انتخاب رنگ

انتخاب رنگ برای اتاق کودک

قطعا زمانی که شروع به دکوراسیون کردن تمام منزل خود می کنید، هر کدام از اتاق های خانه را به صورت جداگانه و با توجه به علاقه خود طراحی می کنید. اما زمانی که می خواهید اتاق فرزندان خود را دکوراسیون کنید، باید به اتاق آن ها نسبت به سایر اتاق ها اهمیت بیشتری داده و به تمام نکات و جزئیات موجود در آن توجه داشته باشید. امروزه پدر و مادر ها فقط به نیاز های اولیه اتاق کودک توجه نمی کنند، بلکه می خواهند تا فرزند آن ها مکانی متعلق به خود و جایی برای پرورش استعداد ها، توانایی ها و هوش خود داشته باشد و بتواند در آن احساس آرامش کند. برای این منظور نکات بسیاری در دکوراسیون اتاق کودک وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید. با پویانو همراه باشید تا با نکات انتخاب رنگ برای اتاق کودک بیشتر آشنا شوید:

با پویانو همراه باشید تا با نکات انتخاب رنگ برای اتاق کودک

  • اهمیت انتخاب رنگ برای اتاق کودک

زمانی که می خواهید اتاق فرزند خود را دکوراسیون کنید ابتدا باید سن آن را در نظر داشته باشید. دختر بچه 9 یا 10 ساله ممکن است که اکنون به رنگ صورتی بسیار علاقه مند باشد، اما در چند سال آینده علاقه او تغییر کرده و شما مجبور به تغییر دادن تمام دکوراسیون اتاق او خواهید شد. به همین دلیل توصیه می شود که رنگ لوازم و حتی رنگ دیوار را با در نظر داشتن سن فرزند خود و رشد او انتخاب کنید. اگر از رنگ هایی که برای تمام سنین مناسب هستند استفاده کنید، در چند سال آینده با ایجاد چند تغییر کوچک می توانید اتاق را به مکانی مناسب و مورد علاقه فرزند خود تبدیل کنید.

اهمیت انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودک

بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که رنگ نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز بر روی روحیه و روان آن ها تاثیر مستقیم دارد. از آن جایی که کودکان زمان زیادی از روز را در اتاق خود سپری می کنند، زمانی که می خواهید رنگ اتاق خواب آن ها را انتخاب کنید این موضوع را در نظر داشته باشید که رنگ می تواند چه تاثیری بر روحیه آن ها داشته باشد. ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که انتخاب رنگ هیچ ارتباطی با جنسیت کودک ندارد. این موضوع که رنگ صورتی برای دختر ها و رنگ آبی برای پسر ها مناسب است هیچ پشتوانه علمی ای ندارد. انتخاب رنگ مناسب باید بر اساس علاقه و شخصیت کودک انتخاب شود. هیچ وقت بر اساس نظر شخصی خود رنگ اتاق کودک را تغییر ندهید و برای انجام این کار رنگ انتخابی فرزند خود و یا حداقل نظر و علاقه او را در نظر بگیرید و بعد انتخاب رنگ برای اتاق کودک تان را انجام دهید. اما هر رنگ چه تاثیری بر روی کودک ایجاد می کند؟

  • رنگ آبی به عنوان رنگی آرامش بخش شناخته می شود، به ویژه تنالیته های روشن آن. اگر کودک شما بسیار پر تحرک است، استفاده بیشتر از رنگ آبی در لوازم و دیوار ها می تواند انتخاب مناسبی باشد.

رنگ صورتی، هم آرامش رنگ سفید و هم انرژی رنگ قرمز

  • رنگ های درخشان و انرژی بخشی مانند رنگ قرمز توجه را بسیار به خود جلب می کنند. غالب بودن رنگ قرمز در اتاق ممکن است باعث بروز خشونت در کودک بشود. اما استفاده از رنگ قرمز در لوازم دکوری می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. هم چنین رنگ سفید نماد تمیزی و سادگی است و رنگ های روشن نزدیک به رنگ سفید از پرکاربرد ترین رنگ ها هستند. اما بر اساس تحقیقات انجام شده رنگ سفید باعث بروز حس خلاء در مغز می شود. به همین دلیل رنگ کردن تمام اتاق به رنگ سفید بر روی مغز تاثیرات منفی می گذارد. استفاده از رنگ های سفید و قرمز در کنار یکدیگر و یا ترکیب آن ها با هم، یعنی ایجاد رنگ صورتی، هم آرامش رنگ سفید و هم انرژی رنگ قرمز را در خود داشته و مکانی آرام و متعادل ایجاد می کند.

رنگ های درخشان و انرژی بخشی مانند رنگ قرمز

  • با وجود این که زیاد به استفاده از رنگ های زرد، نارنجی و سبز عادت نداریم، اما از سمت کارشناسان توصیه می شود که از این رنگ ها بیشتر استفاده کنیم. رنگ سبز باعث آرام شدن کودک شده و اگر در کنار آن از رنگ آبی استفاده شود به ایجاد تمرکز در کودک کمک می کند. این رنگ برای کودکانی که به مدرسه می روند بسیار مناسب است. رنگ نارنجی نیز به عنوان رنگی اجتماعی و برون گرا شناخته می شود. رنگ نارنجی به دلیل این که رنگی گرم است باعث بروز شادی شده و بیدار شدن در صبح را برای کودک آسان تر می کند. از رنگ نارنجی می توانید به راحتی در اتاق کودکانی که کمی درون گرا هستند استفاده کنید.

رنگ نارنجی می توانید به راحتی در اتاق کودکانی که کمی درون گرا

  • در انتخاب رنگ برای اتاق کودک باید چه مواردی را در نظر داشته باشید؟

بعد از انتخاب رنگ برای اتاق کودک ، موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید ترکیبات موجود در داخل رنگ است! رنگی که مواد شیمیایی کمتری داشته باشد، بوی کمتری به جا بگذارد، ضد باکتری و قابل شستشو باشد برای اتاق کودک مناسب تر است. هم چنین زمانی که می خواهید اتاق کودک را رنگ کنید به این موضوع توجه داشته باشید که رنگ ها باعث بروز سردرگمی نشوند. بر اساس فلسفه فنگ شویی رنگ در ایجاد آرامش در کودک بسیار تاثیر گذار است و به همین دلیل تمام رنگ ها باید به صورت متعادل به کار برده شوند.

رنگ اتاق کودک باید چگونه باشد؟

  • جزئيات کوچک در دکوراسیون و انتخاب رنگ برای اتاق کودک

در دکوراسیون اتاق کودک می توانید از کاغذ دیواری نیز استفاده کنید، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که کاغذ دیواری های طرح دار به دلیل این که باعث عدم تمرکز شده و انرژي کودک را نیز افزایش می دهند، انتخاب مناسبی نیستند. هم چنین می توانید از استیکر ها و برچسب های طرح دار نیز برای اتاق کودک استفاده کنید. استفاده از این استیکر ها برای پرورش خلاقیت کودک بسیار مفید خواهد بود. اما استفاده از یک تم به تنهایی مانند تم دریا و کشتی و … خلاقیت کودک را محدود می کند. می توانید روی یک دیوار نقشه جهان، درخت، نت های موسیقی و اگر سن کودک شما پایین تر است از اعداد و حروف استفاده کنید. این گونه کودک می تواند به آن چه که بیشتر علاقه دارد توجه کرده و خود را کشف کند. حتی می توانید از رنگ های جادو ای بر روی دیوار ها استفاده کنید و به کودک خود اجازه دهید که هر چه را که دوست دارد بر روی آن نقاشی کند و شما هر زمان خواستید آن ها را پاک کنید. این رنگ ها قابل شستشو بوده و به راحتی پاک می شوند. هم چنین می توانید از تخته سیاه برای این منظور استفاده کنید. دیوار این چنینی هم برای درس خواندن و هم برای پرورش خلاقیت کودک بسیار موثر خواهد بود.

دکوراسیون اتاق کودک می توانید از کاغذ دیواری نیز استفاده کنید

علاوه بر تمام مواردی که مطرح شد، استفاده از فنگ شویی در اتاق کودک نیز می تواند برای درس خواندن و تمرکز بیشتر کودک موثر باشد. برای ایجاد فنگ شویی در اتاق کودک ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که اتاق به اندازه کافی نورگیر و دلباز باشد. اگر اتاق نورگیر نیست و باید با چراغ روشن شود، تنها به یک چراغ سقفی اکتفا نکنید و با استفاده از چراغ های دیواری و چراغ های ایستاده در گوشه های اتاق و یا هالوژن ها اتاق را روشن تر کنید. هم چنین میز تحریر باید در مکانی قرار بگیرد که زمانی که کودک وارد اتاق می شود اولین چیزی باشد که آن را می بیند.

جزئيات کوچک در دکوراسیون

فراموش نکنید که در دکوراسیون اتاق کودک می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید تا خلاقیت کودک را پرورش داده و آرامش او را نیز حفظ کنید. برای این منظور بررسی مدل های متنوع و خلاقانه دکوراسیون اتاق کودک می تواند به شما کمک کند.