باغ شیشه ای در دکوراسیون منزل شما

باغ شیشه ای در دکوراسیون منزل شما

باغ شیشه ای : تراریوم ها را می شناسید؟ این محفظه های شیشه ای کوچک و زیبا که میزبان گیاهان زینتی منزل شما می شوند، این روزها خیلی معروف شده اند و دیگر کم تر کسی وجود دارد که آن ها را ندیده باشد یا نام شان را نشنیده باشد. زندگی گیاهان شما در محیط تراریوم متفاوت خواهد بود. این محفظه ها فضایی دارند که خصوصیات زندگی گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطمئنا استفاده از تراریوم ها مزایای زیادی دربردارد. گذشته از این، تراریوم می تواند زیبایی خاصی به فضای سبز داخل منزل شما داده و گیاهان شما را زیباتر جلوه دهد. این ها دلایل خوبی هستند تا با تراریوم ها، خصوصیات آن ها و کاربردی که دارند بیش تر آشنا شوید. شاید شما هم برای خرید یکی از آن ها تمایل نشان دهید و شاید هم خودتان بخواهید یکی درست کنید. به هر حال، این مطلب به شما کمک خواهد کرد. همراه پویانو باشید.

تراریوم، محفظه ای شیشه ای با اندازه کوچک است که برای نگهداری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. این محفظه، محیط مرطوب و مناسبی برای رشد گیاهان فراهم می کند. با داشتن تراریوم ها می توانید از حضور یک گلخانه مینیاتوری در دکوراسیون منزل تان لذت ببرید.

تراریوم را می توانید با کاشت نهال های کوچک درست کنید. اکثر گیاهان آپارتمانی کوچک و خصوصا آن هایی که برای رشد به رطوبت زیاد نیاز دارند برای نگهداری در تراریوم مناسب هستند. این که چه تعداد گیاه داخل تراریوم می کارید به اندازه محفظه بستگی دارد، اما عموما بهتر است فضا را زیاد پر نکنید و به گیاهان اجازه دهید به راحتی رشد کنند.

تراریوم ها فضای نیمه بسته ای دارند و فقط نور را از بیرون دریافت می کنند. دمای هوای داخل تراریوم ها به خاطر گلخانه بودن ماهیت آن ها زیاد است و رطوبت نیز بیش تر می باشد. تراریوم ها زهکشی ندارند و آبی که وارد خاک می شود، نمی تواند خارج شود. به همین خاطر بهتر است برای رساندن آب به گیاهان از روش اسپری کردن استفاده کنید. به این شکل، برگ ها نیز شاداب تر می شوند. در عین حال، رطوبت سطح برگ ها تبخیر شده و به صورت قطرات آب روی بدنه داخلی محفظه جمع می شود. این رطوبت بعدا دوباره به گیاهان برمی گردد. همین امر باعث می شود یک چرخه آبیاری ایجاد شده و گیاهان شما همیشه رطوبت و آب کافی را داشته باشند.

چه گیاهانی برای تراریوم مناسب تر هستند؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چه گیاهانی برای نگهداری در محیط تراریوم ها مناسب ترند. پاسخ این است که هر گیاه کوچکی که به رطوبت زیادی نیاز داشته باشد، می تواند در باغ شیشه ای زندگی خوبی داشته باشد. چنین گیاهانی با زندگی در محیط تراریوم، همیشه رطوبت مورد نیاز خود را خواهند داشت و هیچ وقت از خشکی رنج نمی برند. البته باید توجه داشته باشید که رطوبت زیاد هم می تواند مشکل زا باشد. محیط های خیلی مرطوب باعث ایجاد کپک و سفیدک روی سطح گیاهان می شوند. به همین خاطر پیشنهاد می شود که خاک تراریوم را با زغال چوب آمیخته کنید. زغال چوب می تواند رطوبت اضافی را به خود جذب کرده و از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

حواس تان به کاکتوس ها باشد!

اگر می خواهید کاکتوس ها را در تراریوم نگه داری کنید، باید حواس تان باشد که چقدر به آن ها آب می دهید. اصولا کاکتوس ها به خاطر خاستگاه خود در محیط های گرم و خشک راحت تر زندگی می کنند. به همین خاطر است که محیط تراریوم با آن همه رطوبتی که دارد برای کاکتوس ها کمی نامناسب است. با این حال، اگر دوست دارید کاکتوس های خود را در تراریوم قرار دهید، می توانید فواصل آبیاری آن ها را زیادتر کنید. در چنین شرایطی حتی یک بار آب دادن در هر ماه هم کافی خواهد بود.

خودتان باغ شیشه ای بسازید

لازم نیست تراریوم ها را از بیرون تهیه کنید. ساختن یک تراریوم کار سختی نیست و تقریبا هر کسی می تواند از پس آن بربیاید. برای ساخت تراریوم به یک محفظه شیشه ای، خرده سنگ، زغال چوب، شن، خاک گلکاری و مسلما گیاهان مورد نظر خود احتیاج دارید. ظرف را به ترتیب با شن و خرده سنگ، زغال چوب و خاک گلکاری پر کنید. می توانید بعد از کاشت گیاهان، تعدادی خرده سنگ تزیینی نیز روی سطح خاک بریزید تا محیط تراریوم زیباتر شود.

اگر می خواهید خودتان تراریوم درست کنید، می توانید از ظرف هایی مثل شیشه مربا، تنگ ماهی و فنجان شیشه ای استفاده کنید. به طور کلی، هر ظرفی که دهانه اش نسبتا بسته باشد، محیط خوبی برای ایجاد تراریوم خواهد بود.

 

 

 

باغ شیشه ای

تحریریه پویانو