گام به گام نکات طراحی داخلی برای نشیمن هایی با مدل های مختلف

طراحی داخلی برای نشیمن

گام به گام نکات طراحی داخلی برای نشیمن هایی با مدل های مختلف

بار ها در مطالب گذشته به این موضوع اشاره کرده ایم که بدون شک اتاق نشیمن یکی از پرکاربرد ترین و حتی شاید مهم ترین نقطه خانه به شمار می رود. از نظر معماری و نقشه ساختمان نیز اتاق نشیمن معمولا در مرکز خانه قرار داده می شود. به دلیل این که اتاق نشیمن یک فضای مشترک به شمار می رود در کنار کاربردی بودن، باید دارای طراحی و دکوراسیونی باشد که هم آرامش بخش بوده و هم شخصیت و سلیقه شما را به نمایش بگذارد. اتاق نشیمن می تواند بر اساس نیاز کاربران در مدل و برای کاربرد های مختلفی طراحی شود و همین موضوع در دکوراسیون آن تاثیر گذار خواهد بود. با پویانو همراه باشید تا گام به گام با نکات طراحی داخلی برای نشیمن آشنا شوید:

اتاق شیمن به غیر از این که فضایی متشکل از مبل ها برای نشستن و میز تلویزیون است،

اتاق شیمن به غیر از این که فضایی متشکل از مبل ها برای نشستن و میز تلویزیون است، می تواند به گونه ای طراحی شود که با اتاق غذا خوری و آشپزخانه به صورت یک نقشه باز طراحی شده و در ارتباط باشد. حتی در برخی از خانه در گوشه ای از اتاق نشیمن فضایی برای میز کار و میز کامپیوتر نیز در نظر گرفته می شود.

طراحی اتاق نشیمن بر اساس نیاز ها و خواسته های افراد خانواده می تواند بسیار کاربردی و انعطاف پذیر باشد و بسیار مهم است که در طراحی آن به هماهنگی و ارتباط تمام نکات از جمله مبلمان، سیستم روشنایی، اکسسوار ها، کفپوش و دیوار ها با یکدیگر توجه ویژه ای شود. همین موضوع تصمیم گیری در دکوراسیون اتاق نشیمن را به یک فرآیندی چالش برانگیز تبدیل می کند.

اگر در روند انتخاب سبک و مدلی که فضایی هماهنگ و جذاب را برای اتاق نشیمن به همراه داشته باشد

اگر در روند انتخاب سبک و مدلی که فضایی هماهنگ و جذاب را برای اتاق نشیمن به همراه داشته باشد، در ترکیب تمام نکات موجود در طراحی با یکدیگر مشکل دارید، اولین گام در امن ترین مسیر این است که نیاز های خود را شناسایی کنید: برای مثال چند نفر از اتاق نشیمن استفاده می کنند؟ از این مکان بیشتر برای چه اهدافی استفاده می شود؟ آیا برای استراحت کردن نیاز به فضای خاصی در اتاق نشیمن دارید؟ اتاق غذا خوری در ترکیب با اتاق نشیمن قرار دارد؟ برای مبل ها چه میزان فضایی در اختیار دارید؟

از تلویزیون به عنوان نقطه مرکزی اتاق استفاده خواهد شد و یا به عنوان عنصری برای تکمیل فضا؟ در اتاق نشیمن از چه میزان مهمان هایی پذیرایی می کنید؟ زمانی که این سوال ها را از خود پرسیده و به آن ها پاسخ دهید می توانید نیاز های خود را به خوبی مشخص کرده و با توجه به آن ها بهترین طراحی را برای اتاق نشیمن انجام دهید.

گام اول: کاربرد اتاق نشیمن را مشخص کنید.

  1. گام اول: کاربرد اتاق نشیمن را مشخص کنید.

پاسخ به این سوال که از اتاق نشیمن بیشتر برای چه اهدافی استفاده خواهد شد مهم ترین عاملی است که مشخص می کند در مرکزیت اتاق نشیمن چه چیزی باید قرار داشته باشد. امروزه در بیشتر اتاق های نشیمن دکوراسیونی را مشاهده می کنید که با مرکزیت تلویزیون طراحی و چیدمان شده است. اما در برخی خانه ها تلویزیون به عنوان قلب اتاق نشیمن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اگر شما نیز می خواهید اتاقی با کاربرد استراحت و یا صحبت کردن داشته باشید، نیازی نیست که از تلویزیون به عنوان نقطه کانونی طراحی استفاده کرده و مبلمان را با توجه به آن چیدمان کنید. در چنین شرایطی حتی می توانید تلویزیون را در اتاق های دیگری قرار داده و در سالن نشیمن دکوراسیونی متفاوت را ایجاد کنید.

