بام سبز با این 4 شیوه به کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها کمک می‌کند

کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها با بام سبز

بام سبز با این 4 شیوه به کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها کمک می‌کند

کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها ؛ بام‌های سبز مزایای زیست محیطی بسیاری دارند. بام سبز علاوه بر بهبود کیفیت هوا، صرفه جویی در انرژی و کاهش تاثیرات گرمای شهری با جذب آب هنگام بارش و سرازیر شدن آن در کنترل جریان آب های باران نیز موثر هستند. یک بام سبز را در هر اندازه ای که باشد می‌توان در چشم انداز خانه به عنوان بخشی از فاضلاب و جمع‌کننده های سطحی آب طراحی کرد.

کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها با بام سبز
کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها با بام سبز

1- بام های سبز جلوی جریان یافتن آب باران را می‌گیرند

پشت بام‌های گیاهکاری شده در برابر جریان آب بارش‌های خفیف و معمولی همچون سد عمل کرده و بسته به مقدار بارش، آب را جذب کرده و سپس به صورت بخار به فضا بازمی‌گردانند. در متوقف کردن جریان آب با این روش از شرایط طبیعی گیاهان که آب را جذب کرده و بعدا دوباره به هوا منتشر می‌کنند تقلید می‌شود و به جلوگیری از بروز سیل در مناطق پایین دست کمک می‌کند.

بام های سبز کم عمق قادر هستند به طور کلی جلوی جریان آب را بگیرند البته در صورتی که میزان بارش پایین تر از یک اینچ در واحد زمان باشد. این باعث می‌شود که میزان آب سرازیر شده به کوچه و خیابان کمتر شود و در نتیجه از بروز سیل در مناطق پایین دست جلوگیری شود.

این بام سبز واقع در پیتسبورگ شامل گیاهان ساکولنت، پیازچه و تالینوم می‌باشد.

کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها با بام سبز
کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها با بام سبز

2- بام های سبز جریان آب باران را کند می‌کنند

علاوه بر متوقف کردن جریان بارندگی‌های خفیف، بام های سبز آب باران را در طول بارش های شدید فیلتر کرده و سد راه آن ها می‌شوند. جریان آب باران نسبت به پشت بام های معمولی مدت بیشتری طول می‌کشد تا از میان گیاهان و دیگر لایه‌های میانی بام سبز عبور کند اما در پشت بام های بدون گیاه آب باران به سرعت جریان یافته و وارد شیارهای پشت بام شده و از ناودان سرازیر می‌گردد. کاهش سرعت جریان آب باعث می‌شود تا آب با سرعت کندتری به ناودان برسد و در نتیجه موجب کاهش بروز سیل در مناطق پایین دست می‌شود.

3- بام های سبز میزان خسارت رواناب‌های حاصل از بارش را روی دیگر سیستم‌ها نیز کاهش می‌دهند. در چشم اندازهای خانه، پشت بام ها 40 درصد یا بیشتر روی هزینه‌های خانه شما تاثیر دارند. هزینه کردن بر روی نصب یک بام سبز بدین معناست که شما به طور بالقوه جلوی بخش عمده ای از آب های جاری حاصل از بارش را می‌گیرید قبل از این که به مناطق غیرقابل نفوذ فضای شما برسند. این از خسارت سیستم های پایدار دیگری که در حال استفاده از آن هستید مانند باغ های بارانی و سنگفرش های نفوذناپذیر می‌کاهد.

کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها با بام سبز
کنترل سرازیرشدن آب باران و رواناب ها با بام سبز

4- بام های سبز رواناب های کثیف را در خواستگاهشان متوقف می‌کند

زمانی که بعد از بارندگی یک پشت بام گیاهکاری نشده را با بام سبز مقایسه کنید تفاوت تاثیرات بارندگی روی این دو پشت بام به وضوح قابل مشاهده است.

روی پشت بام معمولی فضای بزرگ و خالی وجود دارد که باران بی‌مهابا جریان پیدا کرده و به سرعت به پایین سرازیر می شود. در این جا دو معضل برای پشت بام های معمولی وجود دارد: آب به سرعت روی پشت بام جریان پیدا کرده و سریعا سرازیر می‌شود. فکر کنید که به چه سرعتی رواناب ها از  ناودان پشت بام ها سرازیر شده و با سرعت هرچه تمام تر به محله های کم ارتفاع تر می‌رسد. این رواناب های سریع معضل بزرگی برای محیط های شهری محسوب می‌شوند چرا که جاده ها و کوچه‌های شهر از سیمان پوشیده شده که نفوذپذیری آب کمی دارند و در نتیجه آب هیچ راه گریزی پیدا نکرده و در نهایت در مناطق پایین تر سیل را تشکیل می‌دهند.

در بارندگی های خفیف، گیاهان روی پشت بام ها سر راه آب سد می‌شوند، آن ها را جذب کرده و سپس به صورت بخار به اتمسفر بازمی گردانند. پایه و پوشش خاک نیز تا حدی آب باران را درون خود جذب می‌کند. در بارندگی های شدید یا طوفان نیز اگرچه بام سبز نمی‌تواند مستقیما آب ها را جذب کند اما می‌تواند از سرعت آن ها بکاهد.

معضل دوم این است که سطوح پشت بام های معمولی اغلب کثیف هستند چرا که آلودگی ها از اتمسفر به طور منظم روی پشت بام می نشیند.  وقتی که بر روی پشت بام کثیف باران ببارد، تمام آلودگی های آن شسته شده و از طریق ناودان به مناطق کم ارتفاع تر می رسد. اما پشت بام های سبز با ذخیره سازی دی اکسید کربن و متوقف کردن ذرات موجود در هوا این معضل را ندارند.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz