انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک دکوراسیون داخلی !

رنگ مبلمان بر اساس سبک دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک دکوراسیون داخلی !

قطعا زمانی که به خانه جدیدی نقل مکان می کنید و یا زمانی که از طراحی و لوازم موجود در خانه خود خسته می شوید در پی ایجاد تغییر در لوازم موجود خواهید بود. انتخاب رنگ مبلمان جدید و هماهنگ کردن آن ها با دیوار ها، کفپوش و تمام جزئیات دیگر از آن چه که تصور می کنید دشوار تر است. اما اگر سبک های موجود در دکوراسیون و طراحی داخلی را بررسی کرده و سبک مورد پسند خود را مشخص کنید، کار را برای خود ساده تر کرده و بسیاری از انتخاب های نامناسب را حذف خواهید کرد.

اما چگونه می توان سبک مناسب و اشیاء، مبلمان و رنگ هایی که با این سبک هماهنگ هستند را به درستی انتخاب کرد؟ در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که هر رنگی از مبلمان برای کدام سبک دکوراسیون مناسب تر است. با پویانو همراه باشید:

انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک دکوراسیون داخلی

برای شروع کار ابتدا مجله های طراحی داخلی را بررسی کرده و خانه ها، مبلمان و رنگ هایی که مورد پسند شما هستند را علامت گذاری کنید. حتی می توانید مطالب و مقالاتی که در پویانو برای شما جمع آوری شده اند را نیز مشاهده کنید. بعد از این بررسی ها به راحتی می توانید آن چه را که برای طراحی داخلی منزل خود می پسندید را مشخص کنید و با پاسخ به چند پرسش کار خود را ساده تر کنید: مکانی با ظاهر مدرن، روستیک و یا معاصر را می پسندید؟

می خواهید خانه شما فضایی معمولی، مینیمالیست و یا ترکیبی داشته باشد؟ پاسخ به این پرسش ها وجمع آوری تمام تصاویری که انتخاب کرده اید به تصمیم گیری نهایی شما کمک خواهند کرد.

انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک دکوراسیون داخلی

بعد از این که سبکی را که با سلیقه شخصی شما هماهنگ تر بوده و مورد پسندتان واقع شده است را انتخاب کردید، سپس به انتخاب رنگ ها بپردازید. برای طراحی خانه 3 رنگ انتخاب کنید و فرمول 10-30-60 را به کار ببرید؛ رنگ اول را برای 60 درصد از نقاط خانه مانند دیوار ها انتخاب کنید، 30 درصد از مکان را با رنگ دوم و رنگ سوم را برای 10 درصد باقی مانده انتخاب کنید. این روش برای استفاده متعادل از رنگ ها و ایجاد فضایی دلنشین بسیار مناسب خواهد بود.

ترکیب رنگی ای که انتخاب کرده اید را در نقاط مختلف خانه با در نظر گرفتن درصد های مشخص شده به کار ببرید و دقت کنید تا در هر اتاق مقداری رنگ مشکی نیز وجود داشته باشد. رنگ مشکی با برجسته تر کردن سایر رنگ ها ظاهری مدرن به فضا می بخشد.

اگر تصمیم گیری برای شما دشوار است می توانید از طراحان داخلی برای این منظور کمک بگیرید. یک طراح بر اساس علایق و سبک زندگی شما راهنمایی های لازم را انجام داده و ظاهری استوار و فضایی سیال در محیط زندگی شما ایجاد کرده و خانه را به مکانی کارآمد و تاثیر گذار تبدیل خواهد کرد.

انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک دکوراسیون داخلی

  • چگونه باید رنگ مبلمان را انتخاب کرد؟

در انتخاب مبلمان، رنگ نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. مبل ها و کاناپه ها اشیائی هستند که مدت طولانی تغییر نمی کنند. به همین دلیل برای این که بتوانید مدت طولانی از مبلمان خود استفاده کنید باید پالت رنگی مناسبی را انتخاب کنید. زمانی که می خواهید رنگ مبلمان را انتخاب کنید به دو مورد توجه داشته باشید؛ مورد اول اندازه مبلمان است.

اگر مبلمان انتخابی شما دارای ابعاد و اندازه کوچک هستند می توانید از رنگ های جسورانه و درخشان استفاده کنید و برای مبلمان بزرگ رنگ های آرامی مانند سیاه، طوسی و سفید انتخاب های مناسبی خواهند بود. مورد دوم سبک مبلمان است. برای مثال برای مبلمانی که دارای طراحی صاف و مدرن هستند رنگ های خنثی را انتخاب کنید و برای مبلمان کلاسیک و رمانتیک می توانید رنگ ها و طرح های متنوع تری را به کار ببرید.

چگونه باید رنگ مبلمان را انتخاب کرد؟

به طور کلی رنگ های خنثی انتخاب های قابل اطمینانی هستند. منظور از رنگ های خنثی، رنگ طوسی، بژ، سفید و قهوه ای است. اما اگر به دنبال رنگ های جسورانه هستید می توانید از تنالیته های درخشان رنگ های قرمز، سبز، آبی و زرد استفاده کنید. انتخاب رنگ مبلمان بر اساس رنگ دیوار ها نیز یکی از راه های ساده برای انتخاب رنگ مناسب است. راه های دیگری نیز برای انتخاب رنگ مبلمان وجود دارد؛ به سایر رنگ های موجود در اتاق، از جمله رنگ کفپوش ها، دیوار ها، فرش ها، لوستر ها و سایر جزئیات دقت کنید.

برای این که به خانه رنگ های جدید اضافه کنید می توانید از پارچه ها نیز کمک بگیرید، برای مثال استفاده از یک شال مبل بر روی کاناپه و یا استفاده از کوسن های رنگی بر روی مبل سفید رنگ می توانند به شما کمک کنند. با این روش بدون صرف هزینه های بالا ظاهری جدید به اشیاء و مبلمان خود خواهید بخشید.

انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک های متفاوت

  • انتخاب رنگ مبلمان بر اساس سبک های متفاوت

یکی از مواردی که در انتخاب رنگ مبل ها بسیار تاثیر گذار است، سبک دکوراسیونی است که انتخاب کرده اید. اما تا زمانی که اطلاعات کافی در مورد سبک های مختلف نداشته باشید نمی توانید انتخاب درستی انجام دهید. به همین دلیل ابتدا باید بدانید که هر مبلمان و هر رنگی برای کدام سبک مناسب تر است.

  • سبک مدرن 

سبک مدرن با ظاهر ساده خود شناخته می شود. اما به هیچ عنوان سبکی یکنواخت به شمار نمی رود. همان طور که از نام این سبک مشخص است، در این سبک از لوازمی که با آخرین تکنولوژی ها تولید شده اند و از مبلمانی با طراحی های معاصر استفاده می شود. در سبک مدرن معمولا تعداد کمی اشیاء و لوازم به کار برده می شوند. در مورد طرح ها نیز یا از سطوح بدون طرح و یا از طرح های هندسی استفاده می شود.

مناسب ترین ترکیب رنگی ای که با سبک مدرن هماهنگی ای بسیار زیبا ایجاد می کند، استفاده از رنگ های سفید و سیاه در کنار یکدیگر است. زیرا این رنگ ها در تمام طول تاریخ از محبوبیت بالایی برخوردار بوده اند. اما نیازی نیست که فقط از رنگ های سیاه و سفید برای مبلمان استفاده کنید. رنگ های قرمز و بنفش درخشان نیز در این سبک ظاهری زیبا ایجاد می کنند. اکسسوار های فلزی و نقره ای رنگ نیز برای استفاده در سبک مدرن انتخاب های مناسبی هستند.

سبک مدرن 

  • سبک کانتری در انتخاب رنگ مبلمان

سبک روستایی نام دیگر سبک کانتری بوده و ایجاد فضای گرم و نوستالژيک از ویژگی های این سبک به شمار می رود. مانند سبک روستیک در سبک کانتری نیز از چوب طبیعی بسیار استفاده می شود، اما ظاهر مدرن تری نسبت به سبک روستیک دارد. در مبلمان مناسب برای سبک کانتری معمولا از رنگ های بهاری مانند رنگ های صورتی، سفید و سبز همراه با طرح و پارچه های گلدار استفاده می شود.

سبک کانتری در انتخاب رنگ مبلمان

  • سبک رترو

این سبک نیز مانند سبک کانتری فضایی نوستالژیک دارد، اما با این تفاوت که آن چه را که در زمان های گذشته مد بوده است را به نمایش می گذارد. رنگ ها در این سبک بسیار غالب هستند. تنالیته های مختلف رنگ هایی مانند رنگ سبز، قرمز، آبی و خردلی در سبک رترو بسیار پرکاربرد بوده و پارچه های گلدار و چهارخانه نیز انتخاب مناسبی برای این سبک به شمار می روند.

سبک رترو این سبک نیز مانند سبک کانتری فضایی نوستالژیک دارد

  • سبک کلاسیک

برخلاف سبک مدرن، در سبک کلاسیک خطوط اغراق آمیز و سنتی بسیار جلب توجه می کنند. از آن جایی که سبک کلاسیک ظاهری شیک و مجلل دارد، از رنگ ها و طرح های متنوع و متعددی می توانید در آن استفاده کنید.

در مبلمان کنده کاری ها، تزئینات چوبی و استفاده از رنگ طلایی بسیار پرکاربرد هستند. برای روکش مبلمان نیز پارچه های براق و درخشانی مانند مخمل، ساتن و ابریشم در الویت قرار دارند. از آن جایی که مبلمان سبک کلاسیک دارای ظاهری مجلل هستند، می توانید از رنگ های جسورانه ای مانند رنگ های بفش و قرمز استفاده کنید. البته از آن جایی که اشیاء موجود در سبک کلاسیک دارای ابعاد بزرگی هستند از رنگ سفید نیز می توانید استفاده کنید.

در مبلمان کنده کاری ها، تزئینات چوبی و استفاده از رنگ طلایی بسیار پرکاربرد هستند

  • سبک روستیک 

در سبک روستیک با استفاده از چوب ها و تنه های درختان تلاش می شود تا مکانی طبیعی و در ارتباط با طبیعت ایجاد شود. اگر چه در این سبک معمولا از مبلمانی چوبی استفاده می شود، اما می توان اشیاء متعلق به سبک های دیگر را نیز در سبک روستیک مورد استفاده قرار داد. در این سبک بیشتر از مبلمان سبک کلاسیک استفاده می شود. در مورد رنگ نیز، رنگ های هماهنگ و متناسب با رنگ چوب، از جمله سبز تیره، شرابی و قهوه ای بسیار پرکاربرد هستند.

در سبک روستیک با استفاده از چوب ها و تنه های درختان تلاش می شود

سبک ترکیبی یک سبک در طراحی داخلی است که جریان های متفاوت از دوران های مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و در استفاده از اشیاء و لوازم مختلف انتخاب های وسیعی را پیش روی شما قرار می دهد. در این سبک به راحتی می توانید از مبلمان سبک های مدرن، کلاسیک، رترو و روستیک در کنار یکدیگر استفاده کنید. در حقیقت در سبک ترکیبی رنگ و یا طرح مشخصی الویت ندارد. می توان تنالیته های رنگ های متفاوتی را به شکلی تاثیر گذار با یکدیگر ترکیب کرد.

سبک ترکیبی در انتخاب رنگ مبلمان

درست مانند سبک مدرن، در سبک مینیمال نیز سادگی در الویت قرار داشته و از اشیاء کم و خاص در آن استفاده می شود. در خانه ای که به سبک مینیمال طراحی شده باشد تنها می توان اشیاء و اکسسوار هایی را مشاهده کرد کاربردی بوده و بسیار کم تعداد هستند. به همین دلیل مبلمان باید قبل از هر چیزی بسیار کاربردی باشند. از نظر طراحی می توانید مبلمانی با طراحی های مدرن و معاصر را انتخاب کنید.

محبوب ترین و پرکاربردترین رنگ در سبک مینیمال، رنگ سفید است که نمادی از بزرگی و وسعت به شمار می رود. اما در کنار رنگ سفید می توانید از اشیائی با رنگ های خنثی مانند رنگ طوسی نیز استفاده کنید.

سبک مینیمال در انتخاب رنگ مبلمان

  • سبک صنعتی

در سبک صنعتی از مبلمان و اکسسوار هایی با ظاهر صنعتی برای طراحی داخلی استفاده شده و برای پوشش کف و دیوار ها نیز موادی مانند بتون، آجر، فلز و چوب مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جایی که در این سبک تلاش می شود تا فضایی سرد، اما معاصر ایجاد شود، رنگ هایی مانند رنگ سیاه و طوسی بسیار پرکاربرد هستند.

در سبک صنعتی از مبلمان و اکسسوار هایی با ظاهر صنعتی برای طراحی داخلی استفاده شده

  • سبک گرمسیری

در سبک گرمسیری ارتباط با جنگل در الویت قرار دارد و به همین دلیل سبکی طبیعی، پر انرژی و کمی عجیب به شمار می رود. در این سبک مبلمان و اشیائی که فضای جنگل را بازسازی کرده و طرح ها و نقش های حیوانات گرمسیری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در مورد رنگ نیز، رنگ های قرمز، آبی، زرد و تنالیته های مختلف رنگ سبز بسیار پرکاربرد هستند.

در سبک گرمسیری ارتباط با جنگل در الویت قرار دارد

  • سبک اسکاندیناوی

بر اساس شرایط جفرافیایی مناطق اسکاندیناوی که این سبک نیز نام خود را از این مناطق گرفته است، دکوراسیون داخلی منازل بر پایه سادگی و زندگی مدرن طراحی می شود، اما نمی توان گفت که سبک اسکاندیناوی دارای ظاهری یکنواخت و خسته کننده است. کشور هایی مانند دانمارک و نروژ که در مناطق سردسیر اروپای شمالی قرار دارند، به دلیل شرایط فصل زمستان نیاز به طراحی داخلی روشن و پر نور دارند.

به همین دلیل در سبک اسکاندیناوی از رنگ سفید به میزان بسیار زیادی استفاده می شود. برای ایجاد ظاهری مدرن می توان از مقداری رنگ سیاه نیز استفاده کرد. از آن جایی که تعداد کمی اشیاء و مبلمان در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند، با اکسسوار های متعدد می توانید به مکان تحرک و پویایی ببخشید. از رنگ های آبی آسمانی و فیروزه ای نیز می توان برای اضافه کردن کمی رنگ به این سبک استفاده کرد.

در سبک اسکاندیناوی از رنگ سفید به میزان بسیار زیادی استفاده می شود.

  • سبک مدیترانه ای در انتخاب رنگ مبلمان

این سبک که نام خود را از دریای مدیترانه گرفته است در مناطق ساحلی این دریا بسیار پرکاربرد است. در سبک مدیترانه رنگ های برگرفته از دریا و طبیعت در الویت قرار داشته و رنگ های آبی، سبز، فیروزه ای، نارنجی و زرد در آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در مبلمان این سبک به راحتی می توانید از این رنگ ها و طرح هایی که دارای رنگ های نام برده هستند استفاده کنید.

سبک مدیترانه ای در انتخاب رنگ مبلمان