انواع رنگ‌های آبی معمول و نحوه استفاده از آنها در طراحی داخلی

رنگ‌های آبی

انواع رنگ‌های آبی معمول و نحوه استفاده از آنها در طراحی داخلی

آبی تنها رنگ پایه‌ای از رنگ‌های چهارگانه است که دارای طیف وسیع و خنکی است. تمامی رنگ‌های دیگر باید با رنگ آبی مخلوط شوند تا بتوان از درجه گرمی و انرژی آنها کاست و میزان آرامش بخشی‌شان را بیشتر کرد. در نتیجه آبی یک رنگ آرامش‌بخش است که رنج وسیعی از اثربخشی، از خلاقیت گرفته تا آزادی و امنیت و اعتماد به همراه دارد. رنگ آبی زمانی که با دکور خانه تلفیق می‌شود اثر بخشاینده ای به طراحی داخلی فضا می دهد اما با این حال طیف‌های بسیار متنوعی دارد که باید بدانید هر کدام را در کجا استفاده کنید.

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

 

آبی قطبی

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

آبی الکتریکی این چراغ‌ها در تصویر، نمایشگر آبی قطبی است، رنگی که نام خود را احتمالا از ترکیبش با نور خورشید و آب و یخ گرفته است. این یک مفهوم بسیار جالب است، ترکیب آبی آرامش بخش با یخ به مفهوم سردی. گرچه هر دو مفهوم فضایی از شفافیت و مدیتیشن را خلق می کنند. در برخی موارد حتی مشخص شده که رنگ آبی می‌تواند فشار خون و سرعت ضربان قلب را نیز کاهش دهد.

آبی نیلگون

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

همانند رنگ آب بر روی زمین، رنگ آبی به راحتی برای خلق اتمسفری خنک، آرامش‌بخش، شفاف و تازه سازگار است. با توجه به این حقیقت که آب خودش طیف متنوعی از رنگ‌های آبی را دارد که بسته به فاکتورهای مختلف زیست محیطی متنوعند، تقریبا هر نوع رنگ آبی مثلا همان آبی نیلگون را می‌توان به نوعی از آب مرتبط کرد. در فنگ شویی ، این حقیقت، رنگ آبی را معادل تازگی و شفافیت می‌داند.

آبی اقیانوسی

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

همانطور که قبلا توضیح داده شد، آبی رابطه تنگاتنگی با دنیای طبیعی از جمله آسمان و آب دارد. به همین خاطر، الحاق رنگ آبی که در طبیعت دیده می‌شود مثل آبی اقیانوسی حس تازگی و طراوت را القا می‌کند. مهم این است که به خاطر بسپارید که آبی به عنوان تنها نماینده طیف رنگ‌های خنک برای خلق سایر رنگ‌های آرامش بخش ضروری است.

آبی اژه ای

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

این عکس روش دیگری از استفاده از رنگ آبی الهام گرفته از آب را نشان می‌دهد. رنگ آبی اژه ای به عنوان چارچوب تخت و بالش های روی آن به کار برده شده. ست کردن آن با الگوهای ساده اما غنی و دیوارهای تیره فضایی صمیمی و گرم را ایجاد کرده است. آبی روشن و ملایم در این اتاق سایر الگوها و رنگ های خنثی را از بی حالی و کسالت در آورده است.

آبی یاقوتی

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

طیفی از رنگ‌های آبی در این عکس نشان داده شده است که از میان آنها بخصوص آبی یاقوتی ترکیب بسیار زیبا و هوشمندانه‌ای است. رنگ‌های آبی رنگ‌های آرامش و امنیت هستند. زمانی که طیفی از رنگ‌های آبی استفاده می‌شود یک فضای کلی هنری تازه و انرژی بخش به وجود می‌آید. وقتی که گستره‌ی رنگ‌های خنک استفاده شوند تاثیر آن یک فضای رام و مطیع خواهد بود.

آبی ارتشی

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

یکی از موارد نادری که آبی در نقش غذا ظاهر می‌شود انواع فرمهای تمشک آبی است که البته بیشتر به بنفش شبیه است تا آبی . بالش‌های این تصویر به رنگ آبی تمشکی هستند و به جای ایجاد فضایی گرم و خنثی یک اثر خنک و ملایم را به اتاق خواب داده‌اند. در اینجا انتخاب رنگ آبی تمشکی بسیار هوشمندانه بوده است چرا که بی ریا و مستقل است. چه فضایی بهتر از اتاق خواب را می‌توان پیدا کرد تا با رنگ آبی حس اعتماد و پذیرش به فضا اضافه کند.

آبی یخی

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

تنوع بالایی از رنگ‌های ترد و کم رنگ آبی این چیدمان را تکمیل کرده است و تاثیر معنوی به فضا داده است. آبی روشن نماد صلح، ایمان و سلامتی است و به همین دلیل است که رنگ آبی یخی این کاناپه تاثیر عمیق و شگرفی به فضا داده است.

فیروزه ای

رنگ‌های آبی
رنگ‌های آبی

فیروزه‌ای یکی از رنگ‌های به یاد ماندنی و خاطره انگیز است که حالتی ما بین آبی و سبز دارد و تم بسیار دوستانه و جذابی دارد. رنگ‌های ملایم تر و روشن تر فیروزه‌ای بیشتر آزادی بخش و آرامش دهنده‌اند.

منبع: homedit

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو| نزاکتی