آشپزخانه کم نور و کوچک با 10 راه حل روشنایی بخش

روشنایی آشپزخانه های کم نور

آشپزخانه کم نور و کوچک با 10 راه حل روشنایی بخش

آشپزخانه کم نور :  آشپزخانه یکی از بخش های مهم خانه به شمار می رود و زمانی که ظاهری مناسب نداشته باشد بر تمام فضای خانه تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل است که هنگام خرید خانه و یا اجاره کردن آن ابتدا به آشپزخانه توجه کرده و یا زمانی که می خواهیم خانه را بازسازی کنیم ابتدا از آشپزخانه شروع می کنیم. امروزه در زندگی شهری به ویژه در مرکز شهرها، به دلیل تجمع ادارات و ازدیاد ساختمان ها به سختی می توان خانه ای دارای آشپزخانه بزرگ و نورگیر پیدا کرد.

در این نقاط معمولا آشپزخانه ها در کوچک ترین فضای خانه طراحی شده و در برخی موارد حتی نور طبیعی روز نیز وارد آن ها نمی شود.

روشنایی آشپزخانه های کم نور

کوچک شدن آشپزخانه در واقع با عادت های زندگی ما ارتباط داشته و بدین معنا نیست که آشپزخانه های کوچک کاربرد کمتری دارند. در بسیاری موارد آشپزخانه های کوچکی که توسط افراد حرفه ای طراحی می شوند امتیازات بسیاری را در اختیار شما قرار می دهند. اما کم نور بودن آشپزخانه های کوچک مشکلی است که حتما باید رفع شود، زیرا آشپزخانه مکانی است که به روشنایی در آن بسیار نیاز داشته و از نظر ظاهری نیز باید فضایی دلباز داشته باشد. اما آشپزخانه های کوچک و کم نور چگونه باید دکوراسیون شوند؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

آشپزخانه های کوچک و کم نور چگونه باید دکوراسیون شوند؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو

  1. استفاده از درب های شیشه ای برای کابینت ها

یکی از راه های روشن تر کردن آشپزخانه تاریک این است که از سطوح و عناصری که باعث ایجاد حس خفگی در محیط شده و نور را بازتاب نمی کنند دوری کنید. استفاده از سطوح متفاوت بازتاب دهنده نور برای آشپزخانه کوچک می تواند یک راه حل مناسب باشد. استفاده از درب های شیشه ای به جای درب های معمولی، به ویژه در کابینت های بالایی می تواند باعث ایجاد فضایی دلباز و روشن در آشپزخانه شود.

استفاده از درب های شیشه ای برای کابینت ها

  1. سطوح سفید منعکس کننده نور

زمانی که صحبت از آشپزخانه های کوچک و تاریک می شود اولین چیزی که به ذهن خطور می کند رنگ سفید است. این که رنگ سفید به عنوان راه حلی عمومی برای مکان های کوچک شناخته می شود بی دلیل نیست؛ رنگ سفید به دلیل این که باعث بازتاب نور شده و مکان را بزرگ تر از آن چه که هست نشان می دهد برای مکان های کوچک بیشترین کاربرد را دارد. به ویژه در آشپزخانه ها برای ایجاد فضایی باز، تمیز و سالم تاثیر رنگ سفید بسیار زیاد است.

اگر دارای آشپزخانه ای کوچک و تاریک هستید رنگ کابینت ها را به رنگ سفید تغییر دهید. قطعا متوجه تفاوت ایجاد شده خواهید شد.

سطوح سفید منعکس کننده نور زمانی که صحبت از آشپزخانه های کوچک و تاریک

  1. استفاده از دو رنگ برای ایجاد عمق

البته که رنگ سفید مکانی شیک و دلباز در دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایجاد می کند، اما در سال های اخیر استفاده از دو رنگ در کابینت ها در آشپزخانه های کوچک نیز بسیار محبوب شده و در مورد نور نیز تاثیری قابل روئت ایجاد کرده و ایده ای زیبا به شمار می رود. در این روش برای کابینت های پایینی از رنگ تیره و برای کابینت های بالایی از رنگ روشن و درخشان استفاده می شود، این مدل برای افرادی که به دنبال راه حلی برای آشپزخانه تاریک خود هستند بسیار ایده آل است.

با این روش رنگ تیره کابینت های پایینی از ایجاد سایه جلوگیری کرده و ظاهری عمیق و یکدست ایجاد می کند و باعث می شود تا نور موجود بهتر و به شکلی مناسب تر بازتاب یابد.

استفاده از دو رنگ برای ایجاد عمق البته که رنگ سفید مکانی شیک و دلباز در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

  1. نور اضافه در زیر کابینت ها

در آشپزخانه کم نور یکی از مشکلات اصلی این است که فضای مورد استفاده کابینت ها غیر قابل استفاده می شود. به همین دلیل باید در بالای سطح کابینت ها که برای انجام کار ها مورد استفاده قرار می گیرد و بالای گاز از سیستم روشنایی کمکی استفاده کرد. البته این روش برای دکوراسیون تمام آشپزخانه ها کاربرد دارد، اما برای آشپزخانه های کوچک روشی ضروری به شمار می رود.

