بازسازی خانه روستایی در چین با حفظ ویژگی‌های اصیل روستایی آن

بازسازی خانه روستایی

بازسازی خانه روستایی در چین با حفظ ویژگی‌های اصیل روستایی آن

«سان مین» (Sun Min)، طراح لباس و «کریستین تائوبرت» (Christian Taeubert) معمار، یک کلبه متروکه را با حیاط خلوت میان آن در یکی از مناطق روستایی چین بازسازی نمودند. این بازسازی خانه روستایی شده که در روستایی در خارج از بیجینگ چین واقع شده، بسیاری از ویژگی‌های روستایی اصیل خود را از جمله تیرها و سقف چوبی‌اش حفظ کرده‌است. در این بازسازی، این اجزای اصیل روستایی در کنار اجزای افزوده مدرن از جمله درب‌های کشویی شیشه‌ای بزرگ قرار گرفته‌اند.

مین و تائوبرت، که هر دو اهل بیجینگ هستند، توجهشان به این جلب شد که بخش غالب جمعیت موجود در سن اشتغال روستای «های‌زن» (Hai Zhen) این روستا را ترک کرده تا در شهر زندگی کنند. بر این اساس این دو طراح انگیزه پیدا کردند تا ایده احیای جامعه این روستاها که در حومه بیجینگ قرار دارند را پیاده نمایند.

 

در ادامه این ایده، آن‌ها تصمیم بر نوسازی یک کلبه متروکه به مساحت 76 متر مربع گرفتند که در دهه 1970 ساخته شده‌بود اما دیوارهای خارجی آن فروریخته و زمین آن با گیاهان هرز اشغال شده‌بود.

بازسازی خانه روستایی

مین و تائوبرت توضیح دادند: «فضاهای حومه شهری چینی –جایی که این کلبه در آن واقع است- تحت تاثیر مهاجرت روستاییان به شهر قرار گرفته‌است.»

«تلاش‌های محلی به تنهایی برای برطرف کردن چالش‌های متعددی که جوامع روستایی با آن‌ها مواجه اند نیست چرا که حیات‌مندی این جوامع با مهاجرت ساکنین آن‌ها به شهرهای بزرگ

تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

بازسازی خانه روستایی

آن‌ها افزودند: «سکنه باقیمانده به طور غالب سالمندان و کودکان هستند؛ مبارزه آن‌ها برای بدست آوردن مجدد پایداری در سبک زندگیشان یکی از چالش‌های متعددی است که جمعیت‌های روستایی با آن مواجه‌اند.»

 

«این پروژه از این بینش سرچشمه گرفت که یک بازسازی متوسط می‌تواند در نهایت به رفاهی نسبی برای برخی از روستاییان حاضر در روستا منجر شود.»

بازسازی خانه روستایی

این کلبه متروکه با لایه‌بندی مبنی بر پلان آزاد و همچنین با استفاده غالب از مواد و مصالح بومی طراحی شد.

 

فضای مرکزی با یک سالن اشغال شده که دارای یک اجاق چوبسوز، یک آشپزخانه، یک فضای غذاخوری و یک فضای کوچک برای خواب بر روی سکویی برجسته در انتهای دور سالن می‌باشد. یک اتاق مستر و یک حمام در سمت دیگر خانه در پشت یک دیوار پارتیشن استیل قرار دارند.

بازسازی خانه روستاییتائوبرت و مین برای حفظ ویژگی‌های اصیل این خانه روستایی از جمله تیرهای نمایان آن و دیوارهای طرحدار گچی آن اهمیت قائل بودند اما در عین حال به آن جزییات لطیف مدرن و امروزی‌ای همچون درب‌های کشویی بزرگ، یک آشپزخانه با کابینت‌های استیل و همینطور یک چراغ سیمی مدرن افزودند.

 

این بازسازی خانه روستایی شامل حیاط خلوت کلبه نیز بود و دیوارهای سنگی آن با چمن و کفسازی از جنس سنگریزه همراه شد تا محلی برای بازی کودکان و همینطور پیم نیک فراهم شود.

بازسازی خانه روستایی

مین و تائوبرت گفتند: «هنگامی که نوبت به توسعه نواحی روستایی می‌رسد، حفظ سنت کمتر مطرح است و بیشتر به احیا پرداخته می‌شود، این به دلیل آن است که سنت واقعا پدیدار نیست.»

 

تائوبرت گفت: «فرد روستایی‌ای که اولین بار این کلبه را در اوایل دهه 1970 ساخت یکی از کسانی بود که بطور مستمر در پروسه اجرای این پروژه از آن بازدید می‌کرد. ما از این خوشحال بودیم که با رضایت ظاهری او از خروجی نهایی پروژه، می‌دیدیم مداخلات ما مورد تایید او هستند.»

 

در استان کوهستانی جیانگسی در چین، دفتر معماری زاها حدید از نقشه‌هایی برای یک مدرسه ابتدایی رونمایی کرده‌است که دارای کلاس‌های درس با سقف طاقی هستند و به دوازده روستای اطراف که در مجموع جمعیتی حدود 1800 نفر دارند خدمت‌رسانی می‌کند.

 

 

 

بازسازی خانه روستایی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen