ام دی اف MDF چیست و  چرا در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد؟

تفاوت ام دی اف و نئوپان

ام دی اف MDF چیست و  چرا در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد؟

ام دی اف MDF چیست ؟ شاید در نگاه اول ام دی اف بدون روکش با نئوپان اشتباه گرفته شود، اما برای افرادی که تفاوت میان این دو را تشخیص می دهند، ام دی اف با وجود این که گران تر و سنگین تر از نئوپان است، بیشتر مورد انتخاب قرار می گیرد. دلیل سنگینی ام دی اف این است که این محصول هنگام تولید با فشار بسیار بیشتری تولید شده و هیچ فضای خالی میان مواد تشکیل دهنده آن باقی نمی ماند. ام دی اف مقاومت بسیار بالایی داشته و در مکان های مرطوب برای جلوگیری از تاب برداشتن چوب ها، توصیه می شود که از این محصول استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با ام دی اف و استفاده آن در دکوراسیون داخلی با پویانو همراه باشید:

کاربرد ام دی اف MDF در دکوراسیون داخلی

  • ام دی اف MDF چیست ؟

ام دی اف از سال 1965 میلادی برای استفاده بهینه از براده ها و باقی مانده های چوب های کارخانه ها، تولید و وارد بازار شد. کلمه MDF مخفف Medium Density Fiberboard  به معنای تخته فیبر با تراکم متوسط است. این فیبر های متوسط با چسب رزین و یا هر چسب مناسب دیگری ترکیب شده و تحت فشار بسیار زیاد پرس شده و به ام دی اف تبدیل می شوند.

  • ام دی اف چگونه تولید می شود؟

شاید دانستن چگونه تولید ام دی اف که در بیشتر خانه ها مورد استفاده قرار گرفته و مورد انتخاب بسیاری از افراد است،  برای شما نیز جالب باشد. در واقع 90 درصد ام دی اف از چوب تشکیل شده است. این چوب ها از درخت های متنوعی از جمله درخت کاج تهیه شده و فیبر آن ها با استفاده از بخار شدید جدا می شوند. سپس به این فیبر ها چسب ها و مقاوم کننده های متنوعی افزوده می شود. ام دی اف در فرآیند تولید دوبار پرس شده و در پرس دوم به شکل نهایی خود تبدیل می شود. پرس دوم در واقع پرس فشار داغ است، در این مرحله با گرم شدن صفحات، فیبر ها کاملا به هم چسبیده و به ضخامت دلخواه تبدیل می شوند. بعد از خنک شدن، روی صفحات با استفاده از سمباده صیقل داده می شود تا ظاهری صاف و یک دست پیدا کرده و برای استفاده آماده شوند.

ام دی اف MDF چیست ؟

  • ام دی اف برای چه مکان هایی مناسب است؟

در بسیاری از زمینه های که از چوب استفاده می شود می توان از ام دی اف نیز استفاده کرد. صفحات ام دی اف با استفاده از چسب و رزین با روکش های بسیار متنوع و دکوراتیوی پوشانده می شوند و این ام دی اف روکشدار در برابر آب و آتش بسیار مقاوم هستند. این صفحات در کابینت آشپزخانه ، لوازم و مبلمان چند تکه و اجرای دکوراسیون داخلی بسیار کاربرد دارد. در تولید مبلمان لاکی، ام دی اف خام به عنوان لایه زیرین به کار برده شده و روی آن با لاک رنگ آمیزی می شود، با این روش می توانید به مبلمانی بسیار مقاوم و با کیفیت دست پیدا کنید.

ام دی اف چگونه تولید می شود؟

  • تفاوت ام دی اف و نئوپان
  1. نئوپان زمانی که تحت فشار قرار بگیرد راحت تر تغییر شکل می دهد، اما ام دی اف به دلیل این که تحت فشار بیشتری تولید می شود نسبت به نئوپان مقاومت بیشتری دارد.
  2. زمانی که نئوپان در مکان های مرطوب قرار داشته باشد تاب برداشته و باد می کند، اما ام دی اف به دلیل روش تولیدی که دارد به هیچ عنوان دچار این مشکل نمی شود.
  3. نئوپان از ام دی اف وزن کمتری دارد.
  4. ممکن است که نئوپان در زمان منتاژ تغییر دهد، اما ام دی اف به دلیل مقاومت بالایی که دارد چنین مشکلی را ایجاد نمی کند.

تفاوت ام دی اف و نئوپان

صفحات ام دی اف با استفاده از چسب و رزین با روکش های بسیار متنوع و دکوراتیوی

MDF مخفف Medium Density Fiberboard  به معنای تخته فیبر با تراکم متوسط

آشنایی بیشتر با ام دی اف و استفاده آن در دکوراسیون داخلی با پویانو

 

 

ام دی اف MDF چیست

تحریریه پویانو