بازسازی خانه 45 متر مربعی / دفتر معماری اشعری

بازسازی خانه 45 متر مربعی / دفتر معماری اشعری

بازسازی خانه 45 متر مربعی

معماران: دفتر معماری اشعری

مکان: شیراز، ایران

مساحت: 45 مترمربع

سال پروژه: 2017

از زبان معمار: هدف این پروژه، تبدیل یک انبار موجود در سقف یک آپارتمان مسکونی به فضایی برای زندگی بود. با در نظر گرفتن این واقعیت که فضای موجود بسیار محدود می باشد، کانسپت ابتدایی تیم طراحی جا دادن تمامی فضاهای مورد نیاز یک محل مسکونی، درون این فضای محدود و کوچک بود. برخلاف فرآیند معمول ” تقسیم فضا به فضاهای مختلف ” و در نظر گرفتن هر فضا برای عملکردی مخصوص، این  خانه 45 متر مربعی فضایی یکپارچه می باشد که به طور مداوم و بر اساس عملکرد ها و فعالیت های مختلف تغییر می کند.

مساحت اولیه این پروژه 30 مترمربع بود. بنابراین به منظور افزایش فضا، آن را به سمت لبه جنوبی ساختمان گسترش دادیم تا به مساحتی 45 مترمربعی و همینطور نمای بیرونی بهتری برسیم. در فضای مضاعف سقف یک متر بالاتر از سقف بقیه فضا می باشد تا گردش هوای بیشتر و همچنین فضای بیشتری برای مبلمان خانه به دست آید. در نهایت شیب سقف فضای مضاعف پاسخی به آب و هوای بومی ‌منطقه ( آفتابی و بارانی ) و چالش ساختاری خانه بود. یک پنجره سه قسمتی تمام شیشه، در این سوئیت به کار رفته که الهامی از پنجره خانه های باستانی “ارسی” می‌باشد. با باز کردن پنجره توسط یک چرخ و قرقره، هیچ مرزی بین فضای داخل و بیرون خانه نخواهد بود و در نتیجه اتصالی مستقل، با فضای بیرون برقرار می ‌شود.

با توجه به زاویه 80 درجه ای نور خورشید در تابستان در بخش لبه جنوبی ساختمان، یک شبکه مشبک فلزی که با خوشه های انگور پوشیده شده در جلوی پنجره قرار گرفته است تا مانعی برای تابش شدید نور خورشید در تابستان باشد و همچنین از طرف دیگر نفوذ نور آفتاب را در زمستان مسدود نکند و در نهایت نیز حریم خصوصی و کیفیت بصری فضاهای داخلی را افزایش دهد.

به جای اختصاص دادن تمام فضا به بام، ما یک فضای نیمه باز (تراس سقفی) را به عنوان یکی از فضاهای ضروری در هر مکان مسکونی، برای طرح ایجاد کردیم. این فضا امکان ادغام با فضاهای اصلی داخلی را داشته و در نتیجه می‌تواند به عنوان یک فضای ناهارخوری، باربیکیو و فضای سیگار کشیدن استفاده شود.

ساماندهی فضا های داخلی

فضای داخلی به گونه ای طراحی شده است که امکان انجام تمامی فعالیت های روزانه و شبانه را برای ساکنین فراهم می‌کند. تمام فضاهای خدماتی مانند فضای پخت و پز، یخچال، ماشین لباسشویی، کمد و فضاهای انباری دورتادور فضای اصلی جای گرفته و با درب هایی کشویی پنهان شده اند تا امکان تغییر فضا ایجاد شود.

یک میز جزیره ای با عملکرد های چند منظوره مانند غذا خوردن، مطالعه کردن، کار کردن و دیگر فعالیت‌های روزمره برای سوئیت طراحی شده است. به منظور ایجاد حس یکپارچگی و تداوم میان کف و دیوارها و سطوح و همچنین پدیدآوردن اتصالی تدریجی بین آن ها، یک فضای نشستن دو سطحی در تقاطع آن ها ایجاد شده است. این مکان نه تنها فضایی را برای نشستن پدید آورده بلکه همچنین می‌تواند به عنوان یک فضای ذخیره نیز مورد استفاده قرار گیرد. تخت خواب که طرح آن از “آبرک” ، تخت های معلق باستانی در شیراز، الهام گرفته شده برای ایجاد یک جنبش پویا در فضا استفاده شده تا در صورت نیاز درون اختلاف سطحی که در سقف فضا وجود دارد، پنهان شود.

 

 

بازسازی خانه 45 متر مربعی

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily