بدون تعویض ، تغییر دهید: چگونه کاشی ها را رنگ کنیم؟

بدون تعویض ، تغییر دهید: چگونه کاشی ها را رنگ کنیم؟

معمولا در کاشی هایی که در سرویس بهداشتی و آشپزخانه به کار برده می شوند، مشکلاتی مانند زرد شدن، رسوب آب، کنده شدن یا سیاه شدن درز ها و مشکلاتی این چنینی ای وجود دارند. گاهی اوقات که تصمیم به تعویض کاشی ها می گیریم، در واقع هیچ مشکل اساسی ای مانند شکستگی و یا ترک خوردگی در کاشی ها وجود ندارد و تنها کثیف بودن و یا رنگ کاشی ها است که باعث دلزگی می شود. در چنین شرایطی در دکوراسیون داخلی می توان به جای تعویض کاشی ها و یک پروسه دشوار و زمان بر، تنها با رنگ کردن آن ها، جلوه ای تازه و تمیز به آشپزخانه و سرویس بهداشتی بخشید. اما چگونه می توان کاشی ها را رنگ کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

بدون تعویض ، تغییر دهید: چگونه کاشی ها را رنگ کنیم؟

یکی از بزرگترین مشکلات در مورد کاشی ها، کثیف شدن درز میان آن ها است. البته می توان این درز ها را به طور مرتب با مواد مخصوص تمیز کرد، اما این روش تنها مشکل را به تعویق می اندازد. تعویض کاشی ها در سرویس بهداشتی و آشپزخانه هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی، کار دشوار و خسته کننده ای خواهد بود. این مکان ها در محیط خانه، از جمله نقاطی هستند که بازسازی و ایجاد تغییر در آن ها بسیار دشوار تر است.

زیرا برای مثال در تعویض کاشی های آشپزخانه، باید تمام کابینت ها از دیوار جدا شده، کاشی ها کنده شده، کاشی های جدید نصب شده و مجددا کابینت ها سر جای خود قرار بگیرند. به همین دلیل این پروسه بسیار خسته کننده، زمان بر و به طور طبیعی پر هزینه خواهد بود. هم چنین در هنگام تعویض کاشی ها نمی توان از آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده کرد و همین موضوع بسیار آزار دهنده خواهد بود. زیرا این مکان ها از پرکاربردترین نقاط خانه به شمار می روند.

امروزه می توان بدون شکستن و تعویض کردن کاشی و سرامیک ها، جلوه ای تازه به آن ها بخشید، حتی با بودجه ای محدود و به تنهایی نیز می توانید این کار را انجام دهید. در گذشته نمی توانستیم کاشی ها را رنگ کنیم، زیرا رنگی که برای کاشی ها مناسب بوده، سریع خشک شده، در تماس با آن کنده نشده و ماندگار باشد، وجود نداشت.

آن هایی که موجود بودند نیز تنها قابل استفاده توسط افراد حرفه ای و در مکان های مخصوص بودند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی تولید رنگ، می توانید به تنهایی کاشی ها را رنگ کرده و حتی بر روی آن ها طرح و نقش نیز ایجاد کنید.

  1. قدم اول: انتخاب رنگ

قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که برای ایجاد تغییر در ظاهر آشپزخانه و یا سرویس بهداشتی، از چه رنگ و ترکیب رنگ هایی استفاده خواهید کرد. در هنگام رنگ کردن کاشی ها، برای این که تصمیم گیری و کار شما کمی ساده تر شود، می توانید یک درجه رنگ تیره تر از رنگ کنونی کاشی ها را انتخاب کنید.

البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که نیازی نیست تمام کاشی ها را به یک رنگ، رنگ آمیزی کنید. استفاده از ترکیب رنگی های متفاوت، هم در حمام و هم در سرویس بهداشتی، فضای زیبا تر و تاثیر گذار تری را ایجاد خواهد کرد. هم چنین می توانید علاوه بر رنگ، با استفاده از شابلون های مخصوص، طرح های زیبا و متفاوتی را نیز بر روی کاشی ها ایجاد کنید. تنها کافی است که تصمیم بگیرید به چه رنگ و طرحی علاقه مند هستید.

  1. قدم دوم: خرید رنگ و تجهیزات مورد نیار

یکی از متداول ترین سوال ها در این زمینه، این است که چه نوع رنگی را باید خریداری کرد. اگر انتخابی ماندگار، راحت و مقاوم در برابر آب می خواهید، 2 گزینه در پیش روی شما قرار دارد: یکی از آن ها رنگ های نسل جدید هستند که برای سطوح کاملا متفاوت تولید می شوند، این رنگ ها، رنگ های مولتی سورفیس یا چند سطحی نامیده می شوند و تنوع رنگی بسیاری دارند.

