هنر پنجره با پرده های حریر

پره های حریری در دکوراسیون منزل

هنر پنجره با پرده های حریر

پرده های حریر در دکوراسیون منزل
پرده های حریر در دکوراسیون منزل

پرده های حریر که  با وزش نسیم به شکل موج حرکت می کنند تصویری از یک بهشت گرمسیری را ایجاد می کنند، در حالی که ما نمی خواهیم ماهیت فانتزی آن را رد کنیم، از آن ها برای استفاده های دیگری نظیر پنل های شفاف جدا کننده ی فضا استفاده می کنیم.

1-تاکید کردن بر سبک معماری

پرده های حریری فقط برای برجسته نشان دادن و زیباکردن پنجره ها استفاده نمی شوند. میزهای گوشه ای، صندلی های کنار پنجره و دیگر مکان ها برای نشستن می تواند با حصار پرده های حریری نمای ویژه تری داشته باشند. حریم خصوصی اضافه شده مخصوصا زمانی که به عنوان جای خواب موقت میهمان نیز کاربرد داشته باشد، مطلوب است. پرده های حریری اثر خود را بدون تفکیک کامل فضا از بقیه ی فضای اتاق اعمال می کنند.

پرده های حریر در دکوراسیون منزل
پرده های حریر در دکوراسیون منزل

2-اطراف وان حمام

این حمام زیبا دارای یک پالت رنگی سفید جذاب و یک پرده ی حریری آویزان که همچون آبشاری به دور وان حمام ریخته است، می باشد. من معتقدم که جلوه های غیرمنتظره(همانند پرده زدن به دور یک وان حمام یا لوستری ظریف در یک فضای کاربردی) به فعالیت های روزمره ی ما ماهیت جادویی و اسرارآمیزی می دهد و ثابت می کند که طراحی های لوکس نیاز به هزینه کردن زیاد ندارد.

پرده های حریر در دکوراسیون منزل
پرده های حریر در دکوراسیون منزل

3-حفظ حریم خصوصی بدون کم کردن نور

ساکنان آپارتمان های کوچک از برخی روش های مبتکرانه برای تفکیک فضای آپارتمان خود استفاده می کنند. در این جا اگر به جای این پرده یک دیوار بلند از کف تا سقف می بود باعث می شد که فضای پشت آن به یک اتاق تنگ و تاریک تبدیل شود. در عوض، پرده های حریری(و بلوک های شیشه ای) به تفکیک فضای این پذیرایی کمک می کنند بدون این که مانعی برای عبور نور باشند.

پرده های حریر در دکوراسیون منزل
پرده های حریر در دکوراسیون منزل

4-پرده های رنگی حریری را نیز امتحان کنید

ما معمولا از پرده های حریری برای تنظیم روشنایی و ایجاد یک تن سرزنده و پر روح استفاده می کنیم اما نواری از متریال های خاکستری شیک درخشش کاملا متفاوتی را در سراسر اتاق پخش می کند، در این جا اثر پرده های خاکستری با یک تابلوی هنری مناسب و مبلمان سیاه رنگ تقویت شده است.

هر پوششی تیره رنگی که برای پنجره ها انتخاب شود باعث می شود نمایی ملودرامی یا حتی حزن انگیز داشته باشند، اما رنگ سفید می تواند حسی از درام و کمال را القا کند. درست در ما بین آن ها رنگ خاکستری می تواند همان اثر را داشته باشد.

5

5-با رنگ سیاه شگفت زده شوید

این جا طراحی دکوراسیونی را مشاهده می کنید که کلیشه هایی که تا کنون در مورد به کار بردن پرده های حریری به کار می برده اید را به طور کامل زیر پا می گذارد. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما ملزم هستید از پرده های حریری سفید و شناور استفاده کنید. گاهی اوقات آن ها را می توانید به صورت کاملا برعکس و به صورت سفید و استوار به کار ببرید.

عکس 6

6-اضافه کردن طرح و بافت

نه تنها پرده ها به رنگ های مختلفی می آیند بلکه با گونه های مختلفی از طرح ها و الگوها همراه هستند. پرده های سفید موجی شکل آشناترین تصویر با تخیلات ماست، اما این جا دنیایی از احتمالات فراتر از آن وجود دارد. سایت رابرت آلن(Robert Allen) یکی از منابع مورد علاقه ی من برای پرده های حریری از همه نوع است.

7

7-یک پارچه ی دیگر به پایین آن بدوزید

دوگانگی غیر منتظره ی پرده های حریری که به یک پارچه ی مات وصل شده باشند نمای جذابی پدید می آورد، اما در مورد آن باید نکاتی را رعایت کنید. اول، مطمئن شوید که هر دو پارچه، چه پارچه ی حریری و چه مات وزن یکسانی داشته باشند، چرا که اگر وزن یکسانی نداشته باشد در محل دوخت فشار وارد می شود و فرم خوبی پیدا نمی کند(این در مورد هر نوع پرده با چند نوع پارچه صدق می کند). دوم این که از آن جایی که شما نمی خواهید برای این کار آستر بزنید پس نمونه های ابریشمی که برای حفظ پارچه ی آن نیاز به آستر دارید را فراموش کنید. پارچه های صد درصد کتانی برای این مورد عالی است.

8

8-یک پارچه ی دیگر به بالای آن بدوزید

اگر یک پارچه ی مات را در بالای پرده ی حریری بدوزید برای پرده ی شفاف زیری همانند یک والان ساده عمل می کند.

9

9-پرده های حریری را زیر پرده های دیگر قرار دهید

پرده های حریری هنگامی که در زیر پرده ی دیگری نصب می شوند چندکاره می شوند. چرا که آن دو پرده  در کنار یکدیگرهم باعث حفظ حریم خصوصی می شود و هم باعث کنترل نور از هر پرده به صورت جداگانه می شود. یک راه رایج برای رسیدن به این انعطاف پذیری نصب کردن پرده های حریری در زیر دیگر پرده هاست.

نکته طراح:

برای آویزان کردن دو پرده به صورت زیر و رو در نظر داشته باشید که لبه ی پرده ی حریری به طور استاندارد باید 1 و نیم اینچ تا بخورد و لبه ی پرده ی سنگین تر و جلویی حداقل باید 2 و نیم اینچ تا بخورد تا تکان دادن و کشیدن  مستقل  آن ها از روی میله های پرده به آسانی و بدون هیچ گونه اصطکاکی صورت گیرد. برای نصب آن ها نیز شما به دو میله و یک جفت بست نیاز دارید.

10

10-استفاده از پرده های حریری عریض

زمانی که هیچ الگوی برجسته یا رنگ خاصی برای دکوارسیون خود ندارید، پرده های حریری ساده ترین راه برای پوشش دیوارها می باشند. با قرار دادن چراغ یا یک تابلو یا شیء مبهم در پشت آن این تفکر را در ذهن ما القا می کند که رازی در پشت این پرده ها وجود دارد و ما را برای کاوش بیشتر فضای پشت پرده ها سوق می دهد.

پرده های حریر در دکوراسیون منزل
پرده های حریر در دکوراسیون منزل

11-تفکیک فضا

افراد زیادی هستند که به این پرده ها که برای تفکیک فضا استفاده می شوند«پرده های بیمارستان» را لقب می دهند چرا که در اتاق های بیمارستان جای تخت هر بیمار با این پرده ها تفکیک می شود. فضای آپارتمان پلن باز ما می تواند از انعطاف پذیری این پرده ها بهره ببرد. هنگامی که این پرده ها برای تفکیک فضا به صورت موقت استفاده می شوند، این کار را بدون ایجاد احساس تنگ و کوچک شدن آن محیط انجام می دهند.

پرده های حریر در دکوراسیون منزل
پرده های حریر در دکوراسیون منزل

12-پرده های دوتایی

دو لایه از پرده های حریری این پنجره های قوسی شکل را می آراید تا فضایی شبیه یک صومعه یا فضایی برای مراقبه ایجاد کند. اگرچه ممکن است پرده های حریری را در فضاهای بزرگ متداول تان استفاده نکنید اما آن ها می توانند سطح قابل توجهی از حریم خصوصی را فراهم کنند البته در صورتی که به طور کامل همدیگر را پوشش دهند. دو لایه از پرده های حریری فعالیت های انجام شده در اتاق پشت خود را به صورت مبهم نشان می دهد(هر چند به طور طبیعی، سایه ها وقتی که اتاق روشن باشد در شب دیده می شوند).

نکته ی طراح: همانطور که می دانید پرده ها برای این که به حالت چین دار روی پنجره بایستند باید طولی بزرگتر از پنجره داشته باشند ما پیشنهاد می کنیم که طول آن سه برابر طول پنجره ی شما باشد. این به این معنی است که شما برای هر یک اینچ از پنجره، به 3 اینچ پارچه نیاز دارید. این مقدار از پارچه باعث می شود چین ها روی هم بیفتند و فضای پشت پرده های حریری نامبهم نشان داده شود.

