9 راهکار برای داشتن فضای مطالعه یا اتاق کار خانگی بدون به هم ریختگی

9 راهکار برای داشتن فضای مطالعه یا اتاق کار خانگی بدون به هم ریختگی

اتاق کار خانگی ؛ با استفاده از این روش‌های متبکرانه فضای مطالعه و کار پر هرج و مرج خود را به مکانی تغییر دهید که انگیزه بیشتری برای کار و فعالیت داشته باشید. هنگامی که زمان و مهلت انجام پروژه ها یا کارهای تان نزدیک می‌شود و به دقیقه های پایانی نزدیک می‌رسید و هزار و یک کار برای انجام دادن دارید معمولا نظم و ترتیب فضای خود را فراموش می‌کنید و همین می‌شود که در پایان با فضای کاری پرهرج و مرج و آشفته روبرو می‌شوید. اما باید بگوییم که اگر فضای کار شما آشفته بازار باشد نمی‌توانید به بهترین شکل ممکن کار کنید.

برای داشتن ذهنی منسجم، با به کار بردن استراتژی‌های زیر دفتر کارتان را سازمان یافته، لذت بخش و انگیزشی تر کنید. از دسته بندی انبوهی از پشته‌های کاغذ گرفته تا روش های هوشمندانه مخفی کردن سیم، همه این ترفندها شما را کمک می‌کنند تا فضای کارتان را در کمترین زمان نظم و ترتیب دهید.

1-فضایی برای برد اعلانات چندوظیفه‌ای در نظر بگیرید

یک برد پیام یا برد اعلانات، بهره وری و ظاهر زیبایی برای هر فضای کارخانگی به ارمغان می‌آورد. این برد نه تنها به عنوان یک راهنمای مرجع فوری برای مشاهده قرار ملاقات ها، لیست‌هایی که باید انجام شوند و نوشته‌هایی که باید بازبینی شوند عمل می‌کند بلکه به عنوان یک ویژگی بصری عمل کرده و خلاقیت و بهره وری را هنگام کار کردن بالا می‌برد.

برای عملکرد بیشتر، بردی انتخاب کنید که بتوانید روی آن هم بنویسید و هم کاغذها را بچسبانید مانند یک وایت برد یا تخته سیاه مغناطیسی مشابه این عکس که فضای این دفتر کار کوچک کنجی را سر و سامان داده است.

2-با تقسیم کننده‌های کشو نظم و ترتیب را فراهم کنید

آیا کشوی میز تحریر شما درهم برهم و بی نظم است؟ با تقسیم بندی فضای کشوها از طریق تقسیم کننده ها به هم ریختگی ها را سامان دهید تا اشیاء کوچکی که بی نظم و قاعده در کنار هم قرار گرفته اند دسته بندی شوند و هر کدام در جای مخصوص به خود قرار بگیرند.

اگر نتوانستید تقسیم کننده ای پیدا کنید که درون کشوی شما به درستی جا بگیرد خودتان آن را درست کنید. بدین صورت که کاسه ها و بشقاب ها را مثل پازل در کنار هم بچینید و برای قرار دادن وسایل استفاده کنید.

3-کابل ها و سیم‌های درهم تنیده

سیم های غیر منظم که از بالا تا پایین میزتان کشیده می‌شوند نه تنها سر راه قرار می‌گیرند بلکه به هم ریختگی بصری نیز ایجاد می‌کنند. اضافه کردن یک سیستم مدیریت کابل به فضای کار خانگی این امکان را فراهم می‌آورد تا روی همه سیم‌ها کنترل داشته باشید. در این عکس یک فضای کار خانگی منظم نشان داده شده است که دارای یک مدیریت کابل و سیستم پاور یکپارچه می‌باشد که درون جعبه چوبی و سفید در زیر میز مخفی است. سیم های کامپیوتر از پایین میز به سمت این جعبه هدایت می‌شوند که  دستگاه های جانبی را نیز در خود جای داده و در نتیجه سطح میز منظم و مرتب دیده می‌شود. به علاوه سیم ها نیز گرد و خاک به خود جذب نمی‌کنند.

اگر مستاجر هستید و نیاز به راه حل های موقتی دارید که بدون سر و صدا انجام شوند و هیچ آسیبی نیز به جای نگذارند، از یک سامان دهنده کابل چسبی مانند این یکی استفاده کنید. به عنوان روش دیگر می‌توانید از نوار چسب برای چسباندن سیم ها در قسمت های زیرین و غیرقابل مشاهده میزتان استفاده کنید یا این که از گره زن های کابل(تای کابل) استفاده کنید تا بتوانید طول‌های اضافی سیم را در کنارهم بپیچانید.

به یاد داشته باشید که هر کدام از دوشاخه‌ها را لیبل بزنید تا بدانید کدام سیم متعلق به کدام دستگاه است.

اتاق کار خانگی

4-از سیم ها استفاده نکنید

اگر می‌خواهید کابل های ناخوشایند را به طور کامل از اتاق کار خود حذف کنید، روی لوازم الکترونیکی شبکه وای فای یا بلوتوث قابل شارژ هزینه کنید. کار کردن بدون سیم، فضای کار شما را منظم تر و مرتب تر نشان می‌دهد. به علاوه تمیز کردن آن نیز بسیار راحت می‌شود چرا که مجبور نیستید موقع جارو کردن و گردگیری، سیم های مزاحم را به این طرف و آن طرف هل بدهید.

اتاق کار خانگی

5-استفاده از کدبندی رنگی

سیستم سامان‌دهی کدبندی رنگی، روشی مبتکرانه می‌باشد که با رنگ های شاد و پویا همراه است و جلوه ای هارمونی و هماهنگ برای فضای کار شما فراهم می‌کنند. به علاوه، این نشانه های بصری به سادگی قابل خواندن هستند که این مکان یابی و بازیابی آیتم‌های دسته بندی شده از طریق رنگ را سرعت می‌بخشد.

رویکرد کدبندی رنگی مخصوصا برای سیستم های بایگانی کارآمد است. رنگ های مختلف را برای دسته فایل های مختلف اختصاص دهید. با این روش به سادگی می‌توانید اسناد خاصی را پیدا کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید از پوشه ها یا لیبل های رنگ سبز برای اسناد اداری، رنگ قرمز برای مدارک پزشکی، رنگ آبی برای قبوض خانه و اسناد دارایی و املاک و نیز رنگ زرد برای آیتم های شخصی استفاده کنید.

6-برای حداکثر بهره وری، فضای کاری تان را زون بندی کنید

نگاهی به این فضای تمیز و مرتب بیندازید و دفتر کار خود را به زون های کاری مرتبط با هر وظیفه تقسیم بندی کنید. این رویکرد فعالیت محور، فضای شما را به حداکثر رسانده و آن را برای استفاده راحت تر و کارآمدتر می‌کند.

همانطور که می‌بینید، این فضای مطالعه دارای سه بخش مجزاست؛ منطقه کار(با میز و کامپیوتر)، منطقه مرجع(محل کتابچه های راهنما و مرجع، کلاسورها، قفسه های بایگانی و غیره) و منطقه تدارکات که لوازم و تجهیزات اداری تان نگهداشته می شوند.

اتاق کار خانگی

رویکرد مذکور در این دفتر خانگی به خاطر فضای کوچک موجود نقش موثرتری در نظم و ترتیب دادن به آن داشته است. به این فضای کار بسیار کوچک نگاهی بیندازید. این جا شلف های مربعی بالاسری به عنوان منطقه مرجع و یک گوشه برای به نمایش گذاشتن دکوری های روشن و زیبا عمل می‌کند درحالی که در فضای زیر آن به راحتی منطقه های کار و تدارکات(لوازم و تجهیزات) جاسازی شده اند.

7-تنظیم یک جایگاه پردازش کاغذها

یک پشته کوچک از کاغذ می‌تواند سریعا به طور تصاعدی رشد کرده و از کنترل خارج شود. در این جا ترفند برای مقابله با بی‌نظمی و به هم ریختگی، اتخاذ یک طرح برنامه ریزی سامان دهی برای کاغذهاست تا برای جلوگیری از انباشته شدن نامه ها و اسنادها روی هم از آن طرح پیروی کنید.

