قدم به قدم تا یک اتاق نشیمن ایده آل !

قدم به قدم تا یک اتاق نشیمن ایده آل!

قدم به قدم تا یک اتاق نشیمن ایده آل !

اصلی ترین مکان خانه، یعنی اتاق نشیمن ایده آل و یا سالن پذیرایی باید به گونه ای باشند که بتوانند تمام نیاز های ما را بر طرف کنند. اما علاوه بر این موضوع، باید طرح ها و بافت هایی که در این مکان به کار برده می شوند نیز سلیقه و علایق ما را بازتاب کنند. یعنی اتاق نشیمن ایده آل باید مکانی باشد که به غیر از کاربردی بودن، آن را دوست داشته باشیم، در آن احساس راحتی کرده و از حضور در آن جا لذت ببریم.

برای رسیدن به این منظور 4 اقدام اساسی وجود دارد که می توانید با پیروی کردن از آن ها به خواسته خود برسید و ما در این مطلب به این چهار قدم خواهیم پرداخت. پس با پویانو همرا باشید تا قدم به قدم به یک اتاق نشیمن ایده آل دست پیدا کنید:

اتاق نشیمن ایده آل

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که 4 قدم اصلی برای رسیدن به یک اتاق نشیمن ایده آل وجود دارد. این چهار قدم عبارتند از:

  1. برنامه ریزی صحیح
  2. در نظر گرفتن ترند های مطرح
  3. انتخاب مبلمان مناسب
  4. جزئیات دکوراتیو

برای این که یک خانه را طراحی کنید که بدون خسته شدن بتوانید از آن استفاده کرده، در آن احساس راحتی کرده و آرامش کسب کنید و از همه مهم تر برای این که بازتابی از شخصیت و سلیقه شما باشد، باید کار را با مشخص کردن معیار های اصلی خود آغاز کنید.

همان طور که می دانید و ما نیز بار ها به آن اشاره کرده ایم، نکته کلیدی این است که مشخص کنید از مکان مورد نظر به چه منظور و برای چه هدفی استفاده خواهید کرد. با برنامه ریزی و طراحی بر اساس همین موضوع می توانید به مکان هایی بسیار کاربردی تر دست پیدا کنید.

استفاده از مبلمان چرم

لازم است که کار طراحی محیط زندگی خود را از اصلی ترین مکان خانه آغاز کنید؛ یعنی اتاق نشیمن که تمام اعضای خانواده در آن به دور هم جمع شده و هم چنین از مهمان های خود در آن پذیرایی می کنید. اولویت اصلی خود برای استفاده از این مکان را مورد بررسی قرار بدهید.

تمرکز شما در این مکان بر روی تماشای تلویزیون خواهد بود و یا الویت اول شما ایجاد فضایی راحت برای صحبت کردن و یا استراحت کردن است؟ آیا فضای غذاخوری در داخل این اتاق قرار خواهد گرفت؟ و این که آیا در گوشه ای از این مکان به فضایی برای کار کردن نیاز دارید یا خیر؟ پاسخ هایی که به تمام این پرسش ها خواهید داد، اسکلت بندی چیدمان اتاق نشیمن را مشخص خواهد کرد.

 ایجاد فضایی راحت برای صحبت کردن و یا استراحت کردن

  • پیدا کردن نقطه کانونی مناسب

برای این که به یک برنامه ریزی کاربردی و زیبا برای طراحی اتاق نشیمن دست پیدا کنید، قبل از هر چیزی الویت شما باید پیدا کردن یک نقطه کانونی و مرکزی مناسب باشد. یک شومینه و یا یک تلویزیون بزرگ می تواند به نقطه کانونی طراحی تبدیل شود، اما این موضوع به همین موارد محدود نمی شود. اگر اهل صحبت کردن هستید یک کاناپه زیبا و یا اگر به هنر علاقه دارید،

یک تابلوی هنری بزرگ می تواند به یک نقطه کانونی زیبا و متفاوت تبدیل شود. هم چنین اگر خانه شما دارای نقشه باز است، بهتر است که مکان هایی مانند غذا خوری، مکان استراحت کردن و مکانی که برای کتاب خواندن در نظر گرفته اید را از یکدیگر جدا کنید. قفسه های باز دوطرفه می توانند برای این منظور انتخاب مناسبی باشند. البته یک پارتیشن با ظاهری زیبا و هنری و یک کاناپه بزرگ نیز می توانند فضا های متفاوت را از یکدیگر جدا کنند. برای این موضوع باید بر اساس شکل و فرم سالن و اتاق نشیمن تصمیم گیری کنید.

پیدا کردن نقطه کانونی مناسب

  • به فرم اتاق نشیمن توجه کنید

یک سالن و یا نشیمن به شکل مستطیل به طور طبیعی به دو بخش برای نشستن و غذاخوردن تقسیم می شود. قرار دادن یک کنسول باریک در پشت کاناپه و در جایی که دو بخش نشیمن و غذاخوری از یکدیگر جدا می شوند، می تواند به یک نقطه کانونی زیبا تبدیل شود. با این روش به فضایی مناسب برای قرار دادن اکسسوار ها و عکس های مورد علاقه خود نیز دست پیدا خواهید کرد.

سالن های ال نیز به طور ظاهری به دو بخش مجزا تقسیم می شوند. در چنین مکانی می توانید بازوی کوتاه تر را برای غذاخوری و محلی برای کار و مطالعه طراحی کرد و بازوی بلند تر مکان را برای نشیمن در نظر بگیرید. اما در سالن مربعی ایجاد نقطه کانونی بسیار  اهمیت دارد و البته دشوار تر است. برای این منظور از پرده های رنگی و طرح دار استفاده کرده و کاناپه را در مقابل پنجره قرار بدهید. در چنین طراحی ای انتخاب مبل های تک نفره در فرم و رنگی متفاوت از کاناپه می تواند جلوه ای خاص به اتاق نشیمن ایده آل ببخشد.

به فرم اتاق نشیمن توجه کنید

  • برنامه ریزی کنید

طرح سالن را در مقیاسی کوچک بر روی کاغذ طراحی کنید. مبلمان را در همان مقیاس بر روی مقوا کشیده، برش داده و بر روی طراحی ای که از سالن انجام داده اید بچینید. این اقدام به شما این امکان را می دهد تا چندین چیدمان متفاوت را انجام دهید و به بهترین چیدمان دست پیدا کنید. این گونه می توانید یک برنامه ریزی دقیق برای طراحی اتاق نشیمن انجام دهید.

در این نوع برنامه ریزی به چند نکته مهم باید توجه داشته باشید:

  1. باید میان مبلمان 60 سانتی متر فضای خالی قرار دهید.
  2. فضای اطراف میز غذاخوری برای رفت و آمد باید بین 70 تا 90 سانتی متر در نظر گرفته شود.
  3. یک موضوع کلیدی دیگر، درازای میز جلو مبلی است. بهتر است که طول میز نصف طول کاناپه در نظر گرفته شود.
  4. فرش ها، به خصوص در زیر میز غذاخوری باید 30 تا 50 سانتی متر از آن بزرگ تر باشند.
  5. اگر ترجیح می دهید که از مبل ال استفاده کنید، بهتر است که ابعاد واقعی مبل را، با کارتن و یا کاغذ های متعدد بر روی زمین بچینید تا متوجه شوید که مبل چه میزان از فضای اتاق را اشغال خواهد کرد. برای این که بروز اشتباهات ممکن را کاهش دهید، می توانید این روش را برای سایر مبلمان بزرگ نیز انجام دهید.

رنامه ریزی دقیق برای طراحی اتاق نشیمن انجام دهید.

  • فضایی راحت برای نشستن ایجاد کنید

صندلی ها و مبل هایی که می خواهید انتخاب کنید را تنها بر اساس این که مورد پسند شما هستند خریداری نکنید. یک ست مبلمان که در ویترین فروشگاه ها بی نظیر و زیبا به نظر می رسد، ممکن است در خانه شما همین تاثیر را ایجاد نکند. زیرا معمولا فروشگاه های مبلمان دارای فضایی باز و وسیع هستند، اما همه خانه ها چنین فضایی را در اختیار شما قرار نمی دهند. اگر به یک مبل ال نیاز دارید، که برای خانواده های پر جمعیت نیز بهترین انتخاب به شمار می رود، حتما آن را اندازه گیری کنید.

برای ایجاد فضای جاسازی بیشتر و برای راحتی مهمان های خود، می توانید مدل های صندوق دار و یا تخت خواب شو را برای مبل ها انتخاب کنید. البته اگر از سالن پذیرایی تنها زمانی که مهمان دارید استفاده می کنید، ست مبلمان کوچک تر و مدولار انتخاب ایده آلی خواهد بود. هم چنین این را نیز در نظر داشته باشید که نیازی نیست حتما یک ست کامل خریداری کنید. می توانید با صندلی ها، کاناپه و پاف های متفاوت، سبکی ترکیبی را به نمایش بگذارید.

فضایی راحت برای نشستن ایجاد کنید

هم چنین نکات دیگری نیز وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  1. زمانی که می خواهید سالن را اندازه گیری کنید، فاصله میان مبلمان با درب و پنجره ها را نیز فراموش نکنید. مبلمان باید نه خیلی نزدیک و نه خیلی دور از این مکان ها قرار داده شوند، به شکلی که باز و بسته شدن درب و پنجره ها با مشکل مواجه نشده و فضای خالی اضافه نیز باقی نماند.
  2. مبل های یک و نیم نفره نیز در سال های اخیر بسیار ترند شده اند و دو نفر به راحتی می توانند از این مبل ها استفاده کنند.
  3. دسته های بزرگ و وسیع کاناپه ها از آن چه که تصور می کنید فضای بیشتری را اشغال می کنند. اگر سالنی باریک و کوچک دارید مبل هایی با دسته های باریک تر را انتخاب کنید.
  4. مبل های مدولار برای مکان هایی با نقشه باز انتخابی ایده آل به شمار می روند.
  5. برای خانواده هایی که دارای فرزند و یا حیوان خانگی هستند، بهترین انتخاب برای مبل ها روکش های مجزایی است که خارج شده و قابل شست و شو هستند.

اتاق نشیمن رنگ تیره

  • چیدمان ایده آل

شلف ها و قفسه های باز به عنوان شعبده باز های چیدمان یک مکان شناخته می شوند:

  1. به جای استفاده از قفسه های باز و یا کمد های بسته به تنهایی، از مدل هایی استفاده کنید که هر دوی این موارد را در خود جای می دهند. این محصولات هم برای ذخیره سازی اشیاء و هم برای به نمایش گذاشتن اکسسوار ها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به خصوص اگر اتاق کوچک باشد این مدل بهترین انتخاب خواهد بود.
  2. قفسه های باز می توانند در عین به نمایش گذاشتن اکسسوار ها، به عنوان جدا کننده فضا ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند. اما برای امنیت بیشتر باید حتما به زمین و یا سقف متصل شوند.
  3. می توانید از قفسه ها و شلف های دیواری نزدیک مبل ها استفاده کرده و دیوار ها را به شکلی کاربردی تزئین کنید.

شلف ها و قفسه های باز

  • به نور پردازی اتاق توجه داشته باشید

بعد از منسوجات، مهم ترین عنصری که پوشش اتاق به شمار می رود، سیستم روشنایی است. با استفاده از آباژور ها، چراغ های دیواری و لوستر های سقفی در کنار یکدیگر می توانید فضایی متفاوت در اتاق نشیمن و سالن پذیرایی ایجاد کنید. اما در این مورد نیز باید جزئیاتی را در نظر داشته باشید:

  1. ابتدا باید مشخص کنید که چه فعالیت هایی را در این مکان انجام خواهید داد. کتاب خواندن، کار کردن، تماشای تلویزیون و هر فعالیت دیگری نیاز به نورپردازی متفاوتی دارد.
  2. اگر خانه شما دارای سقفی کوتاه است، از هالوژن های توکار مانند چراغ های سقفی استفاده کنید.
  3. برای صرفه جویی در مصرف برق از لامپ های ال ای دی و کم مصرف استفاده کنید. هم چنین نور های آفتابی و مهتابی موجود در لامپ ها به شما این امکان را می دهد تا فضای مورد نظر خود را ایجاد کرده و نوری متعادل را مورد استفاده قرار دهید.

به نور پردازی اتاق توجه داشته باشید

  • با منسوجات موجود بازی کنید!

منسوجات و اکسسوار هایی که برای غنی سازی طراحی محیط زندگی خود به کار می برید و مانند لباسی برای اتاق نشیمن ایده آل به شمار می روند، در واقع نیرو های قدرتمند سبکی هستند که می خواهید آن را به نمایش بگذارید. به همین دلیل باید چندین نکته را در نظر داشته باشید:

با منسوجات موجود بازی کنید!

  1. برای ایجاد فضایی مجلل و لوکس، می توانید از پارچه های مخملی و خزدار در رنگ های تیره استفاده کنید که در سال های اخیر به یکی از ترند های طراحی داخلی تبدیل شده اند.
  2. هر طیفی از رنگ سبز، رنگ فصل بهار به شمار می رود. می توانید این رنگ ها را بر روی هر نوع پارچه ای مورد استفاده قرار داده و با رنگ هایی مانند بنفش، لاجوردی و یا سیاه ترکیب کنید.
  3. با تعویض روکش مبل ها و کوسن ها نیز می توانید فضای اتاق را به طور کامل تغییر دهید. برای این منظور می توانید در زمان حراج محصولات، پارچه ها و روکش های متفاوتی را خریداری کرده و به شکلی اقتصادی فضای خانه را تغییر دهید.
  4. اگر از روکش های بسیار رنگی و طرح دار برای مبل ها استفاده می کنید، بهتر است برای کفپوش اتاق و فرش ها طرح های ساده و رنگ های پاستلی تر را انتخاب کنید. یا در صورت ساده بودن مبل ها، فرش های طرح دار به کار ببرید. این موضوع باعث می شود تا مکان بزرگ تر و دلباز تر از آن چه که هست احساس شود.

فرش های طرح دار

با رعایت کردن این مراحل می توانید قدم به قدم به خانه ایده آل خود نزدیک تر شوید. فراموش نکنید که این قوانین و جزئیات نه تنها در اتاق نشیمن و سالن پذیرایی، بلکه در تمام نقاط خانه می توانند به شما کمک کنند