اجرای آینه کاری در دکوراسیون خانه های شیک و امروزی

آینه کاری

اجرای آینه کاری در دکوراسیون خانه های شیک و امروزی

آینه کاری از گذشته جز هنرهای شاخص معماری ایرانی به شمار می رفته است. به نوعی می توان گفته ایرانی ها در این زمینه در دنیا پیشرو و استاد بوده اند. اجرای آینه کاری نوعی از تزیین ساختمان است که با استفاده از چسباندن قطعات مختلف آینه که می تواند در اشکال مختلف باشد اجرا می گردد. در زمان های گذشته آینه کاری به عنوان یک تزیین سنتی با تزیین کلاسیک در طراحی داخلی یا معماری به حساب می آمد، اما امروزه ابداعات آینه کارها در هنر و خلاقیت باعث شده است که آینه کاری جای خود را در طراحی داخلی سبک مدرن نیز باز کند.

اجرای آینه کاری در دکوراسیون داخلی

چرا آینه کاری محبوب است ؟

آب و آینه در فرهنگ ایرانی نماد پاکی ، راستگویی ، صفا و روشنایی می باشد. بنابراین محبوبیت آینه در معماری و دکوراسیون داخلی نیز بی دلیل نیست. حضور آینه در فضا به دلیل انعکاس نوری که دارد جلوه خاصی به فضا می بخشد و می تواند نور فضا را دوچندان کند. بنابراین یک انتخاب خوب برای فضاهای کوچک و کم نور می تواند باشد. تلالو و درخششی که از بازتاب آینه در داخل فضا ایجاد می شود باعث می شود که فضا را بزرگتر نشان دهد. آینه کاری یک پوشش مناسب برای تزئین داخلی بنا نیز است.

اجرای آینه کاری در اتاق غذاخوری
اجرای آینه کاری در اتاق غذاخوری

آینه کاری یک روش اقتصادی برای تزئین ساختمان نیز بوده است. چرا که قطعات شکسته آینه یک روش خوب و ابتکاری برای باز استفاده در آینه کاری می باشد. آینه کاری ابتدا در دوره ساسانیان آغاز شد و در دوره صفوی در تزئین ستون ها بسیار رایج شد. البته استفاده از آینه صرفا به دیوار ها و سقف ها معطوف نبود و در تزئین آثار هنری و دکوری نیز به کار می رفته است.

آینه دکوراتیو به همراه شلف آینه ای
آینه دکوراتیو به همراه شلف آینه ای

آینه کاری در کجای خانه استفاده می گردد ؟

آینه کاری جز تزئینات ساختمانی است که در اجرای آن خلاقیت بسیاری می تواند به کار برود و محل نصب آینه کاری محدود نمی باشد. اما لازم است که انتخاب محل نصب آینه به نکاتی توجه کرد. چرا که آینه تصاویر مختلفی از خانه را در فضای داخلی از زوایای مختلف به نمایش می گذارد. در انتخاب جای نصب آینه ها باید به مهم ترین نکته که بیشترین جلوه و انعکاس فضای شما را به نمایش بگذارد توجه کنید.

مراحل اجرای آینه کاری
مراحل اجرای آینه کاری

 

اتمام اجرای آینه کاری
اتمام اجرای آینه کاری

دکوراسیون لاکچری و سلطنتی با تزئینات آینه کاری

نمی توان انکار کرد که آینه کاری جلوه ای لوکس و سلطنتی به فضای خانه می بخشد. از گذشته نیز برای جلوه و نمایش خانه های سلطنتی از آینه کاری استفاده می کردند. برای نمونه خانه های تاریخی کاشان جلوه زیبا و فاخر از شکوه آینه کاری را به نمایش می گذارند.

آینه کاری در دکوراسیون کلاسیک
آینه کاری در دکوراسیون کلاسیک

 

نه تنها در طراحی داخلی کلاسیک خانه های بزرگ و لوکس ، بلکه این روزها آینه کاری مدرن یکی از روش های تزئین در طراحی مدرن خانه های آپارتمانی و کوچکتر نیز به شمار می رود. در آینه کاری مدرن معمولا از قطعات بزرگتر و با خطوط صاف و ساده تر استفاده می شود در حالی که در آینه کاری کلاسیک قطعات کوچکتر و خطوط شکسته بیشتری به کار برده می شود.

اجرای آینه کاری در دکوراسیون نشیمن

اجرای آینه کاری در دیوار روبروی آشپزخانه
اجرای آینه کاری در دیوار روبروی آشپزخانه

 

اجرای آینه کاری در دیوار پذیرایی
اجرای آینه کاری در دیوار پذیرایی

 

یکی از فضاهای خوب برای اجرای آینه کاری ، اجرای آن در اتاق نشیمن است. اتاق نشیمن معمولا فضایی کوچکتر نسبت به پذیرایی است که می توان با نصب آینه آن را به فضایی بزرگتر و خاص تر تبدیل نمود. آینه کاری اتاق نشیمن دکوراسیون آن فضا را می تواند بهبود ببخشد.

آینه کاری در دکوراسیون پذیرایی

اجرای آِنه کاری در منزل آقای عزیزی در جنت آباد
اجرای آینه کاری در منزل آقای عزیزی در جنت آباد

 

پذیرایی به عنوان ممتاز ترین فضای داخلی خانه که همواره در معرض نمایش به مهمانان شما است ، طبیعتا نیازمند ویژگی های خاص برای جلوه داشتن می باشد. اجرای آینه کاری در فضای پذیرایی یکی از بهترین روش های طراحی لوکس می باشد. در  طراحی داخلی این پذیرایی که با آینه اجرا شده است همانطور که می بینید سبب شده است که فضای پذیرایی را بزرگتر و بسیار پر جلوه نشان دهد.

 اجرای آینه کاری در فضای پذیرایی

 

 

آینه کاری در اتاق خواب

آینه کاری در اتاق خواب

آینه کاری یک تزیین خوب برای دیوار پشت تخت خواب می باشد. همانطور که در اجرای آینه کاری این اتاق خواب می بینید ، به صورت قرینه در دو طرف مکان تخت خواب اجرا گردیده است. آینه با تراش لوزی یکی از محبوب ترین طرح های آینه کاری می باشد.

آینه کاری در دکوراسیون ورودی و راهرو

اجرای آینه کاری آقای امیریان فرد در برج نگین دریاچه
اجرای آینه کاری آقای امیریان فرد در برج نگین دریاچه

 

اولین فضایی که هنگام ورد به خانه به چشم می آید فضای ورودی و یا راهروی ورودی می باشد. این فضا بسیاری از مواقع بدون توجه و یا بی اهمیت باقی گذاشته می شود. در حالی که می تواند تاثیر بسیاری در زیبایی خانه شما داشته باشد و هر فردی را هنگام ورود به خانه با طرح زیبای خود غافلگیر کند. آینه کاری برای تزئین ورودی خانه می تواند بسیار کاربردی نیز باشد و در ترکیب با دکور جاکفشی و یا جالباسی کنار درب ورودی خانه طراحی شود.

 آینه کاری برای تزئین ورودی خانه

همچنین معمولا راهرو های خانه کوچک باریک می باشند و آینه یک راه حل خوب برای طراحی در این فضاها برای بزرگتر نشان داده آن می باشند.

آینه کاری در فضای تجاری

اجرای آینه کاری در فروشگاه ها مانند بوتیک ها و یا فروشگاه های دکوری و مانند اینها می تواند یک طراحی داخلی خوب در فضای شما برای جلب مشتری باشد. اجرای آینه در این فضاها می تواند فضای فروشگاه شما را به یادماندنی و خاص کند.

اجرای آینه کاری در فروشگاه ها مانند بوتیک ها و یا فروشگاه های دکوری
اجرای آینه کاری در طراحی سالن آرایش

 

اجرای آینه کاری در طراحی سالن آرایش سبب شده است که فضای این آرایشگاه یک فضای لوکس و زیبا را پدید آورد. اگر به دکوراسیون لوکس آرایشگاه ها علاقمند هستید اجرای این سبک از آینه کاری ها بسیار مد شده است.

اجرای آینه کاری در تالار محمد
اجرای آینه کاری در تالار محمد

نکات اجرای آینه کاری

تراش آینه

تراش آینه به شکل و فرمی است که دورتا دور لبه آینه را  فرا می گیرد. لبه های آینه با یک حالت زاویه دار تراش داده می شوند و به آن تراش آینه می گویند.

 نصب و اجرای آینه

برای اجرای آینه کاری چسب ، سریش ، قلم طراحی و گچ نرم به کار برده می شود.

رنگ آینه

آینه ها در انواع مختلف و رنگ های مختلف تولید می شوند. از رنگ های رایج به رنگ آینه طلایی دور سفید ، آینه شامپاینی ، آینه عسلی ، آِینه طلایی ، آینه کروم ، آینه دودی ، آینه سبز ، آینه برنز و آینه آنتیک اشاره نمود.

هزینه آینه کاری

هزینه آینه کاری بستگی به متریال مصرفی و نوع طراحی و اجرای آن بستگی دارد. اما معمولا هزینه اجرای آینه کاری حدود 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان برای متر مربع است. البته در طراحی های خاص ممکن است این مقدار فرق کند.

نحوه محاسبه : طول ضربدر عرض مساحت مورد نظری می شود که بر اساس آن هزینه کل کار محاسبه می شود.

هزینه مشاوره و بازدید آینه کاری

بازدید و مشاوره به طور معمول به عهده مجری آینه کاری می باشد. بنابراین این هزینه برای شما رایگان است. او می تواند با اندازه گیری و بررسی فضای شما طرح پیشنهادی اش را به شما ارائه دهد.

ارائه طرح تری دی آینه کاری

مشاور و مجری شما در زمینه طرح آینه کاری می تواند با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی فضایی که آینه کاری می شود را به نمایش بگذارد.

سطوح قابل نصب آینه کاری

قابلیت نصب بر بسیاری از سطوح را دارد. از سطوح متداول برای آینه کاری می توان به سطح سیمانی ، سطح گچی ، سطح ام دی اف ، سطح سنگی و سرامیکی اشاره کرد.

مدت زمان اجرای آینه کاری

معمولا حدود 3 تا 7 روز برای آماده سازی آینه ها و اجرای آن در محل ممکن است زمان لازم باشد.

مدل آینه کاری

اجرای آینه ها به صورت یکپارچه و یا یه صورت قطعات در اشکال مختلف کنار یکدیگر نصب می شوند.

انواع مدل آینه کاری

آینه کاری جورچین

این نوع از آینه کاری که در آینه کاری به سبک اسپرت بیشتر استفاده می شود از اشکال مربع و مستطیل در کنار هم استفاده می شود.

آینه کاری مدرن

در این نوع آینه کاری از فرم ها با خطوط شکسته متفاوت تراش می خورند و طرح های جدیدی را از کنار هم قرار گرفتند به وجود می آورند.

آینه کاری لوزی

از اشکال لوزی آینه در این مدل از آینه کاری استفاده می شود. یکی از راج ترین اجراهای آینه کاری می باشد در طراحی فضاهای کلاسیک و رسمی تر استفاده می شود .

آینه کاری اسلامی

در این نوع از آینه کاری از قطعات ریز برای به وجود آوردن فرم های معماری اسلامی مانند اسلیمی و گره ها استفاده می شود.

آینه کاری هندسی

در این نوع از اجرای آینه کاری از فرم های هندسی منظم یا نامنظم در کنار هم استفاده می شود.

آینه کاری کلاسیک

آینه کاری که با به کار بردن قطعات ریز و شکسته در اندازه های گوناگون اجرا می شود.

آینه کاری آنتیک

یک نوع از آینه کاری که در اجرای آینه از تکنیکی خاص استفاده می شود. جیوه آینه در قسمت هایی از آینه توسط موادی از بین می رود و به آینه شکل قدیمی می دهد.  این نوع آینه ممکن است در کنار انواع دیگری از آینه ها به کار رود. در آینه کاری کهنه کاری بیشتر از آینه کاری آنتیک از این نوع از آینه ها استفاده می شود.

آینه کاری گل و بوته

طرح هایی با نقوش گیاهی بر روی آینه برش می خورند. ممکن است که قطعات برش خورده آینه برای کنارهم قرارگرفتن بدین شکل نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

آینه کاری حجمی

یک نوع دیگر از اجرای آینه کاری که با در کنار هم قرار گرفتن آینه ها به صورت حجمی استفاده می شود. معمولا در این نوع ، حجم های مخروطی و هرمی روی سطح تشکیل می شوند.

انواع شکل های  آینه کاری که به کار میرود شامل آینه لوزی ، آینه دایره ای ، آینه مربع قطری ، آینه ذوزنقه ای ، آینه آجری و آینه ذوزنقه ای می باشد.

مخلوط آینه کاری

مخلوط آینه کاری از پودر سنگ ، سیمان سفید و سیاه استفاده می شود و برای چسباندن قطعات کنار یکدیگر استفاده می شود. نسبت سیمان و پودر سنگ در مخلوط آینه کاری 1 به 3 واحد می باشد. البته مخلوط آینه کاری به صورت آماده در بیرون فروخته می شود.

  انواع مدل آینه کاری

آینه کاری مدرن

آینه کاری لوزی

آینه کاری اسلامی

آینه کاری کلاسیک

آینه کاری هندسی