اتاق خواب کوچک : رازهای دکوراسیون را از دیزاینرها بیاموزید!

اتاق خواب کوچک : رازهای دکوراسیون را از دیزاینرها بیاموزید!

زمانی که می خواهید یک اتاق خواب کوچک را دکور کنید، احتمالا با موانع بسیار زیادی مواجه می شوید. شاید تا به حال دقت نکرده باشید، اما بسیاری از این موانع فقط در ذهن شما وجود دارند و به خاطر چیزی که جا افتاده به وجود آمده اند. این موانع ذهنی از آن دسته به شمار می روند که در واقعیت زیاد هم مهم نیستند. اگر مدام به خودتان بگویید که این اتاق کوچک است و پشت سر هم تکرارش کنید، طبیعتا به شما دیکته خواهد شد که نمی توانید دکوراسیون را آن طور که می خواهید انجام دهید. حال این که واقعا این همه سختگیری در نحوه چیدمان اتاق خواب کوچک شما فقط دست تان را می بندد و بسیاری از گزینه های موجود را از چشم تان می پوشاند.

اگر می خواهید با این موانع خداحافظی کنید، چه راهکاری بهتر از این که با طراحان همراه شوید و نحوه کارشان را مد نظر قرار دهید. طراحان داخلی به خوبی می دانند با یک فضا چه باید کرد؛ حتی اگر کوچک باشد. شما هم می توانید با الهام گرفتن از نمونه کارهای طراحان به نتیجه دلخواهی که حتی فکرش را هم نمی کنید، برسید و فضا را به همان شکلی که ترجیح می دهید، درآورید. برای آشنایی با ایده های مختلف دیزاینرها در رابطه با چگونگی دکوراسیون اتاق خواب کوچک با پویانو همراه باشید.

جاستینا بلکنی

به دکوراسیون اتاق این طراح نگاه کنید. شاید در نگاه اول چیز خاصی به نظرتان نرسد، اما اگر کمی بیش تر دقت کنید، خواهید دید که نکات هوشمندانه ای در طراحی به کار گرفته شده است. برای مثال می توان به تاج منحنی شکل تخت خواب اشاره کرد که در اتاق های کوچک و خصوصا با سقف کوتاه یک گزینه مناسب است. بلکنی به غیر از این ترفند جالب برای روشن کردن فضا در حین خواب نیز به جای استفاده از آباژورهای رومیزی که به یک میز پاتختی نیاز دارند و فضای بیش تر اشغال می کنند، از چراغ خواب آویز استفاده کرده است.

مویسز اسکنازی

بر خلاف تصور عموم از عدم تناسب رنگ های تیره جهت دکور کردن اتاق های کوچک، اسکنازی دقیقا از همین رنگ ها در طراحی خود بهره برده است. اعتقاد این طراح بر این است که اگر یک فضا کوچک است، لزومی ندارد حتما خود را در دکوراسیون و نحوه چیدمان آن محدود کنید. او اصول جا افتاده را کنار گذاشته و در طراحی داخلی این اتاق از رنگ آبی تیره در کنار ارغوانی استفاده کرده است. اسکنازی معتقد است فضایی که برای خواب مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند تیره دکور شود؛ حتی در شرایطی که کوچک باشد.

استفن شوبل

طرح دیگری که با ایده و اصول مشابه دکوراسیون قبلی اجرا شده، نمونه ای است متعلق به شوبل که یک کتابخانه مصنوعی اولین نقطه جلب توجه کننده آن می باشد. ایده این طراح برای شکل دادن دکوراسیون این اتاق خواب کوچک این بوده که اگر نمی توانید یک کتابخانه واقعی داشته باشید، آن را بدل سازی کنید. همین که شما با دیدن این دیوار که با تصویر یک کتابخانه پوشانده شده است احساس می کنید واقعا یک کتابخانه آن جا قرار دارد، به اندازه کافی برای ایجاد این حس که اتاق تان بزرگ است، کفایت خواهد کرد.

متیو وایت

اتاقی که وایت طراحی دکوراسیون آن را بر عهده گرفته است، چیزی شبیه به فضای داخل یک قایق است. این طراح هم اصلا از این باب ناراحتی نشان نداده و اتفاقا همین خصوصیت اتاق را به وجه تمایز جالب آن تبدیل کرده است. از آن جا که فضای اتاق به خودی خود دنج به نظر می رسد، وایت سعی کرده این حس را همراه با سادگی تقویت کند. توجه به حفظ سادگی به این خاطر است که نباید فضای چنین اتاق کوچکی را با شلوغی خفه کرد. ترکیب دو رنگ آجری و تکرار آن ها این نتیجه را حاصل کرده است.

ارین مارتین

یکی از ترفندهای معروفی که شاید شما هم با نقش آن در بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک آشنایی داشته باشید، استفاده از آینه است. مارتین به عنوان یک طراح داخلی این ترفند را به خوبی در دکوراسیون اتاق خواب زیر به کار گرفته و همان طور که می بینید، درب کمدهای دو سوی تخت خواب را از جنس آینه منظور کرده است. آینه ها این تصور را به وجود می آورند که شما در فضای بزرگ تری قرار گرفته اید. حال هر چه بتوانید از آینه های بزرگ تر در سطوح بیش تری استفاده کنید، نتیجه این ترفند را به شکل شاخص تری شاهد خواهید بود.

کلی گیزن

گیزن برای اجرای دکوراسیون اتاق خوابی که طراح آن بوده است از رنگ براق کمک گرفته است. کافی است به تاج تخت خواب نگاه کنید تا بفهمید منظور دقیقا چه چیزی است. رنگ نقره ای همان چیزی است که در دکوراسیون این اتاق خواب در راس توجه قرار می گیرد. از تاج تخت خواب گرفته تا طرح کوسن ها، آباژور و حتی کاغذ دیواری، همه و همه با ظرافت خاصی مثل هم و به رنگ نقره ای انتخاب شده اند. لازم به ذکر است که چنین رنگی به این خاطر انتخاب شده که باعث ایجاد روشنایی و دلبازتر شدن فضای اتاق می شود.

دیوید کایهوی

نفر بعدی لیست ما کایهوی است که یک الگوی متفاوت برای دکوراسیون اتاق خواب در نظر گرفته است. چیزی که در طراحی کایهوی بیش از دیگر قسمت ها جلب توجه می کند، استفاده از کاغذ دیواری چینی کلاسیک است. ایده این طراحی به کارگیری یک طرح چشمگیر بوده که حواس را از ابعاد کوچک اتاق پرت کرده و به سمت خود می کشاند. با این حساب می توان این طور نتیجه گرفت که حتی یک طرح نسبتا شلوغ هم می توان در صورتی که درست به کار گرفته شود، دکوراسیون اتاق کوچک شما را فوق العاده کند.

سم آلن

آن چه طراحی آلن برای این اتاق خواب را متمایز و جذاب می کند، استفاده از یک الگوی یکسان برای دکور کردن بخش های مختلف است. شما می توانید طرح راه راه رالف لورن را ببینید که از سطح دیوارها گرفته تا تاج تخت خواب و همچنین لبه پایین آن دیده می شود. این طرح به غیر از این که به واسطه عمودی بودن خطوط می تواند دیوارها را بلندتر جلوه دهد، با توجه به این که پیش تر امتحان خود را پس داده به عنوان یک الگوی یکپارچه برای به هم دوختن و متحد کردن بخش های مختلف اتاق خواب بسیار مناسب است.

کریستا اوارت

در طرح اوارت از ترفند خاصی استفاده نشده است، اما اگر به میزهای کوچک کنار تخت دقت کنید، خواهید فهمید که انتخاب آن ها هوشمندانه بوده است. زمانی که فضای اتاق خواب کوچک است، باید به سراغ مبلمانی رفت که در عین گرفتن فضای کم می توانند برای کارهای مختلفی به کمک تان بیایند. دو میز انتخابی اوارت که یکی از آن ها به راحتی داخل دیگری فرو می رود، نمونه ای از این ادعا هستند. شما می توانید با بیرون کشیدن میز کوچک تر از آن استفاده کرده و جهت آزاد کردن فضا آن را به زیر میز بزرگ تر هل دهید.

کلی دلروز

در تصویر زیر، چیزی که شاید همه شما را متعجب کند، انتخاب جسورانه دلروز جهت مبلمان کردن این اتاق خواب کوچک در اسکیل بزرگ است. تختی که داخل اتاق جای گرفته، مسلما در نظر هیچ کس به قد و قواره این اتاق نمی آید، اما کافی است کمی درنگ کنید تا علت این انتخاب را بفهمید. دلروز می گوید که وقتی شما پای به این اتاق می گذارید، سریعا تخت بزرگ را می بینید که واقعا اسکیل دور از انتظاری دارد و همین باعث می شود با خود فکر کنید که این فضا مسلما بزرگ است؛ در غیر این صورت نمی تواند میزبان حضور چنین تخت بزرگی باشد.

 

 

 

 

 

تحریریه پویانو

عکس ها برگرفته شده از HouseBeautiful