بافت و تکسچر در طراحی داخلی ، چیزهای اسرارآمیزی هستند که هر خانه‌ای را دلپذیرتر می‌کنند

بافت و تکسچر در طراحی داخلی ، چیزهای اسرارآمیزی هستند که هر خانه‌ای را دلپذیرتر می‌کنند

بافت و تکسچر در طراحی داخلی ؛ با این 10 روش استفاده از تکسچر و بافت به هر فضایی گرما، غنا و جذابیت ببخشید. شما احساس قدم زدن در یک اتاق و فورا به سمت یک جزء خاص جذب شدن را درک کرده اید، چه آن یک صندلی گرم و نرم در گوشه‌ای یا کلکسیونی جالب روی طاقچه شومینه باشد.

در مورد فضا یا گروهی از اشیاء که به نظر جذاب می‌رسند اگر نتوانستید به وضوح آن چه را مشاهده می‌کنید توصیف کنید احتمالا آن یک بافت یا تکسچر است که باید توسط دست لمس شود تا خصوصیات آن طریق لمس پوست دست درک شود.

بافت و تکسچر ظریف تر از رنگ، فرم و الگوها هستند و برای درک و احساس آن‌ها علاوه بر مشاهده به لمس نیز محتاج هستید. به علاوه، عناصر بافت دار به گونه‌ای هستند که فرد می‌تواند بدون لمس آن ها حس دست زدن به آن ها را تصور کند.

برای مثال، یک پتوی گرم و نرم بافت را در نظر بگیرید که روی مبل پهن شده و بافت متمایزی دارد. هر شخصی می‌تواند به گرمی و لطافت آن صرفا با نگاه کردن به آن پی ببرد. در زیر نشان می‌دهیم که با 10 روش چطور می‌توانید از تکسچرها استفاده کنید و چطور این اشیاء بی‌پیرایه با خود گرما، عمق و جذابیت را به یک خانه ارمغان می‌آورند.

1- تکسچر ها یا بافت های متفاوت و چندلایه در روی هم

به اتاق خواب‌ های خنثی با انبوهی از روتختی ها، بالشت ها و رواندازهای بافت جذابیت ببخشید. هر چه بافت و تکسچرهای متنوع تری وارد فضا کنید بهتر است. جلوه چندلایه از بافت نه تنها باعث می‌شود بیرون آوردن و پهن کردن پتو برای گرمای بیشتر ظاهر فضا را به هم نزند بلکه آن باعث می‌شود تخت خواب هر چه بیشتر گرم تر و دعوت کننده تر باشد. برای لطافت بیشتر، پرده های حریری یا موکت پرزبلند یا فرش پهن کنید.

2-بدون پوشش کردن یکی از دیوارها

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید و متریال ساختمانی شما از آجر ساخته شده است می توانید لایه گچی روی یکی از دیوارها را بردارید تا بافت طبیعی و بی پیرایه آجرها نمایان شوند. این کار حتی در مکان های غیر معمول نظیر حمام یا راهرو به افزایش عمق و جذابیت اتاق کمک می‌کند و فورا حسی از منحصربه فرد بودن به خود می‌گیرند. متریال های ساختمانی صنعتی نظیر بتن یا لوله‌های فلزی بیرون زده نیز می‌توانند به فضا بافت اضافه کنند.

آیا در پشت گچ دیوارهای خود لایه هایی از متریال‌های بافت دار ندارید؟ گزینه دیگر این است که روی دیوار گچی آن ها را اضافه کنید. یک دیوار خالی را با نصب تخته چوب های اصلاح شده، روکش آجری یا روکش بتنی به ویژگی های بافت داری تبدیل کنید تا به جلوه مشابهی دست بیابید. در این جا دیواری از چوب های گره دار حسی از گرما و صمیمیت را به این خانه کوچک تزریق کرده است.

3- فرش روی فرش

از انداختن فرشی بر روی فرشی دیگر برای افزودن بافت به یک فضا دریغ نکنید. برای داشتن ترکیب مطلوب، یک فرش با رنگ خنثی را که بافت دار است با یک فرش پرنقش و نگار جفت کنید.

برای مثال، طراح این اتاق از فرشی با الیاف طبیعی استفاده کرده تا به چیدمان مبل سفید و خاکستری فضا گرما بخشد و روی آن با فرش کوچک پرنقش و نگاری برای افزودن اندکی رنگ آراسته شده است.

روش دیگر این است که یک فرش غنی از نظر بافت نظیر فرش های پوست گاوی یا پشم گوسفندی را بالای یک فرش پرنقش و نگار پهن کنید.

4- اشیاء بافت دار را به عنوان لوازم هنری در معرض نمایش قرار دهید

جلوه اشیاء مورد استفاده روزمره که از متریال‌های بافت دار جالب ساخته شده اند را با به نمایش گذاشتن آن ها به شیوه های غیرمنتظره پررنگ تر کنید. این اشیاء می‌توانند ابزارآلات قدیمی مزرعه، غلاف های جالب، سبدهای حصیری یا سطل‌های عتیقه فلزی باشند.