دیگری رنگ های اپوکسی هستند. رنگ های اپوکسی در حقیقت یک رزین شیمیایی بوده و به همین دلیل بسیار با دوام و ماندگار هستند. مزیت رنگ های مولتی سورفیس سهولت در استفاده و گزینه های متنوع رنگی است که دارند، اما رنگ های اپوکسی با ظاهر براق، ضد گرد و غبار بودن و مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی، از مزیت بیشتری برخوردار هستند.

اگر به دنبال رنگی صاف و روشن هستید و اگر از قبل تجربه رنگ کردن را دارید، می توانید رنگ های اپوکسی را انتخاب کنید. اما اگر برای اولین بار می خواهید نقاشی کنید و اگر در نظر دارید تا از ترکیب چند رنگ و یا ایجاد طرح بر روی کاشی ها استفاده کنید، توصیه می کنیم رنگ های چند سطحی یا مولتی سورفیس  را به کار ببرید. رنگ های مولتی سورفیس به شکل اسپری نیز قابل استفاده هستند و اگر می خواهید بر روی کاشی طرح ایجاد کنید، به غیر از رنگ اصلی، رنگ دوم را به شکل اسپری خریداری کرده و با استفاده از شابلون آن را بر روی کاشی ایجاد کنید.

  1. قدم سوم: آماده کردن سطح کاشی برای رنگ آمیزی

یکی از مهم ترین اقدامات، تمیز کردن سطح کاشی و آماده کردن آن است. قبل از شروع نقاشی، سطح کاشی ها را به خوبی تمیز کرده و مراقب باشید که هیچ گرد و خاک و آلودگی بر روی کاشی ها باقی نماند و سپس آن ها خشک کنید.

  1. قدم چهارم: اجرا

فرچه های رولی رنگ و یا غلطک رنگ، بهترین گزینه برای رنگ کردن کاشی ها به شمار می روند. بعد از این که کاشی ها را یک لایه رنگ زدید، صبر کنید تا خشک شوند و سپس لایه دوم رنگ را بزنید. برای این منظور بهتر است لایه دوم را یک روز بعد بزنید تا لایه اول به طور کامل خشک شود. بعد از اعمال لایه دوم و خشک شدن آن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی قابل استفاده خواهند بود. به همین سادگی! البته اگر می خواهید یک کاشی تیره را با رنگ روشن بپوشانید، ممکن است به لایه سوم رنگ نیز نیاز داشته باشید. این را بعد از لایه دوم و خشک شدن آن می توانید تشخیص دهید.

مقدار رنگ مورد نیاز شما بر روی رنگی که انتخاب می کنید به طور کامل شرح داده شده است و به دلیل تراکم متفاوت هر رنگ نمی توان از پیش چیزی گفت، اما معمولاً رنگ های موجود در ظروف 1.5 لیتری برای رنگ کردن فضایی به مساحت 3 متر مربع کافی خواهند بود.

  1. قدم پنجم: ایجاد طرح

اگر می خواهید بر روی کاشی ها طرح ایجاد کنید، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. در بسیاری از فروشگاه ها و رنگ فروشی ها می توانید شابلون هایی در طرح های مختلف را خریداری کنید. این شابلون ها برای دیوار ها و کاشی های مختلف، در ابعاد متنوعی تولید می شوند. بعد از این که شابلون هایی که به آن ها استنسیل نیز گفته می شود، متناسب با ابعاد کاشی های خود را خریداری کردید، بعد از خشک شدن رنگ اصلی کاشی، آن ها را بر روی کاشی چسبانده و با استفاده از رنگ و یا اسپری، رنگ آمیزی کرده و سپس شابلون ها را از روی کاشی جدا کنید. به همین سادگی می توانید به کاشی های طرح دار زیبا دست پیدا کنید.

  1. قدم ششم: لاک الکل

این مرحله ضروری نیست، اما اگر می خواهید رنگ کاشی ها ماندگار تر و مقاوم تر باشد، می توانید یک لاک الکل متناسب با رنگی که به کار برده اید را خریداری کرده و یک لایه بر روی کاشی ها به کار ببرید. در مکان هایی مانند کفپوش سرویس بهداشتی که بیشتر با آب در ارتباط بوده و رفت و آمد در آن زیاد است، استفاده از یک لایه لاک الکل، ماندگاری رنگ کاشی ها را چندین برابر خواهد کرد.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو