کفپوش ها و انواع آن

اگر شما هم حداقل یکبار کفش و جوراب را بیرون آورده وروی چمن یا ماسه ساحل قدم زده باشید.دریافته اید که لمس طبیعت به این شکل چه تجربه خوب و دلپذیری است.تماس انسان با عناصر طبیعی همواره تنش ها را بر طرف ساخته و آرامش را جایگزین میکند. این خاصیت، بخشی مربوط به خواص فیزیکی این عناصر و بخش دیگری مربوط به جنبه های بصری است. به این معنا که تماشای حتی تصویر یک گل، تاثیر ثابت شده ای در ایجاد آرامشی روحی دارد و به همین سبب است که کارشناسان در مورد یک اتاق بی پنجره، نصب یک پوستر از مناظر طبیعت را توصیه میکنند. چوب به منزله یک عنصر طبیعی، تمام خواص طبیعت را در خود نهفته دارد. سالهاست که بشر در استفاده و فرآوری چوب فعال است و از آن در زندگی خود به بیشترین میزان بهره میبرد. یکی از موارد پرسابقه مصرف چوب در زندگی بشری  خصوصا در مناطق حاشیه جنگل، استفاده از آن در خانه سازی است. البته امروزه اغلب بناها را از مصالحی مثل بتون و اجرا می سازند اما کف ساختمان کماکان محل مناسبی برای خودنمایی این ماده بسیار ارزشمند طبیعی است.امروزه  استفاده از انواع سرامیک و موزائیک در کف سازی متداول شده اما مردم خوش ذوق، قدم زدن روی سطح گرم و نرم طبیعی چوب را ترجیح می دهند. هر چند در فرم کفپوش های جدید باشد.کفپوش های چوبی در 3 نوع اصلی طبقه بندی می شود.

۱-کفپوش های چوبی جنگلی سخت:

این یک نوع کفپوش از چوب جامد و معمولا به رنگ طبیعی ساخته می شود. نکته مهم در خصوص این نوع کفپوش ها آنست که هیچگونه مواد متفرقه ای به چوب خالص اضافه نمی کنند. کفپوشی چوب جنگلی بسیار مرغوب است و اگر به طرز صحیح زیرسازی و نصب شود، آنگاه ده ها سال دوام خواهد داشت. چوب بامبو از جمله مرغوبترین و معروفترین مواد برای ساخت این کفپوش هاست. کفپوش چوبی جنگلی را از چوب درختان دیگری مثل راش، بلوط، کاج و… نیز می سازند که البته دوام و سختی انها متغیر است. تنها نکته قابلی توجه، ضعف این کفپوش ها در مقابل رطوبت است؛ پس آنها را در مکانهای مرطوب نصب نکنید.

کفپوش های چوبی

۲- کفپوش های چوبی مهندسی:

اگر بودجه کافی برای تهیه کفپوش های چوبی جنگلی در اختیار ندارید، میتوانید از انواع کفپوشیهای مهندسی به جای آن استفاده کنید. در ساخت این کفپوش ها عمدتا از تخته های فرآوری شده مثال سه لایی استفاده می کنند اما لایه نهایی، باز هم از چوب طبیعی است و بنابراین، جلوه و نمای چوبی و بسیار طبیعی دارند. در مقابل این نکته، کفپوش های چوبی مهندسی از لحاظ قیمت، ارزانتر و در مقابل رطوبت، مقاومتر هستند. البته فراموش نکنید که این کفپوش ها، فقط یک لایه نازک چوب جنگلی دارند؛ پس مراقب ضربه ها و خراشیدگیها باشید چون به راحتی به کفپوشی اسیب میرسانند.

۳- کفپوش های لمینت:

کفپوش های  لمینت چوبی واقعی نیستند؛ یا حداقل، به مفهوم واقعی چوب نیستند. این کفپوشها از ورقه هایی ساخته می شود که مشهورترین آنها را به MDF و یاHDF میشناسیم.  

 

البته روکش این کفپوش ها چنان با دقت طراحی شده که از لحاظ ظاهر هیچ تفاوت ملموسی با چوب خالصی و طبیعی ندارند (تأثیر جنبه های بصری طبیعت را فراموش نکنید!)و از این رو، کفپوش بسیار مناسبی هستند. این کفپوش ها از لحاظ قیمت، ارزان: از لحاظ مقاومت، بسیار مقاوم؛ و در مقابل رطوبت، نفوذناپذیرند. کفپوشیهای لمینت  را میتوانید به راحتی و باخاطری آسوده حتی در کف حمام و سرویسها بکار ببرید و اصلا نگران خط و خاشی و ضربه های احتمالی یا نفوذ رطوبت نباشید. تنها نقطه ضعفای که برای این کفپوش ها برشمردهاند، سفتی و سختی قابل توجه به هنگام راه رفتن روی آنست. حال اگر شما هم تصمیم گرفتید که از انواع کفپوش های چوبی، یکی را برای نوسازی منزلتان انتخاب کنید، بدنیست که نکاتی را نیز در مورد رنگ و ابعاد کفپوش مدنظر قرار دهید. به عنوان یک نکته کلی، بدانید که رنگ  کفپوش به میزان زیادی بر فضا و سبک دکوراسیون تأثیر میگذارد. اگر نورگیر مناسب ندارید، بهتر است از کفپوشی به رنگ سفید یا زرد کجای استفاده کنید. کفپوشی چوبی با رنگ روشن تر، احساسایی صمیمی و خودمانی می آفریند و فضا نیز دل بازتر جلوه می کنند. در مقابل کفپوش تیره رنگ، جو رسمی تری به فضا میبخشد. به هر حال، انتخاب رنگ کفپوش ارتباط تنگاتنگی با رنگ دیوار و مبلمان دارد و تابع سلیقه صاحب خانه است. عرض قطعات کفپوشی نیز نکته مهمی در انتخاب شماست. کفپوش ها را در قدیم، به صورت ورقه های بسیار عریضی چوبی کنار هم کار می گذاشتند اما به مرور زمان، این ورقه ها را باریک و باریکتر کردند. انواع کاملا چوبی این کفپوشها نخستین بار با نام پارکت و در قطعاتی به عرضی ۲، طول ۱۰ و قطر ۱ سانتیمتر در بازار ایران متداول شد. امروزه، انواع کفپوش ها به ابعاد مختلف در بازار موجود است اما آنچه بیشتر رواج دارد، قطعاتی به عرضی ۵، طول ۲۰ تا ۳۰ و ارتفاع ۲ سانتیمتر است. قطعات بزرگتری نیز وجود دارد که عموما برای کفپوش سالنهای بزرگ از قبیل آمفی تئاتر و سالنهای ورزشی مانند والیبال و بسکتبال به کار برده می شود.

 

 

نوشته شده در تحریریه پویانو


 

[share title=”اشتراک گذاری” socials=”facebook, twitter, google, pinterest, linkedin” class=”” icon_type=”fade” ]