13

13-پرده های حریری در تخت خواب ها

تخت خواب های سایبان دار در حالی که بدیع هستند اما ممکن است فضای اتاق را تنگ و محقر نشان دهند مخصوصا که اگر با چارچوب های سنگین و بزرگ همراه باشند. از آن جا که هدف من از داشتن یک تخت خواب سایبان دار ایجاد فضایی خلوت و امن بود، از پرده های حریری برای سایبان آن استفاده کردم که بدون کوچک کردن فضا این کار را انجام می دهد.

پرده های حریر در دکوراسیون منزل
پرده های حریر در دکوراسیون منزل

14-ایجاد تاج تخت خواب

پرده های حریری و سایه بان ها تنها برای تخت خواب های چهارپوستری نیستند. حتی با بودجه ی کمی می توانید می توانید پرده های حریری را برای ایجاد نمای پشتی شبیه تاج تخت ایجاد کنید و حتی می توانید با آن ها یک سایبان کوچک برای تخت خود بسازید.

15

15- ملایم کردن زاویه های سبک معماری صنعتی

من به ندرت می توانم پوشش پرده ای بهتر از این برای چنین اتاقی(با سبک صنعتی آن) تصور کنم که در دکوراسیون آن آجرها و تیرها در معرض نمایش هستند. نصب پرده ها در همه جا می تواند ظرافت را اضافه کند بدون این که ماهیت ویژگی ها و ساختار معماری آن محیط را تغییر دهد. این اتاق خواب با این سایه بان تخت خواب که نمای بالا به پایین آن شبیه یک تار عنکبوت است به سادگی جلوه ی اتاق را رمانتیک می کند و از سقف بلند این اتاق به بهترین شکل استفاده می کند.

نکته ی طراح: پرده های حریری مخصوصا به عنوان سایبان تخت خواب یا استراحتگاه روزانه در اتاق هایی به سبک گرمسیری مرسوم است چرا که در آن ها از پشه بندهایی تقلید می شود که در همه جا و به خصوص در عرضهای جغرافیایی پایین تر استفاده می شوند.

16

16-آویزان کردن از یک دیوار

در بالا دیدید که چگونه پرده های حریری می توانند به عنوان یک دیوار متحرک برای تفکیک فضا استفاده شوند. در این جا، آن ها به فرم یک پارتیشن روان آویخته شده اند که اجازه می دهد تخت در بهترین موقعیت خود در مرکز این اتاق قرار گیرد.

1717-ارائه ی یک تاثیر نهایی

عبارت  معروفی که مشخصا به سبک کوکو شنل منسوب شده است این است که «ظرافت در حذف کردن است». با این روش که ما می توانیم تاثیر عناصر طراحی در یک فضا را با تصور حذف آن ها از آن فضا اندازه بگیریم. چشمان تان را به این فضای صبحانه بدوزید، واضح است که پرده های حریری ضروری ترین و نهایی ترین اثری است که به این اتاق احساس راحتی و لطافت را به ارمغان می آورد.

1818-اتصال با طبیعت

یکی از ویژگی های جذاب پرده های حریری این است که با وزش نسیم همچون موج های دریا به حرکت درمی آیند. شاید هیچ عنصر دیگری در طراحی نتواند مانند پرده های حریری چنین ارتباط نزدیکی با فضای بیرون و نسیم فرح بخش در یک روز دل انگیز برقرار کند. آن ها حواس چندگانه ی ما را درگیر می کنند، ما خش خش صدای پارچه را هنگام حرکت می شنویم، نسیم باد را روی پوست خود احساس می کنیم و حرکت موجی پرده ها را مشاهده می کنیم.

19

19-مانع شدن از ورود اشعه ی UV

شید نازک خورشیدی روشی عالی برای هنگامی است که می خواهید از ورود نور فرابنفش جلوگیری کنید اما نمی خواهید هیچ چیز جلوی دید شما را از فضای بیرون کاهش دهد. این شیدها نوعی پوشش برای پنجره محسوب می شوند که با نمای هر فضا و هر دکوری به خوبی هماهنگ می شود.

20

20 پرده های حریر
پرده های حریر

پرده ها در فضای باز کاربردی فراتر از فضای داخل منزل دارند و آن حفاظت و حفظ حریم است. اگرچه پرده های توری و نازک حریری باعث پوشش کامل نمی شوند اما امنیت و آرامش فضای داخل خانه را با خود به ارمغان می آورند.

منبع: houzz

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو |سجادی