اشتباهات در طراحی آشپزخانه که نباید انجام دهید

اشتباهاتی در طراحی آشپزخانه

اشتباهات در طراحی آشپزخانه که نباید انجام دهید

قلب بسیاری از خانه های ما در آشپزخانه می تپد و دقیقا به همین دلیل است که هنگام طراحی آشپزخانه باید موارد و نکات بسیاری را مورد توجه قرار داد تا به فضایی مناسب با ارزش و اهمیت آن دست پیدا کرد. شاید بیشتر شما بدانید که چه کار هایی را باید در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه انجام دهید و ما هم بار ها در مورد آن ها صحبت کرده ایم، ولی آیا می دانید چه اشتباهاتی را نباید در آشپزخانه انجام دهید؟ با پویانو همراه باشید تا با اشتباهات در طراحی آشپزخانه آشنا شوید:

اشتباهات در طراحی آشپزخانه

آشپزخانه از جمله نقاط مهم در خانه است که نسبت به سایر اتاق های موجود در محیط زندگی ما، فعالیت های بیشتری در آن صورت گرفته و در واقع بیشترین میزبانی را از اعضای خانواده انجام می دهد؛ آشپزی، شست و شو، غذا خوردن، ذخیره سازی اشیاء و مواد خوراکی، نشستن و حتی گاهی تماشای تلویزیون از جمله فعالیت هایی هستند که در این مکان صورت می گیرند. به همین دلیل است که در این مکان باید دسترسی به همه چیز ساده بوده و آشپزخانه به شکلی طراحی شود که کار کردن در آن راحت باشد.

علاوه بر این، بسیار مهم است که آشپزخانه از نظر ظاهری نیز فضایی زیبا و جذاب داشته باشد تا هنگام حضور در آن از زمان خود لذت بیشتری ببریم. اما در بسیاری موارد مکانی که بیشترین اشتباهات طراحی داخلی در آن صورت می گیرد نیز همین آشپزخانه است. ولی راه ها و نکات بسیاری وجود دارد که با توجه به آن ها می توان آشپزخانه را به شکلی درست و بر اساس نیاز های خود طراحی کرد. در ادامه به برخی اشتباهات معمول در طراحی آشپزخانه خواهیم پرداخت:

اشتباهات در طراحی آشپزخانه

  1. از بین بردن مثلث سه گانه آشپزخانه

اولین نکته ای که در طراحی یک آشپزخانه باید در نظر داشته باشید این است که گاز، یخچال و سینک ظرفشویی باید با یکدیگر یه مثلث را تشکیل داده و هر چه را که در این مثلث مانع از حرکت راحت شما می شود را از میان بردارید. از آن جایی که از بین این 3 مورد، سینک ظرفشویی بیشترین استفاده را در آشپزخانه دارد باید به شکلی مناسب و به تناسب در وسط گاز و یخچال قرار داده شود. هم چنین بر روی صفحه کابینت نیز نباید موانعی وجود داشته باشند که دسترسی به سینک را برای شما دچار مشکل کنند. ارتباط سینک با سیستم لوله کشی نیز نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار داشته باشد. اگر به هر دلیلی می خواهید جای قرار گیری سینک ظرفشویی را تغییر دهید لازم است که سیستم لوله کشی و زانویی لوله ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا بعد ها با مشکل مواجه نشوید. این را نیز در نظر داشته باشید که تفاوتی ندارد آشپزخانه شما به شکل ال باشد، یا یو و یا جزیره ای، در هر صورت باید میان گوشه های این مثلث حداقل 300 سانتی متر فاصله باشد، زیرا در غیر این صورت ممکن است افرادی که در آشپزخانه مشغول به کار هستند با یکدیگر برخورد کنند. اگر این فاصله از 750 سانتی متر افزایش یابد نیز هنگام کار کردن دچار مشکل شده و مسافت زیادی را برای پخت غذا و کار کردن در رفت و آمد خواهید بود.

از بین بردن مثلث سه گانه آشپزخانه

  1. عدم استفاده کارآمد از فضای ذخیره سازی کابینت های آشپزخانه

آشپزخانه ها به طور کلی فضایی برای نگه داری از مواد خوراکی و خرده ریز های متعدد به شمار می روند. البته لوازم موجود در آشپزخانه تنها به این موارد محدود نمی شوند؛ بسیاری از ظرف و ظروف و لوازم کوچک برقی آشپزخانه نیز از جمله مواردی هستند که باید پشت درب های بسته کابینت ها نگه داری شوند. پیدا کردن فضا کافی برای این لوازم و قرار دادن آن ها در مکانی که دسترسی به آن ها راحت باشد ممکن است آن قدر ها که تصور می شود کار راحتی نباشد.

