آنچه که در مورد رنگ و ابعاد کابینت آشپزخانه باید بدانید!

اندازه گیری و ابعاد کابینت آشپزخانه

آنچه که در مورد رنگ و ابعاد کابینت آشپزخانه باید بدانید!

اگر آشپزخانه قدیمی شما باعث اذیت شده و تاسیسات و ساختار قدیمی آن مشکلاتی را ایجاد کرده است، زمان تعمیرات آن فرا رسیده است. چه در ساخت آشپزخانه در خانه جدید و چه در بازسازی آشپزخانه کنونی، تقریبا مراحل کاملا مشابهی را طی خواهید کرد و این مراحل از طرفی باعث ایجاد حس هیجان و خوش آیندی خواهند شد و از طرف دیگر تصمیم گیری برای این مراحل بسیار سخت، زمان بر بوده و نیاز به انرژی فراوانی خواهد داشت. در چنین شرایطی در طراحی آشپزخانه مهم ترین عنصر محل قرار گیری و چیدمان و ابعاد کابینت آشپزخانه خواهد بود.

برای ایجاد یک چیدمان مناسب و بدون نقص ابتدا کاری که باید انجام دهید این است که اندازه کابینت ها را بر اساس اندازه و نقشه آشپزخانه مشخص کنید. اما چگونه می توان اندازه مناسب برای کابینت ها را مشخص کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

بازسازی هر مکانی، به خصوص مکانی که در آن زندگی می کنیم همیشه حس خوش آیندی را با خود به همراه خواهد داشت، زیرا بازسازی محیط زندگی احساس باز شدن صفحه جدیدی در زندگی ما را ایجاد می کند. به خصوص اگر مکانی که آن را بازسازی می کنیم، مکان پر کاربرد و پر رفت و آمدی مانند آشپزخانه باشد. مراحل بازسازی چنین مکانی نیاز به توجه و انتخاب های حساس تری دارد.

آن چه که آشپزخانه را از سایر محیط های زندگی جدا می کند، فعالیت هایی مانند آشپزی، تمیز کاری، شستن ظرف ها، جاسازی لوازم و اشیاء آشپزی و ظرف و ظروف هستند و البته فعالیت هایی که برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه در آن انجام می دهیم. به همین دلیل است که کابینت ها مهم ترین عناصر در آشپزخانه به شمار می روند.

ابعاد کابینت آشپزخانه

  • اندازه های مختلف کابینت ها برای فرم های مختلف معماری

برای عناصر مهم آشپزخانه مانند کابینت می توانید از مدل های آماده که هم اقتصادی بوده و هم بسیار کاربردی هستند استفاده کنید. البته استفاده از کابینت های سفارشی نیز یک انتخاب است، اما از آن جایی که هم طول مدت بازسازی را افزایش داده و هم از نظر اقتصادی هزینه بیشتری را با خود به همراه دارد گاهی اوقات ترجیح داده نمی شود.

البته بسیاری از افراد بر این باور هستند که در مورد برخی آشپزخانه های کوچک، تنگ و یا دارای ساختار معماری متفاوت، برای ایجاد فضای مناسب باید از کابینت های سفارشی استفاده شود. اما تفاوتی ندارد که کابینت های آماده به کار ببرید و یا سفارشی، در هر صورت برای آشپزخانه هایی با فرم های خاص باید از کابینت هایی با اندازه های مختلف و متفاوت استفاده کنید.

اندازه های مختلف کابینت ها برای فرم های مختلف معماری

  • فضای قابل حرکت در آشپزخانه

قبل انتخاب اندازه و ابعاد کابینت آشپزخانه و محل قرار گیری آن ها، ابتدا باید آشپزخانه خود را اندازه گیری کرده و با مشخص کردن فضایی برای تحرک و انجام راحت کار ها، طراحی کابینت ها را انجام دهید. یعنی قبل از انتخاب کابینت ها باید اندازه مکان را در نظر بگیرید. بر اساس یک استاندارد مشخص، برای ایجاد فضایی راحت و کاربردی برای کار کردن یک نفر، فضایی که باید میان دو ردیف کابینت و یا یک ردیف کابینت و دیوار باقی بماند حداقل باید 110 سانتی متر باشد.

اگر هم زمان دو نفر در آشپزخانه حضور داشته و فعالیت انجام می دهند این فضا باید حداقل 130-140 سانتی متر باشد. یعنی اگر آشپزخانه باریکی در اختیار دارید قبل از انتخاب اندازه کابینت ها و صفحه کابینت ابتدا باید فضای خالی مورد نیاز را مشخص کرده سایر فضای باقی مانده را به کابینت ها اختصاص دهید.

فضای قابل حرکت در آشپزخانه

  • عمق باز شدن کابینت ها و کشوها

برای رسیدن به فضایی راحت برای کار کردن در آشپزخانه باید عمق باز و بسته شدن کابینت ها و کشوها را نیز به فضای خالی آشپزخانه اضافه کنید، البته این موضوع در آشپزخانه های کوچک به خصوص در خانه های کوچک شهری امکان پذیر نیست. اما اگر آشپزخانه ای با فضای کافی در اختیار دارید باید به اندازه فضای تحرکی که در نظر گرفته اید 40 تا 80 سانتی متر را برای باز شدن کابینت ها و کشوها نیز اضافه کنید.