اشیاء بزرگتر نظیر این جفت تله پرتقالی مارماهی را در مقابل پس زمینه ای خالی قرار دهید تا کیفیت بافت آن ها به خاطر وجود تقابل با پس زمینه بیشتر به چشم آید.

برای اشیاء کوچکتر نظیر بطری های شیشه ای یا سبدها، آن ها را در کنار هم به عنوان کلکسیون قرار دهید تا اثر آن ها در کنار هم بیشتر تقویت شود.

در این خانه که در San Anselmo کالیفرنیا واقع است، پنج سبد با هم روی دیوار به عنوان آثار هنری آویزان شده اند که از بافت چراغ آویز و کفه چهارپایه ها تقلید شده اند. این پالت خنثی با بافت های زیاد موجود در آن موجب گرم و صمیمی شدن فضا شده است.

5- هزینه کردن برای خرید کاغذ دیواری بافت دار

اضافه کردن از کاغذ دیواری بافت دار می‌تواند روش خوبی برای لوکس کردن یک فضا بدون زحمت زیاد باشد. موقع انتخاب کاغذدیواری های بافت دار به افکتی که می‌خواهید در اتاق خود ایجاد کنید توجه کنید.

کاغذ دیواری های با ظاهر ساتنی بافت صافی دارند که مقادیری از نور را منعکس کرده و به فضا حسی از ناز و نعمت سلطنتی را می‌دهند. کاغذ دیواری هایی با بافت مات یا برجسته می‌توانند به ایجاد فضایی با غنای رسمی کمک کنند.

6-با مخمل شکوه و لوکس بودن فضای تان را بیشتر کنید

در واقع با یک مبل یا کوسن روکش شده با پارچه مخمل نرم و مجلل یک خصوصیت بافت دار منحصربه فرد به فضای تان اضافه می‌کنید. این جلوه با شکوه و لطافت مخملی را با انتخاب دیگر لوازم و اثاثیه اتاق در پارچه های صاف، لبه های سخت و معاصر به تعادل برسانید.

7-به دنبال بافت ها و تکسچر ها در طبیعت باشید

استفاده از عناصر طبیعی به عنوان لوازم دکوری در چیدمان خانه حس آرامش فضای آن را بیشتر کرده و باعث می‌شود فضاهای مدرن تر پرنشاط تر به نظر برسند. در این جا یک نرده فلزی چوب هیزم‌هایی را نگهداشته است و این به منظور در معرض نمایش قرار دادن ظرافت پوست درخت و بافت خشن کنده‌ها به عنوان یک تندیس دیواری طبیعی کاربرد دارد.

دیگر روش ها برای استفاده از عناصر طبیعی برای افزایش بافت ها این است که یک کاسه کم ارتفاع را با مخروط های کاج برجسته پر کنید یا سنگ های صیقلی رودخانه را در امتداد شومینه بچنید.

8-استفاده از پوست پشمی گوسفند

بله آن ها در چند سال اخیر یکی از گرایش های مد روز بوده اند اما اضافه کردن پوست گوسفند یا نمونه مصنوعی آن همچنان یکی از آسان ترین روش ها برای گرم و صمیمی کردن بی‌درنگ فضای یک اتاق است.

پوست گوسفند به خاطر بافت لطیف و خزداری که دارد به خصوص در گرم و دعوت کننده کردن ظاهر کفپوش های هاردوود و مبلمان سفت و سخت موثر است.

9-اضافه کردن دیوار بین کابینتی بافت دار

آشپزخانه های مدرن معمولا مملو از سطوح صاف هستند که معمولا ظاهر سرد و استرلیزه‌ای برای آشپزخانه ها می‌سازند. با استفاده از پنل های سه بعدی در دیوارهای بین کابینتی می‌توانید وسعت سطوح صاف را کاهش داده و در عین حال معاصر و امروزی بودن ظاهر آشپزخانه خود را نیز همچنان حفظ کنید.

برای ایجاد جلوه صمیمی سبک مزرعه در آشپزخانه خود به دنبال روش هایی برای اضافه کردن بافت به فضا نظیر پهن کردن یک فرش گلیمی، نمایش جام های شیشه ای پر شده با لوازم خشک روی کانترتاپ یا استفاده از سبدهای حصیری به عنوان ظرف میوه باشید.

10-مکرومه یا قیطان بافی را فراموش نکنید

آویزهای دیواری گره بافی ممکن است رجعتی به طراحی دهه 70 میلادی باشند اما مکرومه ها می‌توانند به یک دیوار خالی بافت اضافه کنند و فضای خانه های امروزی را صمیمی تر و گرم تر نشان دهند.

در طراحی های مدرن مکرومه بافی اغلب الیاف طبیعی سنتی و تخته چوب های طبیعی با متریال هایی نظیر الیاف متالیک یا آن‌هایی که از پلاستیک بازیافتی ساخته شده اند ترکیب می شود. یک آویز مکرومه در بالای تخت یا مبل خود آویزان کنید تا زیبایی بافت‌ها را به اتاق خود راه دهید.

بافت و تکسچر در طراحی داخلی

 

 

 

بافت و تکسچر در طراحی داخلی

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz&pooyano