با نصب نور کمکی در زیر کابینت هایی بالایی سطح رویی کابینت ها روشن تر و به فضایی کارآمد تر تبدیل خواهد شد. این چراغ ها به صورت آماده وجود داشته و نصب آن ها بسیار ساده است و می توانید بدون کمک فرد حرفه ای آن ها را نصب کنید.

نور اضافه در زیر کابینت ها در آشپرخانه های تاریک

  1. رنگ های نئونی

با استفاده درست از رنگ های نئونی می توانید تاثیری بی نظیر در محیط های کوچک و تاریک ایجاد کنید. رنگ های نئونی نور را منعکس کرده و فضایی پویا و با انرژی مثبت ایجاد می کنند و باید با رنگ های خنثی ترکیب شوند تا فضایی متعادل ایجاد کنند.

رنگ های نئونی می توانید تاثیری بی نظیر در محیط های کوچک و تاریک ایجاد کنید

  1. رنگ دیوار ها

رنگ دیوار ها نه تنها در آشپزخانه بلکه در تمام نقاط خانه به عنوان عنصری اصلی در دکوراسیون داخلی به شمار می رود که می تواند باعث تاریک تر و یا روشن تر شدن و بزرگ تر یا کوچک تر دیده شدن فضا شود. برای این که فضا از آن چه که هست روشن تر دیده شود معمولا از رنگ های روشن و یا خنثی برای دیوار ها استفاده می شود.

اما اگر آشپزخانه شما دارای تعداد زیادی کابیت است استفاده از رنگ متضاد برای دیوار و ایجاد کنتراست باعث ایجاد عمق در فضا شده و نور تاثیر بیشتری خواهد داشت. البته این بدین معنا نیست که اگر رنگ کابینت ها روشن است حتما باید از رنگ تیره برای دیوار ها استفاده شود، یک رنگ روشن اما درخشان نیز می تواند تاثیر به سزایی داشته و محیطی شیک ایجاد کند.

 

 

  1. نورپردازی برجسته

آشپزخانه ای که نور طبیعی دریافت نمی کند باید به درستی نور پردازی شود. برای یک نورپردازی مناسب استفاده از یک چراغ مرکزی با نور قوی کافی نخواهد بود. در این نوع آشپزخانه ها باید از نورپردازی ای چند لایه استفاده شود. بهتر است که در قسمت های مختلف آشپزخانه کم نور از روشنایی های متعدد استفاده کرد. هم چنین اگر از روشنایی های شیک و دکوراتیو استفاده کنید به آشپزخانه کوچک خود ظاهری زیبا خواهید بخشید.

نورپردازی برجسته آشپزخانه ای که نور طبیعی دریافت نمی کند باید به درستی نور پردازی

  1. تعداد کابینت آشپزخانه را کاهش دهید

هر چه قدر میزان سطوحی که نور را به خود جذب می کنند کاهش دهید، به همان میزان آشپزخانه روشن تری خواهید داشت.

یکی از راه های بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه کم نور و کوچک این است که تمام سطوح خالی آن را پر نکنید. اگر لوازم اضافه و دکوری در آشپزخانه وجود ندارند، سعی کنید تا تعداد کابینت ها را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید. البته که کابینت ها برای آشپزخانه ضروری هستند، اما اگر به دنبال مکانی باز و روشن هستید بهتر است که طراحی ای مینیمال ایجاد کرده و کابینت های بالایی را کم کنید. فراموش نکنید که این سبک متفاوت نسبت به چیدمان قدیمی کابینت ها ظاهری مدرن تری به آشپزخانه بخشیده و به عنوان یک ترند در دکورراسیون داخلی شناخته می شود.

تعداد کابینت ها را کاهش دهید

  1. استفاده از شلف و طبقات چوبی

اگر نمی خواهید از فضایی که برای قرار دادن اشیاء در اختیار دارید دست بکشید، استفاده از شلف ها و طبقات باز به جای کابینت های بسته نیز می تواند به دلباز شدن آشپزخانه کم نور کمک کند.

استفاده از شلف و طبقات چوبی

  • یخچال

بسیاری از انسان ها علاقه دارند تا روی یخچال را با عکس ها و یادگاری های مورد علاقه خود پوشانده و تزئین کنند، اما در واقع این تزئینات فضایی شلوغ ایجاد کرده و خاصیت بازتاب دهندگی درب یخچال را از بین می برد. اگر آشپزخانه کم نور و کوچک دارید بهتر است که تمام سطح آن را خالی نگه دارید.

تزئینات فضایی شلوغ ایجاد کرده و خاصیت بازتاب دهندگی درب یخچال