انواع روکش MDF ام دی اف ، خصوصیات و کاربرد آن ها

انواع روکش MDF ام دی اف ، خصوصیات و کاربرد آن ها

انواع روکش MDF : امروزه از روکش های بسیار متنوعی به عنوان پوشش نهایی MDF استفاده می شود. این روکش ها شامل انواع طبیعی و مصنوعی می شوند و هر یک خصوصیات منحصر به فردی دارند که آن ها را از دیگر انواع متمایز می کند. روکش های پرکاربرد در ایران، بیش تر شامل انواع مصنوعی می شوند. در میان انواع مصنوعی، برخی موارد به خاطر خصوصیات ویژه شان کاربرد وسیع تری دارند و نسبت به موارد دیگر مزایای قابل توجه تری را در بر می گیرند.

برای این که بدانید چه روکشی برای سطح تخته های MDF مورد نظر شما مناسب تر است، باید با انواع روکش ها، خصوصیات هر یک، نقاط ضعف و قوت، کاربرد و میزان مقاومت شان در برابر عوامل محیطی مختلف آشنا باشید. در این مطلب، انواع روکش MDF را به همراه ویژگی ها و کاربردهای هر یک بررسی خواهیم کرد. همراه پویانو باشید.

روکش چوبی

روکش چوبی یا همان Veneer شامل لایه های نازکی از جنس چوب طبیعی هستند. برای تولید این روکش ها از انواع و اقسام چوب ها با رنگ های متنوع و طرح های گوناگون استفاده می شود. شاید تنها عیب این روکش ها این باشد که کمی گران هستند و تنوع آن ها هم محدود است. کاربرد روکش چوبی به عنوان پوشش نهایی MDF در ایران زیاد نیست. این می تواند به خاطر گران تمام شدن به کار بردن چوب در چنین مصارفی باشد.

MDF دارای روکش چوبی فقط در شرایطی استفاده می شود که رطوبت و حرارت کم باشد. مسلما روکش های چوبی خیلی زیبا هستند و به همین خاطر هم نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می کنند، اما مقاومت کم آن ها در برابر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی باعث می شود کاربرد این روکش ها کمی محدودتر شود.

روکش کاغذی از انواع روکش MDF

روکش های کاغذی با نام Finish Foil و Letron شناخته می شوند. در واقع، نام لترون به یکی از تولید کنندکان این نوع روکش اختصاص دارد و به همین خاطر هم این روکش ها با نام این شرکت شناخته می شوند. این روکش ها یک لایه کاغذ تزیینی دارند که ساده یا طرح دار است و در حالت های براق یا مات وجود دارد. این روکش ها با رزین آغشته شده و خشک می شوند. روکش های مذکور به صورت رول تولید می شوند و ابعاد بسیار مختلفی را نیز در بر می گیرند. چسباندن آن ها روی سطح تخته های MDF با کمک چسب و پرس صورت می گیرد.

روکش های ورق کاغذی طرح ها و رنگ های مختلفی دارند و معمولا پوشش نهایی دکوری یا تزیینی را تشکیل می دهند و برای پوشش MDF نیز کاربرد دارند. سطح تخته ای که این روکش روی آن چسبانده می شود، باید صاف، تمیز و بدون غبار باشد. دانه بندی میان سطح تخته نیز اهمیت دارد، زیرا دانه بندی غیر یکسان باعث کم شدن کیفیت چسبندگی روکش می شود. شایان ذکر است که این روکش ها بسیار ارزان هستند. البته باید این را هم گفت که مقاومت آن ها در برابر سایش و سایر عوامل مکانیکی خوب نیست و در برابر حرارت و رطوبت هم مقاومت چندانی ندارد.

روکش ترموپلاستیک از انواع روکش MDF

روکش ترموپلاستیک، یک نمونه از روکش های مصنوعی است. همان طور که از نام این روکش پیداست، از مواد ترموپلاستیک ساخته می شود. این روکش ها در اثر گرما تغییر شکل پیدا می کنند و  انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. کاربرد این روکش ها بیش تر در مواردی است که سطح مورد نظر اختلاف سطح های زیاد و فرورفتگی و برجستگی های متعددی داشته باشد. در صورتی که انحناهای سطح تخت زیاد از حد باشد، نمی توان از سایر روکش ها استفاده کرد و این روکش ها تنها گزینه خواهند بود.مزیت اصلی این روکش ها قابلیت انعطاف پذیری بالای شان است که آن ها را از دیگر روکش ها متمایز می کند. این روکش ها شامل روکش PVC و ورق های آکریلیک می شوند. در میان این دو، روکش های PVC کاربرد به مراتب بیش تری دارند.