سیستم ساده و در عین حال کاربردی اتخاذ شده در این جا ایده مناسبی است و می‌توان آن را در هر خانه ای اجرایی کرد. این شامل سه سبد می‌باشد؛ یک سبد برای کاغذهایی که ممکن است نیاز به بایگانی داشته باشند، دومی برای مکاتبات، صورتحساب ها و فرم هایی که نیاز به اقدام فوری دارند و سومی برای کاغذها و اسنادی که مچاله و پرتاب می‌کنید.

اتاق کار خانگی
اتاق کار خانگی

راه حل دیگر، کاهش دادن مقدار کاغذهایی است که در آینده دریافت خواهید کرد. ثبت نام کردن  برای اعلامیه ها، صورتحساب ها و اخطارهای جدید به صورت آنلاین، هدر رفت کاغذ را کاهش می‌دهد چرا که بسیاری از شرکت ها امروزه برای ارسال صورتحساب های کاغذی هزینه دریافت می‌کنند که راه حل مذکور باعث صرفه جویی در این هزینه‌ها نیز می‌شود.

8-استفاده فضا به طور عمودی

اگر دفترکار خانگی شما در یک کنج خانه واقع شده دیگر به فکر استفاده از قفسه ها، طبقات و شلف های بایگانی بزرگ و حجیم نباشید و فضای دیوار خود را به قطب ذخیره سازی وسایل تان تبدیل کنید.

برای مثال به استفاده از شلف های دیواری، سیستم های بایگانی آویزان یا پانل های نگهداری از وسایل دیواری مانند این سیستم مدولار فکر کنید. علاوه بر کم جا بودن ، سامان دهنده های دیواری بسیار کاربردی و راحت هستند چرا که تمام فایل ها و تدارک شما قابل مشاهده می‌باشند و دسترسی به همگی آن ها به سادگی صورت می‌گیرد.

برای این که فضاهای ذخیره سازی دیواری جذاب و تماشایی داشته باشید، یک سیستم شلف یا تخته اعلانات با ظاهری زیبا انتخاب کنید که هم از نظر بصری و هم از جنبه عملی گزینه ای کارآمد باشد. این برد سنجاقی دارای الگوهای شیک هندسی می باشد و فضای کافی برای چسباندن یادداشت ها، صورت حساب ها و دیگر ورق های مهم فراهم می‌کند. به علاوه به عنوان دیوار تاکیدی این فضا نیز عمل می‌کند.

اتاق کار خانگی
اتاق کار خانگی

9-برنامه برای تمیز و مرتب کردن منظم

در نهایت وقتی دفتر کار خانگی خود را مرتب و تمیز کردید حالا باید مطمئن شوید که همچنان مرتب و تمیز خواهند ماند! ساده ترین راه برای اطمینان از بازگشت هرج و مرج و به هم ریختگی، اندکی کار روزانه یا تمیزکاری هفته ای می باشد. اختصاص دادن چند دقیقه در پایان هر روز(یا چند ساعت در پایان هفته) برای تمیزکاری سریع و حذف کاغذها باعث می‌شود تا نظم دفتر کارتان همچنان حفظ شود.

زمانی که فضای کار خود را در پایان کار تمیز کردید، فراموش نکنید که چند دقیقه را نیز صرف پاک کردن فایل های اضافه از روی کامپیوتر، تبلت و گوشی تان اختصاص دهید. حذف اپلیکیشن‌ها و افزونه های بی استفاده، خالی کردن زباله، حذف کردن فایل های موقتی، اجرا کردن به روزرسانی ها، آنتی ویروس ها و اسکن کردن آن ها روش هایی هستند که می توانید انجام دهید تا فضای دستگاه تان آزادتر باشد. این باعث بهبود عملکرد دستگاه  شده که منجر به افزایش بازدهی کار شما نیز می شود.

اتاق کار خانگی
اتاق کار خانگی

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz

نظرات (3)

shamsatr21

اگه بشه واقعا این هارو به کارب برد خیلی عالیه
ممنون از مطلب مفیدتون

simin

منم همیشه این مشکلو تو دفتر کارم و روی میز کارم دارم

ali

az emruz say kardam otaghe karam moratab tar bashe