بازسازی مدرسه ابتدایی La Couyere / معماری آتلیه 56S architectes

بازسازی مدرسه ابتدایی La Couyere / معماری آتلیه 56S architectes

بازسازی مدرسه ابتدایی

معماران: آتلیه 56S architectes

مکان: La Couyere، فرانسه

هزینه: 405000 یورو

مساحت: 250 مترمربع

سال پروژه: 2017

از زبان معمار: پیاده سازی این طرح در راستای بازسازی بخش هایی بود که به عنوان کتابخانه، سالن رستوران، سالن چندمنظوره و یک مدرسه جدید مشخص شده بودند.

هر ورودی از فضای عمومی به این بخش ها در نقطه ای جداگانه قرار گرفته بود، ما یک مسیر پیاده رو از شرق به غرب ایجاد کردیم که به صورت انشعابی عمل کرده و هر یک از بخش های عمومی جدید را از دیگری جدا کرده است. قرار دادن مدرسه در بخش شرقی زمین و در کنار کتابخانه جدید، حضور این خیابان کوچک عمومی را پررنگ تر کرده است.

طراحی این پروژه بر پایه عواملی شروع شد از جمله شرایط محیطی منطقه، میزان معدنی بودن متریال ها، پوشش گیاهی بومی ناحیه، و تقسیم بندی خطی شهری که توسط دیوارهای سنگی کوتاهی انجام شده که در زمین بازی مدرسه نیز می توان آن ها را مشاهده کرد.

مدرسه

هدف از طراحی این مدرسه: فضاهای مناسب جهت تمرکز برای زمان های تدریس، و همچنین فضاهایی غیررسمی و خصوصی تر برای یادگیری از طریق تجربیات فردی.

یک فضای تدریس ساده و جمع وجور در بخش مرکزی طراحی شده است، جایی که از فضاهای دیگر جدا شده، در مقابل آب و هوا محافظت می شود و همچنین عملکردی انرژی بخش دارد؛ شامل دو کلاس درس، یک کارگاه آموزشی، یک دفتر کار و فضاهای خدماتی. این بخش مرکزی توسط فضاهایی با عملکرد آزاد احاطه شده است که دیوارهای آجری سنتی دارند. این دیوارها درواقع ادامه ای از دیوارهای سنگی قبلی می باشند که تجربه ای واقعی از بازی کردن را پدید آورده اند، عناصری برای فضای غیررسمی تر که امکان تفریح را ایجاد کرده اند. این فضاهای غیررسمی به عنوان فضاهای سیرکولاسیون، راهروها، پناهگاه ها و فضاهای بازی کاربرد دارند.

در زمین بازی جدید، دیوارهای آجری کوتاهی در کنار دیوارهای سنگی قبلی ساخته شده اند که بچه ها می توانند روی آن ها بنشینند، پشتشان پنهان شوند، بازی کنند یاد بگیرند، احساس کنند … و تخیل خود را آزاد بگذارند.

بازسازی مدرسه ابتداییمناسب ترین شیوه ساخت برای این طرح، سیستم ترکیبی چوب و بتن بود؛ بیرون ساختمان با آجرهای سنتی دست سوز پوشیده شده و از یک پوشش آهکی نهایی نیز برای دیوارهای محافظ استفاده شده است. برای عایق ها، متریال های طبیعی انتخاب شده اند، مانند پارچه های جنس لین یا سلولز که داخل دیوارهای دارای چارچوب چوبی را پر می کنند. ضعف های حرارتی نیز با استفاده از فیبرهای چوبی با پوشش آهکی از بین رفت. برای سقف سراسر یکپارچه ساختمان نیز از پوشش گیاهی استفاده شده است.

در داخل ساختمان، کلاس های درس با پانل های چوبی سوراخداری پوشیده شده اند که آسایش صوتی فضا را فراهم کرده و اتمسفری گرم و دلپذیر ایجاد می کنند. در فضاهای غیررسمی بتن در معرض دید قرار داده شده است و همچنین با توجه به کاربری هر فضا و میزان نیاز آن، نور طبیعی توسط سیستم های مختلفی وارد می شود.

 

 

 

بازسازی مدرسه ابتدایی

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily