انواع کفپوش در طراحی داخلی منزل

انواع کفپوش در طراحی داخلی منزل

انواع کفپوش ؛ انتخاب کفپوش مناسب برای فضاهای مختلف منزل از نکاتی است که در حین طراحی داخلی باید حتما مورد توجه قرار گیرد. یک کفپوش مناسب کفپوشی است که با شرایط آب و هوایی موجود تناسب داشته و از نظر زیبایی، مقاومت در برابر ضربه و قیمت نیز گزینه خوبی به نظر برسد. امروزه انواع کف پوش ها و تنوع طرح و رنگ و قابلیت هایی که ارائه می دهند به قدری زیاد شده که شاید انتخاب بهترین گزینه از میان آن ها تا حدی گیج کننده باشد.

انتخاب کفپوش برای یک فضا در اولین مرحله به نوع آن فضا و کاربرد آن بستگی دارد. مسلمل نمی توان استفاده از یک کفپوش را برای همه قسمت های منزل توصیه کرد. بسیاری از فضاها با توجه به شرایط کاربردی، میزان رطوبت، اهمیت زیبایی و بسیاری از موارد دیگر نیازمند کفپوش منحصر به فردی هستند که با کفپوش دیگر قسمت ها متفاوت است. معمولا در انتخاب کفپوش منزل، زیبایی نیز از جمله معیارهایی در نظر گرفته می شود که اهمیت زیادی دارند. بسیاری از مردم تمایل دارند هر چند وقت یک بار کفپوش محیط زندگی خود را تعویض کرده و با یک جنس یا رنگ جدید جایگزین کنند و به همین خاطر است که راحتی و سرعت جمع نمودن کفپوش قبلی و نصب کفپوش جدید از دیگر ملاک ها برای انتخاب بهترین نوع از انواع کفپوش به شمار می رود.

اگر می خواهید بهترین کفپوش را برای منزل خود انتخاب کنید، بهتر است ابتدا با معیارهایی که برایتان اهمیت بیشتری دارند آشنا شده و آن ها را اولویت بندی کنید. بعد از آن باید به سراغ شناخت انواع کفپوش موجود و ویژگی های آن ها بروید و با بررسی خصوصیات هر یک، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این مطلب ما شما را با انواع کفپوش های مورد استفاده در فضای منزل آشنا و خصوصیات، مزایا و معایب هر یک را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

بتن

بتن یکی از متریال های شناخته شده در صنعت ساخت و ساز است که در معماری کاربردهای زیادی دارد، اما شاید در زمینه کفپوش چندان شناخته شده نباشد. بتن می تواند به عنوان یک کفپوش مقاوم در طراحی داخلی بسیاری از فضاهای داخلی، از جمله منزل به کار رود. از مزیت های این کفپوش می توان به قابلیت تمیز شدن آن اشاره کرد که به راحتی انجام می شود. بتن به طور کلی چه در ماهیت خود و چه از لحاظ ظاهری یک متریال سرد محسوب می شود و به همین خاطر بهتر است در صورتی که قصد استفاده از آن به عنوان پوشش کف منزل خود را دارید، تنها در قسمت های خاصی از آن استفاده کنید.

سرامیک

سرامیک از جمله کفپوش هایی است که به خوبی در میان انواع پوشش های مورد استفاده برای کف شناخته شده است. این متریال در نوع خود یکی از انتخاب های مناسب برای پوشش دادن فضاهای داخلی منزل است. سرامیک ها با داشتن اندازه ها، طرح ها و رنگ های مختلف گزینه های متنوع و بسیاری را برای انتخاب در اختیار می گذارند و از این لحاظ مناسب به نظر می رسند. سرامیک می تواند با توجه به سایز و مرغوبیت خود قیمت های مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی هزینه ای که سرامیک کردن فضای منزل در بر خواهد داشت، از بسیاری از متریال های دیگر کمتر خواهد بود.  از جمله معایب سرامیک می توان به این اشاره کرد که در زمستان سطح بسیاری سردی پیدا می کند، در اثر ورود ضربه صدمه می بیند و همچنین لغزنده نیز هست.

سنگ

سنگ از کفپوش های محبوب در طراحی داخلی به شمار می رود. این کفپوش بسیار لوکس و زیبا بوده و از همین رو در بسیاری از خانه های مجلل مورد استفاده قرار می گیرند. این متریال علاوه بر داشتن مقاومت بسیار، ظاهر زیبایی نیز دارد و تنوع طرح و رنگ آن به اندازه ای کافی است که می توانید نوع متناسب با دکوراسیون خود را از میان گزینه های مختلف آن پیدا کنید. مسلما به کارگیری سنگ به عنوان کفپوش با توجه به خصوصیاتی که دارد، هزینه بیشتری نیز خواهد داشت که با میزان مرغوبیت آن رابطه دارد. سنگ نیز معایبی مثل داشتن سطح سرد را داشته و همان طور که گفته شد، با انتخاب آن هزینه بیشتری را نیز متحمل خواهید شد. از دیگر عیوب سنگ می توان به این نکته اشاره کرد که پاک کردن لکه های چربی از سطح آن کار بسیار دشواری است.

کاشی

کاشی کفپوشی است که در فضاهای دارای رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. فضاهایی مثل آشپزخانه و حمام از محل هایی هستند که کف آن ها معمولا با استفاده از کاشی پوشش داده می شود. کاشی به راحتی از آلودگی ها پاک می شود و رطوبت را نیز به خود نمی گیرد، به همین خاطر می توان آن را به عنوان یک انتخاب مناسب برای استفاده در فضاهای بهداشتی مد نظر قرار داد. کاشی ها نیز سایزهای مختلفی را در بر می گیرند و تنوع طرح و رنگ مناسبی هم دارند. معمولا هر چه فضا بزرگتر باشد، اندازه کاشی های به کار رفته در پوشش کف آن نیز بزرگتر در نظر گرفته می شود.

موزاییک

قدمت موزاییک ها در میان انواع کفپوش های موجود از اکثر موارد دیگر بیشتر است. موزاییک سال هاست که به عنوان کفپوش کاربرد داشته و هنوز هم کاربرد خود را در طراحی داخلی بسیاری از فضاها حفظ کرده است. این متریال از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. موزاییک یک کفپوش متراکم است که می توان آن را هم خانواده بتن دانست. نصب موزاییک معمولا با سرعت بالایی انجام می شود که می توان آن را به عنوان یکی دیگر از ویژگی های مثبت این متریال به حساب آورد. مقاومت موزاییک بالا بوده و از این رو کاربرد آن در بسیاری از فضاها مناسب خواهد بود.

پارکت

پارکت نوعی کفپوش چوبی است. این کفپوش با توجه به نوع چوبی که در ساخت آن به کار رفته، قیمت های مختلفی را در بر می گیرد. پارکت ها که از دل طبیعت درآمده اند و ماهیت طبیعی دارند، می توانند حس و حال خانه شما را گرم تر کنند. پارکت ها امروزه از لحاظ طرح و رنگ تنوع بیشتری پیدا کرده اند، اما در نهایت ظاهر کلی آن ها همان ظاهر چوب است. سطح پارکت در طول فصل زمستان سرد نمی شود و این مزیت را می توان به عنوان یکی از مهم ترین خصوصیات مثبت آن محسوب کرد. به طور کلی به دلیل عدم مقاومت پارکت در برابر رطوبت، استفاده از این کفپوش در فضاهایی که با رطوبت سر و کار دارند، اصلا توصیه نمی شود. رطوبت، سطح پارکت را متورم کرده و می تواند منجر به خراب شدن ظاهر آن شود. هزینه ای که در ازای به کارگیری پارکت پرداخت می شود، از بسیاری از گزینه ها بیشتر است.

لمینت

لمینت کفپوشی مشابه پارکت است که برخی ویژگی های منفی آن را نداشته و از این رو می تواند انتخاب مناسب تری برای پوشش کف به شمار رود. تفاوت لمینت با پارکت در این است که این کفپوش به صورت مستقیم از چوب درخت تولید نمی شود، بلکه با روی هم قرار گرفتن تعدادی لایه ایجاد می گردد که ماهیت مختلفی دارند. لمینت ها برای اجرا در هم قفل شده و به همین خاط نصب راحت و سریعی دارند. قیمت آن ها نیز نسبت به پارکت مناسب تر است. لمینت نیز به مانند پارکت در برابر رطوبت مقاومتی ندارد که از ویژگی های منفی آن به حساب می آید. یکی دیگر از مشکلات لمینت ها انبساط و انقباض آن ها در مقابله با گرم و سرد شدن پیاپی هوا است که در طول زمان به آن ها صدمه وارد می کند، اما به طور کلی استفاده از این کفپوش در مقایسه با پارکت مناسب تر است.

انواع کفپوش

 

 

انواع کفپوش

تحریریه پویانو