همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی

همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی

یکی از دغدغه های فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، خصوصا مهندسی عمران و معماری ، قبول شدن در آزمون نظام مهندسی است برای اخذ پروانه کار است. گاهی اوقات به خاطر اطلاع نداشتن از راهکارهای مناسب، انگیزه جهت موفقیت در آزمون، جایش را به اضطراب و استرس شکست خوردن می دهد. به همین خاطر، پویانو در این مطلب، هر چیزی را که باید درباره این آزمون و روش موفقیت در آن بدانید، از تجربه های افرادی که قبلا در آن شرکت کرده و قبول شده اند، جمع آوری کرده است تا شما را راهنمایی کند. همراه ما باشید.

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی چیست؟

اولین سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که آزمون نظام مهندسی چیست. آزمون نظام مهندسی، آزمونی است که صلاحیت شما را برای کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی تعیین می کند.

کارشناسان سازمان نظام مهندسی، به وسیله آزمون نظام مهندسی انتخاب می شوند و بعد از کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی، قادر خواهند بود با این سازمان به همکاری بپردازند.

مسئولیت آزمون نظام مهندسی بر عهده سازمان نظام مهندسی کل کشور با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان می باشد. این دفتر، زیر نظر وزارتخانه راه و شهرسازی است، در سال های گذشته، سازمان سنجش در نقش مسئول آزمون نظام مهندسی ظاهر شده است.

پروانه اشتغال به کار مهندسی در 4 سطح و با عناوین پایه 3، پایه 2، پایه 1 و ارشد ارائه می شود. جهت کسب اولین سطح، یعنی سطح پایه 3، متقاضی باید در آزمون نظام مهندسی شرکت کند و جهت ارتقا دادن به سطوح بالاتر، سابقه کار و شرکت کردن در دوره های مربوطه، لازم می باشد.

آزمون نظام مهندسی، به صورت جزوه باز یا اصطلاحا اپن بوک برگزار می شود. بنابراین، شما می توانید همه منابع آزمون را با خود سر جلسه آزمون ببرید و با کمک آن ها به سوالات پاسخ بدهید.

آزمون نظام مهندسی در همه رشته ها و برای همه صلاحیت ها (جز صلاحیت های طراحی معماری) به شکل تست های چهار گزینه ای می باشد. در هر آزمون، 60 سوال وجود دارد و برای قبولی در آزمون، شما باید حداقل 50 درصد نمره را بگیرید.

بایست توجه کرد که در آزمون نظام مهندسی، به خاطر نبود محدودیت ظرفیت، بین داوطلبان، رقابتی صورت نمی گیرد و تنها شرط قبولی، کسب 50 درصد نمره در این آزمون است. این آزمون، دارای نمره منفی نیز هست، یعنی به ازای هر 3 پاسخ غلطی که می دهید، 1 پاسخ صحیح شما از بین خواهد رفت.

ثبت نام برای شرکت در آزمون نظام مهندسی به صورت اینترنتی و از راه سایت دفتر مقررات ملی ساختمان انجام می شود. یکی از شروط لازم برای ثبت نام، حداقل سنوات مورد نیاز می باشد.

باید توجه کرد که برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، عضو شدن در سازمان نظام مهندسی، اختیاری می باشد، ولی در صورت قبول شدن در این آزمون، برای گرفتن پروانه اشتغال به کار مهندسی (اخذ مدرک پایه 3) باید حتما در این سازمان عضو باشید.

همه فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، بعد از سپری شدن سه سال از تاریخ گرفتن مدرک کارشناسی خود قادر خواهند بود برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، وارد عمل شوند.

آزمون نظام مهندسی در رشته عمران، در سه گرایش محاسبات، نظارت و اجرا به اجرا در می آید. هر آزمون، دارای 60 سوال است و حد نصاب قبولی، کسب 50 درصد نمره می باشد. این یعنی برای پذیرفته شدن در آزمون، شما باید حداقل به 30 سوال، پاسخ صحیح دهید. شایان ذکر است که این آزمون، نمره منفی دارد و همان طور که پیش تر گفته شد، هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح را از بین می برد.

با توجه به تبصره 2 ماده 7 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، جدول کد رشته های گوناگون و نوع پروانه (شامل اصلی و مرتبط) با توجه به عنوان مدرک تحصیلی کسب شده در دانشگاه و آخرین مصوبه های کمیسیون هم ارزی رشته ها به همه سازمان های نظام مهندسی در کلیه استان های کشور، ارائه شده است که می توان آن ها را در مصوبه های کمیسیون هم ارزی رشته ها مشاهده کرد.

منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی، کتاب های مقررات ملی ساختمان هستند. برای هر یک از آزمون ها، تعدادی از مباحث این کتاب ها مورد سوال قرار می گیرند. شما باید به روز ترین نسخه های مقررات ملی ساختمان  برای آزمون، تهیه کنید.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

جهت شرکت کردن در آزمون پایه 3 نظام مهندسی، بایستی 3 سال از تاریخ اخذ مدرک شما سپری شده باشد.

برای شرکت در این آزمون، نیازی به عضویت در سازمان نظام مهندسی ندارید.

افرادی که هنوز کارت پایان خدمت خود را اخذ نکرده اند هم می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند و در صورت قبول شدن، تا 4 سال فرصت این را دارند که با به پایان رساندن سربازی خود و گرفتن کارت پایان خدمت، برای ثبت نام در سازمان و اخذ پروانه خود اقدام کنند. بنابراین، توجه کنید که پیش از دوره سربازی خود هم قادر هستید در این آزمون شرکت کنید و اگر موفق به قبولی شوید، این قبولی تا 4 سال برایتان رزرو می شود.

چگونه در آزمون نظام مهندسی موفق شویم؟

چگونه در آزمون نظام مهندسی موفق شویم؟

پیش تر هم ذکر شد که برای قبول شدن در این آزمون، باید دست کم 30 سوال آزمون را درست پاسخ دهید، اما یادتان نرود که این آزمون، نمره منفی دارد. دوره های متنوع و کتاب های گوناگونی وجود دارند که وعده قبولی صد در صد در این آزمون را به شما می دهند، اما از راه های ساده تری هم می توان به نتیجه رسید. اول از همه، اعتماد به نفس داشته باشید. سپس به خاطر داشته باشید که مهم ترین رکن در موفقیت شما، سرعت عملتان برای پاسخگویی به سوالات آزمون است. بنابراین، ما پیشنهاد می کنیم که دست کم دو هفته پیش از آزمون نظارت و اجرا و دست کم یک ماه پیش از آزمون محاسبات، برای مطالعه خود وقت کافی در نظر بگیرید، به این شکل که آزمون های مربوط به دوره های قبل را تهیه کرده و تلاش کنید در مدت زمان مشخصی که برای آزمون در نظر گرفته می شود، به سوالات پاسخگویی کنید و سعی نمایید حد نصاب قبولی را کسب کنید. این کار با دقت و تمرین زیاد امکان پذیر است.

از دیگر کارهایی که می تواند کمکتان کند، بهره بردن از کلید واژه است، به این صورت که پس از مطالعه سوال ها و گزینه ها کلمات کلیدی را در کلیدواژه جستجو کنید و از این راه به مبحث مرتبط و صفحه مد نظر مراجعه کرده و پاسخ سوال را بدهید. فراموش نکنید که در این روش، بعد از پیدا کردن مطلب مربوط به سوال، چند سطر قبل تر و بعدتر آن را نیز بخوانید، چون بعضی وقت ها نکته هایی به شکل تبصره آورده می شوند که در رسیدن به پاسخ صحیح تاثیر دارند.

با این که این روزها بسیاری از موسسه ها دوره های گوناگونی برای آمادگی جهت آزمون نظام مهندسی ارائه می دهند و حتی قبولی شما را تضمین می کنند، اما این را بدانید که شرکت کردن در این دوره ها نمی تواند معجزه کند.

صحیح ترین کار، این است که با مطالعه و زدن تست های آزمون های قبلی، سرعت عمل پیدا کردن مطالب و دقت خود را زیاد کنید، چشم خود را با مباحث کتاب ها آشنا کنید و توانایی خود را بهتر کنید. همچنین باید نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

من پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیش تر از کسانی که در این آزمون شرکت کرده اند، کمک بخواهید. تجربیات آن ها کمک می کند روش مطالعه خود را به بهترین شکل تنظیم کنید.

اگر موفق شدید و توانستید در هر کدام از آزمون های نظارت، اجرا و محاسبات قبول شوید، به سازمان نظام مهندسی شهر خود رجوع کرده و مدارک مربوطه برای صدور پروانه را پر کرده و تحویل دهید. موفق باشید.

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری