تاثیر بتن در طراحی داخلی فضاهای مدرن زندگی!

بتن در دکوراسیون داخلی

تاثیر بتن در طراحی داخلی فضاهای مدرن زندگی!

بتن در ساختار ساختمان ها بسیار کاربرد دارد، اما زمانی که صحبت از طراحی داخلی یک مکان می شود زیاد با کفپوش ها و یا دیوار های بتنی مواجه نمی شویم. از زمانی که کاربرد سبک صنعتی در طراحی فضاهای داخلی بسیار محبوب و پرکاربرد شد، کفپوش ها و دیوار های بتنی در مکان های وسیع، خانه های سبک لافت و مکان هایی که دارای مفهومی متفاوت و معاصر از طراحی داخلی هستند مورد استفاده قرار گرفتند. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که مکان هایی که بتن در طراحی داخلی استفاده شده، دارای ظاهری ساده و جذابیت همه جانبه هستند.

به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ابداعاتی که در دکوراسیون داخلی صورت گرفته است می توان بتن را با ظاهر های متفاوتی مورد استفاده قرار داد. ظاهر بتنی به کار رفته در سبک صنعتی، امروزه در صورت تمایل به شکل های براق و یا با بافت و سنگدانه های متفاوت شبیه به سنگ های طبیعی مورد کاربرد قرار می گیرد.

از آن جایی که کفپوش ها و یا دیوار های بتنی به شکل ها و روش های متفاوتی ایجاد می شوند، می توانند با هر سبکی هماهنگ شوند. بتن هایی که با استفاده از جلای بتن و یا با استفاده از پوشش اپوکسی براق می شوند در سبک های کلاسیک، مدرن، اسکاندیناوی و مینیمالیست فضایی فوق العاده ایجاد کرده و بافت خام و کار نشده بتن نیز از ویژگی های اصلی سبک صنعتی به شمار می رود.

هم زمان با محبوبیت و کاربرد مجدد دیوار ها و کفپوش هایی با ظاهر بتونی، روش های کاربردی تری نیز مطرح شده اند. برای این که بافت بتن را در محیط زندگی خود به کار ببرید می توانید از روش های مورد استفاده طراحان و معماران داخلی مانند گچ هایی با ظاهر بتنی، رنگ هایی که حس بتن را ایجاد می کنند و یا از پانل های فیبر کربنی که در سال های اخیر بسیار پرکاربرد بوده اند استفاده کنید. در این مطلب به کاربرد های مدرن بتن و ظاهر بتونی در طراحی های معاصر خواهیم پرداخت. با پویانو همراه باشید:

بتن در دکوراسیون داخلی

  • پانل دیواری فیبر کربن

یکی از کاربردی ترین راه های ایجاد کفپوش ها و دیوار های بتنی استفاده از پانل های فیبر کربن است که در سال های اخیر هر روز کاربرد بیشتری نسبت به قبل می یابد. الیاف فیبر کربن که هم در فضاهای داخلی و هم در فضای بیرونی کاربرد دارد به معنای ورقه سیمان تقویت شده هستند. مهم ترین ویژگی فیبر کربن این است که به دلیل این که به شکل پانل تولید می شوند به کار بردن آن ها بسیار ساده است.

پانل های دیواری فیبر کربن

  • بتن سفید

معمولا بتن دارای ظاهری طوسی رنگ است، اما با استفاده از سیمان سفید و یا با افزودن ماسه سفید به سیمان می توان به یک بتن سفید رنگ دست پیدا کرد. در واقع آن چه که رنگ بتن را مشخص می کند 70 درصد شن و ماسه ای است که در آن وجود دارد و برای تغییر رنگ بتن با تغییر رنگ ماسه می توان تنالیته های متفاوتی را به دست آورد. بتنی به رنگ سفید، طوسی روشن و یا سیاه معمولا با سنگدانه هایی که داخل سیمان ریخته می شود نیز به دست می آید. سیمان سفید و سیمان سیاه نیز برای رسیدن به بتنی با رنگ های متفاوت کاربرد دارند، البته این روش کمی گران تر است.

بتن سفید

  • سنگدانه های موجود در بتن

سنگدانه ها در واقع مصالحی هستند که در هر بتنی وجود دارند. به موادی مانند شن، ماسه، پودر سنگ مرمر، حتی گاهی شیشه و مواد این چنینی ای که به سیمان اضافه می شوند، سنگدانه گفته می شود. تقریبا 60 تا 75 درصد بتن از سنگدانه ها تشکیل می شود و در واقع ماده اصلی تشکیل دهنده بتن سنگدانه ها هستند.

همان گونه که می دانید بتن هایی که با ظاهر صاف و طوسی رنگ خود شناخته می شوند با به کاربردن ماسه های ریز تولید شده و این گونه وجود ماسه در طراحی آن ها احساس نمی شود. در یک نوع دیگر از سنگدانه های رنگی و بزرگ تر استفاده شده و این گونه سنگ های موجود در سیمان یک بافت ایجاد کرده و سطحی طرح دار را در اختیار شما قرار می دهند که بیشتر برای کفپوش مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگدانه های موجود در بتن

  • گچ های آماده با ظاهر بتنی

یکی از روش های کارآمد و اقتصادی ایجاد ظاهری صنعتی بر روی دیوار ها، استفاده از گچ های آماده با ظاهر بتنی است. این گچ های آماده که در فروشگاه های ساختمانی یافت می شوند هم در فضای داخلی و هم در فضاهای بیرونی کاربرد دارند. این گچ های شبیه به بتن که با استفاده از ماله اجرا می شوند را به راحتی می توانید بر روی دیوار ها مورد استفاده قرار دهید. اما اگر می خواهید به تنهایی این کار را انجام دهید فراموش نکنید که حتما قبل از استفاده از گچ با آستری بتن، یک لایه آستر بر روی دیوار ایجاد کنید.

گچ های آماده با ظاهر بتنی

  • رنگ هایی با تاثیر بتن در طراحی داخلی!

یکی از ساده ترین راه های ایجاد ظاهر بتن در طراحی داخلی و دیوار ها استفاده از رنگ هایی است که تاثیری شبیه به بتن دارند. این رنگ ها در سال های اخیر به یکی از محبوب ترین نوع رنگ ها تبدیل شده اند. این رنگ های بتنی که دارای پایه آب هستند را می توان بر روی تمامی سطوح از جمله دیوار ها، سقف، درب و مبلمان به کار برد.

رنگ هایی با تاثیر بتن

  • پارکت لمینت با ظاهر بتنی

در طراحی مکان های داخلی، به خصوص آپارتمان های مدرن یکی از پرکاربرد ترین کفپوش های مورد استفاده، پارکت لمینت است. این محبوبیت لمینت دلایل بسیاری دارد؛ اجرای راحت و سریع، تعویض راحت بخش آسیب دیده و عدم نیاز به تعمیرات گسترده، تمیزی راحت و بهداشتی بودن آن، عایق حرارتی و قابل استفاده بر روی سیستم گرمایشی کف از جمله مزیت های لمینت به شمار می روند. اما علاوه بر این مزیت ها، لمینت هایی با ظاهر بتونی نیز وجود دارند که برای افراد علاقه مند به بتن انتخاب مناسبی به شمار می روند. این لمینت ها که جنس چوبی دارند علاوه بر این که بر روی زمین ظاهری بتنی ایجاد می کنند، تمام امتیازات پارکت لمینت را نیز به همراه دارند.

پارکت لمینت با ظاهر بتنی

  • بتن با روکش اپوکسی

اگر به دنبال سطح بتنی براق با بتن در طراحی داخلی هستید، یکی از انتخاب های شما روکش اپوکسی است. استفاده از روکش اپوکسی بر روی بتن در گذشته در مکان های پر رفت و آمدی مانند سالن های ورزشی و یا گالری ها مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه با افزایش کاربرد روکش اپوکسی، از این روش در خانه ها نیز استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی های روکش اپوکسی به غیر از درخشش زیبای آن، این است که به خوبی از سطحی که بر روی آن به کار برده شده حفاظت کرده و مانند یک لایه محافظ عمل می کند.

بتن با روکش اپوکسی

  • خودتان بسازید!

اگر می خواهید در یک بخشی از محیط زندگی خود از کفپوش بتنی استفاده کنید، می توانید خودتان این کار را انجام دهید! یکی از مهم ترین نکات کلیدی در استفاده از بتن این است که نسبت ترکیب مصالح داخل بتن را حفظ کرده و ظاهری یک دست به آن ببخشید. ملات های آماده بتن که امروزه به راحتی در دسترس قرار دارند این کار را برای شما ساده خواهند کرد. این ملات ها که با تکنیک های خاصی تولید شده و دارای چسبندگی بالایی هستند نه تنها توسط افراد آماتور، بلکه از طرف افراد حرفه ای که به دنبال سطحی صاف و یکدست هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

بتن در دکوراسیون داخلی

 

 

 

 

 

بتن در طراحی داخلی

تحریریه پویانو