عمق باز شدن کابینت ها و کشوها

  • بلندی کابینت ها

هرچه قدر هم که برای مشخص کردن ارتفاع و ابعاد کابینت آشپزخانه اندازه های استانداردی وجود داشته باشد، اما در واقع ارتفاع کابینت ها باید بر اساس بلندی قد کاربر آن در نظر گرفته شود. انتخاب ارتفاع کابینت های پایینی و محل قرار گرفتن صفحه کابینت در حالت ارگونومیک، در صورتی که صاف به ایستید باید 10 سانتی متر پایین تر از آرنج های شما قرار داشته باشد. ارتفاع در کابینت های آماده معمولا 85 تا 90 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

بلندی کابینت ها

  • عرض صفحه کابینت

پهنای صفحه کابینت نسبت به ویژگی های معماری آشپزخانه و فضای موجود برای حرکت کردن می تواند تغییر کند، اما عرض استاندارد و ارگونومیک برای صفحه کابینت 60 سانتی متر است و در کابینت های آماده نیز از این اندازه استفاده می شود.

صفحه کابینت هایی با 60 سانتی متر عرض برای کار کردن بسیار مناسب بوده و هر بخش آن به راحتی در دسترس است و کار کردن بر روی آن ساده تر خواهد بود. هم چنین ماشین های ظرفشویی و لباس شویی که در زیر صفحه کابینت ها قرار داده می شوند نیز با این اندازه هماهنگ هستند.

عرض صفحه کابینت

  • کابینت های بالایی آشپزخانه

در ابعاد کابینت آشپزخانه از آن جایی که صفحه کابینت 60 سانتی متر است، کابینت ها و کشوهای زیر آن نیز با این اندازه هماهنگ بوده و عمق آن ها نیز 60 سانتی متر خواهد بود و برای این که کابینت های بالایی باعث بسته شدن فضای آشپزخانه نشوند و خطری برای افراد نداشته باشند معمولا عمق آن ها به اندازه نصف کابینت های پایینی انتخاب می شود.

یعنی عمق کابینت های بالایی در ایده آل ترین حالت باید 30 سانتی متر باشند. هم چنین ارتفاع نصب کابینت های بالایی نیز باید حداقل 55 تا 60 سانتی متر با صفحه کابینت پایینی فاصله داشته باشد.

کابینت های بالایی آشپزخانه

  • ارتفاع کابینت های بالایی

در اجرای ابعاد کابینت آشپزخانه این که ارتفاع کابینت های بالایی به چه اندازه باشد و مرز بالایی آن ها در کجا به اتمام برسد نیز می تواند بر اساس نیاز کاربر ها و ویژگی های فیزیکی آن ها تغییر کند. اگر می خواهید کابینت های بالایی دارای ارتفاعی باشند که دست شما کاملا به آن ها برسد، کارشناسان یک فرمول برای این کار دارند. در این فرمول قد شما با عدد 1.24 ضرب شده و نتیجه آن ارتفاع کابینت ها مشخص می شود.

یعنی اگر قد شما 170 سانتی متر است، بالاترین ارتفاع کابینت ها برای این که دست شما به آن برسد باید 210 سانتی متر باشد. البته در آشپزخانه های کوچک برای این که فضای کافی برای جاسازی اشیاء وجود داشته باشد بهتر است که ارتفاع کابینت ها تا سقف آشپزخانه ادامه داشته باشد. البته در این شرایط بهتر است که یک چهار پایه و یا نردبان کوچک با دو یا سه پله نیز تهیه کنید تا بتوانید به طبقات بالایی کابینت دسترسی پیدا کنید!

ارتفاع کابینت های بالایی

  • انتخاب رنگ کابینت

بعد از این که اندازه و ابعاد کابینت آشپزخانه را در اندازه های مناسب انتخاب کرده و نقشه آشپزخانه را مشخص کردید لازم است که رنگ کابینت ها را انتخاب کنید. در واقع انتخاب رنگ کابینت ها کار ساده ای نخواهد بود! رنگی که آشپزخانه را هم از نظر ظاهری به فضایی متفاوت و قابل توجه تبدیل کرده و هم فضایی دلباز و فرح بخش ایجاد کند و کاربرد آن نیز راحت باشد کدام است؟

انتخاب رنگ مناسب برای هر آشپزخانه ای متفاوت است. از آن جایی که امروزه تکنولوژی تولید کابینت ها بسیار پیشرفت کرده است، انتخاب های بی حد و مرزی برای رنگ آن ها نیز وجود دارد. به همین دلیل زمانی که می خواهید رنگ کابینت ها را انتخاب کنید ابتدا تمام این رنگ ها را مورد بررسی قرار بدهید تا بتوانید رنگی را انتخاب کنید که سال هایی را که می خواهید در آشپزخانه سپری کنید را برای شما لذت بخش تر کند.

گاهی یک رنگ درخشان و قابل توجه در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می رسد، اما دیدن رنگی درخشان و پویا در تمام روز ها ممکن است خسته کننده شود.

انتخاب رنگ کابینت

  • رنگ مناسب برای آشپزخانه های کوچک

اگر آشپزخانه کوچکی دارید بهتر است که رنگی را برای کابینت ها انتخاب کنید که باعث دلباز تر شدن فضا شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که فقط باید رنگ های روشن و خنثی ای مانند بژ، کرم و یا سفید را انتخاب کنید. با ترکیب رنگی های مناسب نیز می توانید فضایی دلباز و پویا ایجاد کنید.

تنها موضوعی که باید در نظر بگیرید این است که اگر می خواهید از رنگی به غیر از سفید استفاده کنید، نباید تمام کابینت ها را به همان رنگ انتخاب کنید، بلکه بهتر است در میان این رنگ از یک رنگ خنثی استفاده کنید که تا یکنواختی مکان را از بین ببرید.

رنگ مناسب برای آشپزخانه های کوچک

 

 

ابعاد کابینت آشپزخانه

تحریریه پویانو