پنجره دوجداره UPVC ؛ مزایای این بازشوی نوین را می دانید؟

پنجره دوجداره UPVC ؛ مزایای این بازشوی نوین را می دانید؟

نشستن کنار پنجره و تماشای منظره پشت آن یکی از کارهای لذت بخش در زندگی است. پنجره ها علاوه بر این که چنین حس خوبی به ما می دهند، روشنایی فضا را تامین می کنند، امنیت فضا را فراهم می آورند و از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری می کنند. پنجره ها در زیبایی دکوراسیون و نما نیز تاثیر دارند. این روزها با توجه به تنوع پنجره های جدید، انتخاب بهترین نوع یک کار تخصصی به شمار می رود. پنجره دوجداره UPVC یکی از انواع پنجره های جدید می باشد که امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده است. پویانو در این مطلب به معرفی این پنجره و مزایای آن می پردازد. همراه ما باشید.

پنجره upvc

پروفیل پنجره

پروفیل پنجره

پروفیل پنجره

پروفیل پنجره

پروفیل پنجره

پروفیل پنجره

پروفیل پنجره

پنجره دوجداره UPVC در سال های اخیر از رایج ترین پنجره ها بوده و در چیزی کم تر از ده سال حضور فعال در ایران توانسته نسبت به سایر انواع پنجره پیشی بگیرد و یکه تاز شود. مسلما این محبوبیت پنجره UPVC دلایلی دارد. در ادامه به شرح این دلایل خواهیم پرداخت:

پنجره دوجداره UPVC در سال های اخیر از رایج ترین پنجره ها بوده

  • دوام و استحکام زیاد: پنجره UPVC محصولی با استحکام زیاد است. این دوام و استحکام به خاطر نوع مواد اولیه و اجزای تشکیل دهنده آن است.

پنجره UPVC محصولی با استحکام زیاد است

  • عدم تغییر رنگ: پنجره دوجداره UPVC تغییر رنگ نمی دهند. علت این ثبات رنگ، کیفیت و میزان ترکیبات به کار رفته در فرمولاسیون پروفیل های آن هاست.

پنجره دوجداره UPVC تغییر رنگ نمی دهن

  • تنوع رنگی زیاد: این پنجره ها تنوع رنگی فوق العاده ای دارند که به واسطه دو فرایند متفاوت صورت می پذیرد. هر دوی این فرایندها از لحاظ کیفی قابل قبول هستند.

این پنجره ها تنوع رنگی فوق العاده ای دارند

  • عایق بندی: مهم ترین علت تولید این پنجره ها قابلیت آن ها در عایق کردن فضاهاست. امروزه اکثر مصالح مورد استفاده در ساختمان که برای ساخت کف، سقف، دیوار و در و پنجره به کار می روند در عایق بندی فضا نیز نقش بازی می کنند که باعث بالا رفتن کیفیت آن ها می شود. میزان عایق بندی پنجره های UPVC از عواملی چون شیشه، پروفیل، یراق آلات، نصب، فرایند تولید و مونتاژ، ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید و دقت آن ها، پروفیل های گالوانیزه و مهارت پرسنل خط تولید تاثیر می پذیرد. در صورتی که این عوامل به درستی در کنار هم قرار بگیرند، پنجره از کیفیت مطلوب برخوردار خواهد بود.

مهم ترین علت تولید این پنجره ها قابلیت آن ها در عایق کردن فضاهاست

  • شیشه های چند جداره: یکی از بخش های مهم هر پنجره ای شیشه آن است. با توجه به پیشرفت های اخیر صنعت در و پنجره سازی، تولید شیشه های چند جداره نیز تحول زیادی پیدا کرده است. درست است که شیشه های دو جداره بیش از چند دهه پیش وارد صنعت ساخت و ساز کشور شده اند، اما اکثر آن ها استانداردهای لازم را نداشته اند. در سال های اخیر، شرکت های بسیاری به تولید انواع شیشه چند جداره مشغول شده اند که استانداردهای لازم را نیز برآورده می کنند. شیشه های چند جداره از لحاظ میزان عایق بندی بر اساس ضخامت هر جداره، فاصله بین جداره ها، تعداد جداره ها، کفیت مواد اولیه، مثل چسب ها و رطوبت گیرها و کیفیت خط تولید ارزش گذاری می شوند. به طور کلی، هر چه ضخامت شیشه بیش تر و تعداد جداره های آن بالاتر باشد، عایق بندی شیشه بهتر خواهد بود.

یکی از بخش های مهم هر پنجره ای شیشه آن است

  • افزایش ضریب امنیتی: پنجره های قدیمی در افزایش ضریب امنیتی چندان موثر نبوده اند و فقط یک چفت داشتند که پنجره را بسته نگه می داشت. متاسفانه بسیاری از منازل امروزی نیز از چنین پنجره هایی استفاده می کنند، اما پنجره های UPVC با طراحی خاص پروفیل ها تنوع زیاد یراق آلات، امکان بهره گیری از ضریب امنیتی بالا را نیز فراهم کرده اند. تولید کنندگان یراق آلات برای ارائه محصولات خود ملزم به رعایت استاندارده هستند و به همین خاطر، پنجره های امروزی تقریبا غیر قابل نفوذ هستند و در صورت استفاده از ابزار نیز قابلیت نفوذ زمان بری دارند.

افزایش ضریب امنیتی:

  • تنوع بسیار زیاد بازشوها: یراق آلاتی که در پنجره دوجداره UPVC به کار می روند، علاوه بر ضریب امنیتی بالا دارای مزایای دیگری نیز هستند. یکی از این مزایا تنوع بی نظیر بازشوهاست. در هنگام طراحی و تولید پروفیل ها و یراق آلات مربوط به پنجره های نوین هر گونه بازشویی که فرد تمایل به استفاده از آن را داشته باشد، پیش بینی می شود. مثلا اگر در یک فضا نیاز به استفاده از پنجره ای به عرض 6 متر و ارتفاع 3 متر باشد و خریدار مایل باشد پنجره را دو لنگه در نظر بگیرد با استفاده از مواد اولیه مورد استفاده در پنجره های قدیمی قادر نخواهد بود به هدف خود دست پیدا کند، اما به کمک پنجره های جدید و به واسطه استفاده از پروفیل و یراق این پنجره ها امکان ساخت چنین پنجره ای وجود دارد. اگر همین پنجره در مقابل یک منظره زیبا قرار گرفته باشد، می توان کاری کرد که همه بازشوها در یک سمت جمع شوند و همه دهنه 6 متری باز شود.

تنوع در نوع بازشو

  • یراق آلات الکترونیکی: یکی دیگر از خصوصیات پنجره های UPVC امکان بهره گیری از تجهیزات الکترونیکی و کنترل کننده های برقی یا ریموتی است. این گونه یراق آلات در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که کاربر بتواند هزینه زیادی پرداخت کند و به دنبال امکاناتی باشد که برای او آسایش و راحتی بیش تری فراهم کنند. به کمک این یراق آلات می توان از روی مبل به کنترل پنجره پرداخت. از دیگر امکانات این یراق آلات، قابلیت اتصال پنجره ها به سیستم اتوماسیون خانه یا ساختمان است.

  • اجرای همه اشکال هندسی: از دیگر ویژگی های این پنجره های می توان با قابلیت شکل پذیری و ایجاد اشکال هندسی متنوع اشاره کرد. شما می توانید با این پنجره ها هر فرمی را اجرایی کنید. برای این منظور، پروفیل ها برای تغییر شکل در دستگاه مخصوص با دمایی در حدود 150 درجه سانتی گراد نگهداری می شوند تا شرایط لازم برای شکل دادن به آن ها ایجاد شود. مدت زمان نگهداری پروفیل در دستگاه به نوع پروفیل بستگی دارد و معمولا بین 10 تا 20 دقیقه است.

اجرای همه اشکال هندسی

  • قابلیت تعویض پنجره های قدیمی: از جالب ترین مزایای پنجره های UPVC می توان به امکام جایگزینی آن ها روی پنجره های قدیمی از جنس آهن، چوب و آلومینیوم اشاره کرد. برای این کار به بنایی نیازی نیست و هیچ اثری از پنجره قبلی باقی نمی ماند. با این کار به واسطه یک عملیات اجرایی مهندسی، هماهنگی با نمای ساختمان و سایر واحدها که هنوز برای تعویض پنجره های خود اقدام نکرده اند نیز انجام می شود.

  • پنجره های UPVC بسیار مقاوم می باشند و به خاطر استفاده از شیشه های چند جداره در ساخت و تولید آن ها می توانند عایق خوبی برای حرارت و صدا باشند. این پنجره ها ضد احتراق نیز می باشند. از دیگر ویژگی های آن ها می توان به مقاومت در برابر پوسیدگی و سرعت نصب اشاره کرد. نکته قابل توجه دیگری که باید درباره این پنجره ها بدانید، قیمت کم تر آن ها نسبت به دیگر انواع پنجره است.

پنجره های UPVC بسیار مقاوم می باشند

  • پنجره دوجداره UPVC به دو شکل کشویی و لولایی قابل عرضه اند. انواع کشویی با حرکت غلطک ها روی ریل باز و بسته می شوند. این پنجره ها نوار پلاستیکی دارند که بین قسمت بازشو و ثابت جای می گیرد. پنجره های کشویی دارای ابعاد گوناگونی هستند، اما باید توجه کرد که دو لنگه آن ها باید مساوی باشد. این پنجره ها در دو نوع بالا رونده و دو حالته تولید می شوند. پنجره های لولایی به نسبت انواع کشویی بهترند، زیرا عایق بندی مناسبی دارند که به خاطر وجود دو ردیف نوار است. در این پنجره ها لنگه بازشو حول یک محور حرکت می کند و اشکال مختلفی دارد. البته پنجره های لولایی دارای محدودیت ارتفاع هستند که به خاطر چرخش لنگه بازشو می باشد. عرض لنگه بازشو در این پنجره های UPVC باید صحیح انتخاب شود. پنجره های لولایی دارای انواع تک حالته، دو حالته و تک حالته سرویسی هستند.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری