انواع فانوس دکوری برای حیاط و منزل: خودتان بسازید!

انواع فانوس دکوری برای حیاط و منزل: خودتان بسازید!

انواع فانوس دکوری برای حیاط و منزل: خودتان بسازید!

فانوس ، عنصر کاربردی بسیار جالبی است که می تواند فضای داخل و خارج منزل ما را روشن و در عین حال دلنشین کند. مدل های بسیار متنوعی از انواع فانوس دکوری وجود دارد و راه های بسیار مختلفی نیز برای درست کردن آن ها موجود است. بنابراین، اگر یک فانوس دکوری زیبا و متفاوت برای پاسیو، حیاط، بالکن یا حتی فضای داخل منزل خود می خواهید، خودتان دست به کار شوید! پویانو مشتاق است تا در این مطلب، شما را با ایده های یک پروژه “خودتان بسازید” دیگر آشنا کند. اگر مایلید درباره این فانوس های شگفت انگیز بیش تر بدانید، همراهمان باشید.

اولین فانوس مطلب ما، یک چراغ معمولی با کاوری دست ساز است. برای درست کردن این فانوس، کافی است یک کاور با الگوی دلخواه درست کنید و آن را دور یک چراغ رومیزی قرار دهید. مسلما طرح و شکل کاور به سلیقه و خلاقیت خود شما بستگی دارد.

ساخت فانوس های چوبی هم زیاد سخت نیست. این فانوس ها خیلی دوست داشتنی اند، خصوصا در دکوراسیون روستیک و سنتی. این فانوس ها را می توانید در فضای حیاط بگذارید یا دو طرف شومینه یا تلویزیون قرار دهید. می توانید برایشان دسته هم بگذارید تا قابل حمل یا آویز شدن باشند.

فانوس بعدی، در واقع یک تراریوم پر از سنگ ریزه و البته دارای لامپ است. اگر تراریومی دارید که دیگر کاربرد ندارد، می توانید آن را مشابه تصویر فوق به فانوس تبدیل کنید. برای زیبایی بیش تر پیشنهاد می شود از لامپ های ریسه ای استفاده کنید.

یک فانوس دیگر که درست کردنش هزینه زیادی ندارد، فانوس بالاست که بدنه اش از قاب عکس درست شده است. اگر قاب عکس های هم اندازه و بدون کاربرد در منزل دارید، می توانید با چسباندن آن ها به هم یک فانوس زیبا و معکب مستطیلی درست کنید.

فانوس بعدی با قوطی کنسرو درست می شود. برای درست کردن این فانوس زیبا و کم هزینه، کافی است قوطی کنسرو را شسته، پر از آب کرده و داخل فریزر بگذارید تا آب داخل آن یخ بزند. سپس با میخ و چکش، در بدنه قوطی حفره های متعدد ایجاد کنید. این حفره ها محل عبور نور خواهند بود.

برای درست کردن فانوس بعدی بهتر است کمی اوریگامی بلد باشید. با درست کردن فرم های جالب و بسته اوریگامی و قرار دادن شمع های باطری خور که خطر اشتعال ندارند، در داخل آن ها می توانید زنجیره ای از فانوس های زیبای مقوایی درست کنید. یادتان باشد مقواها نازک و روشن باشند تا نور را عبور دهند.

فانوس های زیبای تصویر بالا چیزی نیستند جز شیشه های مربا که با سلیقه و هنرمندی و به کمک پارچه و طناب درست شده اند. طناب را از دو سمت درب شیشه رد کنید و گره بزنید. شمع های بی خطر باطری خور را داخل شیشه بگذارید، پارچه را روی دهنه شیشه بکشید و درب آن را بگذارید. فانوس شما آماده است.

فانوس بعدی، یک تنگ ماهی است که با اسپری نارنجی رنگ آمیزی شده و تنها برخی از قسمت های آن، مطابق طرح کدو تنبل هالووین، بدون رنگ رها شده اند تا نور را عبور دهند. این فانوس برای جشن هالووین به کارتان خواهد آمد و درست کردنش بسیار کم دردسر است.

شما می توانید از قفس پرنده نیز فانوس بسازید یا شکل فانوس های قدیمیتان را با اضافه کردن عناصر جدید، عوض کنید. همچنین می توانید فانوس های قدیمی را رنگ بزنید تا متفاوت به نظر برسند.

اگر خلاق باشید، با کمک ورق های چوبی انعطاف پذیری که معمولا برای درست کردن سبد چوبی به کار می روند هم می توان فانوس درست کرد. برخی از حباب های لامپ هم به این کار می آیند و آماده استفاده هستند.

یک تخته چوب برای شما کافی است تا فانوس خود را درست کنید. چوب را بر اساس قطعات مورد نیاز فانوسی که دوست دارید، برش زده و در نهایت، آن را با اسپری رنگ مورد نظر خود به هر شکلی که دوست دارید، در آورید.

اگر طرفدار سبک روستیک هستید، کار شما برای درست کردن فانوس، ساده تر خواهد بود. در سبک روستیک، هر چیزی با فرم طبیعی تر و حتی نامرتب تر، زیباتر به نظر می رسد، پس لزومی ندارد برش های دقیق و تمیز بزنید و می توانید راحت به نتیجه برسید.

از عناصر دکوری الحاقی برای زیباتر کردن فانوس های خود کمک بگیرید. می توانید وسایل دکوری هم جنس یا هم رنگ فانوس خود را پیدا کرده و به آن اضافه کنید تا منظره ساده اش را به منظره زیباتری بدل سازید.

شیشه های مربا می توانند بدون هیچ کاوری به فانوس تبدیل شوند. کافی است به درب آن ها طناب یا سیم ببندید تا قابل آویزان شدن باشند. همچنین می توانید آن ها را روی یک سطح صاف بگذارید.

مورد آخر شاید دقیقا یک فانوس دکوری نباشد، اما ذکر کردن آن خالی از لطف نیست. می توان با همان شیشه های مربا مشعل درست کرد. کافی است مواد و تجهیزات ساخت مشعل را تهیه کنید. لازم به ذکر است که مشعل ها بیش تر به درد فضای باز می خورند و زیاد برای دکوراسیون داخلی منزل مناسب نیستند.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری