انتخاب چراغ و روشنایی مناسب برای اتاق نشیمن

انتخاب چراغ و لوستر مناسب برای اتاق نشیمن

انتخاب چراغ و روشنایی مناسب برای اتاق نشیمن

زمانی که خانه را دکوراسیون می کنیم یک عنصری وجود دارد که معمولا آن را در الویت های آخر قرار می دهیم، اما در واقع بر روی فضای محیط زندگی ما تاثیر به سزایی دارد و این عنصر سیستم روشنایی است. زمانی که صحبت از دکوراسیون می شود لوازم بسیاری مانند مبلمان، میز ها، فرش ها، پرده و لوازم دکوری ای که کارآمدی خاصی ندارند به ذهن خطور می کنند، اما هیچ گاه انتخاب چراغ و روشنایی را به عنوان یک الویت در میان این لوازم قرار نمی دهیم.

اما اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که خانه هایی که توسط افراد حرفه ای و متخصص طراحی و دکوراسیون می شوند دارای یک تفاوت چشمگیر هستند و آن تفاوت سیستم روشنایی آن ها است.

البته ما هم اتاق ها، به ویژه پذیرایی و نشیمن را با لامپ های خالی روشن نمی کنیم، حتی در خانه های بسیاری از افراد لوستر های بسیار شیک و با ارزشی وجود دارد… اما آیا این لوستری که از آن استفاده می کنیم نور مورد نیاز را در اختیار ما قرار می دهد؟ آیا برای فعالیت های متفاوتی مانند تماشای تلویزیون و یا کتاب خواندن مناسب است؟ آیا انتخاب چراغ و روشنایی با کلیت دکوراسیون خانه هماهنگ است؟ و آیا نور آن مستقیم با چشم برخورد نکرده و باعث آزار چشم ها نمی شود؟ برای پاسخ به این پرسش ها با پویانو همراه باشید:

انتخاب چراغ و لوستر مناسب برای اتاق نشیمن

انتخاب چراغ و روشنایی

وسایل روشنایی نیز مانند مبلمان و اکسسوار ها دارای سبک های مختلف دکوراتیو بوده، برای هر سلیقه ای و از همه مهم تر برای پاسخگویی به هر نیازی تولید می شوند. همان قدر که نوری که برای کتاب خواندن با نور مورد نیاز برای تماشای تلویزیون متفاوت است، کار کردن بر سر میز کار و تماشای فیلم نیز به میزان متفاوتی از نور نیاز دارند. هنگام تماشای برنامه های متفاوت تلویزیون نیاز به احساس تمرکز نمی کنیم، اما هنگام تماشای فیلم سینمایی برای تمرکز بیشتر نیاز داریم تا از فضای اطراف خود جدا شویم.

در این شرایط نیز به محیطی با نور کم و ملایم نیاز پیدا می کنیم. هنگام خواندن کتاب برای این که چشم هایمان دچار مشکل نشوند نیاز به نوری قوی داریم که کتاب را روشن کند، اما همین نور هنگام کار کردن با کامپیوتر بر روی صفحه مانیتور بازتاب پیدا کرده و باعث اذیت شدن چشم ها می شود. به همین دلیل در شرایط مختلف به میزان متفاوتی از نور و روشنایی نیاز پیدا می کنیم.

یک موضوعی که وجود دارد این است که همیشه در خانه هایی که در آن زندگی می کنیم، دقیقا در قسمت میانی خانه، یک سیستم برق کشی بی منطق برای نصب لوستر وجود دارد! این سیستم همیشه از طرف شرکت های ساختمان سازی فقط برای این که کار را به اتمام برسانند انجام می شود، اما این موضوع برای افرادی که به روشنایی مکان اهمیت ویژه ای می دهند یک سیستم محدود کننده و آزار دهنده است.

بسیاری از این افراد زمانی که به خانه ای جدید نقل مکان می کنند، در اولین اقدام سیستم برق کشی خانه را تغییر داده و در قسمت های مناسب سیم کشی لازم انجام داده و این مشکل را حل می کنند. اما انسان هایی که متوجه این موضوع نیستند بعد از نصب لوستر خود در مکان مشخص شده، مدام احساس ناراحتی می کنند، اما بسیاری از آن ها تا مدت ها متوجه مشکل اصلی نمی شوند.

وسایل روشنایی نیز مانند مبلمان و اکسسوار ها دارای سبک های مختلف دکوراتیو بوده

لوستر های سقفی، کلاسیک ترین مدل برای سیستم روشنایی یک مکان به شمار می روند. روشنایی و لوستر سقفی که به عنوان عنصری کامل کننده در دکوراسیون اتاق های نشیمن به کار برده می شوند، از آن دسته عناصری هستند که شخصیت اتاق را مشخص می کنند. استفاده از لوستر های سقفی یکی بهترین روش ها برای روشنایی کلی اتاق به شمار می روند، اما همان طور که گفته شد معمولا سیم کشی ساختمان ها بدون برنامه ریزی خاصی انجام می شود.

گاهی نقطه ای که سیم کشی ها از سقف خارج شده اند با مکانی که مبلمان را در آن قرار می دهیم ناهماهنگ بوده و لوستر از نقطه ای کاملا نامناسب آویزان می شود. در این شرایط نه وظیفه روشنایی خود را به درستی انجام داده و نه از نظر دکوراتیو ظاهر مناسبی ایجاد می کند.

برای رفع این مشکل 2 راه حل وجود دارد. راه اول این است که قبل از نقل مکان کردن و قبل از رنگ آمیزی سالن، محل قرار گرفتن مبلمان را مشخص کرده و با کمک گرفتن از یک متخصص برقکار، سیم کشی را به نقطه مناسب منتقل کنید و یا لوستر را در مکان درست از سقف آویزان کرده و با استفاده از سیم ها و زنجیر های دکوراتیو فاصله میان سیم کشی تا لوستر را پر کنید.

لوستر ها و چراغ های سقفی

  • چراغ ها و آباژور های رو میزی

چراغ های رومیزی که با نام های آباژور و چراغ مطالعه نیز شناخته می شوند، یکی از راه های روشنایی هستند که می توانند به عنوان جایگزینی برای لوستر های سقفی و یا همراه با آن ها به کار برده شوند. آباژور ها در دکوراسیون اتاق نشیمن نقش مهمی را ایفا می کنند، زیرا نسبت به سایر سیستم های روشنایی بیشتر در داخل طراحی دکوراسیون قرار گرفته و توجه ها را به خود جلب می کنند.

در خانه هایی که توسط افراد حرفه ای طراحی و دکوراسیون می شوند همیشه از آباژور به عنوان عنصری اصلی و دکوراتیو استفاده می شود. این چراغ ها علاوه بر وظیفه دکوراتیو، نور مناسبی را برای مطالعه کتاب و مجله در اتاق ایجاد می کنند. هم چنین با استفاده از نور این چراغ ها به تنهایی می توانید فضایی رمانتیک با نور ملایم به مکان ببخشید.

چراغ ها و آباژور های رو میزی

  • چراغ ها و آباژور های ایستاده

یکی دیگر از راه های دکوراتیو برای استفاده از روشنایی مناسب، به کار بردن آباژور های ایستاده در دکوراسیون اتاق است. این چراغ ها نیز مانند آباژور های رومیزی هم از نظر دکوراتیو ظاهری زیبا و تاثیرگذار به اتاق می بخشند و هم با استفاده از نور آن ها می توان روشنایی اتاق را افزایش داده و فضایی زیبا ایجاد کرد.

چراغ ها و آباژور های ایستاده

  • هالوژن ها و چراغ های دیواری

در خانه ها  و سالن های کوچک برای ایجاد فضایی مدرن می توان به جای یک لوستر سقفی در وسط اتاق، از چند هالوژن شقفی و یا نوار های ال ای دی برای روشن کردن مکان استفاده کرد. هم چنین استفاده از چراغ های دیواری مدرن نیز می تواند به روشن تر شدن اتاق کمک کند.

نوار های ال ای دی برای ایجاد روشنایی یک دست و از بین بردن سایه ها انتخاب مناسبی هستند و با نور ملایمی که ایجاد می کنند از طرف طراحان داخلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که این نوار ها در کنار چراغ های دیواری و هالوژن ها مورد استفاده قرار بگیرند هم روشنایی اتاق را افزایش داده و هم برای مطالعه نور مناسبی در اختیار شما قرار می دهند.

هالوژن ها و چراغ های دیواری

  • روشنایی مستقیم

روشنایی مستقیم به سیستم روشنایی گفته می شود که نور به طور مستقیم یک نقطه مشخص را روشن کند، برای مثال روشن کردن میز با استفاه از آباژور های ایستاده. در روشنایی مستقیم هیچ فضای اضافه ای میان چراغ با سطح مورد نظر باقی نمی ماند. با این روش مرز های مشخص و سایه های شدیدی در اطراف ایجاد می شود.

بهترین مثال برای روشنایی مستقیم لوستر های سقفی در بالای میز غذاخوری و یا چراغ های مطالعه روی میز کار هستند. زمانی که در مکانی مشخص به نور بیشتری نیاز پیدا کردید، می توانید از چراغ ها و آباژور های متنوع برای ایجاد روشنایی مستقیم استفاده کنید.

روشنایی مستقیم

  • به کار بردن نور زرد و یا سفید!

امروزه در میان لامپ ها نور هایی با رنگ های متنوع وجود دارد. از نور فلورسنت سفید گرفته تا نور زرد ملایم، می توانید بر اساس نیاز خود، نوری که به چشم شما مناسب تر بوده و از همه مهم تر باعث اذیت چشم ها نشود را برای روشن کردن اتاق نشیمن و یا هر مکان دیگری انتخاب کنید. برخی از دکوراتور ها در اتاق نشیمن هم از نور سفید و هم از نور زرد استفاده کرده و برای صاحب خانه حق انتخاب فراهم می کنند.

به کار بردن نور زرد و یا سفید!

  • چراغ های متفاوت برای استفاده های متنوع

نیازی نیست که برای اتاق نشیمن تنها یک نوع سیستم روشنایی را انتخاب کنید. هنگام دکوراسیون کردن اتاق، استفاده از سیستم ها و چراغ های روشنایی متنوع بسیار کارآمد تر خواهد بود. بسیار مهم است که هنگام تماشای تلویزیون، مطالعه و یا غذا خوردن از روشنایی های متفاوتی استفاده کنید.

برای مثال می توانید از لوستر سقفی، هالوژن های متعدد در اطراف سقف، آباژور رومیزی، چراغ دیواری و آباژور ایستاده در کنار یکدیگر استفاده کنید. این گونه افراد خانواده می توانند بر اساس نیاز خود و یا برای ایجاد فضای مورد نظر خود از سیستم های روشنایی متفاوتی استفاده کنند.

چراغ های متفاوت برای استفاده های متنوع

 

 

 

انتخاب چراغ و روشنایی

تحریریه پویانو