اگر آشپزخانه شما فضای کوچکی دارد می توانید برای لوازمی که استفاده زیادی ندارند از کابینت های بزرگ و سراسری ای استفاده کنید که تا سقف ادامه پیدا می کنند. می توانید یخچال را نیز داخل یک چهارچوب قرار داده و فضای خالی بالای آن را به عنوان کابینت مورد استفاده قرار دهید. هم چنین از قسمت پایین و فضای خالی زیر کابینت های آشپزخانه نیز می توانید به عنوان قفسه های باریک استفاده کنید.

عدم استفاده کارآمد از فضای ذخیره سازی کابینت های آشپزخانه

  1. قفسه های باز و شلف ها

استفاده از شلف ها و قفسه های باز روشی بسیار کارآمد در طراحی آشپزخانه به شمار می رود که امروزه طرفداران بسیاری داشته و در طراحی های مدرن بسیار از آن ها استفاده می شود. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که به کار بردن این قفسه های باز در آشپزخانه های کوچک باعث می شود تا فضا بسیار شلوغ و نامرتب به نظر برسد که این خود از اشتباهات در طراحی آشپزخانه است.

به همین دلیل اگر می خواهید از این روش در آشپزخانه کوچک خود استفاده کنید باید همیشه آن ها را مرتب نگه داشته، اشیاء مشابه را در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته و یا سبد ها و جعبه های متنوع را به کار ببرید تا به ظاهری منظم و دور از هرج و مرج دست پیدا کنید. لوازم آشپزخانه و ظروفی را که به ندرت از آن ها استفاده می کنید را می توانید در این قفسه ها نگه داری کرده و از بهم ریختن آن ها جلوگیزی کنید.

قفسه های باز و شلف ها

  1. کنترل نکردن کابینت مواد خوراکی

ادویه جات و مواد خوراکی ای که تاریخ مصرف آن ها به پایان رسیده و قوطی های خالی از جمله مواردی هستند که فضای کابینت ها را بیهوده اشغال می کنند. به همین دلیل به طور مرتب کابینت هایی که مواد خوراکی را در آن ها نگه داری می کنید کنترل کرده و مواد اضافه را دور بریزید. هم چنین چیدمان کابینت مواد خوراکی به شکلی که اتیکت آن ها به راحتی دیده شده و مواد مشابه در کنار یکدیگر قرار داشته باشند، کار شما را به شکل قابل توجهی ساده تر خواهد کرد.

کنترل نکردن کابینت مواد خوراکی

  1. روشنایی نامناسب آشپزخانه

روشنایی آشپزخانه از جمله نکات بسیار مهم در طراحی این مکان است که باید در راس موارد دیگر قرار بگیرد. زیرا در این مکان مسئله روشنایی، تنها با فضا و یا زیبایی مکان مرتبط نیست، بلکه در عین حال با امنیت شما نیز ارتباط مستقیم دارد. در آشپزخانه ای که با لوازم تیز و برنده بسیاری مانند چاقو مشغول به کار می شوید، امنیت حرف اول را می زند. علاوه بر روشنایی سقفی، یعنی روشنایی کلی آشپزخانه، برای این که به شکلی بهینه فضای کار خود را روشن تر کنید، حتما از چراغ های کمکی و سیستم روشنایی اضافه نیز کمک بگیرید.

روشنایی نامناسب آشپزخانه

  1. استفاده از اکسسوار های متعدد بر روی صفحه کابینت آشپزخانه

بسیاری از ما علاقه مند هستیم که آشپزخانه خود را با زیبا تر کنیم و اکسسوار ها از جمله عناصری هستند که می توانند این امکان را در اختیار ما قرار دهند، اما برای این که بر روی صفحه کابینت های موجود  فضای مناسب برای کار کردن وجود داشته باشد، لازم است که لوازم اضافه را بر روی آن ها قرار ندهید تا مانع از کار کردن راحت خود نشوید. قرار دادن یک گلدان و یا شیشه حبوبات و لوازمی که کاربرد فراوانی ندارند بر روی صفحه کابینت ها اقدام منطقی ای نخواهد بود.

پس اگر می خواهید آشپزخانه خود را با استفاده از  اکسسوار ها زیبا تر کنید بهتر است که فضای دیگری مانند میز و یا دیوار ها را برای این منظور انتخاب کنید تا فضای روی کابینت ها بی مورد اشغال نشود.

استفاده از اکسسوار های متعدد بر روی صفحه کابینت آشپزخانه

دوری از این اشتباهات و توجه به موارد مهم در طراحی آشپرخانه می تواند فضایی بسیار کاربردی و مناسب را در اختیار شما قرار دهد که کار کردن در آن بسیار راحت و لذت بخش باشد.

استفاده از اکسسوار های متعدد بر روی صفحه کابینت آشپزخانه

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه

 

 

 

 

اشتباهات در طراحی آشپزخانه

تحریریه پویانو