  1. گام دوم: میان کاربرد های مختلف ارتباط ایجاد کنید.

در بسیاری موارد ممکن است که اتاق نشیمن برای چندین کاربرد متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد. در چنین شرایطی بسیار مهم است که تقسیم بندی درستی در طراحی نشیمن ایجاد شود. اگر از اتاق نشیمن هم برای نشستن، هم برای غذاخوردن و هم برای کار کردن استفاده می کنید، لازم است که این بخش ها را به گونه ای طراحی کنید که با وجود این که در یک مکان قرار دارند، فضایی مجزا از یکدیگر داشته باشند. برای این منظور هم می توانید از جدا کننده های دکوراتیوی مانند پارتیشن های متحرک و ثابت استفاده کرده و هم با ایجاد کمی تغییر در طراحی این نقاط، آن ها را از یکدیگر مجزا کنید.

  1. گام سوم: مبلمان و اکسسوار ها

انتخاب و چیدمان مبلمان در طراحی اتاق نشیمن یکی از کلیدی ترین نکته ها به شمار می رود. در بسیاری از موارد صاحب خانه ها در مقابل یک دیوار موجود در اتاق نشیمن یک مبل سه نفره را قرار داده و در مقابل دیوار دیگر یک مبل دو نفره و یا دو مبل تک نفره را چیدمان می کنند، اما این روش همیشه درست نیست. انتخاب و چیدمان مبل ها فرآیندی است که نیاز به برنامه ریزی ای مشخص دارد. لازم است که بر اساس میزان رفت و آمد داخل اتاق نشیمن چیدمانی را ایجاد کنید که باعث مسدود شدن و دشوار شدن رفت و آمد در این مکان نشود و این موضوع بدین معنا است که گاهی لازم که بر اساس ابعاد و کاربرد اتاق، به جای مبل های استاندارد، مبل های سفارشی را انتخاب کنید. برای مثال می توانید مبل های یک نفره کوچک تر را با یک مبل مدرن و راحت ترکیب کرده و به کار ببرید.

مبل های مدل ال به خصوص در نشیمن هایی به سبک مدرن از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در نشیمن هایی که اتاق غذا خوری در ترکیب با آن قرار دارد، استفاده از ست مبلمان کلاسیک سه نفره، دو نفره و دو عدد تک نفره به دلیل این که فضای زیادی را اشغال می کند، باعث فشرده شدن اتاق نشیمن خواهد شد. در چنین شرایطی انتخاب مبل ال باعث می شود تا به اتاق نشیمنی بسیار دلباز تر و کاربردی تر دست پیدا کنید.

  1. گام چهارم: انتخاب فرش

فرش از جمله عناصری است که در طراحی اتاق نشیمن معمولا به عنوان پس زمینه و الویت های دوم در نظر گرفته می شود، اما در واقع عنصری بسیار تاثیر گذار در طراحی داخلی است که می تواند فضای نشیمن را به طور کامل تغییر دهد. انتخاب فرش در ابعاد درست از اهمیت بسیار بالایی در طراحی مکان برخوردار است، زیرا یک فرش کوچک تر از نیاز باعث می شود تا فضا بهم ریخته و نا منظم به نظر رسیده و یک فرش بیش از اندازه بزرگ نیز تاثیر زیبایی که به دنبال آن هستید را ایجاد نکرده و فضا را از آن چه که هست کوچک تر جلوه خواهد داد. برای این که فرشی در ابعاد مناسب را انتخاب کنید لازم است که به چیدمان مبل ها توجه کرده و اندازه را بر اساس آن انتخاب کنید. در مکان های کوچک به دلیل این که فرش به مبل ها بسیار نزدیک خواهد بود، بهتر است که فرش های نازک و بدون طرح را انتخاب کنید. در نشیمن های بزرگ نیز لازم است که فرش در مرکز مبل ها قرار گرفته و با مبل ها و یا دیوار ها به اندازه 20 تا 25 سانتی متر فاصله داشته باشد.

