طراحی خاص این مجموعه بوسیله محدودیت‌ها و نیازهای اساسی سایت آن تعیین شده است. این طرح در حالی که به فاصله با ساختمان‌های اطراف احترام می‌گذارد، دسترسی ساختمان‌های مجاور به نور و هوای آزاد را افزایش می‌دهد. این پروژه با کاهش فضای اشغال شده، جای مناسبی برای ایجاد یک فضای سبز در قسمت پشتی سایت ایجاد کرده است.

قسمت بالای این ساختمان از شیشه ساخته شده است تا نور طبیعی و مناسبی برای فضاهای اداری بنیاد Pathé فراهم شود.

 

10

در طول روز و از دید خیابان به سمت ساختمان، این بنا تنها بوسیله نمای بازسازی و مرمت شده قابل تشخیص است و گویی حضوری با احتیاط در فضای شهر دارد در حالی که در طول شب به دلیل داشتن پوششی شیشه‌ای در قسمت بام به آرامی در فضا می‌درخشد.

 

9

منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|علمی