روکش پلی وینیل کلراید یا همان PVC در تعداد لایه ها، صخامت ها، رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شوند و به غیر از لایه اصلی خود، لایه آستری و لاک را نیز در بر می گیرند. مقاومت این روکش ها در برابر حرارت اصلا مناسب نیست، اما در برابر رطوبت و سایش تا حدی مقاوم هستند. نوع دیگر روکش ها که همان ورق های آکریلیک هستند از هیدروکسید آلومینیوم، رزین آکریلیک و رنگدانه تشکیل می شوند. ویژگی های این روکش تا حد زیادی شبیه به انواع PVC می باشد. مقاومت این روکش ها در برابر ضریه مناسب است. همچنین خاصیت ترمیم شوندگی دارند و می توان سطوح آسیب دیده آن ها را به خوبی ترمیم کرد. مقاومت این روکش ها در برابر حرارت خیلی بیش تر از انواع PVC می باشد. بنابراین، به طور کلی می توان گفت که این روکش ها نسبت به انواع PVC از مزایای بیش تری برخوردارند.

روکش لمینت 

گروهی از روکش های مصنوعی وجود دارند که با نام لمینت شناخته می شوند. این گروه، خود شامل سه دسته لمینت تحت فشار بالا، لمینت فشرده و لمینت فشرده پیوست می باشد که خصوصیات مشابهی دارند، اما در برخی از ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند. این روکش ها از پرکاربردترین موارد به شمار می روند.

لمینت های تحت فشار بالا یا همان HPL ها از ورق های کاغذ کرافت تشکیل شده اند که در لایه های میانی و زیری خود به رزین آغشته هستند. لایه سطحی این روکش ها شامل کاغذ تزیینی یا دکوری می شود که خود به رزین های آمینوپلاستیک آغشته است. این روکش ها در انواع مات و براق وجود دارند. انواع استاندارد آن ها به صورت ساده تولید می شوند و هیچ گونه مواد افزودنی در ساخت آن ها به کار برده نمی شود. این انواع، فابلیت انعطاف ندارند و شکننده هستند و از آن جا که انعطاف پذیر نیستند، برای روکش کردن لبه های گرد و فرم دار قابل استفاده نمی باشند. به طور کلی، روکش های لمینت تحت فشار بالا در برابر رطوبت، حرارت و سایش بسیار مقاوم هستند، اما قیمت آن ها کمی زیاد است. نوع دیگری از روکش های لمینت با نام فشرده وجود دارد که مشابه نوع قبلی است؛ با این تفاوت که لایه های بیش تری دارد و تحت فشار بالاتری تولید می شود و مقاومت بیش تری نیز در برابر رطوبت و حرارت نشان داده و دوام زیادی نیز دارد. سری دیگر این روکش ها لمینت های فشرده پیوست با نام CPL هستند که مشابه انواع فشرده می باشند، ولی با پرس های غلطکی پیوسته و به شکل رول تولید می شوند و انعطاف پذیری بیش تری دارند.

روکش ملامینه

روکش های ملامینه یکی از پرکاربردترین انواع روکش MDF هستند. این روکش ها از کاغذهای تزیینی یا دکوری در ترکیب با چسب ملامین تولید می شوند و برای چسبیدن روی سطح تخته به چسب زنی مجدد نیازی ندارند. برای این که بتوان این روکش ها را روی سطح تخته چسباند، باید ابتدا سطح مورد نظر سنباده زنی و صاف شود. این روکش ها عملکرد مناسبی دارند و دوام سطح و مقاومت آن را به ارمغان می آورند.

روکش های ملامینه هم از نظر تزیینی و هم از نظر مقاومت در برابر رطوبت، حرارت، سایش و سایر عوامل مکانیکی بسیار مناسب بوده و در نتیجه، کاربردهای گسترده ای دارند و از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه می باشند. روکش های ملامینه شامل نوار لبه چسبانی هم می شوند که برای چسباندن در لبه ها کاربرد دارد. این روکش ها در صنعت MDF کاربرد وسیع و ویژه ای دارند و کار با آن ها نیز بسیار ساده است.

 

 

 

 

 

انواع روکش MDF

تحریریه پویانو