  1. گام پنجم: سیستم روشنایی

سیستم روشنایی نه تنها در اتاق نشیمن، بلکه در طراحی تمام نقاط خانه از مهم ترین عناصر در طراحی داخلی به شمار می رود. در طراحی سیستم روشنایی اتاق نشیمن نکات بسیار مهمی وجود دارند که نباید آن ها را نادیده گرفت؛ در مکان هایی که از سه نوع اصلی نورپردازی به نام های نورپردازی محیطی، کاری و تأکیدی استفاده می شود، می توان زیباترین و قابل توجه ترین دکوراسیون ها را به نمایش گذاشت. نورپردازی محیطی معمولا سیستم روشنایی است که از بالا محیط کلی اتاق را روشن می کند. در واقع لوستر های سقفی ای که در تمام خانه ها وجود دارند همین نورپردازی محیطی به شمار می روند. نورپزدازی کاری نیز سیستم روشنایی است که برای کار خاصی طراحی شده و باعث می شود تا انجام آن کار ساده تر شود، برای مثال آباژوری که در کنار صندلی برای زمان های مطالعه در نظر گرفته می شود و در نهایت نورپردازی تاکیدی نیز سیستم روشنایی تزئینی ای است که برای ایجاد فضایی زیباتر و فرح بخش تر در اتاق بر روی نقاط خاصی از مکان ایجاد می شود، مانند چراغ ها دیواری و هالوژن ها…

  1. گام ششم: انتخاب رنگ دیوار ها

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که معمولا در انتخاب رنگ دیوار ها رخ می دهد، این است که ابتدا رنگ را انتخاب کرده و سپس به دنبال مبلمانی متناسب با این رنگ باشید. در حالی که اگر ابتدا مبلمان و اکسسوار ها را انتخاب کرده و سپس رنگ متناسب با آن ها را برای دیوار انتخاب کرده و طراحی را انجام دهید، به نتیجه ای زیباتر و مناست تر دست پیدا خواهید کرد.

زمانی که می خواهید رنگ دیوار ها را انتخاب کنید، موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید سبک مبلمان و فضایی است که می خواهید در اتاق نشیمن ایجاد کنید. اگر می خواهید با استفاده از مبلمانی با رنگ روشن فضایی کاریزماتیک و خاص را به نمایش بگذارید، می توانید یکی از دیوار ها را به رنگ تیره انتخاب کنید. اما اگر به دنبال دکوراسیونی مینیمال، کلاسیک و ساده هستید، می توانید رنگی را که یک یا دو درجه از رنگ مبل ها تیره و یا روشن تر است را به عنوان رنگ دیوار ها به کار ببرید.

  1. گام هفتم: تزیین دیوار ها

دیوار های خالی نشانه کمبود در طراحی داخلی برای نشیمن است. البته این موضوع بدین معنا نیست که زمانی که می خواهید اتاق نشیمن را طراحی کنید باید هر سانتی متر از دیوار ها را تزئین کنید، اما بسیار مهم است که تمام سطح دیوار خالی باقی نماند. اگر بر روی دیوار ها از کاغذ دیواری های شیک و زیبا به عنوان پس زمینه ای مناسب استفاده نمی کنید، می توانید برخی آثار هنری، عکس های خانوادگی و اکسسوار ها را به عنوان تزيینی برای دیوار ها به کار ببرید. البته استفاده از تزئینات و اکسسوار های مختلف برای دیوار ها خود به نکات بسیار مهمی نیاز دارد که می توانید با مطالعه مطالب گذشته پویانو، آن ها را شناخته و بر اساس آن ها به تزيین دیوار های اتاق نشیمن بپردازید.

اگر چه از نظر بسیاری از افراد، آشپزخانه قلب خانه است، اما می توان اتاق نشیمن را نیز به عنوان قلب دوم خانه در نظر گرفت. زیرا اتاق نشیمن مکانی است که با اعضای خانواده، دوستان و عزیزان خود به دور هم جمع شده و لحظات زیبایی را در کنار هم سپری می کنیم. حتی اگر این گونه نباشد نیز باز هم در طول روز بیشترین مکانی که مورد استفاده افراد خانه است، اتاق نشیمن است. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که به طراحی آن توجه ویژه ای داشته باشید. زمانی که اتاق نشیمن به گونه ای طراحی شود که نیاز های شما، اعضای خانواده و مهمان ها را بر طرف کند و علاوه بر آن ظاهری زیبا و فضایی دوست داشتنی داشته باشد، سپری کردن زمان در داخل آن بسیار لذت بخش تر خواهد بود.

 

 

طراحی داخلی برای نشیمن

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو